Vattenskada > Exploderad komponent, vilken / går att laga?

Permalänk

Vattenskada > Exploderad komponent, vilken / går att laga?

Hej.

Long story short: Vattenkaraff vältes över dator av katt i laptop. Hade batteri ikopplat. stod blöt allt ifrån några minuter till 8h (under natten).

Torkat 24h i element och hårfön. Öppnade upp datorn och upptäckte följande:

Efter rengöring så ser det ut som denna:

Så. Jag tänker att det är EC102 som exploderat och lämnat spår samt att kanske R251 ser lite utbränd ut.

Jag kopplade i strömsladden och provade starta laptopen. Den gick igån som vanligt. Dock blinkade "power-on"knappen och "glödlamp"-dioden samtidigt med 1/1 period. Efter att jag stängde av datorn så kopplade jag in batteriet också. då blinkade endast batteri-dioden orange, datorn gick ej att starta. Drog ur batteriet och försökte starta. Batteri-dioden blinkade fortfarande. Sen första starten har den ej gått igång igen...

Vad tror ni, är det lagningsbart? Isåfall. vilken komponent tror ni det är som exploderat?

Datormodell: Acer TimelineX 3820TG.

Tack på förhand.

/Kille som gärna vill ha kvar sin dator...

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Vila i frid

För mig i den branschen är en vattenskada en total avskrivning - inte ens värt att titta på. Behöver du ett moderkort, kika på ebay.

<edit>Vad jag menar är att oxidation under BGA_kretsar är väldigt svårt atyt fixa. </edit>

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

För mig i den branschen är en vattenskada en total avskrivning - inte ens värt att titta på. Behöver du ett moderkort, kika på ebay.

<edit>Vad jag menar är att oxidation under BGA_kretsar är väldigt svårt atyt fixa. </edit>

Ok. Tack för din input!

Då jag är lite insatt i kretskort ('stillverkning). Så: oxidation av en bga-krets, om det nu har blivit något vatten på en sådan? är lika med trasig dator?

Bör man ta kontakt med moderkortstillverkaren och fråga vilken komponent som sitter på just den platsen?

/J

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem

Inte ens säkert att det suttit något på EC102, ser inte någon "limklick", men de kanske inte använder den metoden att montera komponenter innan lödning.

Brukar vara lömskt att laga känslig elektronik som har fått vatten i sig, "grövre" elektronik som blislutsteg och annat går bra för dessa komponenter är inte lika känsliga för de felaktiga strömmar som vattnet orsakar.

Allrisk/Drulleförsäkring?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"