[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

7th Guest?

Nej tyvärr ej, 7th Guest är dock ett bra spel, har lovat mig själv att spela igenom det på min Philips CD-I med FMV modul när hobbyrummet är klart (har spelat det rätt mycket men aldrig hela vägen igenom)

Skall göra en super spoiler så ni löser det

Tips: Robert DeNiro!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Nej tyvärr ej, 7th Guest är dock ett bra spel, har lovat mig själv att spela igenom det på min Philips CD-I med FMV modul när hobbyrummet är klart (har spelat det rätt mycket men aldrig hela vägen igenom)

Skall göra en super spoiler så ni löser det

Tips: Robert DeNiro!

Ah, det var verkligen en sista utväg. Eller semesterby 😁
The last resort, ser väldigt mycket ut som 7th Guest i gameplay. 7th Guest för övrigt en gammal favorit men skulle nog inte palla spela genom det nu på grund av kontrollerna..

Ny bild kommer nog imorgon bitti

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ah, det var verkligen en sista utväg. Eller semesterby 😁
The last resort, ser väldigt mycket ut som 7th Guest i gameplay. 7th Guest för övrigt en gammal favorit men skulle nog inte palla spela genom det nu på grund av kontrollerna..

Ny bild kommer nog imorgon bitti

Bra jobbat! Jajemen spelet heter till och med 9: The last resort och oftast bara 9, du skall driva ut 9st demoner ur huset
Ja spelstilen är väldigt lik 7th guest som du sa, jag tycker faktiskt kontrollerna är okej på iallfall Phiclips CD-i beroende på vad för kontroll du har PC blir det lite bökigt men har för mig Steam versionen fungerade rätt bra faktiskt, tror det även släppts på Android och IOS, det lämpar sig fint med pekskärm till det Så kör det Vissa pussel tar faktiskt en hel del funderande för att lösa och kan bli riktigt svårt

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Bra jobbat! Jajemen spelet heter till och med 9: The last resort och oftast bara 9, du skall driva ut 9st demoner ur huset
Ja spelstilen är väldigt lik 7th guest som du sa, jag tycker faktiskt kontrollerna är okej på iallfall Phiclips CD-i beroende på vad för kontroll du har PC blir det lite bökigt men har för mig Steam versionen fungerade rätt bra faktiskt, tror det även släppts på Android och IOS, det lämpar sig fint med pekskärm till det Så kör det Vissa pussel tar faktiskt en hel del funderande för att lösa och kan bli riktigt svårt

Nu blev jag nyfiken, vad heter det på Ios? Försökte hitta till min iphone 8 men inget på namnet 9: The last resort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Här kommer ett till spel som jag faktiskt köpte. Men inte spelade för min dåvarande dator var för svag. Det jag minns mest förutom hur slött det var är att när jag väl gav upp med att få det fungera så sa spelet "Don't give up, Carl" (jag heter Karl i verkligheten för övrigt) och tyckte det var lite kul. Var tvungen att tänka efter om jag skrivit in mitt namn någonstans

Glömde bilder..
Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Här kommer ett till spel som jag faktiskt köpte.

Hmm, gissar på 11th Hour, efter att ha googlat lite på typ FMV spel med en Carl som huvudperson

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, gissar på 11th Hour, efter att ha googlat lite på typ FMV spel med en Carl som huvudperson

Helt rätt! Uppföljaren till 7th Guest som inte fick så bra betyg..
Såg när jag läste en review nu att just frasen don't give up Carl stod med ordagrant 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu blev jag nyfiken, vad heter det på Ios? Försökte hitta till min iphone 8 men inget på namnet 9: The last resort.

Var tyvärr 7th guest jag menade fanns på IOS och Android, Android fick med en remaster

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Såg när jag läste en review nu att just frasen don't give up Carl stod med ordagrant 😁

7th Guest var ett betydligt bättre spel än uppföljaren håller jag helt klart med om

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Var tyvärr 7th guest jag menade fanns på IOS och Android, Android fick med en remaster

Ok👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Oj, då är det ju min tur igen!
*edit*
jag håller mig inte riktigt till gamla temat då jag nu gått över till 32 bits maskiner, med ett spel som jag inte ens visste fanns då... (sent spel?)
... men skulle gärna spelat

(nästa gång det blir min tur ska jag försöka byta kategori lite mer - promise!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag håller mig lite till gamla temat igen med 16 bits maskiner, med ett spel som jag inte ens visste fanns då... (sent spel?)
Men skulle gärna spelat

https://i.ytimg.com/vi/-6B8i1IrHkY/maxresdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/AwIHlMEdITU/hqdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/4sQ2ht_6hfE/hqdefault.jpg

(nästa gång det blir min tur ska jag försöka byta kategori - promise!)

Det där är ett jättebra spel Har det och låter någon annan knipa det då jag knappt behövde se en bild för att veta vad det var xD

Sen går det där spelet ej köra på en 16-bitars maskin utan kräver en 32-bitars maskin.

(trivia, "16-bit" maskinerna innan har 32-bit interna register, 24-bit adressering och 16-bit databuss)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag håller mig lite till gamla temat igen med 16 bits maskiner, med ett spel som jag inte ens visste fanns då... (sent spel?)
Men skulle gärna spelat

https://i.ytimg.com/vi/-6B8i1IrHkY/maxresdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/AwIHlMEdITU/hqdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/4sQ2ht_6hfE/hqdefault.jpg

(nästa gång det blir min tur ska jag försöka byta kategori - promise!)

Tankarna går ju 194x-serien men känner inte igen det när jag kollar in de spelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tankarna går ju 194x-serien men känner inte igen det när jag kollar in de spelen.

Nope inte 194x-series!
Bygger inte på någon klassisk shootem up serie alls...

Skrivet av som99:

Sen går det där spelet ej köra på en 16-bitars maskin utan kräver en 32-bitars maskin.

(trivia, "16-bit" maskinerna innan har 32-bit interna register, 24-bit adressering och 16-bit databuss)

Aha, de är ju 32 bitars rakt genom - tänkte inte på det! *doh*
Det skulle man ju kunnat räkna ut med tanke på namnet på konsollen
(en hint där...)
*edit*
Kolla loggan i hörnet på första bilden jag postade, kombinerat med texten ovan, så är det rätt lätt att lista ut vilka maskiner detta körs på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nope inte 194x-series!
Bygger inte på någon klassisk shootem up serie alls...

Aha, de är ju 32 bitars rakt genom - tänkte inte på det! *doh*
Det skulle man ju kunnat räkna ut med tanke på namnet på konsollen
(en hint där...)
*edit*
Kolla loggan i hörnet på första bilden jag postade, kombinerat med texten ovan, så är det rätt lätt att lista ut vilka maskiner detta körs på.

Tänkte först att grafiken påminde om Chaos Engine och då tänkte jag amiga men 32-bitar fick in mig på 32x.
Efter en omväg via neogeo sökte jag äntligen på Amiga CD32.
Banshee såg snyggt ut, men är inte spelytan lite begränsad?

Har inget på gång just nu, om någon annan har något bra så är det fritt fram, annars gräver jag i gömmorna över natten. 😎

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tänkte först att grafiken påminde om Chaos Engine och då tänkte jag amiga men 32-bitar fick in mig på 32x.

Har inget på gång just nu, om någon annan har något bra så är det fritt fram, annars gräver jag i gömmorna över natten. 😎

Kolla in Blood money till Amiga för ett kickass soundtrack på en shmup

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Härligt tillkrånglat sätt att skriva rätt svar på frågan (jepp titeln är där i texten nånstans i texten och jepp det är rätt och jepp snyggt forskat! )

Jo, håller med om att spelytan är lite begränsad, men tanken är kanske att efterlikna formatet från klassika vertikalscrollande arkadspel?
Och den grafiska stilen på HUD:en till vänster - och spelet i stort - har en helskön steampunk design! ... även om den nog lånar rätt mycket från tex Chaos Engine som du är inne på!

Hoppas någon har nått kul nytt spel på gång!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan kanske slänga in ett peka klicka äventyr då

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag kan kanske slänga in ett peka klicka äventyr då

https://i.imgur.com/eQQn4C3.jpg

Det där såg jag i en datorbutik och ville så gärna spela!
Cool grafik och verkade vara lagom skruvad humor. Tror jag har testat början på det för några år sen men tyckte det var lite sådär ändå.

Låter någon annan ta den ändå..😇

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det där såg jag i en datorbutik och ville så gärna spela!
Cool grafik och verkade vara lagom skruvad humor. Tror jag har testat början på det för några år sen men tyckte det var lite sådär ändå.

Låter någon annan ta den ändå..😇

Ja det har en speciell titel med och temat är ju tämligen skrämmande för den man spelar som hamnar där xD

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av som99:

Ja det har en speciell titel med och temat är ju tämligen skrämmande för den man spelar som hamnar där xD

Blev lite upprymd men böjer mig och ställer mig i kön..

Äh, vad tusan.

Rex Nebular and the cosmic gender bender borde väl detta vara?

Äh, jag är säker nog.. Här kommer en variant av ett spel som varit med här förut men inte just den här.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Blev lite upprymd men böjer mig och ställer mig i kön..

Äh, vad tusan.

Rex Nebular and the cosmic gender bender borde väl detta vara?

Äh, jag är säker nog.. Här kommer en variant av ett spel som varit med här förut men inte just den här.

https://i.ytimg.com/vi/quzUTPfWqbY/hqdefault.jpg

https://i.ytimg.com/vi/PgxY6G0MKic/hqdefault.jpg

Ingen som känner igen eller orkar chansa? Är en japansk portning av legendariskt pc-spel, nästan en slutgiltig variant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ingen som känner igen eller orkar chansa? Är en japansk portning av legendariskt pc-spel, nästan en slutgiltig variant.

Men du kommer ju alltid med så konstiga saker

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Men du kommer ju alltid med så konstiga saker

Nej nej då, helt normalt spel! Jag försökte faktiskt få till att spela detta via en PlayStation-emulator men då kom en unity-remake av originalet istället, kändes som ett UNDER skett..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nej nej då, helt normalt spel! Jag försökte faktiskt få till att spela detta via en PlayStation-emulator men då kom en unity-remake av originalet istället, kändes som ett UNDER skett..

Det påminner ju lite om Eye of the beholder eller D&D men jag kommer inte längre än så. Är det hela spelvyn som bilderna visar?

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem

Med de ledtrådarna så måste det ju nästan vara något av Ultima Underworld-spelen. Jag känner dock inte igen det så det är nog inte så enkelt som 1:an eller 2:an..?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Det påminner ju lite om Eye of the beholder eller D&D men jag kommer inte längre än så. Är det hela spelvyn som bilderna visar?

Det är hela vyn. Tipsen om slutgiltiga och under kvarstår 😁

Ett av de första äkta 3D-spelen på PC men med sprites som karaktärer och inte 3D-modeller som i denna konvertering.

Jag vet inte hur översättningen hanterat skämtet men i originalet träffar man på ett spöke (spectre) som heter Warren vilket är en anspelning på en av utvecklarna.

Edit: svarade på citat, missade att det kommit ett svar till efter..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av l-d:

Med de ledtrådarna så måste det ju nästan vara något av Ultima Underworld-spelen. Jag känner dock inte igen det så det är nog inte så enkelt som 1:an eller 2:an..?

Jo, precis så enkelt. Ettan i en japansk remake för playstation 1. Ganska bisarrt på något sätt. 😑

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men tusan! Missade skriva på den! Är ett spel jag faktiskt för tillfället söker efter att få tag på med 😆
Har aldrig spelat Playstation versionen men vill verkligen testa det

Är Ultima fan och samlare, gillar Ultima bättre än tidiga SSI AD&D, inte för att dem är dåliga men Ultima var bättre Men när eye of the beholder kom så jäklar, dem är bra! Har ni ej testat så är faktiskt EOTBH ett kalas spel på Sega CD, riktigt grym port till skillnad från många andra SSI AD&D konsol portar som ej var att hurra för

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jo, precis så enkelt. Ettan i en japansk remake för playstation 1. Ganska bisarrt på något sätt. 😑

Ja, det hade jag aldrig tagit utan ledtrådarna! Jag hade ingen aning om den konverteringen.
Fritt fram för den som vill ta över den här gången och massor av ursäkt för att jag helt har glömt att titta tillbaka in i tråden efter mitt svar.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--