Två olika graffikkort, vilka PCIe portar ?

Permalänk

Två olika graffikkort, vilka PCIe portar ?

Har ett primär kort i datorn, ett 560Ti där prestandan önskas. Har ett sekundärt 8800 GTX kort för mindre dynamiska uppdateringar. Kan vara temperaturer under BF3 eller extra 2D paneler i FSX.

Mitt moderkort har tre PCIe platser. Vid SLI skall de två första användas då de kan köra dual x8.

Men jag har satt mitt sekundära i tredje kortplatsen i tron att mitt 560Ti får x16 bandbredd och då det gamla 8800 GTX kortet kan nöja sig med x4.

Har jag tänkt fel ?

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Har ett primär kort i datorn, ett 560Ti där prestandan önskas. Har ett sekundärt 8800 GTX kort för mindre dynamiska uppdateringar. Kan vara temperaturer under BF3 eller extra 2D paneler i FSX.

Mitt moderkort har tre PCIe platser. Vid SLI skall de två första användas då de kan köra dual x8.

Men jag har satt mitt sekundära i tredje kortplatsen i tron att mitt 560Ti får x16 bandbredd och då det gamla 8800 GTX kortet kan nöja sig med x4.

Har jag tänkt fel ?

Jag skulle gissa på att du bara får ut x4 från båda korten.
SLI körs enbart i x8/x8 eller x16/x16

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Jag skulle gissa på att du bara får ut x4 från båda korten.
SLI körs enbart i x8/x8 eller x16/x16

SLI? Vem har nämnt SLI?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Har jag tänkt fel ?

Beror på vilket moderkort du har. Med många har du möjligheten att välja själv hur du ska köra pci-e 16 portar.

I mitt fall (Asus P8-P67-M PRO) har jag 2 lägen: (x16, n/a, x4) och (x8, x8, n/a).

Ta hjälp av google eller bios/UEFI alt. manual.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Beror på vilket moderkort du har. Med många har du möjligheten att välja själv hur du ska köra pci-e 16 portar.

I mitt fall (Asus P8-P67-M PRO) har jag 2 lägen: (x16, n/a, x4) och (x8, x8, n/a).

Ta hjälp av google eller bios/UEFI alt. manual.

Har både googlat och läst manual
Manualen beskriver möjligheten att konfigurera PCIe plats 3 till X1 eller X4. Men resultatet av att placera grafikkort i plats 1 och 3 är ej beskrivet. Men det fungerar fint, dock verkar FPS påverkas på mitt primära kort en aning negativt med att ha ett extra grafikkort på plats. Jag får helt enkelt testa mig fram.

Edit: mobo framgår av signatur

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

SLI? Vem har nämnt SLI?

Det blir väl sli ?

Permalänk
Avstängd

Sålänge ditt primära kort kör x8 så är det inga problem alls. Ingen förlust av att köra på det

Skrivet av Tunezz:

Det blir väl sli ?

Inte med olika grafikkort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Det blir väl sli ?

Nej, TS kör olika skärmar på de olika korten och låter dem rita upp olika saker, istället för att samarbeta för ökad enskärmsprestanda.

SLI och CF är endast då två eller flera (oftast identiska) kort är sammankopplade på ett sätt där de ritar olika frames eller olika delar av frames till samma skärmbild.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sålänge ditt primära kort kör x8 så är det inga problem alls. Ingen förlust av att köra på det
Inte med olika grafikkort.

Skrivet av aniron:

Nej, TS kör olika skärmar på de olika korten och låter dem rita upp olika saker, istället för att samarbeta för ökad enskärmsprestanda.

SLI och CF är endast då två eller flera (oftast identiska) kort är sammankopplade på ett sätt där de ritar olika frames eller olika delar av frames till samma skärmbild.

Då hänger jag med i svängarna

Permalänk

Hmm, har testat bägge platser (nr 2 och 3) för det sekundära kortet och det spelar ingen roll prestandamässigt. CPUn flaskar och går upp i 100 % för alla kärnor när jag gör en landning och texturerna skall bytas mot högupplösta. Jag får då framdrops till 13-16 FPS en par sekunder. Ingen stor grej i FSX som är känt för detta men lite irriterande som jag trodde hade att göra med det sekundära kortets placering.

Men framdrops har med det extra grafikkortet jag stoppat in. Testade utan detta och de två skärmarna nederst och fick kortare drops på 3840x1024 men kanske generellt 3-6 mer FPS. Håll sig nära de 30 FPS det mesta av tiden som jag ställt max framerate till i FSX. Får nog leva med det tills jag satsar på en bättre multiskärmslösning.

Visa signatur