Permalänk

CNC "hyra" eller tjänst?

Finns det ett företag som man kan ta sig till (I Göteborg) och "låna" deras CNC mot betalning för att fräsa ut färdiga ritningar (i MDF eller liknande) eller ett företag man kan skicka ritningar till så fräser dom det och postar delar (igen mot betalning)?

Kanske en konstig fråga, men en CNC maskin är skitdyrt, men dom kostar inte mycket i drift, och delar gjorda med CNC gör stor skillnad för precisionen på en mod.

Permalänk
Medlem

Kolla t.ex skolor som utbildar inom cnc,bör ju inte vara omöjligt.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KriLL3.2™:

Finns det ett företag som man kan ta sig till (I Göteborg) och "låna" deras CNC mot betalning för att fräsa ut färdiga ritningar (i MDF eller liknande) eller ett företag man kan skicka ritningar till så fräser dom det och postar delar (igen mot betalning)?

Kanske en konstig fråga, men en CNC maskin är skitdyrt, men dom kostar inte mycket i drift, och delar gjorda med CNC gör stor skillnad för precisionen på en mod.

På Chalmers Johanneberg finns sådana, du kan säkert för en billig peng få någon att hjälpa dig med det. Studenter är ju alltid i behov av pengar...

Permalänk
Medlem

Jag undrar ungefär samma sak... Vore ju enormt praktiskt för högtalarbyggen. Kanske inte då i göteborgstrakten utan mer norrut. Gärna typ Sundsvallstrakten eller Stockholm i värsta fall.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag undrar ungefär samma sak... Vore ju enormt praktiskt för högtalarbyggen. Kanske inte då i göteborgstrakten utan mer norrut. Gärna typ Sundsvallstrakten eller Stockholm i värsta fall.

Kolla skolor med CNC utbildningar.
Borde finnas gymnasiala utbildningar med det även i norra Sverige.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Kan du hantera en cnc fräs? Om inte tror jag inte att någon kommer låna ut sin CNC för typ 500 tusen till dig. Ja de flesta ställena med någon sorts fokus på CNC i sin verksamhet kommer inte att ha en öppen fräs med stort bord utan snarare en "riktig" modell med typ 300x300x300mm i axelvidd Jag skulle leta mig till någon som gör skyltar osv och helt enkelt betala dom för jobbet och lämna över en CAD ritning. På våran skola skulle knappast någon random få låna fräsarna i bl.a. arbetssäkerhets synpunkt. Klänner du ingen som jobbar med CNC?

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Som CNC-operatör inom lego-tillverkning så kan jag nästan garantera dig att en skola är det bästa att vända sig till. Du kommer aldrig få låna en maskin på ett företag då du inte skulle täckas av deras försäkring om något händer och om jobbet tar mer än någon enstaka timme (vi brukar ha en halvtimma till en timmas ställtid (uppspänning, verktygsbyte och programmering) per jobb) så kommer det bli dyrt. Speciellt om det är bitar som är över 1 meter långa då det läggs i större maskiner som har en högre kostnad.

Kan också tillägga att få företag skulle ta till sig jobbet om det inte låg i deras direkta intresse eller att de kör just i sådana material dagligen. Personligen fräser jag mest i glasfiber och jag kan nästan garantera att du skulle få ett nerslag hos oss ifall du skulle vilja ha MDF (mest pga att det saknas kunskap i hur man fräser i det materialet vilket kan leda till längre ställtider och möjligtvis felaktiga detaljer).

Sen ska jag lägga in ytterligare en brasklapp och säga att du måste se till att ritningen/modellen är möjlig att fräsa ut, annars kommer det ta ytterligare tid att hitta speciella verktyg eller udda uppspänningar. Och det ökar priset markant.

Om du vill att jag tar en titt för att säga hur enkelt det är att fräsa ut dina prylar så är det bara du skickar ett PM.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju hobbyamatörer som sitter med 3x2 meter stora fräsar för skivmaterial

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

finns det inte lego-företag i USA som kör enstyckstillverkning ganska billigt, mot att man laddar upp ritning på deras hemsida etc. blaha blaha? typ som man kan få kretskort tillverkade ...

@TS: som någorlunda insatt i branschen kan jag bara instämma med "Hentai-san", du hittar inte ett vinstdrivande företag som gör det här, såvida du inte känner nån som jobbar där, och kan jobba på sin fritid, och då bör det vara ett mindre företag ... din bästa chans är yrkesskola/industriprogrammet på din ort ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Sen finns det ju hobbyamatörer som sitter med 3x2 meter stora fräsar för skivmaterial

Känner du någon sådan?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Jag själv, glömde visst det. Men tar bara lite små uppdrag då och då, och sen maskinen fick lite problem och är ganska nyservad, bara saker som lockar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

Permalänk
Medlem

http://www.mydiycnc.com

Inte billigt, men om du planerar att köra flera projekt i framtiden...
Och kanske har polare som är intresserade av att dela på en..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Jag själv, glömde visst det. Men tar bara lite små uppdrag då och då, och sen maskinen fick lite problem och är ganska nyservad, bara saker som lockar

Asch då att du skulle bo så långt söderut!
Hur vanligt är det att folk kan fräsa i t.ex björkplywood eller MDF?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

För min maskin är det vardagsmat, det jag kört mest i den faktiskt. Men tror att de som kör sånt är främst de med maskiner som är gjorda för det, de med riktiga tunga maskiner vill nog helst inte köra den typen av jobb utan snarare metall och liknande då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

För min maskin är det vardagsmat, det jag kört mest i den faktiskt. Men tror att de som kör sånt är främst de med maskiner som är gjorda för det, de med riktiga tunga maskiner vill nog helst inte köra den typen av jobb utan snarare metall och liknande då.

Ah, okej
Får kolla ifall jag hittar någon skola häromkring...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Snusfri

Som utbildad CNC-operatör (Och har jobbat som det) så är det inget man på företagen gör direkt med tanke på ställtid, göra program efter ritningen osv.

Dock så när jag gick utbildningen gjorde vi en hel del småjobb åt folk som del i lärandet.

Ta me dig några bullpåsar och åk ut till en skola där de utbildar folk till cnc-operatörer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

På våran gamla skola var det vanligt att folk kom och bad om att få planfräst saker ( oftast motorblock och toppar )

Inte så mycket CNC, men det går nog om du frågar på skolor, på företag kan det nog vara lite svårt eftersom man bara malar på bit efter bit som ska bli klart, även om det är färdiga program tar det ju tid att byta verktyg och program och kontrollera.

Visa signatur
Permalänk
Snusfri
Skrivet av ygd3n:

På våran gamla skola var det vanligt att folk kom och bad om att få planfräst saker ( oftast motorblock och toppar )

Inte så mycket CNC, men det går nog om du frågar på skolor, på företag kan det nog vara lite svårt eftersom man bara malar på bit efter bit som ska bli klart, även om det är färdiga program tar det ju tid att byta verktyg och program och kontrollera.

Exakt, på företag kör man efter en orderstock och prio på de som betalar mest eller är bra kunder.
Finns inte en chans att ett normalt legoföretag kör en pryl med allt vad det innebär när det gäller riggning, programmering, uppställning om du inte är beredd att håva upp bra många tusenlappar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag gör allt för 1500 + material per skiva i normalstorlek 2440x1220.
Tycker det är billigt :). Sen krävs det ju att det verkar vara ett skoj projekt för att jag ska bry mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Tycker det är billigt :). Sen krävs det ju att det verkar vara ett skoj projekt för att jag ska bry mig.

Gör du något i metall ( aluminium t.ex ) ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mest i trä, plast etc, detta för att fräsen helt enkelt är för snabb för att skära metall utan att kleta, men det går med lite eftertanke.

Visa signatur

Permalänk

Får väll ta och införskaffa mig en maskin så man kan göra lite projekt hemma, på jobbet har man aldrig tid att fräsa eller svarva något eget.

Dock så tar dem på mitt jobb säkerligen imott små jobb dock inte 1 om det inte handlar om prototyp som t ex när tetra pak vill testa sina nya uppfinningar jäkla plastaskit som inte är brännbart

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av KriLL3.2™:

Skrivet av johnhan:

På Chalmers Johanneberg finns sådana, du kan säkert för en billig peng få någon att hjälpa dig med det. Studenter är ju alltid i behov av pengar...

Ja, Chalmers på Johanneberg har en studentförening där det alltså finns studenter som "har fräs", som de uttrycker det själva. Ta kontakt med dem via deras hemsida:

http://www.x-p.nu/

Jag har själv varit medlem där i flera år när jag bodde i Göteborg, kan rekommendera stället starkt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Ja, Chalmers på Johanneberg har en studentförening där det alltså finns studenter som "har fräs", som de uttrycker det själva. Ta kontakt med dem via deras hemsida:

http://www.x-p.nu/

Jag har själv varit medlem där i flera år när jag bodde i Göteborg, kan rekommendera stället starkt.

hur kommer man i kontakt med någon där som kan hjälpa en då? man kan ju bara bli medlem om man studerar på chalmers?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk

Hornhögtalare

Skrivet av ODDNAME:

Tjenare oddname. Tänkte höra om du har kvar din fräs? Letar efter någon som kan hjälpa mig att fräsa ett par högtalare (modell horn).

http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttal...

Är det något som du skulle kunna tänka dig?
Har i så fall en bättre ritning om det är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat gjort vad som helst åt dig i CNC allt från 20mm till 2500mm i storlek Är pappaledig just nu men när jag väl är tillbaka så

Jag arbetar med de flesta material, inte trä dock men det går att ordna med
Har du 3d modell i solid works ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrnstedt:

Tjenare oddname. Tänkte höra om du har kvar din fräs? Letar efter någon som kan hjälpa mig att fräsa ett par högtalare (modell horn).

http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttal...

Är det något som du skulle kunna tänka dig?
Har i så fall en bättre ritning om det är intressant.

Både fräs och jag finns kvar, tiden är en annan femma. Lättare om jag varit arbetslös att fixa Men jag är inte ledsen för det!

Kan ju alltid kika på det iallafall, ser ut att vara relativt enkla bitar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Både fräs och jag finns kvar, tiden är en annan femma. Lättare om jag varit arbetslös att fixa Men jag är inte ledsen för det!

Kan ju alltid kika på det iallafall, ser ut att vara relativt enkla bitar?

Du kan maila mig på m.ahrnstedt@gmail.com så ska jag skicka bättre ritning och bilder på lite ändringar. Mvh M

Permalänk
Medlem

Väcker lite liv i denna gamla tråd. Jag bor i Stockholm och är i behov av lite CNC-”kopiering”. Alltså jag har några tillbehör till min gamla bordssåg som jag skulle vilja kopiera.

Närmare bestämt ett par såna här: https://incamachines.com/english/inca-54-018-128-front-fence-...
Och en större variant av denna: https://incamachines.com/english/inca-r341-018-53a-refurbishe...
Och kanske något annat. Som ni ser kan man köpa dessa delar, men de är ganska dyra. Tänkte således kolla om det år 2020 är möjligt att få det gjort billigare på beställning. Någon som kan ta på sig något sånt här, eller vet var jag borde vända mig?

Visa signatur

MOBO: Asus P8H77-I | CPU: Intel Core i5 3570K | GFX: MSI GeForce GTX 660 2048MB TwinFrozr III | SSD: 60GB Intel 330 | SSD: Kingston SSD V300 120GB | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | NÄT: Fractal Design Integra R2 500W | CASE: Fractal Design Node 304 | KYLARE: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyewoo:

Väcker lite liv i denna gamla tråd. Jag bor i Stockholm och är i behov av lite CNC-”kopiering”. Alltså jag har några tillbehör till min gamla bordssåg som jag skulle vilja kopiera.

Närmare bestämt ett par såna här: https://incamachines.com/english/inca-54-018-128-front-fence-...
Och en större variant av denna: https://incamachines.com/english/inca-r341-018-53a-refurbishe...
Och kanske något annat. Som ni ser kan man köpa dessa delar, men de är ganska dyra. Tänkte således kolla om det år 2020 är möjligt att få det gjort billigare på beställning. Någon som kan ta på sig något sånt här, eller vet var jag borde vända mig?

Som du sa så är det år 2020 nu och allt finns på Google idag. Kolla t.ex. CNC parts online på Google och du får hundratals företag som tillverkar smådelar mot betalning

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3