Uppdatera Bios samt mobo drivers FÖRE eller EFTER win7 install??

Permalänk
Medlem

Uppdatera Bios samt mobo drivers FÖRE eller EFTER win7 install??

Som topic säger.
Spelar det någon roll om man Uppdaterar Bios samt mobo drivers FÖRE eller EFTER win7 install??

Mobo drivers ligger väll inte i windows på något vis?
Funderar på att "blåsa" datan och göra en clean install. Är det då ide att uppdatera mobot före?
För / nackdel med att göra det före / efter??

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hygglo:

Som topic säger.
Spelar det någon roll om man Uppdaterar Bios samt mobo drivers FÖRE eller EFTER win7 install??

Mobo drivers ligger väll inte i windows på något vis?
Funderar på att "blåsa" datan och göra en clean install. Är det då ide att uppdatera mobot före?
För / nackdel med att göra det före / efter??

Att uppdatera BIOS före kan vara en god idé, men moderkortets rutiner ligger faktiskt i Windows, så att uppdatera dessa innan du blåser windows, tjänar du inget på.
Det kan vara trevligt att ladda ned rutinerna innan och bränna ned dem på en skiva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

åhh Tack.. Tankade ner dom nyss... Blåser datorn nu då så får vi se om det går att använda den sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

åhh Tack.. Tankade ner dom nyss... Blåser datorn nu då så får vi se om det går att använda den sen

a gick ju bra det där... installerade mobo bios. sedan win7 på en gammal hd som jag sen kunde använda för att -> högerklicka formatera min ssd. Sen installera win igen på ssd´n och installera alla drivisar till mobot.. Gick hur bra som helst och tog inte mer än kanske 40-50 minuter.... NIcE

Permalänk
Skrivet av Hygglo:

a gick ju bra det där... installerade mobo bios. sedan win7 på en gammal hd som jag sen kunde använda för att -> högerklicka formatera min ssd. Sen installera win igen på ssd´n och installera alla drivisar till mobot.. Gick hur bra som helst och tog inte mer än kanske 40-50 minuter.... NIcE

Det går ju att formatera under installationen...(?)

Permalänk
Medlem

provade det förra gången jag skulle installera om windows. Det stog att alla filer mm skulle raderas om jag fortsatte men när windows var fördiginstallerat så hade jag likt förbannat en windows OLD map kvar... Lite därför som jag ville göra en "riktig" formatering före för att vara säker på att det blev rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

provade det förra gången jag skulle installera om windows. Det stog att alla filer mm skulle raderas om jag fortsatte men när windows var fördiginstallerat så hade jag likt förbannat en windows OLD map kvar... Lite därför som jag ville göra en "riktig" formatering före för att vara säker på att det blev rätt...

Du måste ta bort den gamla systempartitionen och skapa en ny under installationen, inte bara välja att installera på den gamla partitionen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.