Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Avstängd

7970 (Coilwhine?)

Köpte ett XFX 7970 reference kort för ungefär en månad sedan. Direkt när jag fick hem kortet så började det låta. Till en början så trodde jag att det var fläkten som lät, men det var i själva verket själva kortet som gav ifrån sig en typ av ljud som stegrades ju högre FPS jag kom upp i. Ringde support och de sa att det förmodligen var coilwhine så jag reklamerade kortet. Fick hem ett till exakt likadant för en vecka sedan och samma problem uppstår. Någon annan som haft liknande problem med sitt 7970 kort?

Måste tillägga att det inte direkt var ett pip ljud. Mer av ett extremt snabbt tickande ljud.

Permalänk

har samma på mitt GTX 570, inte märkt det förens härom dagen då jag bytte ut org kylning till ett fullcover vattenblock. jag har lokaliserat mitt ljud till kortets vrm, alltså något jag kommer få leva med..... låter nästan som när man kör en virusscan på en raptordisk, ökar linjärt i styrka / belastning av gpu. Vad jag läst mig till beror ljudet på kvalitén på komponenterna. (nån får rätta mig om jag har fel)

mvh Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

Ett vanligt problem på 7970 verkar det som, jag har samma. coilwhine är ofta knutet till extremt höga fps siffror, därför får jag det endast i vissa laddningsskärmar men sällan i spel.

Permalänk
Medlem

Jag har RMA'at 3st 7970, alla har haft coilwhine.. haha

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk

Mitt hade också Coilwine, i en dag, första dagen, sen dess har det inte haft nåt. så tror inte ni ska va så kräsna att ni dömer kortet direkt när ni startar, tror de flesta coilwhine går över(slits bort) inom ett par dagar.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte är ditt nätagg?

Är det ett Corsair?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexymannen:

..... låter nästan som när man kör en virusscan på en raptordisk, ökar linjärt i styrka / belastning av gpu. Vad jag läst mig till beror ljudet på kvalitén på komponenterna. (nån får rätta mig om jag har fel)

mvh Danne

Jag har också haft samma problem med ett geforce 9xxx kort. Utan V-sync extreme coilwhine, med V-sync inga bekymmer.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är kominationen ditt agg med grafikkort som gör att något av dom får coilwhine.
Mitt 7970 låter inte alls utam den mindre tornadon som drar igång vid belastning.
sitter med Sapphire reference och ett AX850.

Nästan alla får coilwhine med AX serien av någon anledning och om du kommer få det med så gott som alla grafikkort om ditt agg inte tillhör en bra batch.
Sad but true.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonthan:

Är du säker på att det inte är ditt nätagg?

Är det ett Corsair?

Jag är 100% säker på att det är grafikkortet som ger ifrån sig lätena. Och jag använder mig av Chieftec http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601847. Har inte prövat att byta nät agg men kommer att göra det snart så jag kan utesluta det från problemen.

Permalänk
Medlem

Hade grym coilwhine med corsair ax750, asus 7970 och asus P8Z68-V PRO/GEN3 . Tjöt som attans när man bara surfade och fläkten lät högt.
Lämnade tillbaka allt och köpte istället AX850, MSI Z68A-GD55 (G3) + ett MSI Radeon HD7970 3GB (R7970-2PMD3GD5).

Coilwhine hör jag ej vid surfande men det tjuter lite (ej mycket) när jag spelar tex SWTOR. Det kan jag ta för nya burken är bra tystare och knappt nån coilwhine

Dock, så har jag microstuttering i SWTOR men det hör ej hit i denna tråd och beror säkert på dåliga drivisar el SWTOR programmering..

Glad i alla fall att jag tog steget till MSI, kört på Asus jättelänge. Tycker MSI har bättre kvalite det lilla jag nu har sett.

/Zav

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Jag har också haft samma problem med ett geforce 9xxx kort. Utan V-sync extreme coilwhine, med V-sync inga bekymmer.

Då ska jag ta och enabla vsync, tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

V-sync brukar oftast lösa Coilwhine
Haft samma problem med ett GTX 280 + Corsair HX620(tjöt en del) men med V-sync var det tyst!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Beror ofta på undermåligt nätagg, köp riktigt kvalitetsagg istället så slipper ni dessa problem.

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Beror ofta på undermåligt nätagg, köp riktigt kvalitetsagg istället så slipper ni dessa problem.

kör med ett HX1000, visst inte det senaste men inte nåt skitagg direkt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Flexymannen:

Då ska jag ta och enabla vsync, tack för tipset!

Skrivet av Forbidden:

V-sync brukar oftast lösa Coilwhine
Haft samma problem med ett GTX 280 + Corsair HX620(tjöt en del) men med V-sync var det tyst!

Skrivet av Flexymannen:

kör med ett HX1000, visst inte det senaste men inte nåt skitagg direkt?

Nej det bör inte orsaka problem, jag har själv ett corsair 750 av bra modell och har också coilwhine (dock väldigt begränsat, endast i situationer med extremt hög fps så som laddningsskärmar och liknande). Kort sagt, dåliga nätagg kan orsaka coilwhine men inte alltid.

Permalänk
Medlem

Hej, jag fick hem mitt xfx 7970 idag och det är ett EXTREMT coilwhine. EXTREMT. Direkt vid huvudmenyn börjar det, under laddning av karta/bana så tystnar det för att direkt sätta igång igen när det laddat klart. Vid huvudmenyer och spelade låter det.

Har ett TX750. Grafikkorten jag bytte ut var två xfx 6950 crossfire.

Alltså det är så extremt så jag står inte ut. Vet inte om det är nätagg eller grafikkortet, men tycker nätagget borde klara av ett 7970 bra. Hade ju två kort innan och sååå stor skillnad ska det väl inte vara. Är säkerligen kortet.

När jag aktiverar Vsync så blir det tyst och skönt i huvudmenyerna (andades ut och trodde problemet var löst), men i själva spelet hörs det lika högt fortfarande Varför????

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhedlnd:

Hej, jag fick hem mitt xfx 7970 idag och det är ett EXTREMT coilwhine. EXTREMT. Direkt vid huvudmenyn börjar det, under laddning av karta/bana så tystnar det för att direkt sätta igång igen när det laddat klart. Vid huvudmenyer och spelade låter det.

Har ett TX750. Grafikkorten jag bytte ut var två xfx 6950 crossfire.

Alltså det är så extremt så jag står inte ut. Vet inte om det är nätagg eller grafikkortet, men tycker nätagget borde klara av ett 7970 bra. Hade ju två kort innan och sååå stor skillnad ska det väl inte vara. Är säkerligen kortet.

När jag aktiverar Vsync så blir det tyst och skönt i huvudmenyerna (andades ut och trodde problemet var löst), men i själva spelet hörs det lika högt fortfarande Varför????

Låter som standard coilwhine, men du -bör- få det utbytt om du har coilwhine med v-sync på i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Låter som standard coilwhine, men du -bör- få det utbytt om du har coilwhine med v-sync på i spel.

Har till och med v-sync på 50 hz. Det blir ett lite, lite lägre ljud än 60 hz. Ju mer FPS desto högre ljud. Undrar exakt var det börjar... Men konstigt att det inte låter i menyerna längre, där den håller 50 FPS.

Jag ska prova över helgen nu och om det inte blir nån bättring får jag väl prova reklamera det :/ Alltid så tråkigt att behöva göra det. Speciellt när man skickat efter det (komplett.se). Tar ju sån tid.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhedlnd:

Har till och med v-sync på 50 hz. Det blir ett lite, lite lägre ljud än 60 hz. Ju mer FPS desto högre ljud. Undrar exakt var det börjar... Men konstigt att det inte låter i menyerna längre, där den håller 50 FPS.

Jag ska prova över helgen nu och om det inte blir nån bättring får jag väl prova reklamera det :/ Alltid så tråkigt att behöva göra det. Speciellt när man skickat efter det (komplett.se). Tar ju sån tid.

Förstår din situation :/. Hade/har ett 550 ti som jag skickade in PGA coilwhine och jag fick ett nytt hemskickat (tror jag, var i alla fall en ny förpacking) och det hade precis samma coilwhine, sjukt högt och hörs ALLTID när jag spelar, till och med när jag har 30 fps. Fick nog så jag gick o köpte ett gtx 580, tyst som en mus