Permalänk
Medlem

Hjälp med att göra ett systemrum.

Hej jag har 3 st stationära datorer som jag skulle vilja flytta ner i källaren i ett svalt utrymme.
Skärmar, tangentbord, mus, högtalare ska vara på kvar på våningen ovanför ca 10-12 meter kabelvägen från datorerna
Vad behöver jag göra/köpa? och vad kan det kosta?
Hur löser jag av och påslag av datorerna?

Permalänk
Medlem

DVI kablage räcker enbart 5m, om du inte kopplar på signalförstärkare, likadant med usb etc. Så det är inte en optimal lösning att placera allting i en källare. Dessutom måste du dra kanaler i väggarna som isolerats från elkablage och vatten för minimala störningar i signal.

Jag skulle gärna rekommendera ditt förslag om du hade gjort det där med servrar i källaren och sedan haft teaming gigabit lan så att du får en bra hastighet mellan din klientdator och server.

Och är en vägg mellan och sedan hål i väggarna för kablage, alltså renovera rummet du sitter i med ett mindre rum som du kan gå in från det rum du sitter i. Ventilation in och ur rummet samt hyllor som som du kan nå hårdvaran lätt genom.
På andra sidan väggen har du din skärm och tangentbord, genom kabelkanaler i väggarna.

Det här gör man ofta i studio där man behöver tysta ljudnivåer, tex i musikstudio eller videoredigering. Eller enklare lösningar för entusiaster med hemmabio.

Permalänk
Medlem

KVM/förlängning över nätverk finns.
Dyrt dock, vad ska datorerna användas till?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Spel till 99%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Spel till 99%

En vanlig KVM (Keyboard Video Mouse)-switch löser ditt problem. Kontrollera bara så du köper utrustning som klarar den upplösning som dina skärmar använder. Rekommenderar dig att ringa en seriös datoraffär och beskriva vad du vill göra och se vad dom rekommenderar dig för utrustning.

Räkna med att de kommer kosta en slant. Detta är normalt sett företagsprylar och då kostar de lite.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum