Windows 8 Release Preview ute nu

Permalänk
Avstängd

Windows 8 var ju ganska hemskt att använda. Får se om jag vänjer mig om ett tag. Kan jag få skiten att gå tillbaka till metro när jag öppnat tex msn eller chrome? När jag avslutar hamnar jag på desktop istället. Finns det en snabbknapp för att komma till hemskärmen? Den där skitgrejen vid sidan är dryg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Till viss del gör det faktiskt det. Du får hårdvaruaccelererat gränssnitt som flyter mycket bättre och gör hela upplevelsen annorlunda. Det är dessutom designat för att köras i helskärm vilket inte alltid är fallet i en virtuell maskin.

Men det var inte det som var min poäng. Om tillverkaren säger att det inte är supporterat att köra Windows 8 i en virtuell maskin och du ändå gör det så är det som att köpa en HD-tv men bara köra i SD.

Jag gillar fortfarande inte Metro och kommer aldrig göra det på desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Windows 8 var ju ganska hemskt att använda. Får se om jag vänjer mig om ett tag. Kan jag få skiten att gå tillbaka till metro när jag öppnat tex msn eller chrome? När jag avslutar hamnar jag på desktop istället. Finns det en snabbknapp för att komma till hemskärmen? Den där skitgrejen vid sidan är dryg.

Titta på tangentbordet så ska du se att det finns en knapp med Windows-loggan på. Väldigt användbar.

Windows-knappen + D tar en för övrigt till desktop.

Vet inte vilken skitgrej vid sidan du menar. Den till vänster (programväljaren) nås med Windows + TAB (ej att förväxla med alt + TAB). Skitgrejen till höger nås med Windows + C.

Skillnaden mellan win + TAB och alt + TAB är för övrigt att den sistnämnda växlar mellan både "Metro-program" och vanliga "desktop-program". Win + TAB däremot behandlar hela "desktop" som en "app".

Kugghjulet i skitgrejen till höger kan även nås direkt via Windows + I, så man behöver inte ta omvägen via Windows + C.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur man kan binda windowsknappen som är på tangentbordet till tumknappen på en preformance mouse mx?

Permalänk
Medlem

För att parafrasera engelskan så blir bajs inte bättre för att man polerar det. Lika hemskt nu som tidigare, och det lär fortsätta vara kasst när det lanseras i skarp version. Blir spännande att se Microsofts aktiekurs i höst.

Permalänk
Avstängd

Ska inte Sweclockers recensera Windows 8 Release Preview?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Finns det någon app till Android ICS som gör att man kan byta låt m.m. i musikspelaren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emilcore:

EDIT:
Glömde nämna att allt är mycket snabbare, framför allt uppstart!

Inte så konstigt då man alldrig stänger av datorn på samma sätt som det görs i W7/Xp

I W7/XP så stängs datorn av då man trycker "Stäng av", men i W8 så har dem döpt om knappen "viloläge" till "Stänga av" i W8 och på det viset fuskar med boot tiderna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv

Jag har nu testat både via Virtualbox och en installation på ett riktigt system. Gillade man inte det man såg i de tidigare så lär inte denna build övertyga heller.

MS gör ett stort misstag om de verkligen tvingar på användaren Metro-UI't i lanseringsutgåvan och låter startmenyn vara helt borta. Bättre vore om Metro lades till som ett valfritt alternativ i åttan och om något tvingas på först i 9an. För stort steg som det är nu och Metro gör inte datorn bättre att använda, bara rörigare och drygare. Nej, 8'an blir det som väntat att skippa för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Inte så konstigt då man alldrig stänger av datorn på samma sätt som det görs i W7/Xp

I W7/XP så stängs datorn av då man trycker "Stäng av", men i W8 så har dem döpt om knappen "viloläge" till "Stänga av" i W8 och på det viset fuskar med boot tiderna.

Fast jag använder ett eget program. Du ser "Shutdown" på min bild. Det är ett program som jag har gjort själv till Windows 7, men som nu kom ännu mer väl till pass i Windows 8. Hur som helst använder programmet cmd-programmet "shutdown" enligt "shutdown -s -t 00" så jag tror det ska vara en korrekt nerstängning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det är väldigt enkelt att ta reda på hur snabbt det startar utan den funktionen. Omstart är nämligen en full omstart utan någon form av hibernation. Spoiler:

Det är ändå ruskigt snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Skulle jag inte gå så långt och säga. Men det kommer nog dyka upp workarounds/tillägsprogram för att förändra det som man vill. Jag ska fortfarande installera så fort jag hittar en billig 2.5" disk till laptopen och se vad de förändrat. Men det är fortfarande ett gränssnitt byggt för tablets med tryckkänslig skärm, det kan man nog hålla med om vare sig man gillar det eller inte.

Finns ju denna. Har kört med förut ifs på vista men har funkat helt ok.
http://www.vistastartmenu.com/

Annars så brukar Stardock komma med diverse teman och modifikationer.
http://www.stardock.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Ut och ta en bärs, seriöst.

För mig själv eller med andra? Jag förstod inte riktigt vad du menade nämligen. Vill du att jag blir en alkolist som sitter och dricker i min ensamhet utomhus? Elakt.

För övrigt om du vill veta så ska jag hitta på massor i helgen. Hugga ner en gran på min flickväns pappas tomt, bada om det är fint väder, gå på utställning, köpa jord och plantera potatis, fira min mors födelsedag. Dock ska jag inte dricka öl utomhus eller vara speciellt seriös.

Ja just det, jag ska även installera Windows 8 Release Preview.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Entusiast

Låter bra. Ser ut som om jag kan tajma nytt grafikkort, ny SSD och nytt Windows samtidigt efter sommaren. Kanske till och med får ihop pengar till ny CPU, moderkort och RAM också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilcore:

Hur som helst använder programmet cmd-programmet "shutdown" enligt "shutdown -s -t 00" så jag tror det ska vara en korrekt nerstängning.

Korrekt. Variabeln "/hybrid" används för att senare kunna snabbstarta datorn (en ny variabel med W8), medan "/s" är en total nedstänging.

Permalänk
Medlem

Testade Windows 8 en stund i VirtualBox, och jag kommer aldrig att installera det på någon av mina datorer.
Byter hellre till Linux än att använda skiten.

Vill jag ha ett användargränssnitt som är anpassat för en surfplatta så använder jag en surfplatta. Anledningen till att jag sitter med en 27" 2560x1440 skärm är just för att jag vill kunna ha ett antal applikationer framme samtidigt.

Att hålla på att byta mellan desktop och Metro förstör arbetsflödet helt och är väldigt ineffektivt. Det är rent idiotiskt att man ska behöva gå in i Metro för att hitta och starta ett annat desktop program.

En sån sak som att man inte kan komma åt nätverksplatser ifrån apparna visar ju klart och tydligt vad målgruppen är.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerad av W8 och speciellt metro, finns inte en chans att jag går tillbaka till W7. Sitter du med Eyefinity är det ett måste att skapa Presets så du snabbt kan switcha mellan eyefinity /extended då Windows 8 har ett GRYMT multiskärmsstöd. Hoppas man slipper taskbaren, känns duktigt mossig i jämförelse med metro.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte kan installera det på min dator.
Får bara "We couldn't create a partition or locate" något. Får detta på alla mina diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Stort steg från betan måste jag säga. Samt att ha Adam och hyper-v tillgängligt direkt.
Att växla mellan metro och skrivbord med start-knappen (kunde man det tidigare?).
Från att varit skeptisk så kommer det här åka in på alla maskiner med en gång, får se vad dom gamla 3.1 människorna på jobbet känner, är ju lite närmare än vad det varit tidigare.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Fan verkar ju riktigt intressant jag har kört w7 sen tidigare beta Tack vare Vista och W8 lär ju inte bli sämre ngn som vet hur det funkar att ändra partition storlekarna i w8, fortfarande lika härkejobbigt som i w7? Och ja, Metro är lite pain men vafan det är ju det mesta nytt innan man lär sig.. Tyckte att android var pain innan jag lärde mig det

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt kul att det händer lite nytt. Den största förändringen är att man mycket mer än nu bör arbete med tangentbordskombinationer (utifrån Windows-knappen).

http://www.mytechguide.org/11416/windows-8-keyboard-shortcuts...

Gå in på Win+I och tryck på "Paneler" och "Visa administrationsverktyg". Sedan Win+Z samt Enter så finns det mesta lättåtkomligt.
Win+X blir ju något som varje avancerad användare kommer använda mycket.

Permalänk
Medlem

Kan man ändra utseende och allt annat så att det fungerar som i Win 7? Tror att hela upplevelsen med deras nya utseende tappar hela poängen om man använder en datamus och jag tänker absolut inte köpa en pekskärm som jag ändå skulle endast använda för att trycka på chrome ikonen då jag skulle aldrig tänka mig att skriva med skärmen och det skulle bara vara jobbigt att flytta hela tiden handen från tangentbord till skärmen då man slutar skriva och börjar bläddra på sidor, och om det går att byta till det gamla utseende så ser jag ingen mening med att köpa Win 8.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stege99:

Tycker det är rätt kul att det händer lite nytt. Den största förändringen är att man mycket mer än nu bör arbete med tangentbordskombinationer (utifrån Windows-knappen).

http://www.mytechguide.org/11416/windows-8-keyboard-shortcuts...

Gå in på Win+I och tryck på "Paneler" och "Visa administrationsverktyg". Sedan Win+Z samt Enter så finns det mesta lättåtkomligt.
Win+X blir ju något som varje avancerad användare kommer använda mycket.

Helt klart ett steg frammåt. Windows 7 är ju redan på gof väg att använda mer tangentbord än tidigare. Det var först nyligen jag gav upp att med våld försöka få Windows 7 att se ut mer som XP. Sen insåg jag hur mycket smidigare det är att köra med pinnade program och använda sig av Win + siffra för att starta och hoppa till program jag ofta kör. Sen är ju sökfönstret helt fantastiskt smidigt. Det började jag använda med en gång. Det är ju så mycket smidigare att bara trycka Win och sedan skriva in första halvan av namnet på programet och sedna trycka enter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad händer ifall jag installerar denna preview? Kommer allt jag har på datorn att försvinna? Installerar man det som ifall det vore ett helt nytt OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Helt klart ett steg frammåt. Windows 7 är ju redan på gof väg att använda mer tangentbord än tidigare. Det var först nyligen jag gav upp att med våld försöka få Windows 7 att se ut mer som XP. Sen insåg jag hur mycket smidigare det är att köra med pinnade program och använda sig av Win + siffra för att starta och hoppa till program jag ofta kör. Sen är ju sökfönstret helt fantastiskt smidigt. Det började jag använda med en gång. Det är ju så mycket smidigare att bara trycka Win och sedan skriva in första halvan av namnet på programet och sedna trycka enter.

Ja, sökfunktionen är väldigt smart. Behövs knappast halva namnet, "F" räcker för Firefox för min del! Fast beror såklart på mängden program.

Gillar också hur de delat upp sökfunktionen i tre delar: Win för program, win + F för filer och win + W för inställningar. En försämring är dock att resultatet för filer (till skillnad från program- och inställningsök) inte uppdateras i realtid utan man måste trycka på enter för att se listan med filer (räknaren till höger uppdateras dock i realtid).

Överhuvudtaget så är sökfunktionen (både 7 och 8) väldigt underskattad. Hur många vet att man kan söka efter ett ord som finns i ett pdf-dokument för att hitta det t.ex.?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xe993:

Ja, sökfunktionen är väldigt smart. Behövs knappast halva namnet, "F" räcker för Firefox för min del! Fast beror såklart på mängden program.

Gillar också hur de delat upp sökfunktionen i tre delar: Win för program, win + F för filer och win + W för inställningar. En försämring är dock att resultatet för filer (till skillnad från program- och inställningsök) inte uppdateras i realtid utan man måste trycka på enter för att se listan med filer (räknaren till höger uppdateras dock i realtid).

Överhuvudtaget så är sökfunktionen (både 7 och 8) väldigt underskattad. Hur många vet att man kan söka efter ett ord som finns i ett pdf-dokument för att hitta det t.ex.?

Folk är väl vana vid den helt värdelösa sökfunktionen från Windows XP och tidigare. Den lilla hunden i XP gjorde ju inte mycket nytta...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wiztor:

Vad händer ifall jag installerar denna preview? Kommer allt jag har på datorn att försvinna? Installerar man det som ifall det vore ett helt nytt OS?

Ja ta backup av allt du har på datorn innan du installerar Windows 8 Release Preview.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det kvittar! stänger man av/på/startar om rätt i Win8, så visst är det mycket snabbare i win8 vs Win7!! Skillnaden är väldigt stor!

Skrivet av lektroo:

För mig själv eller med andra? Jag förstod inte riktigt vad du menade nämligen. Vill du att jag blir en alkolist som sitter och dricker i min ensamhet utomhus? Elakt.

För övrigt om du vill veta så ska jag hitta på massor i helgen. Hugga ner en gran på min flickväns pappas tomt, bada om det är fint väder, gå på utställning, köpa jord och plantera potatis, fira min mors födelsedag. Dock ska jag inte dricka öl utomhus eller vara speciellt seriös.

Ja just det, jag ska även installera Windows 8 Release Preview.

Så man kan inte sitta och dricka en öl själv i sin ensamhet och njuta? För då är man alkis! Så typiskt "svenskt" att tro för att man sitter och dricker en birra själv. så är man alkis och så väldigt ledsen och socialt utslagen! Eller ska jag skriva "väx upp för fan"

Öl är gott, Hälsa ofta

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xe993:

Har man lite datavana så vet man!
Sökfunktionen är en av dom första saker jag visar och förklarar för folk som inte har mycket datorvana som jag hjälper, vill du ha en låt/artist/film/foto/dokument så sök i sökfunktionen!
Speciellt om man är osäker på var det är! Men det är som du skriver, sökfunktionen är väldigt underskattat! Men underbar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Öl är gott, Hälsa ofta

Nu blev det nog lite fel

Öl är hälsa, hälsa ofta

Visa signatur

Gaming Rig
ASUS P8Z68 Deluxe - i7 2600k - G Skill Ripjaws X 1600C8 - EVGA GTX 580 SC SLi

The Househeater
Crosshair V Formula-Z - FX8350 - G Skill RipjawsZ 2133C9 - GTX 690