Macbook laddar inte. Fel på laddaren?

Permalänk

Macbook laddar inte. Fel på laddaren?

Med originalladdaren till min macbook 13.3 (2007 årsmodell) gick det att ladda ungefär var 10e gång man försökte. När det väl gick lös lampan grönt och allt var ok. Sen slutade den fungera helt och jag beställde då en macbook-laddare (inte original) från ITsajten och när jag pluggar in den i datorn så lyser den oranget (ibland, men väldigt sällan grönt) men uppe i hörnet står det ändå "(Laddar inte)". Vad kan vara fel?

Jag har tagit ut batteriet ur datorn och satt i det igen för att se om det fungerade, men ingen förändring.

Snälla hjälp! Tror ni det är fel på datorn eller laddaren?

Permalänk

Låter som fel på datorn eller att batteriet är gammalt och inte laddar. Men den där tredjepartsladdaren skulle jag inte personligen plugga in i min MacBook

Sen bör du vara försiktig med just tredje-parts laddare, se "Tiny, cheap, and dangerous: Inside a (fake) iPhone charger" och samma persons uppföljningsartikel "Apple iPhone charger teardown: quality in a tiny expensive package". Dessa artiklar berör i och för sig iPhone laddare men bör vara applicerbart på övriga typer av laddare (åtminstone när det kommer till Apple-produkter), givet att jag inte vet vad för laddare du köpt så jag kan inte direkt uttala mig om den. Bara något att tänka på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tydligen är det inte helt ovanligt att kabeln går sönder i MAC-laddarna. Det hände efter bara ett år med laddaren till min MPB mid 2010... fick liknande problem som du upplever. Det som talar emot denna teori är iofs att även en ny laddare inte fungerar, hmm...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Har ingen stenkoll på området, men du verkar ju fortfarande ha ström i datorn din. Eftersom det inte finns officiellt stöd för din nya laddare från apple så är det möjligt att den förtfarande säger "laddar ej" även om den laddar. Så mitt förslag är att låta den stå på med laddaren i och se om det tar slut på batteriet?
Fast det vet du antagligen redan? Grönt lyser den bara när datorn är fullt laddad, åtminstone på MacBook 2010

Permalänk

Detta är den nya laddaren som jag köpte: http://www.itsajten.com/produkt/Laddare-MacBook-Magsafe-60W-T...

Vad borde jag göra då? Lämna in datorn på en mac-butik eller finns det något smartare sätt?

Förra gången jag satte in laddaren i datorn så lyste den grönt tills jag tog ut den igen. Nu lyser den bara oranget och det hjälper inte att jag haft datorn på laddning länge för det har jag redan provat.

Kankse borde lägga till att jag varit ute och rest i 7 månader utan min datorn och därav har den stått avstängd i långa perioder. Kan det ha något med saken att göra? Behöver nytt batteri till datorn kanske?

Permalänk
Skrivet av XAicopath:

Detta är den nya laddaren som jag köpte: http://www.itsajten.com/produkt/Laddare-MacBook-Magsafe-60W-T...

Vad borde jag göra då? Lämna in datorn på en mac-butik eller finns det något smartare sätt?

Förra gången jag satte in laddaren i datorn så lyste den grönt tills jag tog ut den igen. Nu lyser den bara oranget och det hjälper inte att jag haft datorn på laddning länge för det har jag redan provat.

Kankse borde lägga till att jag varit ute och rest i 7 månader utan min datorn och därav har den stått avstängd i långa perioder. Kan det ha något med saken att göra? Behöver nytt batteri till datorn kanske?

Låter som batteriet 5 år gammalt batteri kan inte ha mycket kvar men kolla med appen coconutbattery tror ja de heter....

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XAicopath:

Med originalladdaren till min macbook 13.3 (2007 årsmodell) gick det att ladda ungefär var 10e gång man försökte. När det väl gick lös lampan grönt och allt var ok. Sen slutade den fungera helt och jag beställde då en macbook-laddare (inte original) från ITsajten och när jag pluggar in den i datorn så lyser den oranget (ibland, men väldigt sällan grönt) men uppe i hörnet står det ändå "(Laddar inte)". Vad kan vara fel?

Jag har tagit ut batteriet ur datorn och satt i det igen för att se om det fungerade, men ingen förändring.

Snälla hjälp! Tror ni det är fel på datorn eller laddaren?

Om du ändå är inne och pillar i den så plocka ut batteriet och sätt laddaren, testa att starta datorn och om den startar utan batteri så funkar både laddare och magsafe.
Förövrigt så betyder väl orange bara att den laddar och grönt att det är fullt, så den borde ju lysa orange.

Eller det skulle jag göra iaf.

Permalänk
Medlem

Låter som om det är fel på själva datorn din. Kontakta apple och tacka dig själv för att du köpte en mac

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North