Permalänk

Vad är Internets kanaler?

Alltså för att som vanlig datoranvändare kunna -som vi säger- surfa på Internet, måste jag ha en Internet leverantör. Som, dennes någon typ av dator varigenom jag kan surfa, geografiskt är placerad ..i alla fall inte i min källare. Är väl placerad inte sällan många mil från mig.
Att när jag surfar, sänds de berörda datapaketen, mellan min dator och leverantörens serverdator.
För att vid leverantörens serverdator ..gå ut och in på Nätet, till aktuell webbserverdatorn.
-Men på vad datakanaler går trafiken mellan mig och leverantören?
-Och på vad är Internets datakanaler?
-Vad händer i leverantörens serverdator i skifte mellan kontakten med mig och ut och in på Nätet?
-Vad är Internetleverantörens funktion?

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem

hmmm jag hänger inte riktigt med här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

Alltså för att som vanlig datoranvändare kunna -som vi säger- surfa på Internet, måste jag ha en Internet leverantör. Som, dennes någon typ av dator varigenom jag kan surfa, geografiskt är placerad ..i alla fall inte i min källare. Är väl placerad inte sällan många mil från mig.
Att när jag surfar, sänds de berörda datapaketen, mellan min dator och leverantörens serverdator.
För att vid leverantörens serverdator ..gå ut och in på Nätet, till aktuell webbserverdatorn.
-Vad händer i leverantörens serverdator i skifte mellan kontakten med mig och ut och in på Nätet?

Wikipedia - internet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internet

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Läs på om OSI-modellen

Just nu låter det bara som att vi ska lösa din hemläxa /uppsats.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Rekordmedlem

Herr Gavne vill knappast ha hjälp med nån skoluppgift.
Internetleverantörens uppgift är att tillhandahålla infrastrukturen som krävs för att koppla ihop nätet, de har inga servrar i normal mening där trafiken passerar, kommunikationen sker via kablar eller optofiber, switchar och routrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

TACK TACK! Alla vänliga själar här ovan, och kanske inte minst signaturen FX9; grejen är ju att ordböcker som till exempel Wikipedia, utvecklar sig hela tiden. Och att denna idag versionen av ordet Internet har jag inte läst. …och väl inte omöjligen har jag svaret där, även om jag just nu, med bara några minuters beskådning, inte ser svaret.
Och visst förstår jag signaturen Lajser, ..som ju även jag har gått här under år och trott mig vara helt klar över vad Internets datakanaler är.
Och också att jag i helgen talade med flera ..sägandes vara datorkunniga, som inte heller, först, förstod frågan.

Och kära Cindori, OS-modellen, har undrat över och frågat mycket om ..utan att förstå. –Alltså det är ett helvete och vara intelligent!
Signaturen idag förstår jag inte alls!
..och Salstad, erkänn nu att inte Du heller vet nått om frågan.

====
-Jag har ju trott att Internet kanalerna var några särskilda kanaler som man bara kom in på via ..några väldans dyra serverdatorer. Som bara internetleverantörerna har råd med. ..men så i förra veckan kom jag till att, allt vad datakanaler handlar om, är –nog- Internetkanaler????
Kan det vara att det handlar om adresseringarna av datorerna? Att det finns, något så att säga grundadresseringar, som bara vissa, internetleverantörerna kommer åt, och att vi andras adresseringar är en del av respektive Internets leverantörens adressering????
…något som mrqaffe här ovan, drar om????

Så här skrev jag nyligen till en VLT:s (Vestmanlands Läns Tidning) nyhet om datorkrasch:

Skrivet 15 dec 2011 00:00 B-O Gavne, Västerås
-EXPERTER!!?? Vi har anlitat datorexperter, säger kontorschefen. …finns sånt??? Faktiskt erinrar jag mig INGEN! Av de ..väldigt många, så att säga datorkunniga, som jag de ..senaste 10 (tio) åren har frågat om dator.
De bara snackar en massa flummigt, symboliskt snack, som inte håller när jag frågar vidare om deras sagda. Och när jag talar precist, till exempel om filformateringsprogram som formaterar rad-med-databitar till fil, om filöppningsprogram som öppnar upp filer …blir dessa alldeles ställda.

..och folk blev sura!!! -Va´fö´de?
http://vlt.se/pengarjobb/1.1473397-kraschad-backup-hos-loopia

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk

Det jag tror du söker efter är 'routing' , sedan tycker jag du kan byta ut "kanaler" som du vill kalla dem, mot stamnät, backbones.
Kan liknas med våra motorvägar om jag ska da en liknelse.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Mycket text, men oklart vad du eg frågar. Det första du måste skilja på är själva Internet-providern/leverantören (ISP) och ev resurser på Internet. Din ISP ser till att du får en access till Internet - inget annat. De har inga servrar som du passerar genom för att nå din destination (vi säger en web-server där du köper ngn tjänst). Förenklat har ISPerna avtal med varandra som gör att trafiken tex kan gå från din dator i Sverige till en web-server i US.

Om du ställer mer kontreta frågor kan du få bättre svar.

Permalänk
Medlem

akta modermodemet!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

Går mestadels i optisk fiber. Det finns annat också, men optiskt fiber är det klart vanligaste. Sitter du på ADSL går det i kopparkabel. Det finns även koaxialkabel och TP-kabel (och säkert någon jag glömt). Sedan finns det ett gäng trådlösa tekniker.
Internets "datakanaler" är alla operatörernas gemensamma nät.
Internetleverantörer har ingen "serverdator", utan det är routrar som styr och dirigerar trafiken. Och det händer i princip inte alls mycket. Routern tar reda på vem paketet ska vidarebefodras till och sedan skickas det ut på linan.
Det är Internetleverantörerna som tillsammans är Internet. Du ansluter dig mot deras nät och genom deras nät kommer du åt de andra Internetleverantörernas nät.

För övrigt är din text väldigt svårbegriplig. Du får gärna korrekturläsa dina texter innan du postar.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Om ni kollar på trådskaparens tidigare trådar kommer ni snart se att det inte är någon som helst ide att svara denna personen annat än för att få sig ett litet skratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Om ni kollar på trådskaparens tidigare trådar kommer ni snart se att det inte är någon som helst ide att svara denna personen annat än för att få sig ett litet skratt.

Kan bero på att TS har lite mer...livserfarenhet (hint hint) än vad många förväntar sig!

Om man tar det i beaktande och inte häver ur sig en massa förkortningar och svengelska så ska du nog se att det går vägen!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

Vilken stad bor du i?

Visa signatur

Nej

Permalänk

NÄR JAG SÄNDER UT ett datapaket från min dator, ut på den datakanal-tråden som min dator är ansluten till; för kontakt med Internet.
Handlar det ju om att paketet skall gå till en viss adressat-datorn; som, som min dator, är ansluten till Internet.
-Varför måste paketet gå över en Internetleverantör?
Rimligen borde paketet kunna gå direkt till adressat-datorn.

Denna datakanal-tråden som min dator är ansluten till, är ju inte …väl? en enskild raka vägen till min ISP. Utan kanal-vägen är fylld med routrar ..väl?

-En kul grej: Att en glasfiber-datakanal, alltså en kanal för datapaket mellan två punkter; ..kanske det är fel att så tala om kanaler? Kanske bättre med förbindelseväg?
Fiber innefattar dels en mängd olika ljusfrekvens-datakanaler/förbindelsevägar plus att varje kanal/förbindelseväg ju transmitterar datapaket, …att antal datakanaler/förbindelsevägar per ljusfrekvens innefattar snudd antalet ljusfrekvenser.

=====
Och tack för presentationen, signaturen ghoti här ovan. Och så kan vi väl lägga till att, mina trådar på Flashback …brukar besökas av en jeeedrans massa intresserade. Och att, vad vi tillsammans, inte sällan fixar fram, kunskaper, är fina grejer.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

NÄR JAG SÄNDER UT ett datapaket från min dator, ut på den datakanal-tråden som min dator är ansluten till; för kontakt med Internet.
Handlar det ju om att paketet skall gå till en viss adressat-datorn; som, som min dator, är ansluten till Internet.

Om du skickar ett fysiskt brev så överlåter du till Posten (eller motsv) för att föra texten/datat från punkt A till B. Likaledes om du vill skicka ett datapaket från X till Y så utgör din ISP (o dess "anslutningar" med alla andra ISPer världen över) den part du ser till att denna leverans sker. Din ISP är din "väg" till Internet.

Ang fiber, så beror det helt på ändutrustningen (dvs vad som kopplas in i ändarna på fibertråden) vad för kapacitet/prestanda som blir tillgängligt. Fiberkablen i sig är helt passiv. Genom sk våglängdsmultiplexering kan man skicka multipla dataströmmar och mångdubblera kapaciteten av en enda fibertråd. (En nergrävd fiberkabel innehåller mänger av enskilda fiberpar).

Permalänk
Medlem

Summerar väl TS ungefär

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av B-O Gavne:

Denna datakanal-tråden som min dator är ansluten till, är ju inte …väl? en enskild raka vägen till min ISP. Utan kanal-vägen är fylld med routrar ..väl?

-En kul grej: Att en glasfiber-datakanal, alltså en kanal för datapaket mellan två punkter; ..kanske det är fel att så tala om kanaler? Kanske bättre med förbindelseväg?
Fiber innefattar dels en mängd olika ljusfrekvens-datakanaler/förbindelsevägar plus att varje kanal/förbindelseväg ju transmitterar datapaket, …att antal datakanaler/förbindelsevägar per ljusfrekvens innefattar snudd antalet ljusfrekvenser.

=====
Och tack för presentationen, signaturen ghoti här ovan. Och så kan vi väl lägga till att, mina trådar på Flashback …brukar besökas av en jeeedrans massa intresserade. Och att, vad vi tillsammans, inte sällan fixar fram, kunskaper, är fina grejer.

Självklart kan du om du har ekonomiska resurser bygga din egen infrastruktur och på så vis slippa använda en tjänsteleverantör, du blir i så fall din egen. Universiteten har tex ett eget nät, SUNET http://www.sunet.se/ Men kostnaden blir enorm för en privatperson, att dra kabel och ansluta sig till någon av de stora knutpunkterna på internet kommer att kosta dig en förmögenhet,.
Du kan på samma sätt bygga ett helt eget telefonnät, men av praktiska skäl så brukar man överlåta infrastrukturen till samhället, jag tycker för övrigt att det är fel att vi har olika bolag som får bygga infrastruktur i samhället, det försämrar servicen och fördyrar, allt som är sammhällsnyttigt skall vara statligt, däremot ska operatörerna få konkurrera med att erbjuda tjänster till kunderna, att ha flera överlappande telenät i städer och ingen täckning på landsbyggden är inget som samhället vinner på.

På landsbygden finns det många som äger sina egna optiska nät, eftersom företagen är ointresserade av att bygga där, man bildar en förening och drar sin egen fiber, denna ansluts sedan tex till komunens stadsnät.
Denna typ av nät brukar kallas att man "drar svartfiber", dvs inget som lyser i ändarna på den, hushållen i föreningen äger fibern, och blir fria att koppla in valfri apparatur i ändarna på fibern, och på så sätt välja vad den används till, idag är det mest internet, tv och telefoni, men i framtiden så kan det vara andra saker, för 15år sedan var det ingen som visste att tv och telefon skulle använda nätverk, det var heller ingen som från början förstod att telekablar skulle gå att nyttja till snabb datakomunikation med xdsl tekniken, de är från början tänkta till tal med 4Khz bandbredd, så redan analogmodemen på 90 talet pressade systemen mer än man tänkte när de konstruerades.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

-Du mrqaffe! Om jag tar cykeln först ut på E18 och trampar mot Örebro, sen vid Svampen viker jag av söderut, längs E20, genom Tiveden, …förbi de röda näckrosorna!
Över Göta Kanal, genom Skaraslätten och svänger av till 47:an strax före Vara. Å så bara raka spåret fram och knackar på Din dörr. ..släpper Du in mig då till att vi kan ta snacket här ovan, och i tidigare i inlägget nummer 6, så att säga face mot face? –För det är alls inte omöjligt att Du sitter på svaret för trådfrågan. ..men alltså detta skrivna, blir jag alldeles förvirrad av.
Jag tar med mig kanelbullar så att Du bara behöver fixa kaffet.
Bengt-Olof G.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem

Detta är underhållning på högsta nivå. Även om det kanske är avsett som det xD

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Haha, snubben är ju helt underbar

Permalänk

U-N-D-E-R-H-Å-L-L-N-I-N-G!!!! Att jag håller på med underhållning genom mina frågor.
..jaaa, det är ..väl en hel del tänkvärt om många dator-pillare. –Men för mig är det blodigt allvar att undra över hur datorerna funktionerar. –Saken handlar nämligen om, kära signaturen mrfisse, och andra, att kunna leva!!
Att datorerna är ett medel för att kunna existera på ett bra sätt.
-Och då är det högst bedrövligt att vi folket förstår så lite om datorverksamheten.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk

När din dator skickar en signal, antingen för att sända ett meddelande eller en begäran att hämta en hemsida eller vad det nu är du ska göra, så skapas ett "paket" i datorn. Se den som en virtuell lastbil fylld med information. Det paketet omvandlas till elektriska signaler och skickas genom din nätverkskabel till din router (eller direkt till ditt modem, eller hur du nu har kopplat där hemma). I fronten på lastbilen har du massvis med information om vart den ska, var den kommer ifrån o.s.v. Din router kikar i sin tabell över MAC adresser och IP adresser och skickar den på rätt port, vilket i 9 fall av 10 är till modemet. (eller till din telestation eller liknande. Allt beroende på hur du har det kopplat) När den sen når fram till stationen så gör den samma sak. Kollar sin tabell över vilka färdvägar den har och skickar den till rätt plats. Alla routrar har tabeller om vart paket ska skickas. Ditt paket åker då mellan massvis med olika stationer/routrar tills den når fram. Hur många den ska gå igenom beror på avståndet till dit du ska. (fysiskt sett alltså)

Mellan stationerna så är det 99 % av gångerna fiberkablar. Du vet hur en fiberkabel funkar, eller ska jag förklara det oxå? Dock mellan ditt modem och stationen så är det ofta en kopparkabel. ADSL är det kopparkabel, men om du har fiber kopplat till huset för internet... Ja, du anar hur du är kopplad då. hehe.

Det är ganska enkelt förklarat hur det funkar. Visst kan man gå djupare än så, men tänkte försöka göra en så enkel beskrivning som möjligt och slippa en massa djupgående förklaringar som kanske bara förvirrar istället. Hoppas du hängde med i resonemanget.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av B-O Gavne:

-Du mrqaffe! Om jag tar cykeln först ut på E18 och trampar mot Örebro, sen vid Svampen viker jag av söderut, längs E20, genom Tiveden, …förbi de röda näckrosorna!
Över Göta Kanal, genom Skaraslätten och svänger av till 47:an strax före Vara.

Skrivet av B-O Gavne:

–Saken handlar nämligen om, kära signaturen mrfisse, och andra, att kunna leva!!

Living on the edge, måste vara ett uttryck, som du, är ytterst bekant med. Det är aktningsvärt hur du kåserar om äventyr med cykel på E18. Med all vördnad, bör du avstå. Det är dels en tämligen olaglig företeelse utöver den mindre angenäma upplevelsen att bli finhackad mot de vackra staketen längsmed dessa vägar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du läser boken "Data Communications and Networking" av Behrouz A. Forouzan för att få lite mer klarhet i hur allting fungerar. Troligen kommer du få svar på alla dina frågor och så besvarar den nog även en hel del frågor som du kan få under läsningens gång.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Man kan skriva lite om mycket, och mycket om litet. Internet är inte litet, det konkurrerar inte med något annat. Så, B-O Gavne, om du vill kunna ta in allt som har med internet att göra så kommer du nog få koncentrera dig till det yttersta!
Men, tänk traditionellt telefon-nät så kan du lättare förstå hur internet är uppbyggt..
Varje punkt på internet som ska kunna ta emot och behandla och skicka iväg information på internet måste (i stort sett) ha en egen address på internet så att alla andra kan hitta till "honom". Det kan vara du i detta fallet. Din närmaste växel (anslutning till lokal internet leverantör) måste också ha en address. Denna addressen kallas för "default gateway" för din dator/punkt. När du vill skicka eller hämta information från internet så kommer alla dina förfrågningar att gå först till denna "default gateway" hos din internet leverantör.
Sen vet din internet leverantör, i denna default gateway, hur din förfrågningar skall skickas vidare för att ha en chans att få svar tillbaka. Detta kallas routing på fackspråk. Det är ungefär som "väg visare" över hela internet. Regioner är uppdelade i typ "post nummer" eller "riktnummer" över hela internet (sök på "IP sub nät" på google.se). Så beroende på addressen du vill skicka fråga till så kommer routing (väg visare) att dirigera i rätt riktining hela vägen ner till en enskild address. Ibland funkar inte routing och då kommer inte förfrågningar fram till mottagare eller hittar tillbaka till dig igen..
Tjo, nu har jag tömt ut lite info till dig som förhoppningsvis inte är för "fackmannamässig" utan mer begriplig. Kanske orkar jag fortsätta lite senare.. Måste ha en stor kopp starkt kaffe nu, och en skorpa utan smör..
Om man kan hjälpa någon och dom faktiskt verkar förstå så är det lön för mödan och då fortsätter man gärna..

God Jul!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

Det här var en kul pedagogisk utmaning..
Nu har andra hunnit före med liknande analogier men kanske tillför min förklaring något ytterligare

Som andra redan sagt så handlar det om grundläggande förståelse för OSI-modellen http://sv.wikipedia.org/wiki/OSI-modellen . OSI -ej att förväxla med OS som du kanske gjort iom att du sa 'OS-modellen'.
OSI är en standard för att struktuera upp data-kommunikation som har fördelen dels att det blir så lite overhead (dvs onödig information som skickas) som möjligt och dels förenklar det felsökning genom att man kan utesluta olika felkällor i ett system som är väldigt komplext och annars vore rörigt och oöverskådligt.

Man kan tänka så här:

Internet är som vanliga vägnätet.
Att bygga ett eget vägnät vore dyrt och dessutom måste man bygga vidare varje gång man ska till ett nytt ställe så alltså delar man i allmänhet på det gemensamma vägnätet.
När man ska åka nånstans med bil så har man en karta (eller GPS som ju är en karta som håller koll på var man är ) och varje gång man kommer till en vägkorsning så kollar man kartan om man ska till höger eller vänster.

När man skickar data, dvs en massa ettor och nollor över internet så delas det upp i småbitar, som kallas packets. Att bifoga en digital 'karta' eller vägbeskrivning i varje paket vore i princip tänkbart men i den digitala världen vore en sådan karta jättestor i förhållande till den lilla småbiten data man vill skicka. Det vore som att varje kurir som skulle leverera ett enda brev hade bagageluckan full med en gigantisk atlas. Ganska opraktiskt.

Istället funkar det så här i datavärlden:
I varje vägkorsning (nätnod) finns en router. Routern är som en trafikpolis som bara har koll på vägen till nästa korsning.
Datapaketet är som ett brev med adress.
När man skickar sitt datapaket så tar den virtuelle stockdumme brevkuriren utan lokalsinne kuvertet och drar ut på vägen (han hittar inte ens garageutfarten om man inte har talat om det genom att ange 'default gateway' men det är överkurs just nu)
När han kommer till första korsningen så visar han försändelsen för trafikpolisen/routern som kollar nedersta adressraden på kuvertet.
Trafikpolisen är inte mycket smartare än kuriren men han har en liten kort lista på avtagsvägar och allt han inte känner igen skickar han vidare på huvudvägen. (Han har också viss koll på trafikstockningar och vägarbeten i närheten så han kan leda en på en omväg om det behövs). På så vis färdas kuriren utan att själv ha en aning om vägen framåt och i varje korsning får han hjälp att ta rätt väg. När han börjar närma sig målet så känner trafikpolisen igen nedersta adressraden och kollar på näst nedersta för att visa rätt. (de olika adress-raderna kallas 'frames' i datavärlden och motsvarar grovt sett de olika lagren i OSI-modellen men det är överkurs).

En ISP äger en del av 'vägnätet', dvs den ansvarar för ett gäng routrar och noder och lämnar i allmänhet över till andra ISP:er nånstans på vägen. Därför kan den inte ta ansvar för hela transporten så om datatrafiken är seg så kan den alltså skylla på att det minsann gick fort ända till han lämnade över paketet till nästa ISP.

Många ISP:er tillhandahåller E-post och websidor och kanske datalagring som tilläggstjänster, i synnerhet till konsumenter. Till samtliga dessa tjänster har ISP:n egna servrar. Därav artikeln om Loopias servrar.

IPRED-lagen innebär att alla ISP:er är skyldiga att logga allt deras routrar gör. Däremot inte själva datat, De sparar alltså att någon skickat något till en viss adress men inte vad som skickades.

FRA-lagen däremot ger tilstånd för myndigheter att läsa även datat men bara om det 'passerar landets gränser' vilket är en ganska absurd och luddig gräns eftersom internet inte har landsgränser och man som avsändare sällan vet i vilket land som routrar på vägen eller destinationens server fysiskt står.

Permalänk
Medlem

Hallå B-O Gavne ditt gamla troll..

http://www.youtube.com/watch?v=Oip6e_8lltM

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ta en titt på denna video, den förklarar ganska grundligt vad dess olika komponenter/delar har för plats i nätverket/internet.

http://www.youtube.com/watch?v=hwcpvy7zU1U

EDIT: Hon pratar om "Proxy", vilket inte är ett måste för att få det att fungera. Företag använder sig av bland annat proxy-server för att kunna få en bättre bild och kontroll av nätet. Men detta ersätts mer och mer av brandväggar och annan mer specifik utrustning som klarar av samma funktioner.

Ett mer korrekt namn i filmen ska vara "gateway" istället för proxy. Gateway är "vägen ut" från ditt LAN, mot internet.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070