Permalänk
Medlem

Fixa trasig pinne på 1366 socket?

Hej,

Jag har haft problem med mitt s1366 moderkort då moderkortet varnar att det är något fel på två ram-minnena eller två minnesplatserna och startar om två gånger innan den kommer in i windows. Jag har lyckats hitta att det är en pinne som verkar vara böjd/av och som inte får kontakt med processorn. Pinnen heter AW12 och är en VCC kontakt för PWR. Det är vad jag kan hitta. Det går utan problem att använda datorn förutom att den bara har fyra minnesplatser och måste starta om två gånger varje gång den startas upp eller ska ur strömsparläge. Vilket är lite irriterande=)

Jag har en allriskförsäkring. Funderar på att utnyttja den=)

Det är ett Rampage 3 formula så det handlar om lite pengar och vill gärna inte köpa ett nytt!

Finns det möjlighet att laga detta eller hur går man tillväga?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan testa att bocka den rätt med en elmejsel.
Har läst om tipset att "trä" spetsen på en stiftpenna över pinnen för att bocka den, men har aldrig provat.

Permalänk
Hedersmedlem

Annat än att försöka böja tillbaka den (om den inte är avbruten) finns det inget sätt vad jag vet. Är den avbruten är det ridå. Intels socklar är extremt känsliga och svåra att åtgärda, därför måste man vara vansinnigt försiktigt. Sockeln går inte att byta, iaf inte utan mycket avancerad utrustning.

Det var lättare/är lättare med AMD. Så länge det finns en vanlig sockel och pinnarna i CPUn, kunde man sticka ner en koppartråd i hålen som fick kontakt med CPU.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad det kostar att skicka in och få den utbytt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkfury:

Är det någon som vet vad det kostar att skicka in och få den utbytt?

Finns ingen som lagar moderkort, skrota och köpa nytt är det som gäller.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Gigabyte och asus lagar detta. Dom tar runt 600 kr för detta.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Gigabyte och asus lagar detta. Dom tar runt 600 kr för detta.

Det låter överkomligt med 600kr. HUr lång tid tar det att fixa? Vet ni numret till ASUS?

Permalänk

verkar vara fler än jag som har problem med böjda pins på sitt Formula mitt hoppas jag får fixat imorrn

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

verkar vara fler än jag som har problem med böjda pins på sitt Formula mitt hoppas jag får fixat imorrn

Har inga problem med mitt Asus Rampage III Formula, har väl snart kört med detta moderkort i 1 år drygt, inga böjda pins, har inte ens uppdaterat Bioset, så länge det funkar ok, finns det ingen anledning till att uppdatera Bioset. Lycka till med moderkortet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkfury:

Det låter överkomligt med 600kr. HUr lång tid tar det att fixa? Vet ni numret till ASUS?

Service hotline: 46-8587-69407
9 - 17 (Mon - Fri)

rekomenderar att du reggar ditt kort här först: https://vip.asus.com/login.aspx

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cat_fish_1:

Service hotline: 46-8587-69407
9 - 17 (Mon - Fri)

rekomenderar att du reggar ditt kort här först: https://vip.asus.com/login.aspx

Stämmer det att de byter socklar för 600 är det riktigt bra. Två till dig och föregående talare som först skrev om det. Något jag ska lägga på minnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Stämmer det att de byter socklar för 600 är det riktigt bra. Två till dig och föregående talare som först skrev om det. Något jag ska lägga på minnet.

Har inte hört om de själv, men de är säkert inte omöjligt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cat_fish_1:

Har inte hört om de själv, men de är säkert inte omöjligt.

Aha, så du vet inte? Det lär ju krävas svindyr specialutrustning för att göra det, därför trodde jag att det inte reperades öht, utan hela kortet byttes.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Aha, så du vet inte? Det lär ju krävas svindyr specialutrustning för att göra det, därför trodde jag att det inte reperades öht, utan hela kortet byttes.

Nej, jag vet ej vad dom gör, men de du kan prova med själv är att rätta till den böjda pinnen med ett bankkort, har gjort så förut och de har funkat fint.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cat_fish_1:

Nej, jag vet ej vad dom gör, men de du kan prova med själv är att rätta till den böjda pinnen med ett bankkort, har gjort så förut och de har funkat fint.

Jag har aldrig lyckats böja några pinnar, varken på CPU eller i sockel, men trådskaparen kan ju testa en metoden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har aldrig lyckats böja några pinnar, varken på CPU eller i sockel, men trådskaparen kan ju testa en metoden.

Hehe, jag vet inte riktigt själv hur det gått till=) Men den har tyvärr inte bara blivit böjd utan har gått av=)

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka för all hjälp, det känns som det kan lösa sig nu=)

Tror ni att det är värt att försöka skicka in den på garantin eller fixar de inte det på garantin?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkfury:

Jag vill tacka för all hjälp, det känns som det kan lösa sig nu=)

Tror ni att det är värt att försöka skicka in den på garantin eller fixar de inte det på garantin?

Böjda pinnar beror i princip alltid på felaktigt handhavande, så garantin täcker tyvärr inte sådant.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkfury:

Jag vill tacka för all hjälp, det känns som det kan lösa sig nu=)

Tror ni att det är värt att försöka skicka in den på garantin eller fixar de inte det på garantin?

Prata med dem, jag tror att de tar ut en avgift för kontroll om det visar sig att det inte täcks av garantin, och då ska du absolut inte skicka in det, men om de inte gör det så kan du ju försöka. Böjda pinnar är nästan alltid monteringsfel, och det är det butikerna bedömer det som.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

@Darkfury tala gärna om hur det gick för ditt moderkort, jag lär nog själv behöva ringa de om det går att laga, så är det värt 600-800kr lätt för ett moderkort som kostade 2500kr

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Fick svaret av ASUS att ta kontakt med återförsäljaren. Problemet för mig är att jag varken har kvittot kvar eller kommer ihåg vart jag köpte moderkortet:) Så sitter lite jobbigt till!

Samt deras telefontjänst svarar inte på frågor om datorkomponenter från ASUS utan man måste maila till dem. Lite dåligt måste jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Gigabyte och asus lagar detta. Dom tar runt 600 kr för detta.

Hej, tänkte höra med vem du har varit i kontakt med:) Jag har pratat direkt med ASUS Nordic AB och de kan inte laga några moderkort utan man måste ta kontakt med återförsäljaren för att få det fixat:)

Permalänk
Medlem

Finns det några återförsäljaren som tar på sådant här arbete mot en kostnad eller måste man ha köpt varan hos dem?

Permalänk
Antielefant

Det går inte att reparera, tyvärr. Sockeln skulle behöva bytas, och det är 1366 lödpunkter i tre-fyra olika lager av moderkortet - en omöjlighet för allt annat än en precisionsrobot.

Det är byte som gäller, och mig veterligen säljs inte ens Rampage III Formula längre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Det går inte att reparera, tyvärr. Sockeln skulle behöva bytas, och det är 1366 lödpunkter i tre-fyra olika lager av moderkortet - en omöjlighet för allt annat än en precisionsrobot.

Det är byte som gäller, och mig veterligen säljs inte ens Rampage III Formula längre.

Precis som jag trodde, därav mina formuleringar tidigare. Lite tråkigt när medlemmar skriver saker utan att ha en aning om vad som gäller. Ännu märkligare att ge telefonnummer och uppmaning att regga sig som Asus VIP-medlem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det går inte att reparera, tyvärr. Sockeln skulle behöva bytas, och det är 1366 lödpunkter i tre-fyra olika lager av moderkortet - en omöjlighet för allt annat än en precisionsrobot.

Det är byte som gäller, och mig veterligen säljs inte ens Rampage III Formula längre.

Antog det inte var så bara. Då blir det att bita i det sura äpplet och hitta ett nytt moderkort:) Man lär sig något på allt, synd att det ofta måste svida i plånboken:)

Permalänk
Antielefant

Läropengar - du lär vara försiktigare när du monterar det nya.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det kommer vara kirurgi på hög nivå=)

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag köpte beggat här på swec en gång, men jag tog en pincett och ett förstoringsglas och böjde _FÖRSIKTIGT_ tillbaka pinnarna, var typ 3 st som låg helt knas. Efter det fungerade allt perfa!