Mikrofonen bara slutade fungera. Jahapp.

Permalänk
Medlem

Mikrofonen bara slutade fungera. Jahapp.

Moderkort: ASUS P8Z68 Pro/gen3 med Realtek Audio.
Mikrofon: Fatality-headset.

Tja! Jag stängde av datorn för att kolla i den, drog ut alla sladdar som vanligt etc, och sedan när jag satte i dem igen och startade datorn så fungerar inte längre min mikrofon. Jag är säker på att miken sitter där den ska (rosa port på baksidan), och jag har även testat att koppla in den på framsidan, och att dra ur mikrofonen ur headsetet (den har en vanlig 3.5 mm plug) och testa direkt i porten på framsidan.

Problemet: Allt ljud funkar som vanligt, men inte miken. Jag trodde först den inte tog upp nåt ljud alls, men det gör den, bara eeeextremt lågt. Jag hörs precis bland allt brus om jag skruvar upp allt, och boost till +30 dB.

Så, vad kan ha orsakat denna förändring? Jag har givetvis testat alla inställlningar, att avinstallera/uppdatera/roll-backa drivrutinerna. Mikrofonen har fungerat fint i flera år, och upp till jag stängde av datorn var den fullt fungerande (satt i skype).

Hjälp?

Permalänk
Medlem

Prova med en annan mic, om det inte fungerar är det väl ljudkortet. min headset mic gick sönder nyss. fick köpa nytt :/ spara kvitton!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ljudkortet (moderkortet) är tre veckor gammalt, och har funkat fram tills nu. Mikrofonen är tre år gammal och har också funkat fram tills nu.
Det jag gjort är att jag har köpt ett nytt headset (var väl dags ändå). Om det inte löser problemet så får jag väl helt enkelt skaffa ett externt ljudkort och hoppas det hjälper. Jag har haft skitmycket problem med det här (nybyggda) systemet och är inte speciellt sugen på att byta ut moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag hade nyligen samma problem, och den historian har lite logik.

Lekte runt lite med inställningarna för mitt ljudkort (ASUS Xonar DX), och märker sedan att micen slutar plocka upp ljud. Närmare inspektion visar att den ter sig så som du beskriver.

Så jag återställer alla inställningar. Problemet kvarstår. Jag återställer datorn en vecka bak i tiden. Problemet kvarstår. Börjar misstänka headsettet.

Kopplar in det i en annan dator. Problemet kvarstår. Kopplar även in ett gammalt fungerande headset i dator #1 och det fungerar. Bestämmer mig för att micen har dött.

Får hem ersättare. Pluggar in i dator #1. Problem!!! Panik!
Pluggar in i dator #2. Problem!!! Ännu mer panik!!!
Springer runt i huset och vet inte vad jag ska ta vägen när morsan pluggar in det nya headsetet i hennes bärbara och skrattar åt mig. De fungerar ju! Efter 15 minuter testande på hennes laptop fungerar även de gamla!?
Pluggar in headseten i dator #2. De fungerar.
Pluggar in headseten i dator #1. De fungerar!

Det nya har fungerat sedan dess. Jag har ingen aning om hur och vad, men jag får vara nöjd.

Så kontentan av det hela: testa GRUNDLIGT.

Permalänk
Medlem

Haha, fy fan vilken historia.

Jag har testat så grundligt jag kan. Kanske 15 omstarter, testat i alla olika portar jag kan etc över kanske 3-4 timmar.
Jag har alltid haft lite problem med ljudet efter att jag har dragit ut sladdarna, så när miken inte funkade blev jag inte förvånad. "Jaja, den vill väl bara ha en omstart eller något." Men nu totalvägrar den funka, något som aldrig hänt innan.

Permalänk
Medlem

Testa den i en annan dator. Samt kolla om defult comunication device har ändrats i windows.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Default device och default communication device har jag naturligtvis satt den till -- även fast det inte hade gjort någon skillnad -- mikrofonen hör inget (eller väldigt lite) bara när man kollar på mätaren i enhetshanteraren.

Att testa andra datorer/mikrofoner har jag inte möjlighet till i nuläget, varför jag hör med er om andra ideer sålänge.

Permalänk
Medlem

Ne men windows struntar i om den får input ljud om det inte är på en port som är inställd på det. en annan klassiker är att något annat program som är igång ändrar volymen så att den inte stämmer i antingen det programet eller i windows inställningar. om du koplar in hörlurarna i mikingången och pratar i lurarna får du input då? De fungerar likadant. Men den är inte bygd för att ta emot ljud så det kan bli lågt. Men testa. och du kan använda windows ljudinspelare om du inte vill ha loopback på. Dvs att du mjuta ju micen i uppspelning men inte i recording.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag har inte fler än 2 idéer.

1: testa på FLERA (ni vet varför! ) andra datorer.

2: återställ inställningar, återställ datorn, eller omformatera datorn (kanske löser övriga problem du har?).

Permalänk
Medlem

Tack för ideerna. Jag ska testa skiten i safe mode och se, återkommer.

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju en dum idé. Fanns inget ljud i felsäkert läge. Jag gjorde ett sista läggdagsförsök att avinstallera samtliga ljudenheter och det funkade inte när windows hade installerat drivisar sen heller. Varenda inställning jag har tillgång till är som den var när det har funkat i flera veckor, fattar inte detta.

Jag testade att koppla in mina hörlurar till telefonen innan (de har extern mik på sladden). Då kunde mina skypekompisar höra mig någorlunda, men först när jag hade satt boost på 30 db. Det kan innebära två saker så vitt jag kan se:

i) telefonmiken är mindre känslig än datormiken (därav kravet på 30 db boost); dator ok; datormik sönder

eller

ii) telefonmiken är mer känslig än datormiken (varför jag kunde höras alls); dator sönder; datormik ok.

Synpunkter på det?

Permalänk
Medlem

Vilka program brukar du prata i? Har du nägra på autostart?. Koplade du in telefonmicen i mic ingången?. Hördes det ok i hörlurarna för din del samtidigt och känns som du behöver testa headsettet i en annan dator. Senaste RealOtäck från http://downloads.guru3d.com/download.php?det=2936
Ibland så fungerar det bättre med gamla drvs. Har du någon gammal hårddisk liggande som du kan slänga in en testa installation av windows på alt boota en linux live skiva och tästa portarana där?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Corrigan:

Tack för ideerna. Jag ska testa skiten i safe mode och se, återkommer.

Mikrofonen i safemode?! Lär inte funka..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vilka program brukar du prata i? Har du nägra på autostart?. Koplade du in telefonmicen i mic ingången?. Hördes det ok i hörlurarna för din del samtidigt och känns som du behöver testa headsettet i en annan dator. Senaste RealOtäck från http://downloads.guru3d.com/download.php?det=2936
Ibland så fungerar det bättre med gamla drvs. Har du någon gammal hårddisk liggande som du kan slänga in en testa installation av windows på alt boota en linux live skiva och tästa portarana där?

Skype, och jag har ingen skit på autostart som inte ska vara där. Problemet är där både med och utan Realtek-grejen på autostart.
Ja, telefonheadsetet (som har en sådan där 3.5 mm iphone-kontakt med fyra ledare) kopplade jag i mikingången. Då funkade inte ljudet i dem, bara mikrofonen. Jag har beställt en ny mik, vi får se om den funkar. Skulle gissa på nej, faktiskt.

Permalänk
Medlem

På sladden brukar det sitta en on/off knapp. Har du satt den på on? Been there done that

Permalänk
Rekordmedlem

Testa genom att köra igång en live linux, funkar det då så vet du att det är ett mjukvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Yep, allt sådant som att den är mutad etc har jag kontrollerat. Ska försöka testa mikrofonen i mammas dator ikväll, då får vi se. Annars gör jag nog Linuxgrejen.

Permalänk
Medlem

Kan du inte koppla in förmodat trasiga mikrofonen i mobilen och testa om den tar upp ljud, om du nu inte kan testa i en annan dator?

Mobilheadset fungerar oftast ganska annorlunda än vanliga mikrofoner.

Sen att du hör brus vid 30dB förstärkning är inte märkligt alls.. Testa att inte ha mikrofonsladden inkopplad i så ska du se att det finns en del brus då också!

Permalänk
Medlem

^
Jag testade det. Mobilen (HTC) tror att det är ett par hörlurar ikopplade. Vet inte om jag kan testa mikrofonen på så sätt. Brukar de ha stöd för externa mikrofoner?

Och ja, det är ju klart det brusar, det fattar jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Corrigan:

^
Jag testade det. Mobilen (HTC) tror att det är ett par hörlurar ikopplade. Vet inte om jag kan testa mikrofonen på så sätt. Brukar de ha stöd för externa mikrofoner?

Och ja, det är ju klart det brusar, det fattar jag.

Jo de flesta telefoner går att använda med headset det är bara att se till att det är rätt kontakter eftersom det finns en del olika alternativ på telefonerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När jag pluggar in en vanlig mikrofon i min mobil så säger den också att det är ett headset... Testa Röstinspelaren (finns som standard på din telefon).. Dra sedan ut mikrofonen när du lyssnar om "det blev något".

Nu erdetfredag.dk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

När jag pluggar in en vanlig mikrofon i min mobil så säger den också att det är ett headset... Testa Röstinspelaren (finns som standard på din telefon).. Dra sedan ut mikrofonen när du lyssnar om "det blev något".

Nu erdetfredag.dk!

Inte ens ett headset här, utan bara lurar. När jag gör som du säger så spelar den in med vanliga telefonmiken istället.

Klarifiering: har alltså ett sådant här:

Jag har dragit ur miken och pluggat i telefonen.

Permalänk
Medlem

Jag ser felet på bilden micen ligger ju bredvid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update! Nytt headset, allt funkar. Gamla funkar fortfarande inte. Det var alltså så bisarrt timat att mikrofonen bestämde sig för att dö, efter tre år, när jag drog ur sladden i fem minuter och sen kopplade tillbaks. Då var det i alla fall löst!