UGREEN NAS - hiss eller diss?

Permalänk
Medlem

UGREEN NAS - hiss eller diss?

Surfade mig in på Inet och såg att dem har några nya NAS-enheter, UGREEN. Hittar inte mycket recensioner gällande dessa, kanske för att de är rätt nya. Något nytt som jag inte sett tidigare är att deras enheter har inbyggd HDMI-port.

https://www.inet.se/kategori/1306/fristaende/1114/ugreen

Någon som har erfarenheter kring dessa eller har något annat att säga?

Visa signatur

MB Gigabyte Z690 UD DDR4 CPU Intel i5 12600K @ 4.90GHz GPU RTX 3060 RAM Corsair 32 GB DDR4 3200Mhz SSD WD_BLACK SN770 1TB / Samsung 860 QVO 1TB PSU Seasonic 850W

Permalänk
Medlem

Minsta modellen är 500 billigare än motsvarande Synology.
Då får man snabbare CPU, mer minne och möjlighet att peta in M2-diskar.
N100 CPU. En sådan minidator verkar ligga på 2000-2500 och uppåt på Amazon.

Så vad får man för pengarna? De tar minst 1500 för ett chassi som rymmer 2st vanliga diskar och 2 M2.
Plus mjukvara, antar jag. Frågan är ju då om mjukvaran är bra (som Synology), eller hemmahack av random Linux-dist.

Så, då är ju frågan om det är värt 1500 spänn för att någonannan har skruvat ihop ett chassi och installera en mjukvara. Om inte, så kanske man kan göra det själv.

Men jag har säkert fel på allt jag har skrivit.

Bortsett från ovanstående, så är det ju praktiskt med en färdig lådda att bara peta in diskar i. Den kör ju Docker också, vilket gör att mjukvaran kanske inte är hela världen heller.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Intressant! Speciellt trevligt med 2.5 GB NIC, det är ju något man saknar när man kör hemmabygd NAS gjord på delar man haft liggandes.

Jag har köpt en del UGREEN saker på sistone och varit väldigt nöjd med dem. Allt känns väldigt högkvalitativt och gediget, så jag gissar denna NAS gör det också. Så hårdvaran är säkert toppen.

Mjukvaran är väl stora frågetecknet, men man kan tydligen installera Unraid på dem så då hade jag nog gjort det om det inbyggda suger.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Jag var i en liknande sits för ett tag sen. Då jag hört mycket bra om Synology förr har jag på senare tid hört att trots att deras mjukvara är bra så är priset för högt och deras hårdvara gammal.

Detta gjorde att jag istället började titta på att bygga en egen NAS, men det blev inte jättemycket billigare och det gick inte att hitta särskilt små och lätta chassin.

Efter mycket efterforskande landade jag tillslut i att en UGREEN skulle passa bra. Närmare bestämt Ugreen NASync DXP4800 Plus. För ~6 månader sen fanns den nästan ingenstans att få tag på, så jag beställde den från tyska Amazon. Kul att se att de äntligen trillat in hos Inet!

Såhår 6 månader senare är jag väldigt nöjd. Den är liten och nätt, och av bra byggd. Jag körde in unRaid på den, så jag har ingen erfarenhet av Ugreens egna operativsystem. Det lilla jag testade verkade dock lovande. Jag använder den främst till backup och streamar film och serier i 4K och det har fungerat toppen!

Enda negativa är att den har kraschat/låst sig vid ett tillfälle men jag tror det beror på ett kompatibilitetsproblem med USB-stickan som unRaid körs från.

Permalänk

har kollat på det här i omgångar nu och ja jämfört med att bygga själv så får man ganska mycket om man köper färdigt men som för mig som tänker köra på mekanisk disk som ju inte har den hastigheten. Kollade på diskar förut och dom jag tänkt har max teoretisk hastighet på 190mb så jag kan sluta bry mig om att annat ger mer.

Men i alla fall skall man bygga själv så blir det ganska svårt att få in samma teoretiska prestanda. + Det är med operativ och stöd för appar från tillverkaren som kanske är bra ? jag vet ju inte (Kan ställa det som en fråga, är apparna bra)

Jämfört med om jag bygger själv och slänger in nån Linuxvariant. Ja man kan köra på nån äldre dator men jag vill gärna att det inte drar ström som tredjedelen av ett kylskåp med tanke på att den skal gärna stå på årets alla dagar..

Jag hittar två allternativ.

Intel n100 som är en väldigt strömsnål dator, den har i en del fall samma prestanda som en Intel 2600 men drar väldigt inte ström, men lite svårt ser jag att hitta två interna SATA platser så då skall den gå på USB, det går ju men det blir mer prylar som ska vara utanför lådan.

Rasbery pi 4, blir på USB då. hattarna är dyra och ser inte så många bra alternativ. Blir mycket kabel och skit så man får se vad man kan finna som låda.

Hamnar man för nära vad en sån här färdig koster då tror jag nog allt det får bli en sån här i alla fall. Jag velar mycket och kan liksom inte bestämma mig kritigt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på en DXP2800/4800.
Har en UGREEN-laddare som osar kvalitet och smått transformerat mitt liv genom att rädda mig från att koppla in jobblaptopens enormt besvärliga och tunga nätadapter/laddare i tid och otid... (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13155840) - varsågod ni som missat att lösning finns.

Jag har ett meshify C som kör Proxmox och det kostnadseffektivaste vore såklart att bygga ut med 2-3 diskar i den (max) och köra truenas/unraid. Jag vill dock göra mig av med den på sikt, bor i lägenhet och den står centralt i lägenheten vid TV:n så varken ljud från mekaniska diskar skulle uppskattas eller särskilt snygg är den.

En DXP2800 och en mini-pc... får plats inne i skåpet vid router. I hallen.

Hade redan klickat hem men köper inte dagens priser för oss i Sverige på DXP2800 på 4000:-. Den är på rea för $/€300, medan USDSEK står <9,7:-. Omöjligt att förutspå vad som kommer hända - men tycker den borde komma ner i pris. Går att få femhundring billigare från Amazon.de... men deras egna sida i EU skickar inte till Sverige ännu.

Ska försöka vänta på att SEK-styrkan ger utslag på prissättningen på både diskar och annan elektronik...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Intel n100 som är en väldigt strömsnål dator, den har i en del fall samma prestanda som en Intel 2600 men drar väldigt inte ström, men lite svårt ser jag att hitta två interna SATA platser så då skall den gå på USB, det går ju men det blir mer prylar som ska vara utanför lådan.

Är du intresserad av att bygga eget så kan jag rekommendera att använda en M2 -> Sata brygga för diskpoolen. Vi använde oss av en M2 adapter med ASM1166 och 6 st. Sata portar ihop med ett Asus N100I-D D4 och rent teoretiskt så bör vi utnyttja bandbredden maximalt, både sett till vad våra 6 diskar kan leverera i överföringshastighet och vad N100-chipset kan leverera.

Nu kunde vi fått ner priset både vad gäller chassi och PSU, men ville ha ett chassi vi kan tänka oss ha på skrivbordet eller mediabänken samt att vi ville testa ett SFX nätagg från be quiet när vi ändå höll på.

De komponenter vi kör med idag ihop med Rocky Linux 9 är:
Jonsbo N4 - 1.449
be quiet! SFX Power 3 450W - 899
Kingston Fury 16GB - 429
ASUS Prime N100I-D D4 - 1.079
M.2-SATA-brygga ASM1166 - 377
Satakablar - 144
MSI SSD för OS 240GB - 130

Totalt - 4.507

Permalänk
Skrivet av Mhillstrom:

Är du intresserad av att bygga eget så kan jag rekommendera att använda en M2 -> Sata brygga för diskpoolen. Vi använde oss av en M2 adapter med ASM1166 och 6 st. Sata portar ihop med ett Asus N100I-D D4 och rent teoretiskt så bör vi utnyttja bandbredden maximalt, både sett till vad våra 6 diskar kan leverera i överföringshastighet och vad N100-chipset kan leverera.

Nu kunde vi fått ner priset både vad gäller chassi och PSU, men ville ha ett chassi vi kan tänka oss ha på skrivbordet eller mediabänken samt att vi ville testa ett SFX nätagg från be quiet när vi ändå höll på.

De komponenter vi kör med idag ihop med Rocky Linux 9 är:
Jonsbo N4 - 1.449
be quiet! SFX Power 3 450W - 899
Kingston Fury 16GB - 429
ASUS Prime N100I-D D4 - 1.079
M.2-SATA-brygga ASM1166 - 377
Satakablar - 144
MSI SSD för OS 240GB - 130

Totalt - 4.507

Tack tusen gånger ! Jag vet ju att det finns en m2 adapter och tittat mycket på den lösningen förr men nu så sitter jag och glömmer bort det

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Var påväg att klicka hem en DXP2800 - men rean på amazon.de togs bort medan den var i korgen. Trist för dom. Väldigt tråkigt att den inte går att beställa från deras ugreen eu-store.

Nu blev jag mer sugen på att bygga om min proxserver som snart emigreras till en energisnålare mini-pc

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sub:

Var påväg att klicka hem en DXP2800 - men rean på amazon.de togs bort medan den var i korgen. Trist för dom. Väldigt tråkigt att den inte går att beställa från deras ugreen eu-store.

Nu blev jag mer sugen på att bygga om min proxserver som snart emigreras till en energisnålare mini-pc

https://nas-eu.ugreen.com/

Billigare än hos Inet i alla fall.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

https://nas-eu.ugreen.com/

Billigare än hos Inet i alla fall.

Det är den som sidan som inte levererar till Sverige. Endast 5-6 länder inom EU

Vi får se om man håller sig i skinnet. Har på känn allt från Kina kommer reas ut ganska kraftigt... kanske finns en lucka mellan det och skyhöga tullar från EU där man kan hugga nåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Dessa finns fortfarande rabatterade på amazon.es, amazon.fr m.m.

-€50 på .es, -15% på .fr. Är man ute efter en större tjänar man nog bra på att välja -15%. DXP2800 går det jämnt ut.

Edit: Ser att rabatten är aktiv även på amazon.de igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag va sugen på DXP8800 Pro men Pro modellen finns bara i Asien och då får man importera, är i stort sett samma som Plus men med en bättre CPU för samma pris.

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken på dessa med tanke på pris och kraftfull cpu mm.

Dock osäker på mjukvaran. Testerna visar på att den är oslipad. Dock osäker på när "officiell" lansering sker. En del tester nämner juni/juli, men Inet har ju de flesta i lager redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Dock osäker på mjukvaran. Testerna visar på att den är oslipad. Dock osäker på när "officiell" lansering sker. En del tester nämner juni/juli, men Inet har ju de flesta i lager redan.

Man kan installera TrueNAS etc om man vill.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en DXP2800 med 2*12TB på väg hem. Spännande! Första NAS:en för mig men har gnagt länge att jag behöver en.

Skrivet av Xophile:

Mjukvaran verkar ha tagit stora kliv, men inte helt perfekt ändå. En del verkar ha smooth sailing, en del får nån bugg och saknar en del funktioner.

Man kan alltid installera TrueNAS

Visa signatur

Permalänk

Jag är lite sugen på dessa med. Jag är gammal Synology-fantast men med tanke på deras märkliga beslut om att börja bara tillåta deras egna hårddiskar (typ) så är jag sugen på att se mig om efter nått annat.
Nån som kör UGreen NAS här med inbyggda operativet? Hade varit kul att höra lite mer om det. Även hur lagringen fungerar.. Synologys SHR är faktiskt riktigt fiffigt men jag gissar att UGreen kör på klassiska RAID varianter.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,