Hur gör man en snygg kabelinstallation?

Permalänk

Hur gör man en snygg kabelinstallation?

Hej!

Jag har köpt ett högtalarpaket till vad som ska bli min första hemmabio. Jag har äntligen fått hem den nya TV bänken som jag har väntat på länge. Jag har också hämtat ut baslådan förra veckan som var restnoterad. Så nu börjar det bli dags att dra kablarna och få liv i anläggningen. Det kommer att bli en del kablar hit och dit. Så jag vill snygga till det lite, för jag hatar lösliggande kablar.

Har ni tips på några snygga kabellister? Finns det kanske några som är ekfärgade? Det skulle passa bra då mina golvlister är ekfärgade.

Får man köra högtalarkablar, ström- och antennkablar (kabel-tv och satellit-tv) i samma kabelkanal?

Jag skulle behöva dra en nätverkskabel från mediaspelaren till routern, det är en sträcka på kanske 30 meter. Får jag lägga ut den ovanpå de andra kablarna? Kommer det att skapa störningar? För om jag lägger den åt andra hållet från anläggningen så måste jag lägga den över en dörrtröskel och jag vet från tidigare erfarenhet att den slits sönder lättare då, så därför vill jag helst undvika att gå den vägen.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej!

Jag har köpt ett högtalarpaket till vad som ska bli min första hemmabio. Jag har äntligen fått hem den nya TV bänken som jag har väntat på länge. Jag har också hämtat ut baslådan förra veckan som var restnoterad. Så nu börjar det bli dags att dra kablarna och få liv i anläggningen. Det kommer att bli en del kablar hit och dit. Så jag vill snygga till det lite, för jag hatar lösliggande kablar.

Har ni tips på några snygga kabellister? Finns det kanske några som är ekfärgade? Det skulle passa bra då mina golvlister är ekfärgade.

Får man köra högtalarkablar, ström- och antennkablar (kabel-tv och satellit-tv) i samma kabelkanal? Får jag lägga ut en nätverkskabel ovanpå också?

Tack på förhand!

Jadå, du får lägga allt i en kabelkanal.

Dock brukar det vara fördelaktigt att ha en kanal med 2 "rännor" där du kan lägga isär ström och signal kablar.

I ditt fall så är det inte så stor risk för störningar men om man kollar t.ex. på industi med mycket signalkablar och ström kabel med högspänning så lägger man dem så mycket ifrån varandra man kan.

Om du inte köpt kablar osv så kan du ju försöka hålla dig till skärmade kablar om du vill va säker på att det inte strålar över något, men som sagt så är det nog inte så mycket risk för de i ditt fall.

Kanaler finns i en sån uppsjö av varianter så det handlar mest om att du väljer dem som passar dig och rummet du ska ha dem i.

Som i de flesta fall så är de jätte billiga varianterna i många fall sämre, spricker lite lättare osv.

Hoppas detta inlägg var till nån nytta!

Lycka till!

/Peter

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Medlem

Kabelkanal eller lägg om listerna och gör spår i listerna och göm kablarna i spåren. ^^

Det extremaste man kan göra är att dra kablarna på insidan av väggarna. Men det är väl i extremaste laget... xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte nämna det som arazand sa, fräsa kanaler i väggen och lägga in små rör att dra kablar igenom.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Ja, att fräsa kanaler i betongväggar och lägga in rör låter väldigt extremt, typ Extreme Makeover Home Edition. Då jag bor i hyresrätt så är det nog inte så aktuellt. Jag skulle nog få svårt att hitta ny lägenhet när jag väl bestämmer mig för att flytta. För hur skulle man återställa lägenheten till "ursprungligt skick" efter en sån skönhetsoperation?

Det där med att göra spår i golvlisterna lät intressant. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Det skulle kunna funka. Men det känns som en hel del jobb så det är nog inte värt besväret tycker jag. För jag vet inte hur min hyresvärd ser på det. Man ser ju inte spåren men det blir hål där man drar ut kablarna.

Det känns som att kabelkanaler är det bästa för mig. Jag har hittat några som heter Plasfix. Det finns två modeller som har 2 rännor, den ena är 35x16 mm och den andra är 53x20 mm.

Man kan se en översikt här: http://www.inofix.com/en/products/category/48

Jag blev väldigt glad när jag såg att de har ekfärgade modeller också! Men tyvärr så har de inga som är större än 21x11,5 mm!

Höjden på mina golvlister är ca 65 - 68 mm. Skulle det inte vara bäst om man kunde hitta några kabelkanaler som är ungefär lika höga? Om kabelkanalen är t.ex. 52 mm och golvlisten är 65 mm så blir 13 mm av golvlisten synlig. Jag vill helst gömma den helt för att få en jämn och fin yta. Jag vill alltså sätta kabelkanalerna mot golvlisterna, inte ovanpå golvlisterna.

Kan man tänka sig att man lägger 3 stycken 21x11,5 mm ovanpå varandra? På så sätt får man 3 rännor för kablar, det blir alltså 3x21 mm = 63 mm på höjden.

Jag planerar att sätta upp en hylla för centerhögtalaren för att den är ganska stor och får inte plats i TV bänken. Kan man gömma kabeln på något sätt? Om jag sätter upp en liten kabelkanal mot väggen så blir det omöjligt att ta bort den sedan utan att förstöra tapeterna om man använder självhäftande tejp. Kanske kan man göra små hål i väggen och sätta upp listen med spikplugg?...

Kom gärna med några förslag!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111