Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort? 580?

Är lite inne på att köpa ett gtx 580 och sätta in på min ena dator och ta ut mitt 560 ifrån den och byta emot min 260 på denna kassa dator. Frågan är bara, kommer det komma något nytt snart? Vet inte vilket 580 jag riktigt skulle vilja köpa, men har spanat in 2 st som värkar vara ungefär samma.

http://www.webhallen.com/hardvara/143657-asus_geforce_gtx_580...
http://www.webhallen.com/hardvara/135973-asus_rog_geforce_mat...

Skiljer inte så mycket från 1,5 - 3072 i videominne. Är det värt att lägga pengarna på det?

Vill ha lite tips om olika kort och varför just den. TY i förväg.

Permalänk
Avstängd

kör på dubbla 560 om ditt moderkort tillåter annars kör den med 3gb vram. Vad har du för processor?

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort klarar det, svar ja. Men ska ha 560n i andra datorn. Min processor är i7 2600k ej klockad

Permalänk
Medlem

590 har ju varit ute ett tag om du undrar om det fanns något värre än 580 och sedan för priset av ett 580 kan du ju nästan klämma in två 570 om det är så, andra har dock sagt till mig här på forumet att ett kort är oftast bättre än två pga att vissa spel inte är så bra på hantera två osv

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har jag fel eller känns det inte som om att 590 var lite av en flopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BambY:

Har jag fel eller känns det inte som om att 590 var lite av en flopp?

Mer uppfattat det som att 580 var så bra och 590 gav inte så mycket mer men kostar ju extra så folk stanna med 580, fast bara så som jag uppfattat det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

TJena, ja du vill ju helst undvika Micro stuttering vilket du troligen kommer få om du kör CF eller sli, så mitt råd är att köpa ett gtx 580 eller om du vill lägga ut mer pengar för ett ennu bättre kort skulle jag vänta 1 månad och se hur pris utveckligen på det nya radeon 7970 blir och se om de blir ett värt alternativ, Jag har då ett Gtx 580 farbriks Soc ( super over clocked ) och det maxar alla spel jag provat hitils lätt, till och med battlefield på ultra i 1920-1080 flyter på fint i 60-40 frames, dock så genererar det ganska mycket värme, men det brukar ju inte vara nått problem med gforce, läs på noga om de kort du tittar på innan du bestämmer dig, finns alltid ett bättre alternativ : ) men som sakt, om du vill köpa nu, rekomenderar jag ett 580 över ett 590 efter som 590 är 2 kärnig och fungerar som om du kör crossfire eller sli, så du kommer endå råka ut för mickro stuttering med det kortet

Lycka till

Permalänk
Medlem

Är intresserad av ett 580, för att kunna ha 2 st bra datorer eller vad man ska säga

Permalänk
Medlem

Vuzuul, 3k mb eller 1,5? Vill försöka hålla det runt 4500 kr.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Mer uppfattat det som att 580 var så bra och 590 gav inte så mycket mer men kostar ju extra så folk stanna med 580, fast bara så som jag uppfattat det?

Det är inte enda skillnaden. Den största skillnaden är att 590 är 2 kort i 1. Medan 580 är det starkaste singelkortet som finns idag. Med ett 590 kör du alltså alltid crossfire vilket inte är att föredra om man kan undvika det.

Om du vill köpa fler kort senare så finns möjligheten att ha 4 st 580 i 1 dator medan du bara kan köra in två stycken 590 i en dator.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Gillar du att överklocka så är matrix helt klart det bästa valet. Tänker du ha kvar stockfrekvenserna spelar det mindre roll vilket kort du väljer.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

jag har 1536mb och det funkar utmärkt, 1mb är lite för att lira bf3 om du gör de, tar de som exempel för att många känner till de och de e krävande, men 3k mb är väldigt mycket, de finns inget som använder upp så mycket, kanske lång i framtiden fast då finns det ju nya bättre kort etc, så köp de med 1,5k

Permalänk
Medlem

Känner mig lite intresserad av http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634900

Är det stor skillnad emot http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623550 ?

Kommer ej att klocka något.

Mitt mål är att spela bf3 på hög-ultra nivå med 60-70 fps konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BambY:

Känner mig lite intresserad av http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634900

Är det stor skillnad emot http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623550 ?

Kommer ej att klocka något.

Gigabyte-kortet är överklockat mer. Asus-kortet är förmodligen tystare och svalare, men det är inte överklockat lika mycket och dessutom tar det upp mer plats, så om du planerar SLI så skulle jag inte rekommendera Asus.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Kommer ej köra SLI, funderar på asus.

Permalänk
Medlem

mm, mitt gtx580 soc låter lika dant hela tiden, den är inställd på 40% fläkt från början och går inte över det även under heavy load, går upp mot 70grader och 30 grader idle och man lägger inte märke till den när man spelar, dock på kvällarna när de blir lite tystare i huset så hör man hur den susar, fast det är inget jobbigt ljud, utan att mer konstant sus i samma ljudnivå hela tiden Men ja, mindre clock = tystare oftast, fast om du vill nå dem där framesen fårdu nog dra ner lite på upplösningen även med ett soc gtx 580, du hamnar lite uneder, fast aldrig att det blir lagg eller låga frames, that i garantee

Permalänk
Medlem

Ska du köpa 3GB versionen av 580 så rekommenderar jag att du väntar te 7970 kommer istället. Ifall du inte MÅSTE ha nVidia dvs.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Gillar mitt Gigabyte GTX 580 SOC, är helnöjd med fabriksklockningen och det känns snabbare än mitt ASUS GTX 580 Matrix som jag skickade tillbaks då det gick sönder efter ett par timmar.. Min fläkt ligger på ca 90-100 % och med en temperatur på ca 80 grader efter en kvälls konstant spelande i BF3, trots det så hörs knappt fläktarna utan är mycket tysta. Har ju inte det bästa chassit (Corsair 600t) vad gäller luftflöde heller så det fungerar trots det kanon....

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

völund, har du ändrat nått på dina fläktar ? mina står på 40% hela tiden i idle, går dom upp av sig sj när man spelar ? för hitils har jag inte hört någon ljudskillnad, dock sitter jag med headsett ibland eller med hög volym på högtalarna, och ibland båda för mega suround btw, heter du viktor öhlund ? isf har vi samma namn för de heter jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuzuul:

völund, har du ändrat nått på dina fläktar ? mina står på 40% hela tiden i idle, går dom upp av sig sj när man spelar ? för hitils har jag inte hört någon ljudskillnad, dock sitter jag med headsett ibland eller med hög volym på högtalarna, och ibland båda för mega suround btw, heter du viktor öhlund ? isf har vi samma namn för de heter jag

Hejsan!
Nej, har inte ändrat på fläktarna utan de står på auto och går från ca 40% i idle upp av sig självt när det behövs vid spelande.
Sitter iofs med ett par G930 när jag lirar så jag hör inte så mycket av fläktarna ändå. Kommer troligtvis att byta ut frontfläkten
till en Coolermaster Megaflow 200mm istället då den flyttar mycket mer luft än den som kom förinstallerad. Mkt nöjd med mitt
val av grafikkort iallafall. Det är ju gigabytes helt egen designade kort med lite mer påkostade komponenter såsom NEC Minnen och
lite bättre kylflänsar än standardkortet. Ska vara riktigt bra att överklocka men har själv inte funnit behov för det ännu.

Nej heter inte Viktor Ölund, bara ett namn taget från ett gammalt torkskåp som vi hade på jobbet

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

haha nytt smeknamn, torkskåp