Alla fyndtips från mellandagsrean

Frågelådan: Processorer, nätaggregat, data vs. dator och fanboys

Permalänk
Medlem
Skrivet av SethP:

Jag har testat Asio4all men det var ganska länge sen. Då tyckte jag i alla fall inte att den drivern fick ner latencyn till någon acceptabel nivå precis. Fast detta har troligen att göra med hur det övriga systemet ser ut, och framför allt processorkraft och internminne skulle jag tro.

Jag är dåligt påläst o det enda jag kör är gitarr till amplitube. till det funkar det iaf klockrent. inget inputlag alls.. (eller ja några ms, men inte märkbart.)

Permalänk
Medlem

Jo fanboyism är lite speciellt de flesta lider av det i någon grad, eller alla skulle jag vilja säga. För mig är det definitivt Nvidia grafik kort, ATI var så dåliga speciellt med drivrutiner förut, men det är säkert mycket bättre nu. Men det har hängt med mig i många år, kan inte hitta nått fel på Nvidia kort hur mycket jag än försöker hehe.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Emil: Byt ut pappret med frågorna på mot en surfplatta så kanske du inte sitter och viftar lika mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Men det är ju just det som inte är meningen. Skall det vara svala, tysta, strömsnåla system så är man inte upp på 500W. Då har man missat hela meningen.

Fördelen med ATX-psuer är att dom har en fläkt och kan kyla ett helt system och det finns en del trevliga lådor som är anpassade för ITX med ATX nätagg. Köpte nyligen ett 80+ Bronze 300W för strax under 300kr (från .DE) så varför skall man ens fundera på ACE-nätagg?

Kände inte till några andra bra nätagg för 300 kr.
Att bygga ett hyfsat kraftfullt system i en liten låda är knappast ett nytt fenomen..och rätt enkelt för fol att göra.
Men vill man ha ett ultralitet system duger inte ett ATX-agg. Vill man ha ett rätt litet och tyst system, typ kontorsdator är PicoPSU alt Seasonic Fanless bra alternativ. Dessa är lite av speciallösningar. Speciellt PicoPSU som inte alla känner till.
Själv har jag en förkärlek för små och tysta system och delar därför med mig av vad jag hittat och kommit fram till.
Jag tycker det är en rätt kul grej att bygga ett 192 x 210 x 62 mm stort system som ändå är snabbt och kapabelt (i3-2100, vilken för övrigt är nästan i klass med förra generationens i5, och en Intel 320 SSD vilket är snabbare i Windows än 510-serien pga random 4k read/writes) och dessutom ljudlöst (1 fläkt på 800 varv) och kan monteras baktill på skärmar med lediga VESA 100 fästen.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jo fanboyism är lite speciellt de flesta lider av det i någon grad, eller alla skulle jag vilja säga. För mig är det definitivt Nvidia grafik kort, ATI var så dåliga speciellt med drivrutiner förut, men det är säkert mycket bättre nu. Men det har hängt med mig i många år, kan inte hitta nått fel på Nvidia kort hur mycket jag än försöker hehe.

Absolut! Dock har jag bättrat mig REJÄLT när det gäller detta, är nuförtiden neutral för det mesta (BF3 och LULE HOCKEY ingår ej här...). Men bara för några månader sedan så var jag en rejäl "fanboy".

Mvh

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Medlem

Jag gick efter rekommenderade nätdelsstyrkan eller vad det stod under mitt grafikort (GTX 560) vilket jag tror var 450-500 sen la jag helt enkelt på än 100mhz eller lite till, Jag kör ett 600mhz, Det stod också 90mhz som rekommederat till i7 2600k(vilket är vad jag kör) så tänkte jag att den var väl lite högre än vad som faktiskt behövs, så la jag i en 600...

Jag rekommenderar starkt 4 kärnor och hyperthreading(eller hur det nu stavas) över 2 kärnor.
Jag har en 2 kärnig dator också och jag laggar lite bara ute på skrivbordet jämfört med denna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk
Medlem

Ang nätagg och fanboys

Överdimensionerande av nätagg:
Jag testade vad mitt datorsystem som det var 2009, under press i Vantage.
* 4-kärnig Q9650 @ 4ghz
* HD4870 @ minns inte frekvenserna
* Raptor 36gb
* Sata2 500gb Samsung
* Sata1 320gb Maxtor
* 2 x 120mm fläkt
* 2 x 200mm fläkt

Resultatet ur väggen blev 295W
Jag kör med ett tyst Corsair HX 620w, känner inte att jag behöver mer direkt...

Anledningen till denna test var i samband med att jag skulle uppgradera en jobbarkompis gamla PC med nytt grafikkort, och frågade mig om dess nätagg skulle klara ett nytt grafikkort? Datorn förövrigt var s775 P4 3,4ghz med 1gb ram har jag för mig.

Detta var resultatet, han hade seeeeegt integrerat grafikkort från början, snacka om lyft i grafikprestanda när det till slut blev ett HD4770

Citat:

Integrerade grafikkortet
GT1: 0,55fps
GT2: 0,75fps
HDR1: N/A
HDR2: N/A
3Dmark06: 170p

x700pro -> 204W total peak
GT1: 3,40fps
GT2: 4,32fps
HDR1: N/A
HDR2: N/A
3Dmark06: 962p

HD4650 -> 191W total peak
GT1: 10,87fps
GT2: 13,61fps
HDR1: 17,35fps
HDR2: 19,18fps
3Dmark06: 3737p

HD4770 -> 227W total peak
GT1: 23,19fps
GT2: 21,59fps
HDR1: 42,36fps
HDR2: 29,39fps
3Dmark06: 5947p

Här är den fullständiga testen för den intresserade: http://www.techsweden.org/forum/posting.php?mode=edit&f=4&p=2...

Fanboys:
Alla är vi väl lite fanboys på olika sätt, mer eller mindre. I mitt fall är det mindre, men det finns nog ändå där. Kanske inte när det gäller datorprylar, men med annat.

Ett kul minne när det gäller Fanboys och datorprylar, var när jag var 19år (är 34 idag) och hade köpt min första PC (AMD 850mhz) och satsat på ett precis utkommet Geforce 2 GTS 64 grafikkort som var det värsta som fanns. Kostade 4400kr då. En jobbarkompis tjatade hela tiden om att det var Voodokort som gäller (vilket inte längre var vassast på marknaden) I alla fall så höll han fast vid sin åsikt så in i helvete, så när jag presenterade de första testerna där mitt kort krossade Voodokortens prestanda, så menade han på "-Jaha, varför ska du ha så himla många FPS då? Har man ju ingen nytta av ändå!" Haha, ja vad ska man svara på något sådant haha!! Jag sa väl typ att det kan vara bra att ha när det kommer spel som kräver mer.

Ganska direkt efter köpet klockade jag upp min cpu till 990mzh och körde på det sättet så länge jag hade den datorn. Efter ett tag kom samma jobbakompis och menade på att det nu är 1ghz processorer som "gäller". Han var ju tvungen att försöka trycka ner mig på nått sätt eftersom jag hade haft rätt ang grafikkortet.

Snacka om löjliga I-landsproblem hahaha!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5700X3D | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

Kände inte till några andra bra nätagg för 300 kr.
Att bygga ett hyfsat kraftfullt system i en liten låda är knappast ett nytt fenomen..och rätt enkelt för fol att göra.
Men vill man ha ett ultralitet system duger inte ett ATX-agg. Vill man ha ett rätt litet och tyst system, typ kontorsdator är PicoPSU alt Seasonic Fanless bra alternativ. Dessa är lite av speciallösningar. Speciellt PicoPSU som inte alla känner till.
Själv har jag en förkärlek för små och tysta system och delar därför med mig av vad jag hittat och kommit fram till.
Jag tycker det är en rätt kul grej att bygga ett 192 x 210 x 62 mm stort system som ändå är snabbt och kapabelt (i3-2100, vilken för övrigt är nästan i klass med förra generationens i5, och en Intel 320 SSD vilket är snabbare i Windows än 510-serien pga random 4k read/writes) och dessutom ljudlöst (1 fläkt på 800 varv) och kan monteras baktill på skärmar med lediga VESA 100 fästen.

prisjakt.nu Det är inte så knepigt.

Du har alltså byggt ett system med helt fläktlösa delar och sen hängt på en fläkt? Det är just det som gör ATXnätagg så bra. Du får ett billigt system för det är inga specialare och du har fläkten med från början. Skall man börja kludda med att fästa saker på vesafästen på skärmar så innebär det oxå en speciallösning med stativet. Vill du sen ha en optisk läsare som många ändå vill ha trots allt så blir det en låda nånstans allternativt en slimvariant bakom skärmen och det är inte speciellt smidigt. Så jag skippar det ultralilla och kör något större och mycket smidigare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

prisjakt.nu Det är inte så knepigt.

Du har alltså byggt ett system med helt fläktlösa delar och sen hängt på en fläkt? Det är just det som gör ATXnätagg så bra. Du får ett billigt system för det är inga specialare och du har fläkten med från början. Skall man börja kludda med att fästa saker på vesafästen på skärmar så innebär det oxå en speciallösning med stativet. Vill du sen ha en optisk läsare som många ändå vill ha trots allt så blir det en låda nånstans allternativt en slimvariant bakom skärmen och det är inte speciellt smidigt. Så jag skippar det ultralilla och kör något större och mycket smidigare.

Har inte aktivt letat efter ett nätagg för 300kr eftersom jag inte behöver ett. Själv har jag ovannämnda Seasonic i huvuddatorn, PicoPSU i Servern, medföljande i Media Centret etc.

Givetvis har ajg en fläkt på cpu:n...svårt att hitta en passiv lösning utan att tumma på prestandan. (i ett ultralitet chassi). Men som jag också sa (i tidigare posten med bygget)...så hörs fläkten inte ens när jag lägger örat mot datorn.

Angående VESA..ja...skärmen måste ha ledig VESA-plats baktill..och du behöver 4 VESAskruvar....det är allt..inte jättekrångligt faktiskt.

Ja, en del vill ha optisk läsare. Då finns ett annat chassi som bara är lite större.
Men själv har jag ingen optisk läsare i min dator sen jag uppgraderade den (och inte kunde använda min IDE-enhet längre)...använde en extern och installerade Windows...sen dess inte behövt en läsare, och det var 6 månader sen.
Och egentlgein behöver jag inte ens använda läsare till Windows för man kan med "Windows 7 USB Download Tool" lägga installationen på USB-minne.
Men som sagt...finns alternativ om man nu vil ha en läsare. T.ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=603167
Jag tror faktiskt inte folk använder DVD så ofta som man kanske tror.
Jag pratade om att min Netbook" inte hade läsare och min kompis sa typ "Det vill man ju ha"..och jag frågade när hon använde sin sist...och hon tänkte..och kom på at hon nog aldrig använt den på de 2 åren hon haft datorn.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

Har inte aktivt letat efter ett nätagg för 300kr eftersom jag inte behöver ett. Själv har jag ovannämnda Seasonic i huvuddatorn, PicoPSU i Servern, medföljande i Media Centret etc.

Givetvis har ajg en fläkt på cpu:n...svårt att hitta en passiv lösning utan att tumma på prestandan. (i ett ultralitet chassi). Men som jag också sa (i tidigare posten med bygget)...så hörs fläkten inte ens när jag lägger örat mot datorn.

Angående VESA..ja...skärmen måste ha ledig VESA-plats baktill..och du behöver 4 VESAskruvar....det är allt..inte jättekrångligt faktiskt.

Ja, en del vill ha optisk läsare. Då finns ett annat chassi som bara är lite större.
Men själv har jag ingen optisk läsare i min dator sen jag uppgraderade den (och inte kunde använda min IDE-enhet längre)...använde en extern och installerade Windows...sen dess inte behövt en läsare, och det var 6 månader sen.
Och egentlgein behöver jag inte ens använda läsare till Windows för man kan med "Windows 7 USB Download Tool" lägga installationen på USB-minne.
Men som sagt...finns alternativ om man nu vil ha en läsare. T.ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=603167
Jag tror faktiskt inte folk använder DVD så ofta som man kanske tror.
Jag pratade om att min Netbook" inte hade läsare och min kompis sa typ "Det vill man ju ha"..och jag frågade när hon använde sin sist...och hon tänkte..och kom på at hon nog aldrig använt den på de 2 åren hon haft datorn.

Det är väl dumt att rekommendera nått om man inte har koll? Vill minnas att jag i tråden angående ACE agget skrev flera ggr om andra nätagg i samma prisklass men som var certade för åtminstone Bronze.

Hur många skärmar har vesa-fästet ledigt när dom står på sin fot? Oftast brukar dom vara i vägen. Sen när man har lådan bakom skärmen och det är en väldigt liten låda så är det inte så smidigt att komma åt den optiska läsaren.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är väl dumt att rekommendera nått om man inte har koll? Vill minnas att jag i tråden angående ACE agget skrev flera ggr om andra nätagg i samma prisklass men som var certade för åtminstone Bronze.

Hur många skärmar har vesa-fästet ledigt när dom står på sin fot? Oftast brukar dom vara i vägen. Sen när man har lådan bakom skärmen och det är en väldigt liten låda så är det inte så smidigt att komma åt den optiska läsaren.

Bara för att jag inte känner till alla bra nätagg betyder inte att jag inte kan rekommendera nåt?
Det skulle betyda att man inte kan rekommendera nåt man använder för man inte provat allt annat.
Jag har läst SweC-recensionen av Ace/FSP-nätagget och de rekommenderade den i den prisklassen..och jag litar på dem så jag sprider vidare samma rekommendation. De som inte läst artikeln har troligtvis inte heller läst dina rekommendationer, så du kan skriva där hur mycket som helst. Och de som läst artikeln känner redan till nätaggen ändå. Alla läser trots allt inte alla artiklar och tillhörande forumtrådar här.

Angående att fästa bakom...det chassit man kan fästa bakom har inte optisk läsare ändå.
Det som har måste man inte fästa..kan ju faktiskt stå på skrivbordet. Tar knappt plats.
Nä, alla har inte ett ledigt VESA-fäste.
Eller så har man en USB dvd-läsare under skärmen, eller så kopplar man in vid behov (om man sällan behöver)
Ytterligare ett alternativ är om man har USB-portar/hub på skärmen så man använda dem.
Jag rekommenderar inte alla med alla olika behov att köra en viss lösning. Jag presenterar flera koncept och är säkert flera som tycker en del av dem är intressanta. Folk har olika behov..så är det. Sällan en lösning passar alla.
(Skulle vara GTX 590 SLI i en tändsticksask, med plats för massa hårddiskar, grym CPU och totalt ljudlös isf....ja..plus en optisk läsare)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av Toimi:

Jag gick efter rekommenderade nätdelsstyrkan eller vad det stod under mitt grafikort (GTX 560) vilket jag tror var 450-500 sen la jag helt enkelt på än 100mhz eller lite till, Jag kör ett 600mhz, Det stod också 90mhz som rekommederat till i7 2600k(vilket är vad jag kör) så tänkte jag att den var väl lite högre än vad som faktiskt behövs, så la jag i en 600...

Jag rekommenderar starkt 4 kärnor och hyperthreading(eller hur det nu stavas) över 2 kärnor.
Jag har en 2 kärnig dator också och jag laggar lite bara ute på skrivbordet jämfört med denna.

watt*

Permalänk

har en referens till det där med data hårddisk osv.
en kompis för si så där 10 år sedan skulle köpa en dator, ringer från el-giganen eller nåt sånt att de köpt en extra försäkring utifall "att katten har ner processonr".
LOL lmaof var min rekation efteråt, han meande förstås "burken" eller datorn men roligt var det "har ner processon"

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Ang nätagg och fanboys

Överdimensionerande av nätagg:
Jag testade vad mitt datorsystem som det var 2009, under press i Vantage.
* 4-kärnig Q9650 @ 4ghz
* HD4870 @ minns inte frekvenserna
* Raptor 36gb
* Sata2 500gb Samsung
* Sata1 320gb Maxtor
* 2 x 120mm fläkt
* 2 x 200mm fläkt

Resultatet ur väggen blev 295W
Jag kör med ett tyst Corsair HX 620w, känner inte att jag behöver mer direkt...

Anledningen till denna test var i samband med att jag skulle uppgradera en jobbarkompis gamla PC med nytt grafikkort, och frågade mig om dess nätagg skulle klara ett nytt grafikkort? Datorn förövrigt var s775 P4 3,4ghz med 1gb ram har jag för mig.

Detta var resultatet, han hade seeeeegt integrerat grafikkort från början, snacka om lyft i grafikprestanda när det till slut blev ett HD4770

Här är den fullständiga testen för den intresserade: http://www.techsweden.org/forum/posting.php?mode=edit&f=4&p=2...

Fanboys:
Alla är vi väl lite fanboys på olika sätt, mer eller mindre. I mitt fall är det mindre, men det finns nog ändå där. Kanske inte när det gäller datorprylar, men med annat.

Ett kul minne när det gäller Fanboys och datorprylar, var när jag var 19år (är 34 idag) och hade köpt min första PC (AMD 850mhz) och satsat på ett precis utkommet Geforce 2 GTS 64 grafikkort som var det värsta som fanns. Kostade 4400kr då. En jobbarkompis tjatade hela tiden om att det var Voodokort som gäller (vilket inte längre var vassast på marknaden) I alla fall så höll han fast vid sin åsikt så in i helvete, så när jag presenterade de första testerna där mitt kort krossade Voodokortens prestanda, så menade han på "-Jaha, varför ska du ha så himla många FPS då? Har man ju ingen nytta av ändå!" Haha, ja vad ska man svara på något sådant haha!! Jag sa väl typ att det kan vara bra att ha när det kommer spel som kräver mer.

Ganska direkt efter köpet klockade jag upp min cpu till 990mzh och körde på det sättet så länge jag hade den datorn. Efter ett tag kom samma jobbakompis och menade på att det nu är 1ghz processorer som "gäller". Han var ju tvungen att försöka trycka ner mig på nått sätt eftersom jag hade haft rätt ang grafikkortet.

Snacka om löjliga I-landsproblem hahaha!

känner igen mig lite där
samma kompis som var rädd att katten skulle knocka ner burken deras, var sån att han skulle vara värst hela tiden nämnde jag athlon 3200+ så köpten han den bara för att vara värre än jag, men inte långt efter det sa jag upp bekantskpane med han då han vart värre o värre och till sist fick jag nog ja du det finns många olika sorters personer i världen

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

känner igen mig lite där
samma kompis som var rädd att katten skulle knocka ner burken deras, var sån att han skulle vara värst hela tiden nämnde jag athlon 3200+ så köpten han den bara för att vara värre än jag, men inte långt efter det sa jag upp bekantskpane med han då han vart värre o värre och till sist fick jag nog ja du det finns många olika sorters personer i världen

Hehe! Ja det är väl lite samma här. Jag sa väl iofs aldrig upp bekantskapen, men tror inte jag hälsat på honom på 10år+

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5700X3D | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Ni är så jävla kungliga!
<<<--- Jonas & Emil "Fanboy"

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem

Nån har väl säkert nämt det redan, men när ni berättade om era egna datorer och dess innehåll så glömde ni väl helt bort att berätta vad ni hade för minnen?

Visa signatur

-PayasH

Permalänk

kul att man sitter på 1 5770 och ett 850w ax ..

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias