Filmning vs. Fotografi?
Jag kan förstå om topic fick många att reagera och undra vart denna diskussion ska leda, men låt mig förklara.
Detta är mest för att starta en diskussion om något jag tänkt på väldigt länge.
Jag har en Canon 550d. Det som jag både älskar och hatar med kameran är att man genom att ändra på ett reglage kan välja mellan hög kvalités filmning, eller hög kvalités fotograferade. Jag har råkat filma mycket vid tillfällen jag önskat att jag fotat istället, och tvärtom. Det går i perioder. Antingen är filmning det enda alternativet, eller tvärtom. Jag gillar båda på dess egna sätt. Ett filmklipp med bra musik kan man inte hänga på väggen, och det fångar heller inte en speciell frame/bild. Å andra sidan har ju film sina starka fördelar. Värt att nämna är att jag har goda kunskaper inom både fotoredigering (photoshop) och filmredigering (premiere pro, vegas och kan lite avid).
* Mitt första fråga är då: När tycker ni att man ska filma, och när tycker ni att man ska fota? När passar det sig bäst för filmning? Endast vid dokumentär/filmning, eller även om någon tar studenten?
Jag gillar väldigt mycket att jobba med både fotografi och filmning, och har varit inne på att bli både fotograf men också att jobba med filmproduktion (A-foto om det är större filmer i framtiden). Det går ju att driva ett företag och jobba med både och, men det känns halvdant, både för att jag inte kan välja en exakt utbildning, men också för att jag måste köpa in lite av varje utrustning för båda jobben, som dels blir dyrare, men dels också lite halvdant på båda hållen (foto&film). Nu kan nästa fråga låta väldigt dum och det kan låta konstigt att jag ens frågar den, eftersom alla har olika intressen m.m. Men jag vill ändå ha erat perspektiv på det.
Om ni har ett intresse för både foto och film, och ni behövde välja mellan dem, vilken skulle ni valt? Vilken är det lättast att få jobb i? Vilket kan man lättast komma in i "branschen" med? Har ni några erfarenheter? Ni kanske känner någon som jobba med något av detta?
Ta hela tråden med en nypa salt. Anledningen till den är att jag vill få lite klarhet och kanske kunna bestämma mig, så att jag inte slutar upp som en gammal man som aldrig kom riktigt långt inom något av mina intressen bara för att jag inte kunde bestämma mig.
Mvh Janko.