Permalänk

Allergisk mot jördnötter?

Hej, För 2 år sedan blev jag allergisk mot björkpollen. Läkaren säger att jag har en korsreaktion med Jördnötter och hasselnötter.
Under 1 års tid har jag gått på en behandling som till slut kommer få min björkpollen allergi att vara helt borta. Jag har redan märkt stor skillnad i sommras. Och nu testade jag att äta en jordnöt. Ingenting hände, det kliade inte och det kändes inte konstigt. Jag väntade några dagar testade att äta 5st sammtidigt. Samma sak. Ingenting hände. Idag tog jag en näve full med jordnötter och åt det. Ingenting hände. Betyder detta att jag kan äta jordnötter igen?

MVH Alex

Permalänk
Entusiast

1, Fråga en läkare och inte ett forum.
2, Allergier är luriga och kan komma tillbaks. Det är inte ovanligt att man växer ifrån allergier. Jag var till exempel tämligen allergisk mot hund när jag var liten. Nu är det typ borta men om jag skaffar en hund är risken stor att jag blir allergisk igen. Samma gäller alla pälsdjur, även om jag inte är allergisk nu så är risken stor att jag blir det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Enligt tester är jag allergisk mot jordnötter men jag har inga problem att äta dem, dock så gillar jag inte jordnötter så det kan vara kroppen som säger att det är dumt att jag äter dem.

Så som sagt allergier är luriga det bästa är att fråga läkaren.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Du verkade ju haft den klassiska korsreaktionen som många har (viktigt att skilja den från äkta nötallgeri - den du har kan ALDRIG bli livsfarlig) och att den nu, precis som din pollenallergi, har gått över. Antar att du fått hyposensibiliseringsbehandling. Ja, kan du äta nötter så kan du äta nötter, du ser väl om du skulle reagera igen antar jag.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk