Vad händer om man köper som företagskund men är privatperson?

Permalänk
Medlem

Vad händer om man köper som företagskund men är privatperson?

Vad händer ifall man gör så som det står på titeln? Undrar bara

Permalänk
Medlem

Det går väl inte ens, du lär ha organisationsnr & grejer om du ska handla som företagskund.
Kanske har fel men tror det är så.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Du tjänar ingenting på det, så varför?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Men tex på wehallen om jag går in där och trycker på B2B så går all moms bort så från 4800 ner till 3800kr, åker man fast för typ bedrägeri eller nåt ifall man trycker på köp?

Permalänk
Skrivet av FknDemo:

Men tex på wehallen om jag går in där och trycker på B2B så går all moms bort så från 4800 ner till 3800kr, åker man fast för typ bedrägeri eller nåt ifall man trycker på köp?

misstänker att det inte är så lätt då du måste skriva in massa orginisations nr osv som kollas mot ett system.

men det är bedrägeri och straffbart ja...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Enda som blir skillnaden om du köper som företag blir att reklamationsrätten försvinner (som egentligen är till för privatpersoner). Du behöver inte ange organisationsnummer och liknande. Det räcker vid "kassan" att du skriver t.ex. ett företagsnamn på C/O raden eller på Namnraden, för att det skall räknas som företagsköp...räcker med ett företagsnamn står någonstans på kvittot, så är din reklamationsrätt borta

Det kan även räcka att det är en företagsadress som står som leveransadress (trots att du angett din egen privata adress som normala uppgifter) för att det skall räknas som företagsköp. Vet att vissa företag är riktigt känsliga för detta, då det blir "mindre" åtagande för den som säljer produkten....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

misstänker att det inte är så lätt då du måste skriva in massa orginisations nr osv som kollas mot ett system.

men det är bedrägeri och straffbart ja...

I see,

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Det tror jag då inte. Du betalar momsen i vilket fall, även som företagare. Däremot kvittar man som företagare i slutet av bokföringsperioden utgående mot ingående moms och "får tillbaka" den moms man ligger ute med. Ungefär.

Däremot ser det nog inte så bra ut, hur som.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

kan inte köpa utan organisations nr på företaget som du äger/registrerad på
så har du inget företag kan du inte handla

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Du måste ju ha ett org-nr / p-nr (om det är enskild firma)

Permalänk

För det första så betalar företaget momsen. Men de får tillbaka det i slutändan och därför blir det samma pris för dig ändå