Surroundreceiver som hifi-förstärkare

Permalänk

Surroundreceiver som hifi-förstärkare

Hej!

Hur lämpar sig surroundreceiver som hifi-förstärkare? Anledningen till att jag frågar, är att de säljs ofta billigt på blocket.

Förutom att de är brutalt stora, så tror jag att jag läst någonstans att surroundreceivers fifflar med ljudet/lägger på effekter.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Enda skillnaden på en surround reciever är att den har fler ljudkanaler samt en inbyggd radiomottagare.
Vad det gäller effekter, så går det oftast att stänga av dem.
Sen måste du ju veta vad du behöver för effekt på den för att den ska passa till dina högtalare.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Effekter och fiffel vette 17.
Eventuella filter kan man ju garanterat stänga av när man kör i stereoläge.
Men när du klämmer in 5 eller ibland 7 effektsteg för samma pris som ett vettigt HiFi steg så kommer du ju såklart att hitta en hel del kompromisser.
Min nyinköpta Maranz låter f.ö betydligt sämre än min Accuphase integrerade (med musik då, inte filmtittande , kanske inte så konstigt med tanke på att Accuphasen kostade ~40k ny och Marantzen ungefär 7k.
Men det är större skillnad än jag trodde det skulle vara.

Permalänk

Denon har iallafall en knapp för "PURE DIRECT" som inte medvetet förvränger ljudet.
Men en stereoförstärkare är bättre än en 5-7ch reciever.

En två kanalare för 4-5000kr låter bättre än en hemmabiostärkare för 20-25tkr.
Tråkigt men sant.

Allt beror på hur kräsen man är och vilken budget man har.

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för, typ. En surroundreceiver är sällan fokuserad på stereo-hifi, och en billig kommer säkerligen ha billigaste möjliga komponenter också.

Högst sannolikt bättre att köpa en beggad stereoförstärkare för samma pengar, omän de ibland saknar bekvämligheter i form av fjärrkontroll förstås.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Det hela är rätt enkelt, du får vad du betalar för.
en tvåkanalare som kostar det samma som en 7 kanalare är i dom allra flesta fall bättre på vanlig stereo musik.

med det sagt, det finns kompetenta musikspelare även bland multikanal receivers, dom kostar lite mera bara.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Mycker ordbajs,en tvålanalare låter lika bra som en hemmabioreceiver i samma prisklass,är det väldigt stora prisskillnader så kan det möjligvis vara lite skillnad men inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Mycker ordbajs,en tvålanalare låter lika bra som en hemmabioreceiver i samma prisklass,är det väldigt stora prisskillnader så kan det möjligvis vara lite skillnad men inte mycket.

Den uppfattningen delas inte av speciellt många skulle jag tro.
Man får en ganska bra 2 kanals integrerad förstärkare för 5-6 tusen.
Medans man får en halvtaskig 5-7 kanalare för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Effekter och fiffel vette 17.
Eventuella filter kan man ju garanterat stänga av när man kör i stereoläge.
Men när du klämmer in 5 eller ibland 7 effektsteg för samma pris som ett vettigt HiFi steg så kommer du ju såklart att hitta en hel del kompromisser.
Min nyinköpta Maranz låter f.ö betydligt sämre än min Accuphase integrerade (med musik då, inte filmtittande , kanske inte så konstigt med tanke på att Accuphasen kostade ~40k ny och Marantzen ungefär 7k.
Men det är större skillnad än jag trodde det skulle vara.

Generelt låter alle surround recievers skit jamfört med hyffsad bra 2 kanals förstärkare. Så kan bara hålla med i vad du skriver.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Detta är en sanning med modifikation. Håller man sig under 5000kr så är ofta hemmabioprodukterna volymprodukterna och då är de ofta förvånansvärt bra byggda för sina pengar. Stereostärkaren har ofta mer kraft än hemmabio varianten. Men använder man en hemmabioreciever till att bara driva 2 kanaler så har den ofta gott om kraft. Problemet är att de ofta inte kan driva 5 eller 7 kanaler utan att nätdelen kommer till korta. Här får man ofta inte direkt mer ljud i en stereoförstärkare mot en HB-reciever.
Går man utanför volymsegmentet så får man inget gratis och då brukar man betala för varje extra funktion. Då är det alltid bättre att köpa en stereoförstärkare om det är det man vill ha.
Vill man vara säker på att slippa att det görs saker med ljudet så finns ofta en 5.1 ingång som inte blir ljudprocessad. Dock så faller all sub sat delning oxå bort om man inte gör det i källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den uppfattningen delas inte av speciellt många skulle jag tro.
Man får en ganska bra 2 kanals integrerad förstärkare för 5-6 tusen.
Medans man får en halvtaskig 5-7 kanalare för samma peng.

Men hemmabioreceivrar säljs ju i större upplagor jämfört med tvåkanalare plus att du får ju massa användbart lull-lull när du köper en flerkanalare.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Men hemmabioreceivrar säljs ju i större upplagor jämfört med tvåkanalare plus att du får ju massa användbart lull-lull när du köper en flerkanalare.

Vad för användbart lull-lull får man?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Vad för användbart lull-lull får man?

Typ rumskalibrering,subwooferutgång,möjlighet att ställa in delningfrekvens på sub och högtalare,nätverksanslutning,digitalingångar,usb-port och mycket mer.

Permalänk
Rekordmedlem

Billigare hembioreceivrar är ofta bättre än 2 kanal, i dyrare prisklasserna så sprider det mera, men det finns oerhört bra hembioreceivrar som matchar 2 kanal och det finns de som inte gör det.
Man ska även väga in avancerade möjligheter, typ att använda multikanalaren till aktiva system, man kan ganska lätt göra 2x 3vägs aktiv drift om man vet vad man gör, och det kan innebära fördelar, moderna prylar kanske även har eq inbyggda och det har sällan 2 kanalare, det finns även dacar i hembioprylar.
Sedan ska man inte missa att det finns oerhört stora gamla hembiomaskiner ute på begsidan för småpengar om de saknar moderna funktioner, de slumpas bort om de saknar dd/dts och numera hdmi, och ser man dem som förstärkare så är de ofta mycket prisvärda även om de inte funkar till hembion längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Billigare hembioreceivrar är ofta bättre än 2 kanal, i dyrare prisklasserna så sprider det mera, men det finns oerhört bra hembioreceivrar som matchar 2 kanal och det finns de som inte gör det.
Man ska även väga in avancerade möjligheter, typ att använda multikanalaren till aktiva system, man kan ganska lätt göra 2x 3vägs aktiv drift om man vet vad man gör, och det kan innebära fördelar, moderna prylar kanske även har eq inbyggda och det har sällan 2 kanalare, det finns även dacar i hembioprylar.
Sedan ska man inte missa att det finns oerhört stora gamla hembiomaskiner ute på begsidan för småpengar om de saknar moderna funktioner, de slumpas bort om de saknar dd/dts och numera hdmi, och ser man dem som förstärkare så är de ofta mycket prisvärda även om de inte funkar till hembion längre.

Jag tänker att om jag skulle köpa en gammal HB-receiver, och sedan i framtiden vill bygga ut till en hemmabio, så kan jag köpa ljudkort som kan koda av allt det där istället (DTS superduper-HD 96b/768hz). Är det knasigt?

Visa signatur

markushedlund.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Jag tänker att om jag skulle köpa en gammal HB-receiver, och sedan i framtiden vill bygga ut till en hemmabio, så kan jag köpa ljudkort som kan koda av allt det där istället (DTS superduper-HD 96b/768hz). Är det knasigt?

Då får du köpa en receiver med analoga 7.1/5.1 ingångar.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ah, jag antog att alla hade det.

Okej, till något mer konkret. Någon som vet något om Arcam AVR-250? Verkar bra enligt internet, med hög ljudkvalitet.

Visa signatur

markushedlund.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oyegie:

Ja eller eventuellt delbara för o slutsteg, då går det att lösa om man ser till att reglera nivån i signalkällan eller har en processor/bioförsteg emellan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kollar på film med en tvåkanalig stereoförstärkare och det låter utmärkt. Flerkanalreceivers är fullsmockade med finesser så det finns inte mycket pengar över till kvalitet på stereoljudet.

Stora och häftiga men inget för audiofiler ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns många som gillar Arcam, de är däremot rätt dyra sett till effekten, de är lite snälla i karaktären, inte helt neutrala men tilltalande tillrättalagt karaktär.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NidoKing:

Jag kollar på film med en tvåkanalig stereoförstärkare och det låter utmärkt. Flerkanalreceivers är fullsmockade med finesser så det finns inte mycket pengar över till kvalitet på stereoljudet.

Stora och häftiga men inget för audiofiler ;-D

BS. Du har nog inte kollat på Onkyo Integra och stora Pioneer och liknande saker, de presterar väldigt bra. Sedan så finns det surround från tex Krell och Chord också om man bortser från radion då, men visst finns det högpresterande surround.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Ah, jag antog att alla hade det.

Okej, till något mer konkret. Någon som vet något om Arcam AVR-250? Verkar bra enligt internet, med hög ljudkvalitet.

Arcam AVR-250 är gammal. Finns knappt att få tag på. Sen har den inga hdmi och saknar en hel del andra saker som dagens förstärkare har.
Arcam AVR-400 är den "nya". Finns att köpa på Pause t.ex.

Dock så skulle jag rekomendera Denon AVR-4311. Riktigt trevlig!
Vet iof inte vilken prisklass du ligger på

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Skrivet av saindrenan:

Arcam AVR-250 är gammal. Finns knappt att få tag på. Sen har den inga hdmi och saknar en hel del andra saker som dagens förstärkare har.
Arcam AVR-400 är den "nya". Finns att köpa på Pause t.ex.

Dock så skulle jag rekomendera Denon AVR-4311. Riktigt trevlig!
Vet iof inte vilken prisklass du ligger på

Hittade den för 3000:- och tänkte att det kanske den var värd, men egentligen lite över vad jag tänkt lägga..

Visa signatur

markushedlund.com

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Hittade den för 3000:- och tänkte att det kanske den var värd, men egentligen lite över vad jag tänkt lägga..

Aha

Kolla på Denon AVR-1912. Det är några steg ner från 4311. Har vunnit en hel del tester dessutom!

Har 6 hdmi 1.4 in och 1 ut.
7.1 kanaligt ljud, (kan använda de två sista som 7.1 eller som 5.1 med 2.0 som "Zone 2" i ett annat rum eller för att Bi-Wiring).
Airplay inbyggt.
USB.
Autokalibrering med Audyssey.

http://www.whathifi.com/review/denon-avr-1912
http://www.bildochljud.se/test/denon-avr-1912

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d

Permalänk
Medlem

Åter igen tycker jag man skall fundera på vad är behovet. Musik eller film. Javisst låter musik även bra i surrond. Däremot när jag menar att musik låter bra i surrond då snackar jag DVD musik filmer medan vanlig hederlig musik från datorn/mp3/CD skiva tycker jag räcker med 2 kanaler.

Sedan när man köper hembioreciver betalar man en hel del för tusen funktioner som den genomsnittlige användaren väldigt sällan bryr sig om att använda. Det som är viktigast är att det låter bra. Allt annat är bara för att det skall se snyggt ut på pappret.

Permalänk
Skrivet av saindrenan:

Aha

Kolla på Denon AVR-1912. Det är några steg ner från 4311. Har vunnit en hel del tester dessutom!

Har 6 hdmi 1.4 in och 1 ut.
7.1 kanaligt ljud, (kan använda de två sista som 7.1 eller som 5.1 med 2.0 som "Zone 2" i ett annat rum eller för att Bi-Wiring).
Airplay inbyggt.
USB.
Autokalibrering med Audyssey.

http://www.whathifi.com/review/denon-avr-1912
http://www.bildochljud.se/test/denon-avr-1912

Ash, den var slutsåld

Men 1912 är väl ny? HB-receiver är bara intressant om jag hittar en beg. eller kraftigt nedsatt ny

Visa signatur

markushedlund.com

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Ash, den var slutsåld

Men 1912 är väl ny? HB-receiver är bara intressant om jag hittar en beg. eller kraftigt nedsatt ny

Aaa den är ny. Låg på lite under 5k i oktober, så den har ju gått ner.

Annars så kan du kolla på:
Denon avr-1911 (förra årets modell, saknar nätverk) 2800 kr
Denon avr-2311 (också förra årets modell, saknar nätverk men har pre-out på alla kanaler 4000 kr

Båda ligger på blocket!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av saindrenan:

Aaa den är ny. Låg på lite under 5k i oktober, så den har ju gått ner.

Annars så kan du kolla på:
Denon avr-1911 (förra årets modell, saknar nätverk) 2800 kr
Denon avr-2311 (också förra årets modell, saknar nätverk men har pre-out på alla kanaler 4000 kr

Båda ligger på blocket!

Dum fråga: Vad använder man pre-out till?

Visa signatur

markushedlund.com

Permalänk

Att driva externa slutsteg med eller att driva aktiva högtalare

Permalänk

Visst kan du använda en surround receiver som 2-kanals förstärkare med gott resultat. Håll dig undan för de absolut billigaste bara.
För 5k för du en klart kompetent receiver.

Visa signatur

"?"