AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Det är vanligtvis så att AMD gör något högpresterande, sedan dröjer det någon månad och Nvidia sopar till med något som klår dem, med nackdelen att det drar ~20% mer ström.

Den här gången är det flera månader kvar till Nvidias motsvarande lansering, så AMD har gott om tid på sig att optimera drivrutiner med mera. Kul med svängningar. Övskedrömmen hade ju varit att få se något liknande på CPU-fronten men det lär väl dröja, om det ens händer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra prestanda men för 5000kr så blir det inget köp.... och när ska de lära sig att sluta med papperslanseringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

rätt bra för att vara amd

får hoppas det blir bättre om dom lykas göra drivrutiner som funkar bra

nån som orkar räkna skalning på oc?, hög frekvens för att vara stock V men såg inte ut att ge så mkt

Amd göra bra grafik korts drivrutiner ... ,skämtar du?
Hur som helst, så blir det nog ett köp, jag behöver ett nytt kort till mitt nya dator bygge, 560 Ti kortet jag köpte för att invänta 7000 serien skall jag använda som physx kort ...

Permalänk
Medlem

Kul för oss konsumenter och såklart AMD att den nya generationen presterar så pass bra. Och detta med vad jag får anta inte helt optimerade drivrutiner. Ser fram emot att se hur Nvidia kontrar detta. Priset är ju helt klart i det saftigaste laget, men det sjunker nog en del till lansering.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Galet imponerad, priset blir lite i överkant men jag är golvad över resten. Crossfire på detta kommer bli sinnes.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Extremt trevlig läsning. Även om det verkar prestera som ett monster tycker jag prislappen är för hög, man får väl hoppas att 7950 hamnar vid 3500:- det kan jag tänka mig lägga ut.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Imponerande utveckling på ett drygt år.

Känns dock som att jag klarar mig alldeles utmärkt på mina cf 6850 ett bra tag till.

C

Permalänk
Medlem

Jag har inga prestandaproblem med mitt gtx 460 i 1920x1200, självklart inte maxade inställningar.
Dock så kan man optimera grafiken rätt bra i de flesta spel, sänka på det som inte ger mycket visuellt.

Jag är heller inte så grafikkåt som alla verkar vara idag, gattar inte hur diskusionerna om spel kan bestå så mycket av snack om grafik när det bara (för mig) är en mycket liten del av spelet.

Ser fram emot mellanklassarna i nästa gen som kostar under 2k.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

Grymt kort, men om jag ska byta mina 6970 till single GPU så får jag nog vänta på något lite kraftfullare. Hoppas att kepler kan leverera.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Mycket beröm, men prislappen är helt fel för att det ska bli något köp. Visst är den bättre än GTX 580, men jämför man ett pris på ca 5000:- med 3500:- som man kunnat köpa GTX 580 för hos CDON så är den inte prisvärd a'la ny generation. Givetvis vill AMD hålla uppe priset denna gång och inte gå in för billigt som med 5850 och 5870, men då får de ta smällen i att sälja mindre också. Jag väntar då in GTX 780 nu.

Permalänk

Väldigt imponerad på AMD nu, har varit mina favoriter väldigt länge!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Kanske borde byta ut mitt HD4670 Gamle trotjänaren har gått ett tag nu..

Samma här, ligger tre generationer efter så snart är det dags!

Väntar dock, som många andra, på Nvidias svar som "AMD-fanboy" öppnades mina ögon lite för Nvidia när 560 Ti kom.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Mäkta imponerad.

Permalänk

Alltså.. temperaturen sjönk 10 grader i belastning när kylpastan byttes. Varför använder inte tillverkaren en lite dyrare och bättre kypasta, kan jag då undra. Det borde ju vara väldigt billigt i förhållande till vinsterna - särskilt om man då kan köra fläkten långsammare och få ner ljudnivån?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte har 5870 med i jämförelsen. Svårt att relatera för oss med äldre kort. De flesta som kommer uppgradera antar jag sitter med 4- eller 5000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

hög ljudnivå! Där blev detta kort ointressant! Kan de inte lyckas med kylningen någongång?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jaha bara väntar på 7950 kortet nu.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut prislappen inte är så fel , ett 580 var väl inte så långt ifrån detta ?? eller just ja 3gb 580 kostar väl fortfarande liknande detta?... så är man ute efter budgetkort eller mellanklassen då är du och tittar i fel klass inte att grafikkortet är för dyrt...men antar att man måste tänka längre än näsan är lång och verkar vara en grov problematik i detta forum då det gäller detta.. som att söka efter lagringsdiskar i ssdhyllan?? 200gb 10-15 tuss

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Synd att ni inte har 5870 med i jämförelsen. Svårt att relatera för oss med äldre kort. De flesta som kommer uppgradera antar jag sitter med 4- eller 5000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

exakt jag vill också veta diffen från mitt nuvarande HD5850 kort för jag hade nog inte uppgraderat om jag hade ett 6000 serie kort idag.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att mina kort som kostade lika mycket som ett inte blev sönderslagna iaf! då kan man klara sig på dessa två tills 8xxx serien skulle jag tro eller kan någon rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

hög ljudnivå! Där blev detta kort ointressant! Kan de inte lyckas med kylningen någongång?

har ej lusläst testen men enligt temperaturdiagrammet är kortet det kallaste kortet som är endast 76 grader i full load. men den låga tempen så finns det säkert utrymme för fläktprofiler som gör att man kan ligga högre i temp med lägre ljudvolym.. menar mitt 6970 maxar 86-87 grader och är rätt tyst jämfört med om jag skulle ställa in fläkltprofilen så den är ca 76 grader hade den levt om som ett reaplan

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Ett hd 7970 står på inköpslistan för mig

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Tack Sweclockers! Detta blev nästan som lilla julafton

Skönt att man just fått ett jobb i januari, så man kan bränna lite "överskottsfett" efter den värsta julruschen

Vad sägs om vrålklockad 2500k, 16GB RAM, 1000W Zalman-nätagg, nån fin SSD och två av dessa grafikkortsbjässar? *KATCJHIHG!*

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av WDac:

exakt jag vill också veta diffen från mitt nuvarande HD5850 kort för jag hade nog inte uppgraderat om jag hade ett 6000 serie kort idag.

Det är väl bara att gämföra 5850 med något av korten som finns i listan? Och till min kännedom ska ett exempelvis 6870 prestera bättre än ett 5850 enligt tidigare tester, så där har du en bra måttstock :P.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Fin recension av Sweclockers som vanligt. Enda jag kan klaga över är vilka spel de använder i sina tester. Själv så har jag aldrig hört talats om någon av dom spelen förutom bf3. Varför finns inte gamla Crysis 1 med? Det borde fortfarande var krävande nog.

Grafikkortet presterade helt enligt mina förväntningar. Ska helt klart köpa ett så fort de kommer ut i butikerna!

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk

Underbart!:D

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

bra jobbat amd!

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Tror du på det?

Skrivet av Ozzed:

Det är vanligtvis så att AMD gör något högpresterande, sedan dröjer det någon månad och Nvidia sopar till med något som klår dem, med nackdelen att det drar ~20% mer ström.

Den här gången är det flera månader kvar till Nvidias motsvarande lansering, så AMD har gott om tid på sig att optimera drivrutiner med mera. Kul med svängningar. Övskedrömmen hade ju varit att få se något liknande på CPU-fronten men det lär väl dröja, om det ens händer.

Gröna laget hade inte ett skit att komma med dom släppte av desperation ett beta kort som hette GTX480, samtidigt som dom jobbade vidare på den och tillsist så fick dom ihop GTX580! efter 2 år!
Tror du verkligen att GTX580 kommer att ersättas under 2012?
Det tror inte jag!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Inte så stor skillnad i det enda spelet jag spelar.. Blir det något nytt kort så blir det Nvidia.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >