Backup av filer från dator till en annan

Permalänk
Medlem

Backup av filer från dator till en annan

Hej, jag har stött på ett problem.
För ungefär ett år sen så dog grafikkortet i min dator, så jag tog ut det. Problemet var att 16:10 skärmen skalades av till 4:3 och upplösningen kunde inte sättas högre än 800*600. Så var det i ett helt år. Nyligen fick jag tag på ett grafikkort (asus radeon AX1600 256mb) som jag kopplade in. När jag startade datorn så var skärmen fortfarande avskalad. Nu kunde jag iaf ändra upplösningen men jag kunde inte få den tillbaka till skärmens rätta storlek.

Jag testade då att ladda ner den senaste grafikdrivrutinen till kortet och installerade den. När den bad mig att starta om så klickade jag ok. När den sedan skulle starta så var det bara en stor grafikbugg med lodräta linjer i grönt och rött. Efter några sekunder blev skärmen svart och inget kunde göras.

Jaha tänkte jag och tog fram systemåterställning(trodde jag) vid boot. Jag klickade vidare och helt plötsligt började den säkerhetskopiera filer, det gick ganska snabbt så jag tvivlar på att den tog alla mina viktiga filer. Direkt efter så började den formatera, Jag stängde då av datorn snabbt som fan med knappen så att inget viktigt skulle försvinna.

När jag nu startade datorn så var windows korrupt. Hal.dll elelr något liknande fattades men som tur var så var det bara en fil. Så förhoppningsvis finns alla mina dokument kvar, antar jag. Eller?

Det jag tänkt göra nu är att koppla in hårddisken till en annan dator. Hårddisken får jag inte ur datorn men det är väl bara att sätta in satan i den andra och ta el från den andra istället? Sedan har jag tänkt starta den andra datorn och därifrån flytta över viktiga data från den korrupta hårddisken till lagringsdisken på den andra datorn.

Så frågorna är:
Kommer detta att fungera? spelar det någon roll att denna disk har ett operativsystem på sig eller kommer det går att se den som en vanlig lagringsdisk? Kommer jag behöva sätta den som "slave" någonstans eller är det bara starta och börja flytta filer?

När detta är klart så ska jag formatera den korrupta disken och sedan installera den på nytt. Tror ni avskalningen kommer försvinna?

Kort verision till er lata jävlar :
Flytta personliga dokument från en hårddisk som saknar en windowsfil (alltså korrupt) till en lagringsdisk i en annan dator. Kommer det fungera? saker att tänka på? Om en skärm skalas av så att sidorna blir svarta, alltså 16:10 till 4:3. Hur kan jag ändra så att datorn använder hela skärmen igen. Problemet uppstod då jag tog ut ett grafikkort som hade dött och istället använde det mycket svaga moderkortet till grafik.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Medlem

Komigen nu!

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Medlem

Bara att testa och se hur det går.

Grafiken kan lösa sig efter att du installerat om Windows.

Annars är något mer sönder. Du vet att delarna i din skylt inte verka stämma med datorn du har problem med. Är felet kvar behöver vi veta mer om datorn.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Datorn är nu formaterad och allt gick bra... nästan. Bilden är fortfarande avskalad från widescreen till 4:3 format, och datorn hittar fortfarande inte grafikkortet. Det är ett radeon x1600 256mb. Jag ändrade "display type" (eller något sånt) till PCI-E. Den stod på PCI innan. Men det hjälpte inte.... några tankar??

tack på förhand!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Installerat drivrutinerna själv och testat alla upplösningar?
Testat skärm+kabel med en annan dator?

Vad är det för märke modell och ålder på nätagget?
Agg av budget och dålig kvalite kan förstöra andra delar.

Permalänk
Medlem

Japp. men nätagget. det har jag inte tänkt på, kan ju vara så att det inte orkar tillföra all ström. avskalningen var en inställnibg på skärmeb. me det blir bara stora streck i oöika färger över hela skärmen. när den väl går igång efter tredje försöket. ska se vad den är gjord för att orka, gammal hp dator så.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en märkesdator så kan vi blint anta att det är ett budget agg.

Hur gammal är datorn?
Ju äldre agg av låg kvalite är desto mindre klarar den av jämfört när exakt samma var helt ny. Bra kvalite åldras inte lika snabbt.

Så löste du avskalnings problemet eller har du fått ett till grafik problem?
Har du fortfarande grafik problem om du kopplar ur alla hårddiskar?

Du är säker på att grafikkortet+skärm+kabel funkar? Testat dem med en annan dator?