Permalänk
Medlem

Filmning vs. Fotografi?

Jag kan förstå om topic fick många att reagera och undra vart denna diskussion ska leda, men låt mig förklara.

Detta är mest för att starta en diskussion om något jag tänkt på väldigt länge.

Jag har en Canon 550d. Det som jag både älskar och hatar med kameran är att man genom att ändra på ett reglage kan välja mellan hög kvalités filmning, eller hög kvalités fotograferade. Jag har råkat filma mycket vid tillfällen jag önskat att jag fotat istället, och tvärtom. Det går i perioder. Antingen är filmning det enda alternativet, eller tvärtom. Jag gillar båda på dess egna sätt. Ett filmklipp med bra musik kan man inte hänga på väggen, och det fångar heller inte en speciell frame/bild. Å andra sidan har ju film sina starka fördelar. Värt att nämna är att jag har goda kunskaper inom både fotoredigering (photoshop) och filmredigering (premiere pro, vegas och kan lite avid).

* Mitt första fråga är då: När tycker ni att man ska filma, och när tycker ni att man ska fota? När passar det sig bäst för filmning? Endast vid dokumentär/filmning, eller även om någon tar studenten?

Jag gillar väldigt mycket att jobba med både fotografi och filmning, och har varit inne på att bli både fotograf men också att jobba med filmproduktion (A-foto om det är större filmer i framtiden). Det går ju att driva ett företag och jobba med både och, men det känns halvdant, både för att jag inte kan välja en exakt utbildning, men också för att jag måste köpa in lite av varje utrustning för båda jobben, som dels blir dyrare, men dels också lite halvdant på båda hållen (foto&film). Nu kan nästa fråga låta väldigt dum och det kan låta konstigt att jag ens frågar den, eftersom alla har olika intressen m.m. Men jag vill ändå ha erat perspektiv på det.

Om ni har ett intresse för både foto och film, och ni behövde välja mellan dem, vilken skulle ni valt? Vilken är det lättast att få jobb i? Vilket kan man lättast komma in i "branschen" med? Har ni några erfarenheter? Ni kanske känner någon som jobba med något av detta?

Ta hela tråden med en nypa salt. Anledningen till den är att jag vill få lite klarhet och kanske kunna bestämma mig, så att jag inte slutar upp som en gammal man som aldrig kom riktigt långt inom något av mina intressen bara för att jag inte kunde bestämma mig.

Mvh Janko.

Permalänk
Medlem

Man brukar säga att stillbildsfotograf är ett av de svåraste jobben som finns att leva på. Filmfotograf, eller framför allt tv-fotograf är otroligt mycket lättare att bli. Även om det inte direkt är lätt för den sakens skull.

Hur gammal är du? Är det aktuellt med många års studier? Har du någon utbildning idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Man brukar säga att stillbildsfotograf är ett av de svåraste jobben som finns att leva på. Filmfotograf, eller framför allt tv-fotograf är otroligt mycket lättare att bli. Även om det inte direkt är lätt för den sakens skull.

Hur gammal är du? Är det aktuellt med många års studier? Har du någon utbildning idag?

Ja det ligger något i det. Som fotograf ligger nog bollen mer på ens egna sida. Ligger man i hårt kan man tjäna bra, men det kan också gå åt andra hållet. Filmfotograf är väl ett mer stabilt jobb i den meningen då. Tänkvärt!

Just nu är jag endast 17 år, men har haft intresse sedan länge så jag har fått smaka på en del av både och. Har planer på att gå filmskola efter gymnasiet. Vad tänker du angående många års studier? Foto eller film?

Permalänk

Även om det inte är roligt att filma så blir det lättare, sämre kvalite om det märks men man kan redigera filmen och plocka ut bilder man vill ha.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Även om det inte är roligt att filma så blir det lättare, sämre kvalite om det märks men man kan redigera filmen och plocka ut bilder man vill ha.

Hm.. Det beror nog lite på vad man ska göra skulle jag säga. Slänger jag på ett hyfsat porträtt objektiv på kameran och fotar och slänger på lite extra ljus och kontrast i efterhanden kan man få riktigt bra resultat, utan att det är svårt alls. Fast det är ju lite samma med film, beroende på vad man gör för något förstås. Det går ju att filma lite, färg korrigera och slänga på någon skön musik på en film och folk blir imponerade också i och för sig :).

Någon som jobbar med något av detta och har några synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janko:

Någon som jobbar med något av detta och har några synpunkter?

Jag jobbar som grafiker på ett produktionsbolag, men har studerat rätt mycket film och känner en del både tv- och filmfotografer.

Om det är tv-fotograf du vill bli så kan du antingen försöka få praktik på något av de större tv-bolagen, typ Titan eller något och hoppas att det leder till jobb, eller plugga någon utbildning riktad mot tv (folkhögskolenivå brukar kunna räcka). Detta egentligen mest bara för att öka dina chanser att få praktik, och för att du ska se mer attraktiv ut för bolagen. Och givetvis för att lära dig stuff.

Vill du bli filmfotograf (vilket är betydligt svårare) är det bästa du kan göra att försöka ta dig in på Dramatiska Institutets Filmfoto-linje, som är högskolenivå. Dock tar de in fyra elever varannat år, så där är konkurrensen stenhård. De jag känner som har tagit sin in på de olika filmhögskoleutbildningarna i sverige (finns en i göteborg också, dock bara regi) har alla gått utbildningar innan. (Inte ett måste, men STARKT rekommenderat).

De flesta jag känner har gått samma utbildning som jag själv, Fridhems Folkhögskolas Filmlinje. Av de 12 elever som gick i min klass studerar idag 5 st på högskoleutbildningar, alla lika svåra att ta sig in på. Och några till (inklusive mig själv) lever idag på film eller tv på något sätt.

Som 17åring antar jag att du går i gymnasiet. Då är mitt förslag att du studerar på en folkhögskola direkt eller ett år efter gymnasiet (många utbildningar ser gärna att man hållit på med något annat än skola innan man kommer in, framför allt filmskolor där det ju handlar om att berätta historier, med det enkla resonemanget att om man har gjort något annat än plugga har man sannolikt varit med om fler saker.)
Mitt tips är givetvis Fridhems Folkhögskola. Även om det är en filmutbildning kan man absolut komma in där trots att man endast har intresse av filmfoto.

Men, det går som sagt att göra helt själv. Åtminstone en av de tv-fotografer jag känner fick jobb mer eller mindre direkt efter gymnasiet. Dock misstänker jag att han hade en hel del tur.

Edit: Hur man bär sig åt för att bli stillbildsfotograf kan jag bara spekulera i, det vet säkert någon annan mer om.

Edit2: La till lite i texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Jag jobbar som grafiker på ett produktionsbolag, men har studerat rätt mycket film och känner en del både tv- och filmfotografer.

Om det är tv-fotograf du vill bli så kan du antingen försöka få praktik på något av de större tv-bolagen, typ Titan eller något och hoppas att det leder till jobb, eller plugga någon utbildning riktad mot tv (folkhögskolenivå brukar kunna räcka). Detta egentligen mest bara för att öka dina chanser att få praktik, och för att du ska se mer attraktiv ut för bolagen. Och givetvis för att lära dig stuff.

Vill du bli filmfotograf (vilket är betydligt svårare) är det bästa du kan göra att försöka ta dig in på Dramatiska Institutets Filmfoto-linje, som är högskolenivå. Dock tar de in fyra elever varannat år, så där är konkurrensen stenhård. De jag känner som har tagit sin in på de olika filmhögskoleutbildningarna i sverige (finns en i göteborg också, dock bara regi) har alla gått utbildningar innan. (Inte ett måste, men STARKT rekommenderat).

De flesta jag känner har gått samma utbildning som jag själv, Fridhems Folkhögskolas Filmlinje. Av de 12 elever som gick i min klass studerar idag 5 st på högskoleutbildningar, alla lika svåra att ta sig in på. Och några till (inklusive mig själv) lever idag på film eller tv på något sätt.

Som 17åring antar jag att du går i gymnasiet. Då är mitt förslag att du studerar på en folkhögskola direkt eller ett år efter gymnasiet (många utbildningar ser gärna att man hållit på med något annat än skola innan man kommer in, framför allt filmskolor där det ju handlar om att berätta historier, med det enkla resonemanget att om man har gjort något annat än plugga har man sannolikt varit med om fler saker.)
Mitt tips är givetvis Fridhems Folkhögskola. Även om det är en filmutbildning kan man absolut komma in där trots att man endast har intresse av filmfoto.

Men, det går som sagt att göra helt själv. Åtminstone en av de tv-fotografer jag känner fick jobb mer eller mindre direkt efter gymnasiet. Dock misstänker jag att han hade en hel del tur.

Edit: Hur man bär sig åt för att bli stillbildsfotograf kan jag bara spekulera i, det vet säkert någon annan mer om.

Edit2: La till lite i texten.

Tack för svar!

Kul att höra från någon som är insatt. Jo, jag vill nog helst jobba med film. Jag vänder inte kinden till helt för Tv, men det är film som jag gillar att kolla på och skapa.

Ja, jag förstår att tv är lättare. Det skulle kunna vara ett mellanjobb för mig. Om vi inte pratar att göra serier, typ som saltön, solsidan osv inom tv, då är jag mer intresserad. Jag har läst en del om dramatiska institutet, och ja, det verkar vara väldigt svårt att komma in. Har kollat på en del folkhögskolor också, men helt missat att kika närmre på Fridhems. Den verkar väldigt bra! Jag gillar praktiskt arbete, och att man har tillgång till material dygnet runt.

När du ändå är här kan jag passa på att fråga något om skolan. Hur är stämningen där? Är det plojiga ungdomar eller en mer seriös stämning? Trivdes du?

Jag skulle också vilja veta vad den totala kostnaden blev för dig efter att du gått där. Såg att det var lite materiell kostnad och boende osv.

Jag ska nog försöka komma in på någon utbildning ganska fort tror jag. Det är ju inte säkert att man kommer in första gången.

EDIT: Såg förresten din showreel. Imponerande! Saknade dock ljud, men det såg bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janko:

....
När du ändå är här kan jag passa på att fråga något om skolan. Hur är stämningen där? Är det plojiga ungdomar eller en mer seriös stämning? Trivdes du?

Jag skulle också vilja veta vad den totala kostnaden blev för dig efter att du gått där. Såg att det var lite materiell kostnad och boende osv.

Jag ska nog försöka komma in på någon utbildning ganska fort tror jag. Det är ju inte säkert att man kommer in första gången.

EDIT: Såg förresten din showreel. Imponerande! Saknade dock ljud, men det såg bra ut!

Stämningen på skolan var för mig helt perfekt. Eftersom att det inte är busenkelt att komma in där heller (ungefär 12 elever/år på mellan 100-250 sökande), så är i regel alla fokuserade och seriösa. Men samtidigt är det så att de flesta bor på själva skolan, så det sociala livet är stort och fester är flitigt förekommande, vilket åtminstone jag tycker ska ingå i ett folkhögskoleliv. Skolan kvoterar också mellan män och kvinnor, vilket man såklart kan ha åsikter om, men det gör att grupperna blir mer balanserade och åtminstone jag föredrar den strukturen över andra skolor där det ofta är en klar överrepresentation av snubbar, vilket jag tycker ofta verkar generera en större mängd fjantigt pinsamma "pistolfilmer".

Där fungerar det så att eleverna tar in eleverna. Som sökande får man genomgå en rad olika prover där de nuvarande eleverna betygsätter ens prestationer och utifrån detta väljer ut den nya klassen. Klassföreståndaren har lika mycket att säga om vilka som kommer in som eleverna själva. Detta är i mina ögon en bra sak, när film så gott som alltid görs i grupp är det väldigt viktigt att alla elever som kommer in fungerar väl i gruppen.
Dock innebär det också att man för att komma in helst ska "klicka" med de nuvarande eleverna, vilket innebär att ens glöd för filmskapandet och en sociala färdigheter är väldigt viktiga, och såvida man inte besitter någon betydande kunskap inom något område kommer väldigt mycket att ligga där.
Det är som såklart på gott och ont. De flesta årskullar är hyffsat väl fungerande klasser där eleverna tillsammans hjälper varandra i sin utveckling. Dock kan det också slå fel, vilket har hänt, och någon kommer in som egentligen kanske inte borde ha kommit in.

Om du vill ha lite fler tips på vad du ska tänka på när du söker så är det viktigaste för själva proven att du visar att du förstår film och vad det innebär. Du kommer bland annat måsta pitcha en filmidé, och där läggs betydligt mer vikt på att man förstår hur man berättar i bilder än hur bra den faktiska idén är. Pitcha inte ett långfilmsmanus, pitcha en kortfilm. Att man som ung oerfaren människa ska ha så pass bra koll på filmskapande att man faktiskt klarar av att berätta en långfilm på ett bra sätt är oerhört osannolikt. Jag tror knappt någon som försökt sig på det har kommit in.

Var också noga med att det du berättar faktiskt går att berätta i film. Det finns några övergripande regler som man måste förstå för att kunna berätta en historia i bilder. Som snabbt exempel kan man tilll exempel inte skriva "En man sitter på sin sängkant med djup ångest". Hur visar man att han har djup ångest? Det finns inget ansiktsutryck som för alla är tydligt förknippat med djup ångest. Alltså kan man inte skriva så. Är det så att det ska ligga en vocie over som säger att det är en man med djup ångest är det just det man ska skriva. Alltså att en man sitter på en sängkant, och att en voice berättar att han har ångest. Vill man visa det i exempelvis tillbakablickar är det just dessa man ska skriva.
Denna grundläggande förståelse för filmberättande är vad de flesta faller på. De har helt enkelt ingen aning om hur man i praktiken visar den bild de har i sina huvuden.
En annan sak väldigt många inte förstår är hur man uppskattar längden på en film. Förvånandsvärt många kommer och pitchar en idé som de tror ska vara 20-30 minuter, men som i själva verket bara skulle bli 4-6 minuter film.

Oerhört mycket av de man måste kunna för att göra film lär man sig av att bara veta hur ett filmmanus skrivs. Då går det mer eller mindre inte att göra fel. Dels ger ett korrekt skrivet manus en bra bild av längden (i snitt 1 minut per manussida, beroende på mängden rumsbeskrivningar eller dialog). Och dels ger det mindre utrymme för felaktigheter i berättartekniken. Så det är ett starkt tips, lär dig skriva manus! Skit i om historien är bra, lär dig bara hur man gör.

Ang kostnaden minns jag inte exakt hur mycket det rörde sig om. Det är billigt om man till exempel jämför med Kulturama (som för övrigt dessutom enligt mig är en betydligt sämre skola), men det kostar väl ändå en del. Dock räckte CSN med fullt bidrag och lån för mig och de flesta av mina klasskamrater. Vissa klarade sig faktiskt på mindre.

Ang mitt showreel så finns det inget ljud för att jag är lat. Det är ändå inte ljud jag håller på med, så jag orkade inte bry mig om den delen.

Edit: TL/DR, Skolan var för mig de två tveklöst bästa åren av mitt liv. Kommer du in ska du inte tveka, skit i att du får lite studielån, det har alla ändåså.