Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stealthbomb:

Du tar tangentbords geekandet till nya höjder :D, riktigt roligt att du tar dig tid att posta bilder huttula!
Jämförde MK80 och MK50 här hemma, och det verkar som de har lite olika keycaps. MK80 har glattare yta än MK50 och tecknen som är tryckta på är inte alls lika tjocka som de på MK50, blir inte smutsiga lika fort heller.

Någon som beställt från WASDkeyboards förresten? Beställde massa keycaps därifrån för snart tre veckor sedan med internationellt brev och har inte fått något ännu, måste ju pimpa mitt CM Storm Quickfire Rapid med blanka caps!

hehe, tackar.. Hittar man inte det perfekta tangentbordet så får man börja modda till sig det perfekta tangentbordet.
Om jag lyckas byta alla stabilisatorer och switchar på MK-80 tangentbordet jag fick hem så kommer jag nog köra på det. Basen är bra, och den är platemounted, sen var PCBn gjord lite bättre med tjockare ledare, så man inte löder sönder skiten lika lätt.

Kommer nog lacka om det vitt, så jag blir av med rubbercoatingen, sen ska alla blå leds vara gröna istället, WASD vitt, piltangenter vitt, och 5:an på numpaden vit.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte så många som är lika dum som jag som först sitter å läser om alla brister som detta MK-xx har å ändå åker å köper det bara för att jag gillade stilen påt.
Stabilisatorerna såg bättre ut än jag trodde.Hoppas att det är lika på mitt MK-85a för jag hade tänkt riva av tangeterna å sätta dit lite o_ringar.
Ser riktigt bra ut med vita dioder bakom knapparna.Gillar det mer än mina röda.Kanske ska modda det medans man ändå sitter å river i grejerna.

Huttala...Måste du lyfta ur brytaren för att komma åt dioden eller gick det löda loss dom ändå?

Permalänk

Jag diggar faktiskt rubber coatingen på tangentbordet. Det matchar min Razer mus perfekt. Däremot förstår jag inte den plötsliga hysteri kring att ha ett bakgrundsbelyst tangentbord. Jag tittar väldigt sällan på knapparna när jag skriver eller spelar desseutom har jag en lampa bakom skärmen så att det finns lite ljus i rummet även om det är mörkt ute. Det är ju inte bra att sitta i ett helt mörkt rum framför skärmen....!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag diggar faktiskt rubber coatingen på tangentbordet. Det matchar min Razer mus perfekt. Däremot förstår jag inte den plötsliga hysteri kring att ha ett bakgrundsbelyst tangentbord. Jag tittar väldigt sällan på knapparna när jag skriver eller spelar desseutom har jag en lampa bakom skärmen så att det finns lite ljus i rummet även om det är mörkt ute. Det är ju inte bra att sitta i ett helt mörkt rum framför skärmen....!

Nån plötslig hysteri runt belysta bord har jag inte upplevt men är man som jag---->totalt oduglig på att skriva eller letar nån speciell tangent är det bra.
Jag har åxå belysning bakom min skärm men tycker inte att det räcker till å jag vill heller inte ha för startkt ljus.Jag kanske börjar bli till åren å ser lite dåligt åxå..Hehe.
Köpte mitt första bakgrundsbelysta bord för runt en 7-8 år sedan och har alltid sedan dess tyckt att det är kanonbra att ha men vad jag skulle med ett mekaninskt till när jag iaf skriver som en kratta fattar jag inte men det är kul att pröva nå nytt då knapparna va rätt sköna.
Gillar knattret å klonket som man får flashbacks tillbaka till 80talet av.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Erskines:

Huttala...Måste du lyfta ur brytaren för att komma åt dioden eller gick det löda loss dom ändå?

Rent teoretiskt så ska det gå att bara plocka loss dioden, men lödtennet har en förmåga att smita igenom hålet och över på fel sida PCBn när man ska suga bort det, med andra ord sitter det som berget, så jag var tvungen att plocka loss switchen för att sedan dra sönder LEDsen för att komma åt att ta bort dem.

Med andra ord är det inte lätt att bara byta lite fjädrar och bytare på detta tangentbord, om man inte vill byta LEDs i samma veva. För mig spelar det ingen större roll då jag avskyr blå leds och ska byta ut dem iaf.

Skrivet av Nordblom:

Jag diggar faktiskt rubber coatingen på tangentbordet. Det matchar min Razer mus perfekt. Däremot förstår jag inte den plötsliga hysteri kring att ha ett bakgrundsbelyst tangentbord. Jag tittar väldigt sällan på knapparna när jag skriver eller spelar desseutom har jag en lampa bakom skärmen så att det finns lite ljus i rummet även om det är mörkt ute. Det är ju inte bra att sitta i ett helt mörkt rum framför skärmen....!

Det är snyggt, är nog därför folk vill ha det, jag själv touchtypar och tittar aldrig på tangentbordet när jag skriver. Å andra sidan är detta det första tangentbord med belysning som jag faktiskt satt på. Men men, alltid kul att modda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Rent teoretiskt så ska det gå att bara plocka loss dioden, men lödtennet har en förmåga att smita igenom hålet och över på fel sida PCBn när man ska suga bort det, med andra ord sitter det som berget, så jag var tvungen att plocka loss switchen för att sedan dra sönder LEDsen för att komma åt att ta bort dem.

Med andra ord är det inte lätt att bara byta lite fjädrar och bytare på detta tangentbord, om man inte vill byta LEDs i samma veva. För mig spelar det ingen större roll då jag avskyr blå leds och ska byta ut dem iaf.

Ok..Ska pröva på en diod med tennsugen.Är inte så sugen på att behöva ta loss alla brytarna åxå.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Erskines:

Ok..Ska pröva på en diod med tennsugen.Är inte så sugen på att behöva ta loss alla brytarna åxå.

Helt ärligt så skulle jag ta loss hela switchen, det är såpass lätt att ta loss den iaf, mycket lättare att ta loss pinnarna för själva switchen än pinnarna till LEDsen. Switchen har större hål och pinnar, så det är inte alls lika pilligt.

Permalänk

När det gäller belysning så tycker jag mest att det stör, gillar att ha så lite saker som distraherar framför skärmen som möjligt. Tycker Filco tgberna verkar riktigt bra, inget krimskrams utan bara att bra och vanligt tangentbord.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Denna guide löste alla mina tgb problem.
Sjukt bra guide! TACK!

Wille

Visa signatur

i7 3770k @ 4.5ghz, 680gtx, 16gb Corsair Dominator 1600mhz, OCZ Vertex 3 128gb, 2x Samsung s23a700d

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken guide såg den nu! haha.
Kanske borde kollat den innan jag köpte MK-80it som du bytte till dig!
Datorn funkar kanon iaf! tack!

/ Malmberg

Permalänk
Medlem

Du kanske ska ge lite cred till bl.a ripster, geekhack och deskthority som du har tagit en hel del bilder från, där det även finns mer information att tillgå om någon vill läsa ännu mera.

Permalänk
Medlem

Det här kan vara svårt för dig att svara på men, ah, det skadar ju inte att försöka.
Jag hittade ett gammalt mekaniskt tangentbord på ett sågverk, och ja, det funkar 99%. Men den saknar en 5 knapp, och * knappen (vid numpaden), och Z knappen är seg att aktivera. Iaf, jag undrar om jag skulle kunna byta ut dessa på nåt sätt? Tänkte om du kanske vet nåt ställe på nätet där man kan beställa ifrån helt nya switches. Vet inte vad det är för några, men det klickar och har hög actutation force, vet inte hur hög, men hög.

Tangentbordet heter "Propac KB 102".

Bra guide förövrigt!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Tänkte ta att införskaffa ett Filco Majestouch-2 med blåa eller bruna brytare men har två frågor först, det är ju gansk dyrt så då ska det blir rätt med

Hur är texturen på tangenterna? Är de helt plana eller har de en textur?
Och hur högt är tangentbordet, känns det som det kan behövas ett armströd?
Är de stora tangenterna jämt fördelade? Funkar space lika bra om man trycker imitten eller långt ut i sidan?

EDIT: Ska man välja Incl. VAT när man köper på http://keyboardco.com/ eller löses det på annat sätt?

Texturen är skrovlig eller vad man nu kallar det, inte blanka alltså.
Framkanten är runt 2cm hög och 3cm till space.
Space funkar lika bra vart man än trycker.
När du ändrar VAT så visar den bara vad det kostar utan moms och är inget du kan slippa undan.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tack fär alla snälla kommentarer!

Nu tänkte jag visa en liten teaser på vad som komma skall.
Btw, ja det är cherry clear switch ni ser på tab.

Permalänk
Medlem

Så du menar att med razor blackwidow 2KRO kan man inte trycka ner tex ctrl+alt+del?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Har ett MK-85 och är inte helt nöjd, ibland blir det så att tangenter "fastnar", dvs att man klickar som vanligt och tangenten kommer tillbaka ut, men signalen fortsätter, så att den t.ex skriver oooooooooooooooo automatiskt, så måste slå till på samma tangent igen för att det ska sluta, och är riktigt irriterande när det händer på bakspace, efter att man skrivit något jättelångt :C sen gnisslar mellanslag riktigt ordentligt, är riktigt irriterande att de låter så mycket på ett nytt tangentbord som kostar så mycket.

Tror ni att det kommer vara svårt att få det utbytt av dessa anledningar, och att jag måste försöka åtgärda problemen själv? Tangentbordet är mindre än 5 månader gammalt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av morxy49:

Så du menar att med razor blackwidow 2KRO kan man inte trycka ner tex ctrl+alt+del?

Jag har ju skrivit precis hur man räknar #KRO i guiden..

Skrivet av huttala:

Det är den LÄGSTA kombinationen som är din #KRO. Alltså om det sämsta resultatet du får är 3 knappar samtidigt så har du 3KRO.
Här kan ni göra testet och läsa på lite mer om antighosting om ni vill.

Skrivet av Lasergurka:

Har ett MK-85 och är inte helt nöjd, ibland blir det så att tangenter "fastnar", dvs att man klickar som vanligt och tangenten kommer tillbaka ut, men signalen fortsätter, så att den t.ex skriver oooooooooooooooo automatiskt, så måste slå till på samma tangent igen för att det ska sluta, och är riktigt irriterande när det händer på bakspace, efter att man skrivit något jättelångt :C sen gnisslar mellanslag riktigt ordentligt, är riktigt irriterande att de låter så mycket på ett nytt tangentbord som kostar så mycket.

Tror ni att det kommer vara svårt att få det utbytt av dessa anledningar, och att jag måste försöka åtgärda problemen själv? Tangentbordet är mindre än 5 månader gammalt.

Angående knappar som fastnar så heter det keyshatter och kan bero på dålig kontakt på lödningen till switchen, detta bör du få på garantin, men kan ju vara svårt att bevisa om det bara händer ibland.

Ang. stabilisatorerna så sitter jag o pular med MK-80 tangentbordet jag fick hem nyss, ska kolla om jag hittar på någon lösning till det. Det gick inte att byta dem rakt av mot cherrys stabilisatorer iaf, fästena till själva stabilisatorn passar inte.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaks ditt mk-85 om det har dom problemen, för så ska det inte vara.

Aldrig hänt något sådant på mitt mk-50.

Det enda jag inte gillar är handlovsstödet, det är grymt skönt men det "wobblar" lite.
Typ lyfts lite på andra sidan om man har ena näven vilandes vid WASD. Sen trycks det ner när man tar på andra sidan. Lite störigt för mig ibland Nog något som dom flesta inte ens tänkt på.
Händer inte om man trycker ner på bägge sidor av stödet då det ligger stabilt mot skrivbordet

Är stormnöjd med mitt mk-50 i övrigt, glad jag inte köpte 6g efter man testade det förr.
Layouten på det fick mig att raga hårt, och svarta brytare är sämst för min smak
Tycker röda är helt lagom force, väntar dock på ett bra brunt med backli. Ducky på maxfps vill man ju ha men 1500kr är lite vääääl saftigt.
Tror dock jag är väldigt lätt på händerna, för jag bottnar knappt ner mina röda när jag skriver, samma att jag bara gillar möss med väldigt lätta mouseclicks.

Edit: Huttala, du kanske ska skriva ett litet kort avsnitt om stabilisator på mekaniska, då du nämner det flera gånger men inte mera ingående vad det egentligen gör för skillnad förutom att bättre stabilisator är bättre typ.
Kanske missat det men såg inget i guiden om det direkt.

Då det nog är väldigt okänt för dom flesta vad det egentligen är och gör.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nivity:

Skicka tillbaks ditt mk-85 om det har dom problemen, för så ska det inte vara.

Aldrig hänt något sådant på mitt mk-50.

Det enda jag inte gillar är handlovsstödet, det är grymt skönt men det "wobblar" lite.
Typ lyfts lite på andra sidan om man har ena näven vilandes vid WASD. Sen trycks det ner när man tar på andra sidan. Lite störigt för mig ibland Nog något som dom flesta inte ens tänkt på.
Händer inte om man trycker ner på bägge sidor av stödet då det ligger stabilt mot skrivbordet

Är stormnöjd med mitt mk-50 i övrigt, glad jag inte köpte 6g efter man testade det förr.
Layouten på det fick mig att raga hårt, och svarta brytare är sämst för min smak
Tycker röda är helt lagom force, väntar dock på ett bra brunt med backli. Ducky på maxfps vill man ju ha men 1500kr är lite vääääl saftigt.
Tror dock jag är väldigt lätt på händerna, för jag bottnar knappt ner mina röda när jag skriver, samma att jag bara gillar möss med väldigt lätta mouseclicks.

Edit: Huttala, du kanske ska skriva ett litet kort avsnitt om stabilisator på mekaniska, då du nämner det flera gånger men inte mera ingående vad det egentligen gör för skillnad förutom att bättre stabilisator är bättre typ.
Kanske missat det men såg inget i guiden om det direkt.

Då det nog är väldigt okänt för dom flesta vad det egentligen är och gör.

Det har du rätt i, kanske ska flika in lite kort om det. Tyvärr så verkar det inte vara något man kan ta reda på före köp om man inte hittar information på nätet. Och man verkar inte kunna göra så mycket åt det om man har ett tangentbord med dåliga stabilisatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske inte är jätteviktigt, men en sak du skulle kunna ha med i guiden är lite info om keycaps med engraved/inristad text.
Bara så folk vet att det finns

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har fått mig lite tid över efter att jag blev klar med mitt Qpad tangentbord. Har uppdaterat guiden lite, bland annat tagit bort qpad tangentbordet från icke rekommenderat då det verkar som Qpad skärpt till sig och satt dit riktiga hållare för stabilisatorerna. De är inte längre sköra som ett hårstrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har fått mig lite tid över efter att jag blev klar med mitt Qpad tangentbord. Har uppdaterat guiden lite, bland annat tagit bort qpad tangentbordet från icke rekommenderat då det verkar som Qpad skärpt till sig och satt dit riktiga hållare för stabilisatorerna. De är inte längre sköra som ett hårstrå.

Najsigt. Känner sej lite lugnare när du säger att hållarna har blivit bättre.
Ska ta tag i mitt bord snart å byta dioder.

Bild på det färdiga tangentbordet?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Erskines:

Najsigt. Känner sej lite lugnare när du säger att hållarna har blivit bättre.
Ska ta tag i mitt bord snart å byta dioder.

Bild på det färdiga tangentbordet?

Skulle inte rekommendera dig att byta dioderna om du inte tänkt lägga ner en jävla massa timmar på det, och har några reservswitchar liggandes. För det är ingen walk in the park om man säger så.

Här kommer lite bilder:

Permalänk
Medlem

Gröna dioder är ju mycket mysigare än standard blå :). Vilka dioder är det du använder?

PS: Din mellanslag är uppochner

Permalänk
Medlem

Tänkte jag kunde dela med mig av en video jag gjorde tidigare idag angående o-ringar/badringar/bildäck som kan användas på mekaniska tangentbord.

Ta gärna en titt i tråden jag skapade och skriv vad ni tyckte

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis ett Swedish Realforce 88 45g. Har nästan fått lite ångest över att jag spenderade 2400kr på ett tangentbord. Förhoppningsvis håller det länge
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=866

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Skulle inte rekommendera dig att byta dioderna om du inte tänkt lägga ner en jävla massa timmar på det, och har några reservswitchar liggandes. För det är ingen walk in the park om man säger så.

Jobb är inget jag rädd för och lödning har jag sysslat med sen början på 80talet men några brytare har jag inte ligger å skräpar.
Kanske ska lugna mej lite då tills jag har några i reserv.

Ditt tangentbord blev snyggt!
Ser bra ut med de gröna dioderna.

Permalänk
Inaktiv

Känns lite som en copy-paste från http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide

men bra skrivet i vilket fall som helst, alltid bra med en svensk version

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stealthbomb:

Gröna dioder är ju mycket mysigare än standard blå :). Vilka dioder är det du använder?

PS: Din mellanslag är uppochner

Min space är åt rätt håll, den är åt fel håll från fabrik, så det så! Space e bra mkt skönare att trycka på när den är vänd mot tummen på ett mjukare sätt, testa själv så förstår du vad jag menar.

Här är dioderna jag använt.

Har gjort ett litet galleri på mitt lilla MK-80 projekt, det hittar ni HÄR

Permalänk
Medlem

Slänger in min fråga här.
NORDIC på qpads hemsida betyder det typiska svenska layouten fast med dansk/norska bokstäver också?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör