Permalänk
Medlem

Problem vid spray målning av chassi

Har påbörjat ett nytt projekt (kommer en logg när jag kommit lite längre) och stötte på problem med ytan vid målning av utsidan.

För att ge lite detaljer har jag slipat bort all färg på chassit och slipat plåten med 280 papper för att få en "jämn" yta, efter det la jag på 5 lager primer för att få en bättre yta att lägga den riktiga färgen på och slutligen började jag spraya på tunna lager med biltemas metalic bättringsfärg. Det började se rätt bra ut efter 5 lager men var fortfarande lite flammigt så la på ett lager till, problemet är bara att det 6e lagret blev knottrigt som ett sandpapper och allt annat än blankt och snyggt. Varför blev det så?

Och viktigare kan jag göra något åt det, tex slipa ner det med ett väldigt fint sandpapper (500+ ? ) och bara lägga på något lager färg till eller måste jag slipa ner allt igen och börja om från början?

Permalänk
Medlem

Det jag gör när jag lackar chassi slipar ner gamla färgen, inte plåtrent, drar jag på ett lager primer, sen kollar efter skavanker sen drar jag på ett till om jag måste! Sen till själva lackeringen av slutliga färgen så sprutar jag på ett bra lager med färg, så att jag ser att det täcker och blir sådär glansigt.(det är väldigt svårt) det kan börja rinna när som, låter det härda sen lägger jag på ett till. Så man får öva och öva och öva (och ja det gäller biltema färgen)

Att få bort den gamla färgen är nog jobbigt då du lagt på så mycket! tror du inte väntade så länge mellan lackeringarna så den nya färgen lyfte den gamle du la på sist...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Det jag gör när jag lackar chassi slipar ner gamla färgen, inte plåtrent, drar jag på ett lager primer, sen kollar efter skavanker sen drar jag på ett till om jag måste! Sen till själva lackeringen av slutliga färgen så sprutar jag på ett bra lager med färg, så att jag ser att det täcker och blir sådär glansigt.(det är väldigt svårt) det kan börja rinna när som, låter det härda sen lägger jag på ett till. Så man får öva och öva och öva (och ja det gäller biltema färgen)

Att få bort den gamla färgen är nog jobbigt då du lagt på så mycket! tror du inte väntade så länge mellan lackeringarna så den nya färgen lyfte den gamle du la på sist...

Tolkar jag dig rätt borde det räcka med att slipa ner färgen lite och sen lägga på ny färg eller ett lager primer och sen ny färg, Hur fint papper anser du att jag bör använda för att jämna till ytan först?

Permalänk
Medlem

Ett tips för att inte få den knottriga och ojämna ytan när du sprayar, gäller rinnandet av färgen är att välja kvalitetsfärger. Beställ Montana (94) för bästa resultat då färgen ej rinner och pigmenten lägger sig plant och det blir mycket svårare att misslyckas.

Permalänk
Medlem

Flammig kan vara antingen att färgen suger eller att det blivit ojämnt, ojämnt kan det blivit antingen pga dig eller pga att munstycket, troligen en kombination av alla ovan, bättringsfärg är inte direkt det bästa att måla med det är mer tänkt att just bättra på små grejer och att lacka med burk blir sällan riktigt bra.

Grunden ska vara 1-2 lager, så tunnt som möjligt, är det bara för fäste behövs det bara ett tunnt skickt är det för att täcka annan färg kan det behövas mer men man ska ändå försöka minimera det, på det ska du ha 1-3 lager färg max och på det om du vill dra på en skyddande typ klarlack eller annat.

(Torkar du det i rumstemp ska du vänta minst 6-12timmar beroende på färg mellan varje varv för att vara säker och sedan rengöra ytan innan du kör på nästa lager)

Knotter kan som bjonss13 säger vara pga att det inte torkat ordentligt, lack generellt sett tar ett bra tag att härda i rumstemperatur, det kan även vara så att du fått damm som fastnat i lagret under när det torkat, sånt syns inte direkt men beroende på färgen m.m. så kan de bygga på och bli mycket markant.

Är det ett riktigt projekt skulle jag skaffa riktiga lackerings grejer eller iaf högklassiga färgburkar och sedan slipa ner igen och börja om, lägger du på mer färg kommer det bara bli värre med 99% säkerhet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrekMx:

Ett tips för att inte få den knottriga och ojämna ytan när du sprayar, gäller rinnandet av färgen är att välja kvalitetsfärger. Beställ Montana (94) för bästa resultat då färgen ej rinner och pigmenten lägger sig plant och det blir mycket svårare att misslyckas.

Kanske var jag som gjorde en dålig undersökning men jag lyckades faktiskt inte hitta mörkblå metalic på sprayflaska någon annanstans där jag kollade än biltema, i alla fall inte där jag kunde få tag i 1-2 burkar utan krav att köpa en färgaffär. Har du något bra tips på en bättre och mer lätt jobbad färg blir jag väldigt tacksam.

Skrivet av Ferrat:

Flammig kan vara antingen att färgen suger eller att det blivit ojämnt, ojämnt kan det blivit antingen pga dig eller pga att munstycket, troligen en kombination av alla ovan, bättringsfärg är inte direkt det bästa att måla med det är mer tänkt att just bättra på små grejer och att lacka med burk blir sällan riktigt bra.

Grunden ska vara 1-2 lager, så tunnt som möjligt, är det bara för fäste behövs det bara ett tunnt skickt är det för att täcka annan färg kan det behövas mer men man ska ändå försöka minimera det, på det ska du ha 1-3 lager färg max och på det om du vill dra på en skyddande typ klarlack eller annat.

(Torkar du det i rumstemp ska du vänta minst 6-12timmar beroende på färg mellan varje varv för att vara säker och sedan rengöra ytan innan du kör på nästa lager)

Knotter kan som bjonss13 säger vara pga att det inte torkat ordentligt, lack generellt sett tar ett bra tag att härda i rumstemperatur, det kan även vara så att du fått damm som fastnat i lagret under när det torkat, sånt syns inte direkt men beroende på färgen m.m. så kan de bygga på och bli mycket markant.

Är det ett riktigt projekt skulle jag skaffa riktiga lackerings grejer eller iaf högklassiga färgburkar och sedan slipa ner igen och börja om, lägger du på mer färg kommer det bara bli värre med 99% säkerhet.

Låter som jag väntat för kort tid mellan lagerna helt enkelt :/ och jag tror nog det är mer mitt fel än färgens, är total nybörjare med spray färg men testat lite på en annan plåt först där det blev bra.
Angående de många lagerna primer var det för att täcka färgskiftningarna mellan plåten och spacklet för att ge optimala möjligheter att få jämn färg. detta kanske är dumt och onödigt med tanke på hur märk färg jag valt?

Riktig lackerings utrustning ligger tyvärr utanför budgeten men när du säger högklassiga färgburkar vad tänker du på då?

Sist undrar jag exakt vad du menar med slipar ner eftersom jag hört lite olika, ska jag slipa ner till plåten igen och börja om helt eller räcker det att slipa ner färgen så den blir helt slät och sen fortsätta på den?

Permalänk
Medlem

Biltemas färger innehåller rejält med lösningsmedel, det tar tid att torka ordentligt, även fast det är torrt på ytan.
Det gör dem lömska att använda, det är helt enkelt svårt att lacka med dem och få ett bra resultat.

Kika på mekonomen eller annan bilaffär där du har riktiga färger till bil, de funkar bättre och har mindre lösningsmedel.
Eller be en billackare trycka din kulör på sprayburk, kostar 150kr ungefär, men du kommer vara klar snabbare, svära mindre och få snygg lack lättare
Glöm inte klarlacken efteråt, matt eller blank beroende på färg under.

Primer köper du inte på biltema, den fullkomligt suger. (som för övrigt deras färger gör också)
In på clas ohlson eller närmsta OKQ8, Corrostabil ska du ha, grå eller röd grundfärg. Denna är riktigt nice och täcker bra.

Och det viktigaste
Se till att du aldrig någonsin använder något annat än Aceton eller Förtunning när du rengör det du ska lacka. (ren aceton, inte sån nagelborttagning)
T-röd, lacknafta etc. är big no-no!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kanske var jag som gjorde en dålig undersökning men jag lyckades faktiskt inte hitta mörkblå metalic på sprayflaska någon annanstans där jag kollade än biltema, i alla fall inte där jag kunde få tag i 1-2 burkar utan krav att köpa en färgaffär. Har du något bra tips på en bättre och mer lätt jobbad färg blir jag väldigt tacksam.

Låter som jag väntat för kort tid mellan lagerna helt enkelt :/ och jag tror nog det är mer mitt fel än färgens, är total nybörjare med spray färg men testat lite på en annan plåt först där det blev bra.
Angående de många lagerna primer var det för att täcka färgskiftningarna mellan plåten och spacklet för att ge optimala möjligheter att få jämn färg. detta kanske är dumt och onödigt med tanke på hur märk färg jag valt?

Riktig lackerings utrustning ligger tyvärr utanför budgeten men när du säger högklassiga färgburkar vad tänker du på då?

Sist undrar jag exakt vad du menar med slipar ner eftersom jag hört lite olika, ska jag slipa ner till plåten igen och börja om helt eller räcker det att slipa ner färgen så den blir helt slät och sen fortsätta på den?

Lyckas du får det jämt behöver du bara köra ner till grundfärgen men kan vara svårt att få det jämnt då.

Mjo, för mycket färg är ett vanligt problem haha jag har gjort samma på betydligt dyrare saker än ett hemma bygge ^^ med färgburkarna rekommenderar jag dig att leta upp ett forum eller liknande för folk som målar med sprayfärger, själv aldrig använt flaska men min gissning är att biltemas täckfärger inte direkt är det bästa där ute och det kan även finnas färger som är lättare att jobba med, billack är ganska grinig färg att jobba med, mycket pga att den måste innehålla saker som gör att den klarar väder och vind m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det går oftast också be en billakerare att läcka för någon 500ing under bordet. Och då vet du att resultatet blir bra. Dock kräver många att du gör förarbetet själv med premier och slipning. Ett annat tips är att gå till en riktig färgaffär och köpa färg där biltemas färger är som ovan nämt svåra att få en bra finnish med.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Var och kollade på chassit idag igen då det faktiskt är över en vecka sen det målades och till min besvikelse har metall spacklet som inte skulle krympa (och inte gjorde det det första dygnet) krympt så att lufthålen jag spacklat igen syns genom färgen. Om inget annat gör det beslutet att slipa ner allt igen och börja om lättare.

Som svar till alla som säger köp bättre färg:
Jag vill ha chassit i metalic blå vilket gör att jag har svårt att hitta bättre färg, dock ska jag kolla in mekonomen i helgen för att se om de har vad jag söker eftersom deras färg sägs vara bättre?
Synd man inte har någon biltokig person i sin bekantskapskrets som har koll på detta med lackerare...