Byta Internethastighet-hur lång tid tar det?

Permalänk
Entusiast

Byta Internethastighet-hur lång tid tar det?

Jag funderar på att uppgradera min Internethastighet lite till Bredband 60 från BBB men jag undrar hur det fungerar när man uppgraderar hastigheten och hur lång tid det tar?

Jag är uppkopplad på Bredband 24 just nu så det kanske går lite snabbare eftersom jag redan är kund hos dom?
Jag undrar också om det finns något sätt man kan kolla hur långt ifrån deras "station" man är?

Tack på förhand!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad menar du med lång tid?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Det är bara att köpa nytt modem/router tar ungefär fyra dagar med frakt 1 att hämta xD

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Det provisioneras automatiskt i systemet och det brukar gå igång under natten efter att du beställt, om nu inte just din ISP har några andra fasoner för sig men det är vanligast att man ur ett rent sälj-perspektiv väljer att göra så eftersom ISP'n kan dra nytta av två saker.

1) Dom får nöjdare kunder eftersom det går så fort och enkelt att uppgradera sitt bredband.
2) Dom tjänar mer pengar eftersom du betalar längre för den högre hastigheten än om du skulle få bytet gjort i månadsskiftet.

Nedgraderingar däremot gör man alltid med en kalendermånad. Sedan är det klart att tjurar du kanske du kan få dom till att ändra på en gång men återigen ur ett kundreskontra perspektiv så är det bättre med en kalendermånad eftersom dom inte måste justera din månadskostnad förrän nästa faktureringsperiod. Gick jag offtopic? Tyckte det kan vara bra att förklara ett annat tankesätt än det folk i vanliga fall har när det gäller sånt här - det är inte ett tekniskt bekymmer utan det är ekonomi som ligger bakom.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Från 8 till 24 går på en gång. Från 24 till 60 kan ta ett tag, det behöver då bokas en tekniker från skanova som kopplar om dig till vdsl2-utrustning i stationen, det brukar handla om sisådär 10 arbetsdagar innan skanova utfört ordern. Du behöver även byta modem, men det löser sig ju med råge under samma 10-dagarsperiod

Permalänk
Medlem

Som Djurmamman sa, men kan tillägga att det blir inget direkt tjänsteuppehåll vid själva bytet, mer än tiden det tar för dig att byta modem efter det slutar fungera. Teknikern far bokstavligen ut och flyttar dina två trådar från en plats i stationen till en annan med rätt utrustning, sedan är det bara att tuta och köra. Kan behöva omaktivera bredbandet, dock.

Enklaste sättet att få veta avstånd till stationen är att ringa operatören och fråga. Be dem även kolla dämpningen på ledningen (teknisk support bör kunna göra det, mäts i dB), så får du ett bättre värde hur ledningen presterar.

Permalänk
Medlem

Om du har en annan ISP nu än BBB och det var BBB du tänkte skaffa så kommer det säkert ta tid att göra ett byte. Beror på uppsägningstiden hos din nuvarande ISP men det brukar vara 3 månader. Lycka till!