Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Hunger är bara en känsla och innebär inte att man svälter ihjäl. Socker i dess olika former gör en mer hungrig.

Det är helt klart en av fördelarna att äta nyttigt. Känner aldrig dom där jobbiga hungerskänslorna längre. Käkar kvällsmat vid 18:30 även om jag går och lägger mig vid 23. Inte minsta hungrig eller sugen på nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Finns massor men då du bevisligen inte förstår storleken utan pratar individ så är det ingen idé.

Efter du läst på om samhällsbyggnad, reklampåverkan och vikt på populationsnivå så kan vi kanske börja ha en dialog.

Jacob Gudiol är rätt bra på det, börja där. ”Individens fel att den är fet + Gudiol” ger dig en bra artikel att börja med.

Du har alltså läst en artikel av Guidol men aldrig lärt dig argumentera.

Permalänk
Avstängd

Det fina är att ordet är fritt och står stadigt med min uppfattning.

Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du har alltså läst en artikel av Guidol men aldrig lärt dig argumentera.

Att argumentera med någon som inte besitter viljan att förstå problematiken inom ett komplext område utan uttrycker sig som du gör ger inget. Inte värt tiden och energin. Du kan börja med artikeln du fick sökord för.

Skrivet av pompado:

Det fina är att ordet är fritt och står stadigt med min uppfattning.

Ha en fin dag!

Exakt, problemet är dock att forskning bör vara grunden och inte en uppfattning 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Att argumentera med någon som inte besitter viljan att förstå problematiken inom ett komplext område utan uttrycker sig som du gör ger inget. Inte värt tiden och energin. Du kan börja med artikeln du fick sökord för.

Allt jag hör är tomma tunnor som skramlar.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu…spännande att se hur vikten är den 12 aug…

Permalänk
Medlem

@pompado tycker du gör det bra än så länge även om jag själv kanske inte tänker ta samma resväg (har en del övervikt själv som jag borde jobba bort) så vet jag att vissa behöver extern hjälp (semaglutid t.ex.) för att hamna på rätt spår. En del av dom behöver den hjälpen livet ut, andra kan fasa ut hjälpen med tiden och klarar sig på egen hand.

Att argumentera som @DasIch gör visar bara på total ignorans då han anser att bara för att något fungerade för honom så fungerar det för alla. Bara man sätter manken till så klarar man minsann allt!
Tyvärr för honom så finns det ingen forskning som backar honom på det området. Tvärtom finns det väldigt mycket forskning som visar på att människor är en komplicerad organism och det som fungerar bra på vissa fungerar inte alls på andra. Alla är vi olika och behöver olika stöd för att ta oss över hinder som ligger i vår väg.

Så fortsätt kämpa @pompado så länge du känner det du gör fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Att argumentera som @DasIch gör visar bara på total ignorans då han anser att bara för att något fungerade för honom så fungerar det för alla. Bara man sätter manken till så klarar man minsann allt!
Tyvärr för honom så finns det ingen forskning som backar honom på det området. Tvärtom finns det väldigt mycket forskning som visar på att människor är en komplicerad organism och det som fungerar bra på vissa fungerar inte alls på andra. Alla är vi olika och behöver olika stöd för att ta oss över hinder som ligger i vår väg.

Halmgubbe och helt enkelt inte sant. Det finns ingen forskning som visar att människor är oförmögna att besluta sig för att ändra sina vanor. I slutändan handlar det om huruvida du kan besluta dig för att inte äta den där chokladkakan. Det motsägs på inget sätt av att det skulle vara komplicerat, svårt eller jobbigt. Klart som fan det är det.

Så... du bestämmer vad du stoppar i munnen och är ditt energiintag mindre än din energiförbrukning kommer du gå ner i vikt. Det är sant för alla människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Halmgubbe och helt enkelt inte sant. Det finns ingen forskning som visar att människor är oförmögna att besluta sig för att ändra sina vanor. I slutändan handlar det om huruvida du kan besluta dig för att inte äta den där chokladkakan. Det motsägs på inget sätt av att det skulle vara komplicerat, svårt eller jobbigt. Klart som fan det är det.

Så... du bestämmer vad du stoppar i munnen och är ditt energiintag mindre än din energiförbrukning kommer du gå ner i vikt. Det är sant för alla människor.

Åter igen, du pratar individer. Det fungerar inte, du måste titta på populationsnivå för problemet är inte på individnivå.

Du har fått en bra startartikel. Det du inte verkar vilja förstå är att olika personer har olika svårt för saker och det går inte för människor i stor skala att göra det som krävs av flera omständigheter, både interna och externa.

Ett enkelt exempel är personer med ADHD som har problem med dopaminreglering. Det finns en anledning till att samband finns till övervikt.

Tittar man på vad dagens forskning visar så är det tydligt, din approach fungerar inte för folkhälsan. Individnivå är inte intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du uppvisar en total avsaknad att kunna tillgodogöra dig någon annan information än den som bekräftar det du anser är rätt och riktigt. Vilket var varför jag pratade om dig till @pompado och inte till dig direkt.
Jag är inte intresserad av att diskutera men en vägg så det här är min sista kommentar som riktar sig till dig personligen som rör det här ämnet.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nej nu är det dags att hoppa in här igen. Ända sedan tjejen flyttade till Sverige för ett år sedan har jag varit för bekväm och gått upp massa i vikt. Nu är semestern slut så det är dags att ta tag i mig själv igen. Går tillbaka till gymmet och styrketräningen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Åter igen, du pratar individer. Det fungerar inte, du måste titta på populationsnivå för problemet är inte på individnivå.

Du har fått en bra startartikel. Det du inte verkar vilja förstå är att olika personer har olika svårt för saker och det går inte för människor i stor skala att göra det som krävs av flera omständigheter, både interna och externa.

Ett enkelt exempel är personer med ADHD som har problem med dopaminreglering. Det finns en anledning till att samband finns till övervikt.

Tittar man på vad dagens forskning visar så är det tydligt, din approach fungerar inte för folkhälsan. Individnivå är inte intressant.

Det är bara du som vill prata om populationsnivå. Jag är helt ointresserad av det och pratar om vad individer behöver göra för att kontrollera sin vikt.

Skrivet av tonii:

Du uppvisar en total avsaknad att kunna tillgodogöra dig någon annan information än den som bekräftar det du anser är rätt och riktigt. Vilket var varför jag pratade om dig till @pompado och inte till dig direkt.
Jag är inte intresserad av att diskutera men en vägg så det här är min sista kommentar som riktar sig till dig personligen som rör det här ämnet.

En till som bara vill skramla. Hejdå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är bara du som vill prata om populationsnivå. Jag är helt ointresserad av det och pratar om vad individer behöver göra för att kontrollera sin vikt.

Problemet är att vi vet att individer misslyckas med att hålla vikten långsiktigt.

Att diskutera på en nivå som är irrelevant som vi vet att inte är långsiktigt hållbar när man tittar på grupper större än 1 är ju mest korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nej nu är det dags att hoppa in här igen. Ända sedan tjejen flyttade till Sverige för ett år sedan har jag varit för bekväm och gått upp massa i vikt. Nu är semestern slut så det är dags att ta tag i mig själv igen. Går tillbaka till gymmet och styrketräningen idag.

Grymt! Kör hårt (och njut av träningsvärken imorgon )!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Problemet är att vi vet att individer misslyckas med att hålla vikten långsiktigt.

Att diskutera på en nivå som är irrelevant som vi vet att inte är långsiktigt hållbar när man tittar på grupper större än 1 är ju mest korkat.

Individer misslyckas med allsköns saker hela tiden. Livet är föränderligt och man måste anpassa sig. Vad som funkar långsiktigt är livsstilsförändringar, men det vore befängt att förvänta sig att leva exakt likadant hela livet och alltid ha samma vanor.

Om något så är det korkat att försöka ta en diskussion på individnivå till populationsnivå. Vi pratar om vad individer i den här tråden kan göra för att kontrollera sin vikt. Hur det ser ut på populationsnivå är helt irrelevant.

Permalänk
Medlem

Jag tar hellre ett piller som dämpar hungern och kanske till och med ökar förbränningen när det finns allmänt tillgängliga med små bieffekter. Som det ser ut nu med forskningsresultaten så kommer vi på inte allt för lång sikt kunna ersätta träning med piller också.

Allt med träning och kost tar energi och tid, att kunna lägga detta på något mer produktivt är i min värld bara vettigt. När piller kommer som kan ersätta träning, dämpa hunger och ger förbränningsökning med få bieffekter så tar jag dem direkt, även om jag redan är i toppform då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Individer misslyckas med allsköns saker hela tiden. Livet är föränderligt och man måste anpassa sig. Vad som funkar långsiktigt är livsstilsförändringar, men det vore befängt att förvänta sig att leva exakt likadant hela livet och alltid ha samma vanor.

Om något så är det korkat att försöka ta en diskussion på individnivå till populationsnivå. Vi pratar om vad individer i den här tråden kan göra för att kontrollera sin vikt. Hur det ser ut på populationsnivå är helt irrelevant.

Fast det är inte irrelevant. Saker som fungerar på populationsnivå kan översättas ner till individ medans tvärtom inte fungerar.

Vi vet vad som sker genom att titta på studier om och om igen. Resultaten är samma. Tyvärr visar du och några i tråden att ni är alldeles för oinsatta i överviktsproblematiken vi har för att uttala er men ordet är ju tyvärr fritt. Gå till valfri forskare på området med de uttalanden ni gör här och bli utskrattade. Att dumma ner en såpass komplex fråga gör ingen gott.

Inser att det finns en anledning till att jag undviker denna tråd….

Permalänk
Medlem

halloj gott folk.
finns det ngn här som har erfarenhet av ozempic eller liknande preparat?
var har ni fått tag på dessa och är ni nöjda med resultatet?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fast det är inte irrelevant. Saker som fungerar på populationsnivå kan översättas ner till individ medans tvärtom inte fungerar.

Vi vet vad som sker genom att titta på studier om och om igen. Resultaten är samma. Tyvärr visar du och några i tråden att ni är alldeles för oinsatta i överviktsproblematiken vi har för att uttala er men ordet är ju tyvärr fritt. Gå till valfri forskare på området med de uttalanden ni gör här och bli utskrattade. Att dumma ner en såpass komplex fråga gör ingen gott.

Inser att det finns en anledning till att jag undviker denna tråd….

Samma tröttsamma icke-argument och arrogans...

Om du nu tycker dina populationsstudier kan översättas till individnivå kan du sakligt bemöta det som faktiskt skrivits. Är du så insatt som du tror dig vara borde inte det vara något problem, men du slösar hellre tid och sidutrymme på dravel.

Permalänk
Medlem

Å du sa…å ja sa…

Önskar mer sakliga saker, för visst kan vi diskutera sakligt i denna tråd?

De som tramsar behöver man inte svara.

Varför inte prata om hur man gör själv, istället gör denna pajkastning?

Eller…är det jag som tänker fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Grymt! Kör hårt (och njut av träningsvärken imorgon )!

Och den ännu bättre träningsvärken på fredag😂

Permalänk
Medlem

Jag har en idé...eller en fråga. Eftersom det finns gott om bra saker i denna tråd så kanske vi kan koka ned alla bra saker som tagits upp till kanske 10 olika punkter.
Men inte hur som helst tänker jag. För att det ska finnas någon substans bakom det man vill ta upp behöver det finnas en källa, en länk, en hemsida...eller något annat...kanske en rapport.
Med 10 olika punkter som är bra och relevanta för ämnet i denna tråd tror jag att vi kan ta oss framåt och hjälpa varandra att nå våra olika viktmål.

Skulle det vara intressant...att skapa 10 bra punkter med källa?

Det är bara en fråga, utan ifrågasättande...jag menar, det finns 115 sidor med inlägg...det finns bra grejer som tagits upp.

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

halloj gott folk.

Jag har använt ozempic i omgångar och har varit nöjd med resultatet. Det kan vara en svår balansgång i början att veta vilken dos som är lagom. Jag föredrog en låg dos som gjorde att jag inte var sugen på att äta något utan att känna mig mät.

Permalänk
Medlem

Ozempic

Skrivet av Savage_Gray:

halloj gott folk.

Jag kollade vad fass.se skriver om Ozempic, då jag bara läst om medlet och inte vet så mycket om den. Det mesta om blodsocker kan man väl få från läkare...men som sagt...jag kan för lite om medicinen.

"1. Vad Ozempic är och vad det används för

Ozempic innehåller den aktiva substansen semaglutid. Det hjälper kroppen att sänka ditt blodsocker, men endast när blodsockret är för högt. Det kan också hjälpa till att förebygga hjärtsjukdom.

Ozempic används för att behandla vuxna (18 år och äldre) med typ 2-diabetes när kost och motion inte räcker:

- som enda läkemedel – när du inte kan använda metformin (ett annat diabetesläkemedel) eller

- tillsammans med andra diabetesläkemedel – när dessa inte räcker för att få ditt blodsocker under kontroll. Dessa kan vara läkemedel som du sväljer eller injicerar såsom insulin.

Det är viktigt att du fortsätter följa råden om kost och motion som du fått av läkare, apotekspersonal eller sjuksköterska."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Exakt, problemet är dock att forskning bör vara grunden och inte en uppfattning 👌

Skrivet av tonii:

@pompado tycker du gör det bra än så länge även om jag själv kanske inte tänker ta samma resväg (har en del övervikt själv som jag borde jobba bort) så vet jag att vissa behöver extern hjälp (semaglutid t.ex.) för att hamna på rätt spår. En del av dom behöver den hjälpen livet ut, andra kan fasa ut hjälpen med tiden och klarar sig på egen hand.

Så fortsätt kämpa @pompado så länge du känner det du gör fungerar.

Hej och tack för att ni kunde ta till er mina belysande och förstärkande moment.
Och ibland behöver man fågelperspektiv och låta människor göra sina val.
Det finns positiva och utåtriktade människor samt utåtriktade energitjuvar som man ska ignorera.

Jag kan likna den här tråden med ett vedertaget förhållningsätt som gäller dom flesta men inte alla i en lång relation.
Ibland vet man bättre och låter den andra partnern få sista ordet, eftersom man vill ha husfrid.
Eller så kan man se det så att varför ägna tid åt sånt man anser felaktigt samt dravel.
Var och en kan läsa och reflektera och ta till sig efter sin egna värdegrund och förhållningsätt till problematiken för att avgöra vad som är verkliga faktorer och ren nonsens.

Ha en fin kväll.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är trist att behöva radera eller redigera inlägg för de som inte klarar av att hålla diskussionstonen på vettig nivå, så håll den på vettig nivå.

Man kan argumentera för sin sak eller mot andras och fortfarande vara respektfull. Något inlägg som inte klarade av detta har fått stryka på foten.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Jag har en idé...eller en fråga. Eftersom det finns gott om bra saker i denna tråd så kanske vi kan koka ned alla bra saker som tagits upp till kanske 10 olika punkter.
Men inte hur som helst tänker jag. För att det ska finnas någon substans bakom det man vill ta upp behöver det finnas en källa, en länk, en hemsida...eller något annat...kanske en rapport.
Med 10 olika punkter som är bra och relevanta för ämnet i denna tråd tror jag att vi kan ta oss framåt och hjälpa varandra att nå våra olika viktmål.

Skulle det vara intressant...att skapa 10 bra punkter med källa?

Det är bara en fråga, utan ifrågasättande...jag menar, det finns 115 sidor med inlägg...det finns bra grejer som tagits upp.

Det grundläggande är väl sammanfattat här:
https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Rekommendationerna kring proteinintag är en aning utdaterade, även om det inte är något fel med att följa dem. Mer uppdaterad och utförlig information finns här:
https://www.styrkelabbet.se/protein-avancerat/

Abelsson (King Grub) är nutritionscoach som har följt och lusläst forskningen i över 30 års tid. Vill du ha information från en riktig expert är det honom du ska följa.

Att skapa ett energiunderskott på bra och näringsrik mat är det grundläggande för viktnedgång. Du kan förvisso göra det på en diet av geléhallon också, men det kommer inte funka särskilt bra i längden. Rätt mängd protein är också bra för att bevara muskler, så mer av viktnedgången består av fett.

Resten handlar mer om vad man trivs med. Styrketräning är skitbra för att bevara och bygga muskler, samt stärka skelett och leder. Konditionsträning kan låta dig äta lite mer (men kan också öka aptiten). Båda är bra för hälsan, med lite olika och ibland synergistiska effekter.

Jag rekommenderar:

Kapa ultraprocessad mat och kolhydrater. Inte för att lite kolhydrater är värsta dödsknarket som vissa vill få det till, utan... ptja, kolla energiinnehållet i pasta t.ex. Lägg sen till att det inte är värst mättande. Ta dina kolhydrater från potatis, rotfrukter och grönsaker.

Folk mår olika bra på kost som har mycket eller lite kolhydrater, men de flesta brukar kunna kapa en del av kolhydraterna utan några som helst problem. Testa dig fram, du behöver inte gå LCHF/Keto.

Styrketräning är det absolut bästa sättet att se till att viktnedgången består av fett.

Vardagsmotion är ett enkelt sätt att öka energiförbrukningen och leder inte till ökad hunger. Håll dig i rörelse så mycket som möjligt under dagen och ta lite raska promenader.

Vill du kombinera styrketräning med konditionsträning föreslår jag en dag i veckan med HIIT.

Försök få en bra balans mellan vitaminer och mineraler i kosten. Det finns inget som kommer ge dig fantastiska resultat, men brist och obalans kan försämra resultaten och är dessutom ohälsosamt. Multivitamin är inte ett bra sätt att täcka behovet.

Varannandagsfasta kan göra det lättare att inte äta för mycket och har eventuellt metaboliska fördelar. Värt att prova.
https://www.styrkelabbet.se/varannandagsfasta/

Det här är mer finlir än något som är nödvändigt, även om vissa av sakerna är starkt rekommenderade. Man får prova sig fram och se vad man trivs bäst med.

Permalänk
Medlem

Gjorde en Hundfjället All-In igår, dvs gick i alla skidbackarna som finns på Hundfjället i Tandådalen
33 km och 2600 höjdmeter. Totaltid från start till stopp blev 11h16min.
Brände några kalorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Gjorde en Hundfjället All-In igår, dvs gick i alla skidbackarna som finns på Hundfjället i Tandådalen
Brände några kalorier.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Brutalt. Hur såg pulsen ut?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Brände några kalorier.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Över 11 timmar... fan, jag hade behövt en knätransplantation efter det - kanske rentav amputera benen och steloperera ryggen.