Skrivet av Totteman:
Jag har en idé...eller en fråga. Eftersom det finns gott om bra saker i denna tråd så kanske vi kan koka ned alla bra saker som tagits upp till kanske 10 olika punkter.
Men inte hur som helst tänker jag. För att det ska finnas någon substans bakom det man vill ta upp behöver det finnas en källa, en länk, en hemsida...eller något annat...kanske en rapport.
Med 10 olika punkter som är bra och relevanta för ämnet i denna tråd tror jag att vi kan ta oss framåt och hjälpa varandra att nå våra olika viktmål.
Skulle det vara intressant...att skapa 10 bra punkter med källa?
Det är bara en fråga, utan ifrågasättande...jag menar, det finns 115 sidor med inlägg...det finns bra grejer som tagits upp.
Det grundläggande är väl sammanfattat här:
https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Rekommendationerna kring proteinintag är en aning utdaterade, även om det inte är något fel med att följa dem. Mer uppdaterad och utförlig information finns här:
https://www.styrkelabbet.se/protein-avancerat/
Abelsson (King Grub) är nutritionscoach som har följt och lusläst forskningen i över 30 års tid. Vill du ha information från en riktig expert är det honom du ska följa.
Att skapa ett energiunderskott på bra och näringsrik mat är det grundläggande för viktnedgång. Du kan förvisso göra det på en diet av geléhallon också, men det kommer inte funka särskilt bra i längden. Rätt mängd protein är också bra för att bevara muskler, så mer av viktnedgången består av fett.
Resten handlar mer om vad man trivs med. Styrketräning är skitbra för att bevara och bygga muskler, samt stärka skelett och leder. Konditionsträning kan låta dig äta lite mer (men kan också öka aptiten). Båda är bra för hälsan, med lite olika och ibland synergistiska effekter.
Jag rekommenderar:
Kapa ultraprocessad mat och kolhydrater. Inte för att lite kolhydrater är värsta dödsknarket som vissa vill få det till, utan... ptja, kolla energiinnehållet i pasta t.ex. Lägg sen till att det inte är värst mättande. Ta dina kolhydrater från potatis, rotfrukter och grönsaker.
Folk mår olika bra på kost som har mycket eller lite kolhydrater, men de flesta brukar kunna kapa en del av kolhydraterna utan några som helst problem. Testa dig fram, du behöver inte gå LCHF/Keto.
Styrketräning är det absolut bästa sättet att se till att viktnedgången består av fett.
Vardagsmotion är ett enkelt sätt att öka energiförbrukningen och leder inte till ökad hunger. Håll dig i rörelse så mycket som möjligt under dagen och ta lite raska promenader.
Vill du kombinera styrketräning med konditionsträning föreslår jag en dag i veckan med HIIT.
Försök få en bra balans mellan vitaminer och mineraler i kosten. Det finns inget som kommer ge dig fantastiska resultat, men brist och obalans kan försämra resultaten och är dessutom ohälsosamt. Multivitamin är inte ett bra sätt att täcka behovet.
Varannandagsfasta kan göra det lättare att inte äta för mycket och har eventuellt metaboliska fördelar. Värt att prova.
https://www.styrkelabbet.se/varannandagsfasta/
Det här är mer finlir än något som är nödvändigt, även om vissa av sakerna är starkt rekommenderade. Man får prova sig fram och se vad man trivs bäst med.