Logitech Z-5500 värd sitt pris än?

Permalänk
Medlem

Logitech Z-5500 värd sitt pris än?

Hej som det står i rubriken är Logitech Z-5500 värda sitt kraftiga pris på 3k? jag ska sälja min förstärkare och högtalare nu och köpa lite mindre men är logitech så dåliga? jag har hört ganska så bra ryckten och läst bra omdömen. det är väl bra bas och 5.1 i dem? budget 3k mvh kimpan100

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=93639

Permalänk

Det är ett väldigt bra ljud system! fick själv ett erbjudande att få köpa ett beg för 1500Kr!

men 3k är det väll värt då ljudet är bra osm tusan!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd

Helt okej ljud, lite imponerad över att den kostar mer nu än vid release då jag köpte mitt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimpan100:

Hej som det står i rubriken är Logitech Z-5500 värda sitt kraftiga pris på 3k? jag ska sälja min förstärkare och högtalare nu och köpa lite mindre men är logitech så dåliga? jag har hört ganska så bra ryckten och läst bra omdömen. det är väl bra bas och 5.1 i dem? budget 3k mvh kimpan100

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=93639

Skrivet av xfmimd:

Det är ett väldigt bra ljud system! fick själv ett erbjudande att få köpa ett beg för 1500Kr!

men 3k är det väll värt då ljudet är bra osm tusan!

Jag sålde precis iväg mina för 500:-

Enligt mig så är ljudet riktigt "tråkigt" och bara bas.. och den basen som är låter inte bra alls, grötig som fan själv.

Köp istället ett par stativare och eventuellt sedan en sub, eller köp det nyare Z-5500, som jag inte just nu minns namnet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Jag sålde precis iväg mina för 500:-

Enligt mig så är ljudet riktigt "tråkigt" och bara bas.. och den basen som är låter inte bra alls, grötig som fan själv.

Köp istället ett par stativare och eventuellt sedan en sub, eller köp det nyare Z-5500, som jag inte just nu minns namnet på.

Här var det nya logitech som jag försökte hitta på namnet på,

Logitech Z-906

Permalänk
Medlem

Köp hellre den "nya" version av z-5500

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830443

kostar lite mindre och är iprincip samma sak

Permalänk

Hmm, kanske jag som är lite utdaterad på det där med ljud...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Proffsmobbare

Ett par aktiva monitorer kanske vore mer passande?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966078 - Något i den stilen.

Lär ha vettigare, tightare bas än Z5500 och dessutom låta bra i resten av registret. Det är väl inte himmelen på jorden kanske, men att låta bättre än Logitech är inte så svårt.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Ett par aktiva monitorer kanske vore mer passande?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966078 - Något i den stilen.

Lär ha vettigare, tightare bas än Z5500 och dessutom låta bra i resten av registret. Det är väl inte himmelen på jorden kanske, men att låta bättre än Logitech är inte så svårt.

Dom där låter riktigt bra! Har BX5a Deluxe'orna själv, faktiskt riktigt tight och fin bas i dom! Dock går dom ju inte lika lågt som subben som följer med Z5500, men är helt klart värt att satsa på nå aktiva monitorer sen fixa sub till senare. Sitter själv med en sub på 2 gånger 12" på 1200w rms och cirka 3500w peak och dom hänger med skitbra! subben ger upp innan dom nästan, dock är dom ju delad på 100 då.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Om z5500 skulle vara värd sitt pris?
Med tanke på obefintligt mellanregister,en subwoofer som inte presterar som en riktigt sub ska göra så skulle jag nog säga nej.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Om z5500 skulle vara värd sitt pris?
Med tanke på obefintligt mellanregister,en subwoofer som inte presterar som en riktigt sub ska göra så skulle jag nog säga nej.

Nu vet ju inte jag exakt hur diskanten är i just Z5500. Men i mina egna Logitech är den absolut inte bra. Så med andra ord fanns det inget som var bra.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

jag är nöjd med mina z5500 iaf, haft dom i över 2 år. Är väl mer en smaksak antar jag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Detta rekommenderar jag istället för Z-5500.

https://www.inet.se/produkt/6307233/edifier-hcs5640-5-1

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Jag är nöjd med mina men på grund av dess konstruktion kan inte riktigt rekommendera dem.
Ljudet är mäktigt speciellt i basgångar (rena biografljudet) och kontrollern anpassar sig efter ljudtypen (Dolby).

Många har haft problem med att ringtransformatorn får trälådan att brumma.
Jag fick en extra uppsättning när jag felanmälde slocknad bakrgundsbelysning.

Båda dessa baslådor har haft återkommande brum (kontrollern avstängd).
Jag har fixat dem genom att mekaniskt isolera transformatorerna i lådorna.
Satelliternas fästen passar bara för horisontal placering. Vägguppfästning vinklar dem fel.

Jag skulle inte följa rekommendationer på andra högtalare, från personer som själva inte lyssnat på Z-5500.
Baslådan i nya Z906'an har samma effekt och storlek men är för övrigt omkonstruerad och kanske bättre konstruerad.

Jag ser att priset på nyare Z906 är bara drygt 2000:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830443

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Helt okej ljud, lite imponerad över att den kostar mer nu än vid release då jag köpte mitt

Jo, instämmer. Köpte min Z5500 för någonting omkring 2000:- (2199:- eller nått) som ny. Från OnOff var det till och med.
Kolla upp om priset verkligen stämmer, och kolla om du kan hitta det billigare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag är nöjd med mina men på grund av dess konstruktion kan inte riktigt rekommendera dem.
Ljudet är mäktigt speciellt i basgångar (rena biografljudet) och kontrollern anpassar sig efter ljudtypen (Dolby).

Många har haft problem med att ringtransformatorn får trälådan att brumma.
Jag fick en extra uppsättning när jag felanmälde slocknad bakrgundsbelysning.

Båda dessa baslådor har haft återkommande brum (kontrollern avstängd).
Jag har fixat dem genom att mekaniskt isolera transformatorerna i lådorna.
Satelliternas fästen passar bara för horisontal placering. Vägguppfästning vinklar dem fel.

Nej, det är inte bio ljud med z5500. Det är ett billigt 5.1 för datorn som låter skit. För 3000:- så får du garanterat ett 5.1 system med en surroundförstärkare. Visst, inte det nyaste men spelar skjortan av de billiga dator systemen.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Nej, det är inte bio ljud med z5500. Det är ett billigt 5.1 för datorn som låter skit. För 3000:- så får du garanterat ett 5.1 system med en surroundförstärkare. Visst, inte det nyaste men spelar skjortan av de billiga dator systemen.

Tycke och smak ska inte argumenteras, av många anledningar (musiksmak, hörsel, högtalarplacering, lyssningsnivå... m.m.)
Har du själv Z-5500 ? och har du kört dem med digital (optisk) inkoppling till datorn ? Om inte så skyll inte på Logitech.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

z-5500 är ett bra ljud system om du är en vanlig Svensson men visst tvättäkta audiofiler kanske inte tycker det är bra men för resten som inte är audiofiler så är z-5500 bra..

Och om den är lite Grötig Slå igen hålet i lådan så blir den rappare.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DasBoot_swe:

Nej, det är inte bio ljud med z5500. Det är ett billigt 5.1 för datorn som låter skit. För 3000:- så får du garanterat ett 5.1 system med en surroundförstärkare. Visst, inte det nyaste men spelar skjortan av de billiga dator systemen.

En bra och billig surroundförstärkare går på omkring 1500-2000 kronor. då har han 1000-1500 kbvar till högtalare.
Det finns inga bra högtalare för det priset, i synnerhet om man skall ha för ett 5.0 / 5.1 system.

Z-5500 kanske inte kan jämföras med ett 15 000 kronors system, men omkring 2000 (Om han kan få ner priset ytterligare) är det ett bra paket utan för stora kompromisser. Jag avråder från att använda den digitala ingångarna på samtliga av Logitecs billigare system. Digital-Analog konverterarna är helt enkelt för dåliga.
Kör med en analog anslutning och ett bra ljudkort istället och ljudkvaliten höjs rejält.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Om paketet är värt 3000,kr eller inte är till en stor del upp till dig själv faktiskt och om du tycker dom är bra eller inte.

Men i dagsläget låter det lite i överpris tycker jag, som redan har sagts så gå på den nyare modellen i såna falll Logitech Z-906.
Omdömmen och recensioner från diversa sidor finns ju på prisjakt att läsa så man kan bilda sig en viss uppfattning.

Z-5500 fungerar väldigt bra som högtalare för datorn "imo" och många använder dom även som system till tv`n och resten av sakerna.
Finns ju ändå 378,st omdömmen på prisjakt med ett värde 8.75 på betyg av 10 förutom 30,st recensioner att läsa.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tycke och smak ska inte argumenteras, av många anledningar (musiksmak, hörsel, högtalarplacering, lyssningsnivå... m.m.)
Har du själv Z-5500 ? och har du kört dem med digital (optisk) inkoppling till datorn ? Om inte så skyll inte på Logitech.

DAC´en är väl knappast nått att hänga i julgranen på ett så pass billigt system?
Vad jag menar är att om man har ett ljudkort så finns det väl ingen anledning att inte avkoda med det?

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Nej, det är inte bio ljud med z5500. Det är ett billigt 5.1 för datorn som låter skit. För 3000:- så får du garanterat ett 5.1 system med en surroundförstärkare. Visst, inte det nyaste men spelar skjortan av de billiga dator systemen.

Jag har haft Z-5500 nu i snart 4 år och betalade 4500 för mina. Jag är super nöjd med dem, och tycker personligen de e dom bästa högtalarna jag haft. Jag äger även ett hemmabio system från LG på 10,000 och det är bättre ljud i Z-5500 än hemmabio systemet. Det är värt varenda öre av 3000 enligt min åsikt , och har väl fortfarande tungast bas av alla högtalarna ute idag?
(min har dock inte så hög bass men ljudet är kristall klart och fint och låter som en bio!)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Det är för mycket subjektiva åsikter,det säger inget ett skvatt om hur det låter och är ganska vilseledande för dem som har dålig erfarenhet,om man personligen tycker det är bra baserat på ens inre referenser så är det en sak men ett system som inte har nåt mellanregister,inte har naturlig basåtergivning och mycket mer är inte bra tekniskt sett.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oyegie:

Det är för mycket subjektiva åsikter,det säger inget ett skvatt om hur det låter och är ganska vilseledande för dem som har dålig erfarenhet,om man personligen tycker det är bra baserat på ens inre referenser så är det en sak men ett system som inte har nåt mellanregister,inte har naturlig basåtergivning och mycket mer är inte bra tekniskt sett.

Det stämmer. Mycket subjektivt.
Vissa tror att mycket bas innebär ett bra ljud.
Andra lyssnar enbart på dem höga frekvenserna och skiter i basen och tror det är ett bra ljud.
En del fokuserar enbart på mellanregister (Det är där sångröst ligger) och tycker resten är skitsamma.

Det är faktiskt en smaksak:

En del lyssnar på hiphop, rap med mera, och då gäller det BAS bas, tung bas och bas... och på detta lite mer bas.
Andra lyssnar på klassisk musik, techno och liknande, och vill ha perfekt återgivning i dem högre frekvenserna. Basen är knappt i fokus och behöver ingen återgivning här.
En del lyssnar på rock, noice, och annan skrika-halsen-ur-led -musik. Dessa vill ha perfekt och fylligt mellanregister och skiter fullkomligt i bas och diskant.

Det ultimata vore ju att ha 100% återgivning i alla frekvensområdena, men sådana system existerar knappt, och dem få som finns, går på höga sexsiffriga belopp.

Z-5500 fungerar bra i filmer, där hollywood-explotioner och specialeffekter skall återges. Likaså i spel såsom Battlefield 3.
Mellanregistret i Z5500 är förvånansvärt bra och kan återge samtal och film på ett bra sätt.
Dem högre frekvenserna i Z5500 är däremot mycket ojämn, men det beror mycket på placering av högtalarna också. Där rekommenderar jag att musiklyssning sker med hörlurar istället.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Av min erfarenhet tycker jag att Z-5500 får i betyg av att lyssna på;
Rock - 10/10
Hiphop/Rap - 6/10
Techno - 8/10
Pop - 4/10
Film - 9/10
Spel - 6/10

Och i slut betyg en 8/10.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

basen är kass. bara ett mullrigt, grötigt ljud som kommer ur dom.

hade köpt studio monitorer eller liknande för samma pris. finns väl ett par på inet för den summan.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det är för mycket subjektiva åsikter,det säger inget ett skvatt om hur det låter och är ganska vilseledande för dem som har dålig erfarenhet,om man personligen tycker det är bra baserat på ens inre referenser så är det en sak men ett system som inte har nåt mellanregister,inte har naturlig basåtergivning och mycket mer är inte bra tekniskt sett.

Jag håller med dig fram till att du själv sprider subjektiva åsikten om saknat mellanregister och onaturlig bas.
Alla demos överdriver basen för att visa vad de uppskattar mest. Hur låter dina egna Boston Acoustics A40 högtalare i jämförelse ?

De som går efter hur YouTube videos låter med dess höga volym och överdrivna bas (som låter skit i alla högtalare som inte klarar att återge den). Det är hur tydligt som helst att Logitechs ljudsystem är mycket uppskattade. Bara Googla lite så får ni lite åsikter från dem som har systemen och inte bara ifrån en massa tyckare. Att sedan påstå att DAC'en som ingår är så kass att den inte klarar att omvandla musiken är bara befängt för alla som inte har guldöron.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DasBoot_swe:

Nej, det är inte bio ljud med z5500. Det är ett billigt 5.1 för datorn som låter skit. För 3000:- så får du garanterat ett 5.1 system med en surroundförstärkare. Visst, inte det nyaste men spelar skjortan av de billiga dator systemen.

Du får gärna länka till ett sådant system för jag har flera gånger efterlyst ett 5.1 som är bättre än Z-5500 till samma pris men det har alltid lyst med sin frånvaro. Att man får något långt bättre för ett par tusenlappar till är ju självklart men Z-5500 har sina fördelar. Det är ett litet smidigt 5.1 system som inte kostar så mycket. Vill man ha 5.1 med thight budget är det ett bra köp. Är man ute efter bra ljud ska man inte köpa Logitech och ska man ändå ställa alla högtalarna på skrivbordet är det bättre att köpa ett par monitorer för samma pengar men ska man ha just 5.1 så är det ett vettigt paket.
Det duger bra till spel och film om man vrider ner basen ordentligt. Fungerar även till musik om man bara vill ha något som låter. Tycker det har fått både oförtjänt mycket skit och oförtjänt mycket hyllningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag håller med dig fram till att du själv sprider subjektiva åsikten om saknat mellanregister och onaturlig bas.
Alla demos överdriver basen för att visa vad de uppskattar mest. Hur låter dina egna Boston Acoustics A40 högtalare i jämförelse ?

De som går efter hur YouTube videos låter med dess höga volym och överdrivna bas (som låter skit i alla högtalare som inte klarar att återge den). Det är hur tydligt som helst att Logitechs ljudsystem är mycket uppskattade. Bara Googla lite så får ni lite åsikter från dem som har systemen och inte bara ifrån en massa tyckare. Att sedan påstå att DAC'en som ingår är så kass att den inte klarar att omvandla musiken är bara befängt för alla som inte har guldöron.

Mina A40 lär låta mer fylligare,balanserat och renare även mina större A70 är ännu bättre.
Ett problem med de små satteliterna är att man bli tvungen att dela subben väldigt högt runt 150-200hz för att det inte ska bli så mycket glapp,då har man helt plötsligt fått en sub som spelar midbas som är väldigt lätt att lokalisera och resulterar i helt konstig ljudbild.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du får gärna länka till ett sådant system för jag har flera gånger efterlyst ett 5.1 som är bättre än Z-5500 till samma pris men det har alltid lyst med sin frånvaro. Att man får något långt bättre för ett par tusenlappar till är ju självklart men Z-5500 har sina fördelar. Det är ett litet smidigt 5.1 system som inte kostar så mycket.

Borde inte vilket Onkyo-system som helt låta roligare, typ detta? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841844

Dock har ju Z-5500 en extrem fördel i sitt lilla format, jag över vägde själv att skaffa ett bara för att kunna få plats i min trånga datorhörna (innan jag beslutatde mig för att slänga ut 5.1 till förmån för studiomonitorer)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*