Permalänk

Bilden delar sig i två delar!!!

Tjena!

Jag har ett konstigt problem med datorn. Det är så att så fort jag introducerar rörlig bild, t.ex. om jag spelar en film på datorn eller om jag så mycket som drar ett programfönster över skärmen så delas bilden i två delar!

Det uppstår en horisontell linje när bilden rör sig. Tänk dig att du delar skärmbilden på längden (horisontellt) i fyra lika stora delar. De övre delarna; del 1, 2 och 3 visar bilden korrekt, men den nedre delen, del 4, blir som på något sätt ur synk. Den hänger efter vad som visas i den övre delen av skärmen.

En fjärdedel av skärmbilden är alltså ur synk kan man säga. Eller det ser ut så. Men inte mer än kanske en halv sekund räknat i tid, eller cirka 10 pixlars förskjutning. Det uppstår alltid på samma ställe, strax ovanför textningen, om man jämför med en spelande film.

Jag misstänker att det har uppstått efter att jag har installerat drivrutinen för skärmen, ihop med NEC NaviSet. Men nu har jag avinstallerat programmet med hjälp av avinstallationsguiden och gått in på Enhetshanteraren och manuellt avinstallerat (och kryssat för att även ta bort) drivrutinen för skärmen. Jag har startat om datorn men problemet kvarstår.

Vad tror ni om det här? Vad kan det vara?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

??? Kan du ta en printscreen på spekataklet månne?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Spindelsinnet säger att det kan vara grafikdrivaren som fått fnatt. Jag skulle avinstallera grafikkortet och sen lägga in drivaren (givetvis senaste stabila från tillverkarens websida) igen som första åtgärd...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"