Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HoBb3:

Läste inte igenom sådär jätte noga men det ser bra ut, kanske lite länkar till vart man kan köpa lösa brytare.

Det kommer lite senare, ska skriva ihop en guide om vilka fjädrar man ska använda för att få fram olika switchar.

Skrivet av Mackan3379:

Mycket informativ läsning

Tänkte dock på en sak gällande "Appliceringsmetoder för tangenter." Om man vill att texten ska stanna så länge som möjligt måste väl det bästa vara att ha tangenter med genomskinliga bokstäver och bakgrundsbelysning? Är kanske inte en appliceringsmetod, men ändå.

Ptja, skulle kunna ta med det. Den metoden går ut på att man sätter färg på en genomskinlig tangent, sedan skär man ut bokstäverna i färgen. Kvalitén på denna metod varierar väldigt mycket beroende på vilket tangentbord man köper.

Skrivet av Zetsu:

Personligen tycker jag att du borde nämna att man slipper löda bort brytaren om den är PCB-mounted istället för platemounted (ryser åt min svengelska här, vad borde man säga?) - annars såg det bra ut. Bra bilder, och nu har jag äntligen förstått att det går enklare med två istället för en skruvmejsel.

Där har du helt rätt, tänkte inte på att ta med det. Lägger till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Modifiera dina Cherrry MX brytare efter eget tycke.

Jaha, då var det dags. Hittar du inge brytare som passar dig? Då kan du byta fjädrar, toppdel och slänga runt lite brytare som du själv vill. Förutsatt att du har lite olika brytare hemma. Det finns en uppsjö av olika kombinationer man kan göra, jag tänker inte gå igenom alla nu. Men jag kommer att visa er hur ni gör dessa modifikationer.
Observera att om man har tangentbord med såkallade brytarna monterade i en stålplatta ovanför PCBn så kan man inte använda sig av denna metod. Man måste löda loss och plocka bort varje brytare för att man ska kunna öppna dem Vet du inte om det sitter en stålplatta i vägen så ser du det ganska enkelt när du plockat loss tangenten ovanför brytaren. Värt att notera är att det ska gå LÄTT att öppna brytaren, om du måste ta i för att det ska hända något så har du antingen satt mejslarna fel, eller så har du plate mounted brytare.

Öppna upp en Cherry MX brytare

Först tar du loss själva tangenten över brytaren, detta går att göra med såkallade "keypullers" och även med en platt skruvmejsel om man är försiktig.
För att ta loss själva överdelen av brytaren så måste du ha minst två små skruvmejslar.

http://i.imgur.com/SxKHi.jpg

Stoppa in mejslarna i de små hålen som sitter på sidorna, sedan drar du försiktigt bakåt så kommer fästet släppa.
http://i.imgur.com/psCde.jpg

Sätt sedan in en skruvmejsel eller något annat som förhindrar brytaren att hoppa på plats igen.
http://i.imgur.com/S5hHh.jpg

Stoppa sedan in de små mejslarna i hålen, fast på andra sidan. Dra försikt loss fästena på andra sidan.
[IMG]http://i.imgur.com/pUw51.jpg[IMG]
http://i.imgur.com/UDeT7.jpg

SÅDÄR, nu har du öppnat din första brytare.
http://i.imgur.com/qJ2sr.jpg

http://i.imgur.com/7aSx8.jpg

Brun Cherry VS Grå Cherry
http://i.imgur.com/HQuTF.jpg

http://i.imgur.com/NCjNs.jpg

Jag bytte ut fjädern som tillhör den grå Cherryn till fjädern från den Bruna, detta gör att min space knapp kommer vara lättare att trycka ned.
Nu har jag satt tillbaka fjädern och själva brytaren på fjädern.
http://i.imgur.com/ZOgZa.jpg

Och sist men inte minst, på med locket!
http://i.imgur.com/CwumO.jpg

Done and done! Du har nu bytt din första fjäder!

härligt, tack för att d visar hur man kan modda cherry brutare, nu ska jag börja leka lite!
bra guide, hoppas folk läser den bara:)

sen undrar jag om det är ett compaq mx 11800 som du visar hur man byter fjäder i den gråa cherryn ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av joshoa:

härligt, tack för att d visar hur man kan modda cherry brutare, nu ska jag börja leka lite!
bra guide, hoppas folk läser den bara:)

sen undrar jag om det är ett compaq mx 11800 som du visar hur man byter fjäder i den gråa cherryn ?

Tack!

Ja det stämmer bra det, ett Compaq 11800 med bruna brytare, tackball och PBT tangenter som jag fick för 150kr INKL frakt. Bästa köpet jag gjort hittills.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Tack!

Ja det stämmer bra det, ett Compaq 11800 med bruna brytare, tackball och PBT tangenter som jag fick för 150kr INKL frakt. Bästa köpet jag gjort hittills.

Exakt samma har jag sjukt bra.. tackballen är väl inte så användarbar egentligen. Eller jo det går att använda den då man slöar med tangentbordet i famnen o surfar runt lite

btw, var hittar man cherry keycaps så man kan leka lite mera med färgval? har mergad ihop mina 2 cherry bord.
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/06/18/P1120745....

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av joshoa:

Exakt samma har jag sjukt bra.. tackballen är väl inte så användarbar egentligen. Eller jo det går att använda den då man slöar med tangentbordet i famnen o surfar runt lite

btw, var hittar man cherry keycaps så man kan leka lite mera med färgval? har mergad ihop mina 2 cherry bord.
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/06/18/P1120745....

Har man PBT caps(orginal capsen till ditt 11800 är PBT) så kan man färga dem relativt enkelt själv. Återkommer med en guide om hur man gör det, tillsvidare kan du googla "rit dye keycaps".

Annars är det wasdkeyboards.com eller ebay som gäller. Eller begagnat marknaden då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Har man PBT caps(orginal capsen till ditt 11800 är PBT) så kan man färga dem relativt enkelt själv. Återkommer med en guide om hur man gör det, tillsvidare kan du googla "rit dye keycaps".

Annars är det wasdkeyboards.com eller ebay som gäller. Eller begagnat marknaden då.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag skulle kunna tänka mig att ge det en chans med sprayfärg, jag har en extra uppsättning gråa tangenter från ett schneider tangentbord som är värdelöst överlag med tanke på att det använder cherry MY brytare så.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Var has du fått reda på att pbt skulle hålla längre än abs? Jag tror snarare att det är tvärtom, pbt kan spricka när det blir gammalt.

Du kan ju också lägga till att abs är lättare än pbt, for better or worse, iaf så säger diatec att abs gör att man "känner" switchen tydligare just p.g.a. det.

I övrigt så tycker jag att du inte borde använda sweclockers utmärkelser, någon kanske tror att det är betygen som sweclockers har satt, och inte dina egna åsikter.

Permalänk
Medlem

Skall prova att byta fjäder med denna guide som hjälp, tack

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av joshoa:

Ja, jag skulle kunna tänka mig att ge det en chans med sprayfärg, jag har en extra uppsättning gråa tangenter från ett schneider tangentbord som är värdelöst överlag med tanke på att det använder cherry MY brytare så.

Sprayfärga INTE tangenterna, du kommer förstöra känslan totalt i dem. Om du ska spraya tangenter köp billiga ABS tangenter och måla dom istället.
Ska du färga dem så använd dig av "dye" metoden.

Skrivet av shaippen:

Var has du fått reda på att pbt skulle hålla längre än abs? Jag tror snarare att det är tvärtom, pbt kan spricka när det blir gammalt.

Du kan ju också lägga till att abs är lättare än pbt, for better or worse, iaf så säger diatec att abs gör att man "känner" switchen tydligare just p.g.a. det.

I övrigt så tycker jag att du inte borde använda sweclockers utmärkelser, någon kanske tror att det är betygen som sweclockers har satt, och inte dina egna åsikter.

PBT Vs ABS får du använda dig av internet om du inte tror mig, finns hur mycket som helst om det..
Känslan i tangenterna beror helt på tjocklek också, inte bara vilken plast det är, så där man man inte säga varken bu eller bä.
Kul att du gillar guiden..!

Skrivet av Tuxsux:

Skall prova att byta fjäder med denna guide som hjälp, tack

Tack själv!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Någon som har något att påpeka angående Switchöppnar guiden?

Man "kan" vara ganska mycket brutalare och klara det med en skruvmejsel i lagom storlek, bryter man på rätt ställe så släpper de ganska så lätt.
Din metod verkar dock vara aningen säkrare för det kan hända att man bryter loss hela switchen om man använder för mycket våld.

När jag byggde om mitt tangentbord (halva, enbart qwerty-delen) från MX Black till MX clear försökte jag känna om det var någon skillnad på fjädrarna, kunde inte med fingerkänsla avgöra om det var det men det är mycket möjligt att det är det. Det kan också ha hunnit ändra sig en hel del på 20 år med tanke på att det var årsmodell cirka 1990 på båda tangentborden jag modifierade.

Något som vore intressant vore att hitta lösa fjädrar med olika kraft, för det borde gå att hitta till hyggliga priser från en vanlig fjädertillverkare med rätt dimensioner. På så vis skulle man kunna bygga i stort sett den brytare man vill ha och inte bara vara hänvisad till de fjädrar som sitter som standard.
Likadant borde man kunna trixa en del med slaglängden på det viset i kombination med en lämplig distans i botten på brytaren.

Kan bidra med lite bilder hur man gör för att renovera tangentbord där kretskortet börjat ge med sig. Det jag har på jobbet har fått ett par för hårda slag på enter-tangenten så switchen har mer eller mindre gått genom kretskortet i två lödpunkter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av OSkar000:

Man "kan" vara ganska mycket brutalare och klara det med en skruvmejsel i lagom storlek, bryter man på rätt ställe så släpper de ganska så lätt.
Din metod verkar dock vara aningen säkrare för det kan hända att man bryter loss hela switchen om man använder för mycket våld.

När jag byggde om mitt tangentbord (halva, enbart qwerty-delen) från MX Black till MX clear försökte jag känna om det var någon skillnad på fjädrarna, kunde inte med fingerkänsla avgöra om det var det men det är mycket möjligt att det är det. Det kan också ha hunnit ändra sig en hel del på 20 år med tanke på att det var årsmodell cirka 1990 på båda tangentborden jag modifierade.

Något som vore intressant vore att hitta lösa fjädrar med olika kraft, för det borde gå att hitta till hyggliga priser från en vanlig fjädertillverkare med rätt dimensioner. På så vis skulle man kunna bygga i stort sett den brytare man vill ha och inte bara vara hänvisad till de fjädrar som sitter som standard.
Likadant borde man kunna trixa en del med slaglängden på det viset i kombination med en lämplig distans i botten på brytaren.

Kan bidra med lite bilder hur man gör för att renovera tangentbord där kretskortet börjat ge med sig. Det jag har på jobbet har fått ett par för hårda slag på enter-tangenten så switchen har mer eller mindre gått genom kretskortet i två lödpunkter.

Hehe, våld behövde jag verkligen inte använda, så rekommenderar alla att göra som jag skrev i guiden.

Och angående fjädrar så låter det intressant, om någon hittar information om det så kommer jag absolut lägga till det.
Vintage svarta ska inte vara likadana som nyare svarta, om jag kommer ihåg rätt så är det en lite lättare fjäder i de äldre svarta brytarna.

Och bilder på hur man renoverar kretskort låter riktigt fint, då jag inte har något kretskort som slitits ut med tiden ännu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Hehe, våld behövde jag verkligen inte använda, så rekommenderar alla att göra som jag skrev i guiden.

Och angående fjädrar så låter det intressant, om någon hittar information om det så kommer jag absolut lägga till det.
Vintage svarta ska inte vara likadana som nyare svarta, om jag kommer ihåg rätt så är det en lite lättare fjäder i de äldre svarta brytarna.

Och bilder på hur man renoverar kretskort låter riktigt fint, då jag inte har något kretskort som slitits ut med tiden ännu.

Får kolla upp fjädrarna, har dock svårt att mäta dem på något sätt men de såg till synes väldigt lika ut men det kan ju ändå vara skillnader på dem.

Våld kanske är att överdriva, men knäpper man till på rätt ställe så släpper de lätt. Ska testa på ett tangentbord här som jag borde byta switchar i nån gång. Det är ju alltid bra att ha ett par i reserv att plocka delar från.. Synd bara att jag kastade ett med sisådär 90 MX-clear på för några år sedan.

Jag har planer på att bygga en lyxvariant av Cherrys kompakttangentbord för arbetsbruk. Jag skriver och knackar väldigt mycket siffror (artikelnummer) i jobbet och då är det guld värt att ha ett tangentbord som är kompakt men som ändå har en riktig numpad. Stabilare bottenplatta, USB-anslutning och troligen också en USB-hubb ska det gå att klämma in i det. Det ska göras någon gång när tid finns så räkna inte med några underverk denna vecka.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av OSkar000:

Får kolla upp fjädrarna, har dock svårt att mäta dem på något sätt men de såg till synes väldigt lika ut men det kan ju ändå vara skillnader på dem.

Våld kanske är att överdriva, men knäpper man till på rätt ställe så släpper de lätt. Ska testa på ett tangentbord här som jag borde byta switchar i nån gång. Det är ju alltid bra att ha ett par i reserv att plocka delar från.. Synd bara att jag kastade ett med sisådär 90 MX-clear på för några år sedan.

Jag har planer på att bygga en lyxvariant av Cherrys kompakttangentbord för arbetsbruk. Jag skriver och knackar väldigt mycket siffror (artikelnummer) i jobbet och då är det guld värt att ha ett tangentbord som är kompakt men som ändå har en riktig numpad. Stabilare bottenplatta, USB-anslutning och troligen också en USB-hubb ska det gå att klämma in i det. Det ska göras någon gång när tid finns så räkna inte med några underverk denna vecka.

Låter bra det!

Själv ska jag antagligen skära av PCBn på ett av mina Cherry bord så det blir tenkeyless, eller bara kapa PCBn och möblera om lite för att få en kompaktare design, vet inte riktigt hur jag ska göra. Men det återstår att se, den biten kanske man inte ska ta med i guiden heller då det är ganka mycket pill att dra om all el när man kapar PCBn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

PBT Vs ABS får du använda dig av internet om du inte tror mig, finns hur mycket som helst om det..

Skrivet av http://www.keyboardlover.com/keycaps.php:

ABS is generally thought to be a more durable plastic than PBT overall as PBT is more prone to cracking.

Jag pbt är bättre i många andra avseenden, det är ju varmt rekommenderat av många och texturen slits inte ut lika fort. Jag har dock inte haft möjlighet att pröva dem själv.

Skrivet av huttala:

Känslan i tangenterna beror helt på tjocklek också, inte bara vilken plast det är, så där man man inte säga varken bu eller bä.

Ja, självklart, jag bara skrev diatec's motivering till att de valde abs till sina tangenter. (Diatec är företaget bakom Filco)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nivity:

Tycker verkligen inte 6Gv2 hör hemma i "toppklass"

Efter så sjukt många som har problem med bland annat Space på 6gv2.
Tycker knappast helheten på ett 6gv2 är bättre än ex blackwidow.

Bara för skalet är byggt liknande filco betyder inte det toppklass i mina ögon iaf.
Sen borde man nämna layouten, 6gv2 har en väldigt speciell layout vilket många ex jag avskyr som pesten.
Ingen windows knapp på rätt ställe, mega enter knapp som gör att andra har fått flyttats.

Nej toppklass är det verkligen inte imo.

Bra medel segment som jag anser blackwidow ex också är.

Skalet har ingenting med Filco att göra, vet inte var du fått det ifrån. Steelseries kör med Cherrys egna stabilisatorer som är bland de bättre, om inte de bästa. Problemet som var med vissa steelseries tangentbord var inte själva tangentbordet, utan tangenterna, som blivit snea och inte passar i stabilisatorn rätt.

Jag har satt mina betyg efter byggkvalité, inte efter design eller funktioner, då det är ytterst personligt.
Men ja, det är inte lika bra som Filco eller Topre, men det förtjänar att ligga där uppe då det är det närmsta man kan komma Cherrys egna tangentbord (Som håller i tiotals år).

Skulle jag göra en lista över alla tangentbord som finns på marknaden, alltså inte bara svenska så skulle nog inte 6GV2 hamna på toppplacering, men nu lever vi i Sverige och det är bland de bättre du kan få tag på i Sverige.

Citat:

När jag rekommenderar ett tangentbord så är det inte för brytaren, då det är ytterst personligt, utan jag går på byggkvalité. Med andra ord materialval på tangenter, hur stabilisatorer är uppbyggda samt hur chassit är uppbyggt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nivity:

Och ja jag vet att du skrev att du inte nämnt tangentbord du inte provat, men då blir listan helt åt skogen fel imo. Då går man efter 1 mans åsikter enbart.
Men antar folk får ta den med en stor nypa salt som alla andra "reviews" och rekommendationer bara.

Det är upp till folk om man tar det med en nypa salt eller inte, jag tycker iaf att mina åsikter väger tyngre än folk som går från membran tangentbord till mekaniska och sedan ska betygsätta dem. Sedan att de bara testar tangentbordet och inte recenserar något annat än just layouten, brytarna och funktioner på tangentbordet gjorde att jag tog det hela från en annan synvinkel, nämligen hållbarhet.

Värt att notera är att Steelseries skickar dig en ny spaceknapp om det visar sig att den du har fått är defekt, Qpad påstår att deras stabilisatorer är perfekta och att det är handhavande fel om de går sönder.

Men nog om detta, läser man inte vad jag skriver före recensionerna jag gjort så får man skylla sig själv, för där står det precis vilka aspekter jag har i min betygsättning. Layout och mediafunktioner är ytterst personligt.

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem ett zowie celeritas pro med bruna switchar. Sitter dock en svart switch under mellanslag och tycker att den inte alls känns lika skön som dom bruna switcharna. Kan man byta plats på switcharna? Tex att jag byter en brun switch från Pause/Break till min mellanslagsknapp?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ekeee:

Har precis fått hem ett zowie celeritas pro med bruna switchar. Sitter dock en svart switch under mellanslag och tycker att den inte alls känns lika skön som dom bruna switcharna. Kan man byta plats på switcharna? Tex att jag byter en brun switch från Pause/Break till min mellanslagsknapp?

Det kan man! Inga problem.
Men vet dock inte om celeritas är plate mounted eller inte, om det inte är det är det bara att följa guiden, om det är det måste du löda loss switcharna före du kan öppna upp dem som guiden visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det kan man! Inga problem.
Men vet dock inte om celeritas är plate mounted eller inte, om det inte är det är det bara att följa guiden, om det är det måste du löda loss switcharna före du kan öppna upp dem som guiden visar.

Allright! Hur tar jag reda på om den är plate mounted eller inte?

Stabiliserarna under mellanslag, är det fjädrar under dom? Mina tycks ligga mot nedtryckta och ser inte ut att fylla någon funktion. Mellanslag känns väldigt trög. Satte dit "Alt Gr" istället för mellanslag och tyckte det var skönare förutom att den är väldigt liten. När jag har mellanslag ditsatt och trycker ner den väldigt hårt så fastnar den. Känns inte som att det ska vara så. Något tips?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ekeee:

Allright! Hur tar jag reda på om den är plate mounted eller inte?

Stabiliserarna under mellanslag, är det fjädrar under dom? Mina tycks ligga mot nedtryckta och ser inte ut att fylla någon funktion. Mellanslag känns väldigt trög. Satte dit "Alt Gr" istället för mellanslag och tyckte det var skönare förutom att den är väldigt liten. När jag har mellanslag ditsatt och trycker ner den väldigt hårt så fastnar den. Känns inte som att det ska vara så. Något tips?

Vänta lite så ska jag ta lite bilder så ser du vad som är platemounted och inte.

EDIT, Man ser ingen skillnad på bilderna för PCBn på mitt andra tangentbord är svart. -.-

Men du kan ju testa att ta loss space och känna på allt runt switchen, är det plast eller är det metall.
Sedan kan du även testa att göra som jag gjort i guiden, lossnar inte höljet till switchen så är det plate mounted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekeee:

Allright! Hur tar jag reda på om den är plate mounted eller inte?

Stabiliserarna under mellanslag, är det fjädrar under dom? Mina tycks ligga mot nedtryckta och ser inte ut att fylla någon funktion. Mellanslag känns väldigt trög. Satte dit "Alt Gr" istället för mellanslag och tyckte det var skönare förutom att den är väldigt liten. När jag har mellanslag ditsatt och trycker ner den väldigt hårt så fastnar den. Känns inte som att det ska vara så. Något tips?

Celeritas är plate mounted
källa: http://geekhack.org/showthread.php?14113-my-new-keyboard-Zowi...

edit: mer specifikt andra bilden på länken,

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hn.:

Okej! Så då får det väl bli att löda isf. Den känns så sanslöst trög just nu. Någon som vet om det ska vara fjädrar under dom små stabiliserarna bredvid mellanslagknappen?

Tackar för alla svar förresten

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ekeee:

Okej! Så då får det väl bli att löda isf. Den känns så sanslöst trög just nu. Någon som vet om det ska vara fjädrar under dom små stabiliserarna bredvid mellanslagknappen?

Tackar för alla svar förresten

Det brukar inte vara fjädrar vid stabilisatorerna, men nu vet jag inte hur dom ser ut på celeritas så kan inte garantera något. Har iaf aldrig sett det på ett tangentbord med cherry switchar förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekeee:

Okej! Så då får det väl bli att löda isf. Den känns så sanslöst trög just nu. Någon som vet om det ska vara fjädrar under dom små stabiliserarna bredvid mellanslagknappen?

Tackar för alla svar förresten

Gissar att det är cherry stabilizers, samma x liknande "mini-switchar" på vardera sida? Då ska det inte vara någon fjäder i dem.

e: Jag är alldeles för långsam

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ekee, kan ju trösta dig med att jag lödde loss alla switchar på mitt Ducky tangentbord och bytte ut dom för en andra gång. Detta tog drygt 40min, för 37 tangenter. Så att behöva ta fram lödkolven är inge allvarligt, eller jobbigt, folk verkar bara lite rädda för det. Det är sjukt lätt att löda dit switcharna igen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ekee, kan ju trösta dig med att jag lödde loss alla switchar på mitt Ducky tangentbord och bytte ut dom för en andra gång. Detta tog drygt 40min, för 37 tangenter. Så att behöva ta fram lödkolven är inge allvarligt, eller jobbigt, folk verkar bara lite rädda för det. Det är sjukt lätt att löda dit switcharna igen också.

Att löda är inget jag fruktar:) Vill bara att spacebarknappen inte ska kännas seg som sirap! Är det den svarta cherry mx switchen som orsakar detta? Har testat steelseries 7g och ett qpad mk-50 och tycks inte minnas att deras spacebar var särskilt trög.

Edit: Mellanslag fungerar faktiskt helt ok nu efter en stunds användande! Stör mig dock fortf på att känslan inte är densamma som bruna switcharna. Får se om jag tar till lödkolven imorgon kanske!

Permalänk

Hur ligger det till med det Zowie celeritas, jag vill ha ett schysst tangentbord att skriva på och spela lite spel då och då. Det har ju bruna switchar som ska vara schyssta att skriva på och nu har ju cdon 25% rabatt. Lite sugen är jag allt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hur ligger det till med det Zowie celeritas, jag vill ha ett schysst tangentbord att skriva på och spela lite spel då och då. Det har ju bruna switchar som ska vara schyssta att skriva på och nu har ju cdon 25% rabatt. Lite sugen är jag allt.

Det är faktiskt riktigt bra (och snyggt;)!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hur ligger det till med det Zowie celeritas, jag vill ha ett schysst tangentbord att skriva på och spela lite spel då och då. Det har ju bruna switchar som ska vara schyssta att skriva på och nu har ju cdon 25% rabatt. Lite sugen är jag allt.

Ingen aning, har inte hört att det ska vara dåligt iaf, men Zowie är ju inte speciellt stora utomlands än.
Bara testa, det kan ju inte vara katastrof iaf, och det har ju bruna brytare som aldrig är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hur ligger det till med det Zowie celeritas, jag vill ha ett schysst tangentbord att skriva på och spela lite spel då och då. Det har ju bruna switchar som ska vara schyssta att skriva på och nu har ju cdon 25% rabatt. Lite sugen är jag allt.

Köpte ett från CDON nyligen och tyckte från en början att det inte var någon höjdare. Mestadels för att spacebarknappen tyckte om att fastna i botten. Nu när jag har använt det i ungefär en dag så kan jag inte annat än säga att tangentbordet är underbart!

Lite ovant med cherry max black under mellanslag bara men efter en stunds användande så har man vant sig Går visserligen modda som jag har fått tips om i denna tråd.

För det priset på CDON är det helt klart värt pengarna!