Driva NAS på ett 4G Mobilt Bredband?

Permalänk
Medlem

Driva NAS på ett 4G Mobilt Bredband?

Hej

Jag har haft stora problem med mitt internet på sista tiden. Det som är problemet är att jag får cirka 20 avbrott per dag, ett avbrott kan vara mellan 5 - 15 min. Vi har ringt vår leverantör som har under 4 dagar testat vårt internet. Efter dessa 4 dagar fick vi beskedet att vårt internet disconnectat väldigt ofta och att problemet inte beror på de utan oss.
Jag har även fått låna en kompis router samt modem för att testa om modemet eller routern är trasiga, men så var inte fallet. Köpt in en helt ny ADSL splitter men det hjälpte inte heller.

Det där är bakgrunden till varför vi ska införskaffa ett 4G mobilt bredband.
Det jag har kollat på är ett 4G Mobilt Bredband 80 Mbit/s från Tele2 samt Telenor.
(Området där jag bor kan ta emot upp till 80Mbit/s)

Nu är saken den att jag har en NAS (synology) som jag måste ha tillgång utanför hemmet.
Jag undrar därför kommer jag kunna driva min NAS med ett 4G mobilt bredband?
Kommer jag kunna spela spel (tex BF 3, MW 3 m.m) utan lagg?

Permalänk
Medlem

80 Mbps kommer du troligen inte att komma i närheten av om du inte bor i/på masten.

Driva NAS? Vad menar du? Du behöver sannolikt en 3G/4G-router för att dela ut bredbandet.

Permalänk
Medlem

Har du adsl nu tror jag inte du nog få samma eller något bättre hastighet via 4g. Vet inte om butiken är villig att låna ut ett modem för test/ångerrätt. När det kommer till spel så kommer du antagligen få sämre ping, men bättre än med 3g. Men kolla speedtest/bredbandskollen och jämför din ADSL-koppling med andras 4g resultat på nätet.

Permalänk
Inaktiv

Lita inte på kartor som säger att du ska kunna få x hastighet, ring supporten och fråga var masten står (Tele2 och Telenor delar 4G-nät, så en av dem räcker).
De vanligaste hastigheterna på 4G ligger mellan 20-40 Mbit (lägre om man har lägre ab, såklart).
Tele2 har två veckors nöjd kund-garanti (pröva och se hur det fungerar).
Kom ihåg att alla mobila bredband har datamängd i sina abonnemang, Tele2s Large har 30, och XL har 80 GB/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du adsl nu tror jag inte du nog få samma eller något bättre hastighet via 4g. Vet inte om butiken är villig att låna ut ett modem för test/ångerrätt. När det kommer till spel så kommer du antagligen få sämre ping, men bättre än med 3g. Men kolla speedtest/bredbandskollen och jämför din ADSL-koppling med andras 4g resultat på nätet.

Saken är den att UVTC säger att enligt deras tester (mellan stationen och mitt modem ska jag få 16Mbit/s, vilket jag inte får. Det jag får är mellan 7 - 10. Sedan kommer dessa avbrott som gör mig galen.
Men är det värt att satsa på ett 4G i nuläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

80 Mbps kommer du troligen inte att komma i närheten av om du inte bor i/på masten.

Driva NAS? Vad menar du? Du behöver sannolikt en 3G/4G-router för att dela ut bredbandet.

Det jag menar med att driva en NAS är att kommer ett 3G/4G klara av att jag lyssnar på musik eller kollar på film i iPhone utanför hemmet?
Det jag läst på deras hemsida är att man får med en router kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem

Jag hade också detta problemet nu under december. bytte router. hjälpte inte. bytte modem. SCORE!
Så testa att köra nytt, modem, splitter och framför allt kabeln mellan! Tänk på att kabeln emellan modem och splitter får vara högst 3 meter:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Jag hade också detta problemet nu under december. bytte router. hjälpte inte. bytte modem. SCORE!
Så testa att köra nytt, modem, splitter och framför allt kabeln mellan! Tänk på att kabeln emellan modem och splitter får vara högst 3 meter:)

Precis vad jag tänkte skriva.. Testa att byta ut router/modem.

Har haft problem men flera av mina routrar/modem och då framför allt de från Thomson.

Angående mobilt bredband så är det det värsta jag haft.. gick tillbaka till ADSL ganska snart.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Tänk på att kabeln emellan modem och splitter får vara högst 3 meter:)

Det hade jag ingen aning om..

Själv kör jag sedan 2 månader med en 10m kabel, utan problem..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kommer nog inte få särskilt bra hastigheter...

3G/4G kanske har bra download-hastighet, men de har sämst upload...

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penna_ha:

Du kommer nog inte få särskilt bra hastigheter...

3G/4G kanske har bra download-hastighet, men de har sämst upload...

Njae.. det vet jag inte. Har i dagslägen 1Mb upp med adsl och med mitt mobilabredband hade jag 4Mb här hemma.
Men däremot tappade den uppkopplingen stup i kvarten..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Njae.. det vet jag inte. Har i dagslägen 1Mb upp med adsl och med mitt mobilabredband hade jag 4Mb här hemma.
Men däremot tappade den uppkopplingen stup i kvarten..

Det jag är mest rädd för är att 4Gt ska tappa uppkoppling stup i kvarten.
Det kanske bästa alternativet är att jag införskaffar en helt ny router (har nu en Dlink DIR-635).

Då blir frågan vilken router ska man välja då man vill ha en N-router?

Permalänk
Medlem

Enl Tele2:
Upp till 80 Mbit/s nedlänk och upp till 40 Mbit/s upplänk.
Normal hastighet: 20-40 Mbit/s nedlänk och 5-20 Mbit/s upplänk

Halvera det så kanske det blir närmare sannningen. Säg 10-20 Mbps ner o 3-10 Mbps upp.

Permalänk
Medlem

Sen går det väl inte spela med mobilt bredband, eller funkar det med 4G?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sen brukar nätfungera halvdant när man är inomhus.
t.ex hos päronen är det ett helvete med mobilt bredband i deras tegelhus.
den tappar slumpmässigt täckning osv.

Att spela med mobilt bredband brukar 9 av 10 ggr vara värdelöst då den hoppar mycket mellan stationer/master så pingen kan skjuta i höjden

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

sen brukar nätfungera halvdant när man är inomhus.
t.ex hos päronen är det ett helvete med mobilt bredband i deras tegelhus.
den tappar slumpmässigt täckning osv.

Att spela med mobilt bredband brukar 9 av 10 ggr vara värdelöst då den hoppar mycket mellan stationer/master så pingen kan skjuta i höjden

Kom alldeles nyss på att jag kunde testa mitt 6Mbit/s på telefonen och det gick strålande fick till och med över 6 Mbit.

Kom på en sak till att vår hem telefon spökar, den brukar ringa upp sig själv på vardagar och på morgonen :S
Kan det vara fel på linan som går från huset till stolpen (eller vad man ska kalla den) ?

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller att hastighet och ping med 4G kommer bli sämre desto fler som hoppar på det inom samma område. Främsta anledningen till att 4G fungerar så mycket bättre än 3G idag är att det är mycket färre kunder = färre som delar på bandbredden. När det gäller trådlöst så delar alla alltid på bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

Saken är den att UVTC säger att enligt deras tester (mellan stationen och mitt modem ska jag få 16Mbit/s, vilket jag inte får. Det jag får är mellan 7 - 10. Sedan kommer dessa avbrott som gör mig galen.
Men är det värt att satsa på ett 4G i nuläget?

7-10 Ner ja, men du vill ju kunna tanka från nasen när du är på resande fot? Så kolla på upp-hastigheterna. Likaså jämför du din nuvarande ADSL-ping mot tester med 4g. Har du bra mast läge skulle du säkert ta dig över din adsl-koppling.