Får bara 7-8 mbts ändå att jag har 12-24.

Permalänk

Får bara 7-8 mbts ändå att jag har 12-24.

Hejsan jag har precis flyttat till ett äldre hus.
Skaffade bredbandsbolaget 12-24.

När jag monterade in allt kom jag upp i 7-8mbts på bredbandskollen.se

Pratade med bredbandsbolaget och de provkörde mitt nätverk. De kom upp i 7.5mbits.
Han sa att det kunde bero på att jag bodde för långt ifrån. De kunde garantera 24mbits om man bodde under 30** meter. Jag bodde på 28**.
Alltså klarade jag mig med detta?!
Annars berodde det på att jag hade gamla ledningar i huset.

Jag har bara ett uttag och det sitter i hallen. vad mer kan man göra?

Någon varit med om liknande. Samma om jag kör med kabel eller trådlöst.

Permalänk
Medlem

Sitter du på bara modemet eller router också?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Huset jag bor i har inte tillräckligt bra ledningar heller. Klarar ca 1mb/s (10mbit)
sen går det inte snabbare. Så får nöja mig med det tills ledningarna bytts :>>

Permalänk
Inaktiv

Hade stora problem med internet innan vi fick comhemledningar i hemmet. Då körde jag via dåliga telefonledningar bredbandsbolaget, fick avbrott ständigt varje dag. Nu typ 1 gång i månaden i några min max, eller var annan månad.

Permalänk

Sitter på modemet som de skickade med Zyxel är märket.

Vad kan det kosta att byta ledningar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas_latt:

Sitter på modemet som de skickade med Zyxel är märket.

Vad kan det kosta att byta ledningar?

Enligt vad du skriver bor du nästan 3km från stationen, omöjligt att få 24Mb då. Jag bor 1km från och har helt nya ledningar med enbart två skarvar på hela vägen och får 22Mb. Om någon sagt till dig att 3km är gränsen för 24Mb har de fel. 8Mb är rätt bra för 3 km, men du kanske kan få lite till med perfekta ledningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Hejsan jag har precis flyttat till ett äldre hus.
Skaffade bredbandsbolaget 12-24.

När jag monterade in allt kom jag upp i 7-8mbts på bredbandskollen.se

Pratade med bredbandsbolaget och de provkörde mitt nätverk. De kom upp i 7.5mbits.
Han sa att det kunde bero på att jag bodde för långt ifrån. De kunde garantera 24mbits om man bodde under 30** meter. Jag bodde på 28**.
Alltså klarade jag mig med detta?!
Annars berodde det på att jag hade gamla ledningar i huset.

Jag har bara ett uttag och det sitter i hallen. vad mer kan man göra?

Någon varit med om liknande. Samma om jag kör med kabel eller trådlöst.

Jag tror att det dessvärre beror på gamla ledningar i huset. Har en kompis som har exakt samma problem.

Permalänk
Medlem

Jag får bara 0.5 på att ta emot och 0.2 på att skicka hos pappa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fabbeee:

Jag får bara 0.5 på att ta emot och 0.2 på att skicka hos pappa

Vad har det med denna tråden att göra? Berätta längden på telefonledningarna om det ska säga något.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad har det med denna tråden att göra? Berätta längden på telefonledningarna om det ska säga något.

JAg undrade vad det kan bero på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Jag tror att det dessvärre beror på gamla ledningar i huset. Har en kompis som har exakt samma problem.

Hade exakt samma problem men en bra värd så han drog en egen lina från boxen där internet kommer in vart jätte bra har 2600 meter från stationen och får 18-19 mb på bredbandskollen och inga avbrott( har med bredbandsbolaget)

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

vad är det för skit jag ser klaga på dåliga ledningar :-O! själv går igenom en ledning som har bilvigt skarvad på mitten i luften (man ser knuten) på telefon ledning vilket gör att så fort det börjar blåsa lite ( brusar lite lätt) så kraschar Internet... pröjsar för 24 får ut 8-10 mbit :-I. bor ca 0.5 km från stationen.

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Har du någon (närbelägen) granne med ADSL? Om de har bra hastighet trots ungefär samma avstånd till telestationen så kan det löna sig för dig att byta teleledningar i huset.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Inaktiv

mbit / 8 = mb/s

Permalänk

Måste medge att jag "råkade" komma in på grannens nätverk ibland.Då får jag 1 i teckning och ändå kom jag över 10mbits och det stod att de hade 12-24, alltså samma.

så de har betydligt bättre nätverk än mig. då jag knappt får teckning men ändå bättre hastighet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

mbit / 8 = mb/s

m=milli
b=bit

Du skriver alltså millibit/8=millibit/s.

Ska du förklara skriv rätt isf: Mb/8=MB/s.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

BBB kan dra åt helvete, har det jag med och igår fick jag tillbaka internet och telefon efter det varit borta i 8 dagar, de orkade inte ens arbeta på helgen för att fixa skiten, byter till Telia snart.

För typ 1 år sedan så grävde de ett par hus under mig, hade cirka 40% packet loss i 6 månader och jag hade sagt till dem att de måste skadat en kabel när de grävde minst 100ggr, men de sa nej det är inget fel och skickade modem efter modem, 2 månader senare kom de och fixade kabeln, idioter.

Permalänk

Är det 24Mb/s han har eller är det 24MB/s? Jag är förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeTwicep:

Är det 24Mb/s han har eller är det 24MB/s? Jag är förvirrad.

24MB/s (eller 24Mb/s) är 24*8, alltså 192mb/s.
Allt för många skriver fel om det är i megabyte eller megabit som man mäter i.
1 byte är 8 bitar.
Jag är ganska övertygad om att han inte råkar sitta på en sådan lina, det finns det få privatpersoner som gör.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

När jag söker på deras hemsida kommer det upp.

Vi rekommenderar:
Bredband 24

Hastighet: 12-24 Mbit/s
på min adress,

Och jag har 7-8 Mbit/s nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas_latt:

När jag söker på deras hemsida kommer det upp.

Vi rekommenderar:
Bredband 24

Hastighet: 12-24 Mbit/s
på min adress,

Och jag har 7-8 Mbit/s nu

Vad som står på en leverantörs sida betyder ingenting för det enskilda huset. Alldeles för många okända faktorer. Det enda de vet med säkerhet är hur närmaste station är utbyggd, inte hur bra/dåliga dina kablar är eller deras exakta längd innan det mätts upp.

Edit: I mitt fall hade jag Telia att mäta upp ledningarna innan jag bytte från en annan ISP till dem. Det stämde näranog exakt med vad jag senare fick.

Edit2: Men då hade jag gått genom husets ledningar, uttag och skarvar innan jag ens ringde, för att utesluta faktorer jag kunde påverka själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Hejsan jag har precis flyttat till ett äldre hus.
Skaffade bredbandsbolaget 12-24.

När jag monterade in allt kom jag upp i 7-8mbts på bredbandskollen.se

Pratade med bredbandsbolaget och de provkörde mitt nätverk. De kom upp i 7.5mbits.
Han sa att det kunde bero på att jag bodde för långt ifrån. De kunde garantera 24mbits om man bodde under 30** meter. Jag bodde på 28**.
Alltså klarade jag mig med detta?!
Annars berodde det på att jag hade gamla ledningar i huset.

Jag har bara ett uttag och det sitter i hallen. vad mer kan man göra?

Någon varit med om liknande. Samma om jag kör med kabel eller trådlöst.

Det kan inte bara vara så att BBB har råkat låsa porten på stationen till 8Mbit? Gjorde BBB någon kontrollmätning på ledningen så borde du få reda på hur resultatet såg ut?

Skrivet av LeVvE:

BBB kan dra åt helvete, har det jag med och igår fick jag tillbaka internet och telefon efter det varit borta i 8 dagar, de orkade inte ens arbeta på helgen för att fixa skiten, byter till Telia snart.

För typ 1 år sedan så grävde de ett par hus under mig, hade cirka 40% packet loss i 6 månader och jag hade sagt till dem att de måste skadat en kabel när de grävde minst 100ggr, men de sa nej det är inget fel och skickade modem efter modem, 2 månader senare kom de och fixade kabeln, idioter.

Och du tror på fullaste allvar att teknikerna jobbar annorlunda om du byter operatör? Operatörerna skickar aldrig något nätfel direkt till entreprenörer, utan det går via Skanova.
Dvs alla operatörer som levererar deras tjänster i skanovas nät får samma tekniker som har samma arbetstider.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har iaf bara gott att säga om Skanovas tekniker. Det sista lyftet i hastighet jag fick var när grannen flyttade huset och ledningarna togs ner. Efter lite samtalande med de två teknikerna på jobbet om betydelsen av god hastighet, bytte han all kabel till nyare sorten (svart Nexans med vajer) och tänkte igenom hur han skulle dra det hela, vilket innebar enbart en stolpskarv vid min tomtgräns, och en innan stationen. Annars hade jag fått ytterligare skarvar eftersom grannens kabel var inblandad i några stolpar. Han gjorde definitivt det "lilla extra" för att hjälpa en bredbandstörstande medmänniska.

Edit: Möjligen tack vare mitt välsmorda munläder lyckades jag även få Telia att dra in deras internet på det andra paret tåtar in i huset, medan dåvarande ISP (Alltele) fick tima ut abonnemanget på det urpsrungliga paret. Detta eftersom de saknade porteringsavtal (uselt, javisst) och jag hade blivit utan internet en bra stund (vecka/veckor) annars vid bytet. Så tummen upp till Telia också!

Edit2: Vad jag vill ha sagt med detta är: Var så vänlig som möjligt, men var också tydlig och förklara noga vad det gäller, så kan man ofta få lite extra välvilja från de som ska utföra jobbet. Det är bara vanliga människor, som vi andra, och uppskattar lite extra vänlighet ibland.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Hejsan jag har precis flyttat till ett äldre hus.
Skaffade bredbandsbolaget 12-24.

När jag monterade in allt kom jag upp i 7-8mbts på bredbandskollen.se

Pratade med bredbandsbolaget och de provkörde mitt nätverk. De kom upp i 7.5mbits.
Han sa att det kunde bero på att jag bodde för långt ifrån. De kunde garantera 24mbits om man bodde under 30** meter. Jag bodde på 28**.
Alltså klarade jag mig med detta?!
Annars berodde det på att jag hade gamla ledningar i huset.

Jag har bara ett uttag och det sitter i hallen. vad mer kan man göra?

Någon varit med om liknande. Samma om jag kör med kabel eller trådlöst.

Pratade me en mycket kunnig support person på Bredbandsbolagets företags support idag.

Vi snackade om detta som står på deras hemsida

"Systemkrav

Inte över 5,5 km (kopparledning) från telestationen
Inte över 2,5 km (kopparledning) från telestationen för 24Mbit/s och uppåt"

Han sa direkt: "Det är någon idiot som skriivit det, man ska vara glad om man får ut lägsta hastigheten på de avstånden".

Tror tyvärr du inte kommer kunna få ut så mycket mera utav ditt ADSL.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

m=milli
b=bit

Du skriver alltså millibit/8=millibit/s.

Ska du förklara skriv rätt isf: Mb/8=MB/s.

På vilket sätt är det du skrev rätt då? Eller är jag helt ute och cyklar?
Det ska väl vara 8Mb/s=MB/s eller?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

På vilket sätt är det du skrev rätt då? Eller är jag helt ute och cyklar?
Det ska väl vara 8Mb/s=MB/s eller?

Tanken var väl att visa att en sagd anslutningshastighet skall delas med 8 för att ge den användbara hastigheten i MB/s.

Ditt är ju snyggare matematiskt uppställt, men det tänkte jag inte på när jag skrev mitt, enbart förkortningarna. Se mitt som X(Mb/8)=YMB/s där X är ISP bandbredd och Y hastigheten kunden får ut i MB/s. Ok?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Pratade me en mycket kunnig support person på Bredbandsbolagets företags support idag.

Vi snackade om detta som står på deras hemsida

"Systemkrav

Inte över 5,5 km (kopparledning) från telestationen
Inte över 2,5 km (kopparledning) från telestationen för 24Mbit/s och uppåt"

Han sa direkt: "Det är någon idiot som skriivit det, man ska vara glad om man får ut lägsta hastigheten på de avstånden".

Tror tyvärr du inte kommer kunna få ut så mycket mera utav ditt ADSL.

Denna bild ger en ganska bra bild av hastigheterna
http://boundlesscomms.com/assets/templates/boundless/images/BroadbandSpeedComparisons.png

Givetvis varierar det beroende på kvalité på kabel etc, men att säga att man "bör vara glad att få lägsta hastigheten" på 2.5km är väl vågat att påstå.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra kurva Hucke, den visar rätt bra att runt 3km avstånd kan man inte räkna med mer än runt 10Mb, så 8 är helt rimligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tanken var väl att visa att en sagd anslutningshastighet skall delas med 8 för att ge den användbara hastigheten i MB/s.

Ditt är ju snyggare matematiskt uppställt, men det tänkte jag inte på när jag skrev mitt, enbart förkortningarna. Se mitt som X(Mb/8)=YMB/s där X är ISP bandbredd och Y hastigheten kunden får ut i MB/s. Ok?

Ok

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bra kurva Hucke, den visar rätt bra att runt 3km avstånd kan man inte räkna med mer än runt 10Mb, så 8 är helt rimligt.

Precis, men det jag försökte få fram var att vid ca 2.5km så bör man landa runt ~14-15Mbit och att det inte bör ses som något "en idiot" har kommit fram till

---------------------------

Men givetvis finns det gränser av en anledning, men operatörerna lär inte försöka vilseleda kunder med deras hastighetsintervaller.
En missnöjd kund lär byta operatör om möjligheten finns, och vad är en internetleverantör utan kunder?