GTX680 Benchmarks @Tom's Hardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Oj oj oj så lurad.

Se bara på din sign. Du tror du äger en dator som inte ens finns!
I dagsläget finns Maxwell och Haswell i en källare på Roswell, dörr i dörr med det störtade ufot.

Om GTX680 är det snabbaste nvidia kan prestera med sin senaste generation, (vilket det ÄR!) så spelar det väl ingen roll vad man kallar det?!!? (jeeeez)

Lugna ner dig vad blir du skogstokig över? Precis som alltid så släpper intel och nvidia road maps och det står tydligt i min sign att jag väntar, inte har, väntar.

Ja och också det enda som dom har "släppt" hittils dock så lär GK100 komma förmodligen efter sommaren eller något.

Har inte heller sagt varken bu eller bä om GTX 680 och GK100 kanske tillhör nästa serie, only time will tell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Så försöker en en prismedveten AMD-fanboy dissa en nVidia-fanboy.
Om jag vill ha det bästa kortet på marknaden så kommer ju inte AMD vara ett alternativ,
är man ute efter det bästa så får man ju lägga pengar därefter. Vill man ha det bästa
tänker man inte på priset.
Är man däremot ute efter FPS per krona så är det 560 Ti 448 som gäller.

Det vet vi inte än, men dock tror jag att gtx680 kommer vara ~15% snabbare än hd7970 i 1920x1080, vid 2560x1600 så kommer det nog vara jämntskägg.

560Ti 448 alt. Hd6850/70 är dom korten du ska ha idag för mycket fps/krona, alla dessa tre är prisvärda men och i olika segment, HD7970 och GTX680 är inte för den prismedvetna utan för den prestanda orienterade

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aleshi:

Ja, och jag tror personligen att det är GTX 680, har inte hört något om att GTX 660 ska komma den närmaste tiden.

Beror nog mer på att jag trodde du skrev GTX 680 och inte GTX 660, haha! Då förstår jag varför du är skeptisk. 680 kommer ju i morgon.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den stora frågan nu är, när kommer GTX 660. Det är väl det jag kommer köpa. Om inte AMD prisdumpar rejält för att kontra detta så klart.

I så fall gäller det GTX 680 också, ett alldeles för högt prissatt mellanklasskort. Båda är mellanklass, de är designade för ungefär samma produktsegment, därför får de relativt lik prestanda, och eftersom nVidia inte kan släppa ett toppkort på länge och AMD undviker att göra toppkort så faller det sig naturligt att korten blir prissatta högt. Man säljer inte ett kort för 2000:- bara för att vara snäll, är det bland det snabbaste som finns så blir det 4000-5000:- det kostar, oavsett vad det är designat för.

7970 är definitivt inget magplask, det ligger rätt ok, men förlorar mot GTX 680, ibland vinner AMDs mellankort mot nVidias mellankort, och ibland tvärtom. Oftast vinner nVidias toppkort mot AMDs mellankort, men det händer att AMDs mellankort vinner mot nVidias toppkort till och med när nVidia är sen med generationbyte.

Så vad kallar du det när den ena tillverkarens topp singelgpu kort blir slaget av konkurrentens mellan kort?.Skulle inte tro att Nvidia har särskilt bråttom med GK110 eller vad nu kretsen kommer heta när deras mellan krets GK104 redan är i topp.De kommer att suga på sina mycket goda marginaler på gtx680 så länge som de bara kan.

Hade däremot 79xx serien presterat som toppkort förväntas göra så hade GK104 inte hetat gtx 680 utan gtx660 och konkurrerat med Amd:s Pitcairn till ett mycket lägre pris.Dessutom hade hade det satt eld i baken på Nvidia att få ut GK110.

Så jo,79xx prestandan är ett riktigt magplask.Särskilt för oss konsumenter som nu får betala 4000-5000:- för mellanklass prestanda.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

Hur kan ni kalla 7970 för mellan klass prestanda ? då det skiljer max 10 och vanligtvis 5 FPS skillnaden är minimal.

Sen vet vi att GTX 680 kommer suga i double precision och vi har inte sett resultaten från spel som Shogun än.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hur kan ni kalla 7970 för mellan klass prestanda ? då det skiljer max 10 och vanligtvis 5 FPS skillnaden är minimal.

Därför att GK104 kretsen(gtx 680) är Nvidias mellan krets och var menad att konkurrera med Amd:s dito(Pitcairn) .Nu verkar den prestera bättre än 7970(Tahiti) och Nvidia är inte sena att prissätta den där efter.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Därför att GK104 kretsen(gtx 680) är Nvidias mellan krets och var menad att konkurrera med Amd:s dito(Pitcairn) .Nu verkar den prestera bättre än 7970(Tahiti) och Nvidia är inte sena att prissätta den där efter.

Hur kommer det sig då att den ligger i deras Prestanda klass ?? och att det bara kommer ett kort som kommer vara bättre än GTX 680 som är GTX 690 som kommer vara 2 kärnor ?

FORTFARANDE EN MELLANKRETS FÖR över 5000 kr är ingen mellankrets.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hur kommer det sig då att den ligger i deras Prestanda klass ?? och att det bara kommer ett kort som kommer vara bättre än GTX 680 som är GTX 690 som kommer vara 2 kärnor ?

FORTFARANDE EN MELLANKRETS FÖR över 5000 kr är ingen mellankrets.

Hade inte AMD vart så värdelösa och kastar ut skit så hade det vart mellankrets

Troll om du inte förstår det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Så vad kallar du det när den ena tillverkarens topp singelgpu kort blir slaget av konkurrentens mellan kort?.Skulle inte tro att Nvidia har särskilt bråttom med GK110 eller vad nu kretsen kommer heta när deras mellan krets GK104 redan är i topp.De kommer att suga på sina mycket goda marginaler på gtx680 så länge som de bara kan.

Hade däremot 79xx serien presterat som toppkort förväntas göra så hade GK104 inte hetat gtx 680 utan gtx660 och konkurrerat med Amd:s Pitcairn till ett mycket lägre pris.Dessutom hade hade det satt eld i baken på Nvidia att få ut GK110.

Så jo,79xx prestandan är ett riktigt magplask.Särskilt för oss konsumenter som nu får betala 4000-5000:- för mellanklass prestanda.

Eller så valde Nvidia att döpa GK104 korten till GTX680 för att GK110 är så försenat att det hinner fram lagom till nästa generation, tycker jag känns som det troligaste anledningen. Eller så gick det inte att tillverka till rimliga kostnader, eller så drar det så mycket ström att det inte går att få in under PCIe specifikationen, eller så har de av okänd anledning skrotats under utvecklingen och Nvidias snabbaste kort den här generationen kan mycket väl bli GK104.

Att Nvidia håller tillbaks ett kort som skulle krossa AMD på prestandafronten ser jag som extremt osannolikt, de kan ju alltid ta "Intel Extrem CPU" betalt för det och skratta hela vägen till banken medan det säljer "mellan klass" kort för att Nvidia är ju snabbast.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

1. lågTDP
2. flerskärmar
3. nästan lika bra prestanda som AMD/ATI (enligt AMD fanboy)
4. turbo boost nytänkande

jag är nöjd med detta...men klart alla kanske förvänta sig en gtx 780

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

skulle inte förvånna mig om nvidia släpper GTX 690 och den är en singel core gpu (GK110) så folk kan trycka in 4 st i deras dator och ge nvidia en massa pengar

annars så verkar det som om at 2GB är lite för lite för GTX 680 och jag skulle nog vänta tills 4 GB kort kommer ut om man kör högre resultion än 1080p, vilcket inte stör mig så mycket på eftersom jag inte tänkt och gå över till 2560x1600 tills jag kan få dom i 2000-3000 kr klassen och i 22-24 tums storlek

temperaturen är ganska hög men det är ju för att hålla nere fläktens ljud

Permalänk
Medlem

Folk har säkert diskuterat det redan men. Är detta nya 580? Då menar jag deras bästa single GPU i 600-generationen? Det enda bättre kommer vara dubbelmackor och fabriksöverklockade?

Frågar eftersom det tidigare antytts att 680 ska motsvara 570 i förra generationen och i så fall så bör ju en starkare single GPU komma.

Permalänk
Medlem

Nvidia 680 är inte mycket speciellt strömsnålare än 7970 om man ser på tomshardware bilderna. Då:
Dispaly off förbrukningen är för hela systemet:
7970 87 watt och GTX 680 100 watt
Idle power consumption 10 minuter windows desktop
7970 103 watt och GTX 680 102 watt

Average power used in six games: 1920 * 1080 upplösning
7970 351,5 watt
GTX 680 335,6 watt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

skulle inte förvånna mig om nvidia släpper GTX 690 och den är en singel core gpu (GK110) så folk kan trycka in 4 st i deras dator och ge nvidia en massa pengar

annars så verkar det som om at 2GB är lite för lite för GTX 680 och jag skulle nog vänta tills 4 GB kort kommer ut om man kör högre resultion än 1080p, vilcket inte stör mig så mycket på eftersom jag inte tänkt och gå över till 2560x1600 tills jag kan få dom i 2000-3000 kr klassen och i 22-24 tums storlek

temperaturen är ganska hög men det är ju för att hålla nere fläktens ljud

Det har ryktats om ett dual GK104 kort i maj, inte baserat på GK110.

2GB är absolut inte för lite för 2560x1600. Det är en missuppfattning bland många. Det är mer sannolikt att minnesbandbredden är det som är fördelen för HD 7970 i de testerna. Det kortet har 264GB/s medans GTX 680 sägs ha 192GB/s, en skillnad på nästan 38%.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Kepler är säkert trevligt, men jag anser att det som vanligt är att göra sig en otjänst att tro på någonting som Tom's Hardware har att säga.

Jag säger inte att Kepler inte är så mycket bättre än HD7970, bara det att källan saknar trovärdighet.
Men om vi trots allt antar att "GTX 680" har prestandan som testet skvallrar om, så är det en stor besvikelse.
Det är bättre än HD7970, men det är inte "Jag väntar tre-fyra månader för att se nVidias svar"-bra.
Hade jag haft för avsikt och behov av att uppgradera och sedan väntat till nvidias svar, hade jag varit väldigt besviken på att inte ha köpt HD7970 direkt och haft kul i de extra månaderna.

Uppgradera det du behöver när du behöver det. Om du ska vänta på bättre grejer, så kommer du aldrig att sluta vänta.

Att vänta på konkurrenternas svar är nästan alltid en bra idé. Att det övertygande slår 7970 innebär en prissänkning på 7970 för att hålla det konkurrenskraftigt. Att vänta på 680 releasen var således en mycket bra idé oavsett. AMD sänkte ju nu priserna och vidare prissänkningar är att vänta på båda sidor inom kort för att hålla mellanklassens/tidigare topklassens kort konkurrenskraftiga i pris. Brukar alltid bli så.

Jag tycker det räcker att säga att NVIDIA's svar slog AMD's. Kostnaden var att det kom sent så att många omedelbart köpte 7970. Var det värt väntan för att få upp prestandan lite högre? Kanske. Svårt att säga. Det är upp till var och en att avgöra. Väntar man lite kommer det alltid bättre. Många väntar ju på 680. Andra väntar på 680 med överklock och bästa eftermarknadskylarna & komponenter och än fler på nästa generation då dem sitter på kort som 580 som redan äger allt som levereras i nuläget.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Eller så kan man vänta tills GTX 880, nyare teknik kommer och går hela tiden. Köp det va du behöver, varken mer eller mindre.

Varför inte slå till på ett GTX 980 när det kommer ut?

Permalänk
Entusiast

Det kanske är lite tidigt att fråga men har någon något hum om vad GTX 680 kan kosta i slutet av året? (juletider)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zabera:

Varför inte slå till på ett GTX 980 när det kommer ut?

Eller vänta tills att datorn blir en atom?

Permalänk
Master of Overkill

Hoppas dom inte släpper GTX 680 4GB för sent för att då köper jag 3x 7970 annars.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad detta kan vara från inets Fb sida, 680?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Snälla. GTX680 är ett sjukt Dyrt mellan kort. förmodligen det dyraste hittills.

Bara för att Nvidia säger att det är deras "mellan kort" så betyder det inte att det är ett "mellan kort" på grafikmarknaden. Eftersom den (enligt de flesta testerna @ TH) presterar runt 15-20% bättre än 7970 som ska vara ett "High-end kort" så tycker jag inte att prislappen på lite över 5k är speciellt dyrt bara för att det kallas mid/high-end.

Visa signatur

C>++

Permalänk

Ingen tar upp det faktum att GTX680 är helt jävla värdelös i GPGPU.

Skrivet av Zibbit:

http://ladda-upp.se/data/ghzjwrvhrgrg/

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar... har lika mycket innehåll.

Permalänk
Skrivet av Zibbit:

http://ladda-upp.se/data/ghzjwrvhrgrg/

Säkerligen. HD7970 fick ju 8000 poäng i sweclockers test, medan exempelvis GTX 570 fick 6000. Så det är nog rimligt.
GTX 670 lär komma att ligga på 7970-nivå, som det brukar vara.

7970 - 670
6970 - 570
5870 - 470
osv

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Kollar in jesusbarnets inlägg och jämför sedan med bilden i denna post. förstår inte varför det är en sån stor skillnad

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kollar in jesusbarnets inlägg och jämför sedan med bilden i denna post. förstår inte varför det är en sån stor skillnad

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar...

trolololol eller?

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/45529-msi-r7...

gpu clock 1800 MHz

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Nej. Inte trolololo. Missade enbart det. Tack.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Nej. Inte trolololo. Missade enbart det. Tack.

Ja, bara namnet Elmor borde ringa, speciellt i överklockningskretsar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, bara namnet Elmor borde ringa, speciellt i överklockningskretsar

Suck. Vad ska det där betyda?

Visa signatur