Permalänk
Medlem

köp av digitalkamera

Jag åker till Thailand med min underbara flickvän om 1 månad
på vägen dit och hem kommer vi att mellanlanda i dubai, där elektronik tydligen ska vara ganska billigt.
så nu sitter jag och har digitalkameror i hövvet

nu är det så att jag inte är så insatt i denna fråga, så jag tänkte ta hjälp av er!

*den får kosta max 6000kr här i sverige.

*den ska inte vara mini-liten! vill inte ha nån jävla spionkamera som får plats i en tändsticksask... vem förvarar kameror i tändsticksaskar liksom?! nope... det ska vara lite kvalitet i skiten
dock inte en systemkamera. nånstans där imellan.

*bilderna ska va högupplösta och fina! det innebär mycket megapixlar

SÅ! har ni några förslag på kameror?? vill gärna ha bilder med!

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

jag fick precis en fujifilm finepix a204 och är mycket nöjd än så länge. mycket bra skärpa och hög upplösning. också e där ju både analog och digital zoom på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slax
jag fick precis en fujifilm finepix a204 och är mycket nöjd än så länge. mycket bra skärpa och hög upplösning. också e där ju både analog och digital zoom på den.

Hur mycket kostar den då?

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

ca 2500 :- här i sverige

Permalänk

I faq:en i köparens guide finns fina länkar.
Sitter själv och spanar lite till en egen.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

har kollat runt nu, och jag är mest intresserad av en Olympus c50...
så det blir nog en sån! mumma!

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

Jepp c50 verkar vara grym. Har c300:an, typ nån modell innan och den är jag helnöjd med!

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Avstängd

lägg upp bilder från era kameror!

Permalänk
Medlem

det är så här, att jag åker till thailand om en månad med min flickvän. och på vägen hem, så kommer vi att mellanlanda i dubai, där elektronik är billigt. så jag måste ha lite olika kameror att välja mellan, om c50 inte finns där! så fler tips på bra kameror mottages gärna!

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunkan
det är så här, att jag åker till thailand om en månad med min flickvän. och på vägen hem, så kommer vi att mellanlanda i dubai, där elektronik är billigt. så jag måste ha lite olika kameror att välja mellan, om c50 inte finns där! så fler tips på bra kameror mottages gärna!

Sa du inte det i början av tråden?

Tycker det verkar lukta lite bumpning här eller vad säger ni?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Glömsk

Om jag skulle lägga en rejäl sexa på en digitalkamera så skulle det bli... Vete fasiken vad de heter men något med "Ixus" eller så. Lite lagom små, i aluminium och känns allmänt rejäla och bra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Om jag skulle lägga en rejäl sexa på en digitalkamera så skulle det bli... Vete fasiken vad de heter men något med "Ixus" eller så. Lite lagom små, i aluminium och känns allmänt rejäla och bra.

Tror bestämt att det är Cannon som gör Ixuskamerorna.

Ett förslag på kamera skulle kunna vara Olympus C-5050ZOOM som verkar vara grym, kanske i dyrastelaget men men.

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Minolta Dimage F100 !

4MPixel kamera. Minsta och billigaste 4MPixel kameran här i Sverige.

Mått (BxHxD): 111,0 x 52,3 x 32,0 mm

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick en Konica KD-400Z i juklapp

Ruskigt skön kamera, 4MPixels och 3x optisk zoom. Kolla så kameran har 3x optisk zoom annars kan det kännas lite lite med t.ex 2x zoom som bla Ixus kamerorna har..

Kostar ca 5995:- i sverige. Men sen måste du lägga på ca 1k för ett 128mb kort och så en liten väska kanske.. Men det måste du oavsett kamera.
Har dubbla kortlplatser, ett SD och ett MemoryStick. Kameran är i metall och känns väldigt gedigen. Sen är den lite stajlig också i sitt metall chassi med en blå röda ögon reducerings lampa.

http://www.konica.com/products/digital/cameras/kd400z_feature...

Vi kollade lite innan eftersom det egentligen inte är min kamera, men vi kom fram till att detta är en av de bästa kamerorna i prisklassen. Dock tror jag Minoltas F100 tar vassare bilder men den är ju inte lika snygg

Om du vill ha testbilder så maila mig för jag har ingen hemsida att lägga upp dem på..

Panthip: Den kameran som jag beskriver ovan är typ samma pris och mindre.. 4MP

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

*smeker*min Canon Digital IXUS v3 (6500 i sverige)
grym kamera

Permalänk
Medlem

Men lilla gubben, du blir inte häftigare ju dyrare grejjer du har.
Snarare 5500:- "i Sverige"..

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/dixusv3.php

Digital IXUS-kamerorna tycker jag är skitbra, jäkligt små, och tar mycket bra bilder. Man kan även spela in film med ljud med dom. Köp till ett 128MB minneskort så har du det du vill ha till Thailandsresan. Jag har en IXUS V2, den tar jäkligt bra bilder trots att den bara har 2megapixel, det enda man kunde önska sig är att den skulle ha lite bättre zoom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Jag fick en Konica KD-400Z i juklapp

Ruskigt skön kamera, 4MPixels och 3x optisk zoom. Kolla så kameran har 3x optisk zoom annars kan det kännas lite lite med t.ex 2x zoom som bla Ixus kamerorna har..

Kostar ca 5995:- i sverige. Men sen måste du lägga på ca 1k för ett 128mb kort och så en liten väska kanske.. Men det måste du oavsett kamera.
Har dubbla kortlplatser, ett SD och ett MemoryStick. Kameran är i metall och känns väldigt gedigen. Sen är den lite stajlig också i sitt metall chassi med en blå röda ögon reducerings lampa.

http://www.konica.com/products/digital/cameras/kd400z_feature...

Vi kollade lite innan eftersom det egentligen inte är min kamera, men vi kom fram till att detta är en av de bästa kamerorna i prisklassen. Dock tror jag Minoltas F100 tar vassare bilder men den är ju inte lika snygg

Om du vill ha testbilder så maila mig för jag har ingen hemsida att lägga upp dem på..

Panthip: Den kameran som jag beskriver ovan är typ samma pris och mindre.. 4MP

Kommer ihåg att jag tänkte köpa Konica KD-400Z först, men som tur var fick jag tips om Minolta F100 !
Det som Konican föll av i mitt val, Konican är bara hel-automatiskt kamera, dvs inga möjligheter till manuella inställningar (focus+slutartider+bländare) + F100an tar bättre bilder, på KD-400z kan man endast spara i JPG-format, F100an har ju JPG+TIFF-format.
Konican har ingen TV-utgång.
På F100an kan man köra vanliga uppladningsbara R6 (AA)-batterier.
Sen bryr jag inte om utseendet, det är bra kvalite på BILDERNA jag vill ha.
Angående priser..... pricerunner...
Konica Revio KD-400Z 5750kr
Minolta Dimage F100 5244kr

Permalänk

rekomenderar en HP Photosmart 720..

Nöjd med min iaf

Visa signatur

| Asus A7N8X Deluxe | AMD 2600+ @ 2300Mhz | Twinmos 2x512Mb PC3200 | 1st Seagate 120GB 1st Maxtor 80GB | Geforce 6800LE @ 16/1,6 | Vattenkylt | Antec PlusView 1000AMG |

Permalänk
Medlem

jag sket i att köpa kamera i dubai... kan bli lite jobbigt att åka tillbaka dit, om kameran strular... så nu har jag köpt en kamera på mellandagsrean...

och det blev en Minolta f-100!
gullig liten kamera! köper minneskort i dubai istället... inte lika mycket pengar liksom.

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

panthip! vart hittade du minolta f-100 för 5266 kr???

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

köpte min för 6000:- på onoff...

ska jag känna mig lurad? =/

Visa signatur

Näää...

Permalänk

Det finns en handfull med svenska butiker som säljer minolta f-100 för mindre än 6000 kr. Billigast är tydligen techshop.nu som tar 5105 kr + frakt. (enligt kelkoo.se)

Visa signatur

Klicka här

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att köpa en Canon PowerShot A 40 kostar 3290 kr här i sverige..
Verkar som en riktigt vettig kamera. B.la. så har den juh ett manuellt läge där du kan ställa in lite mer på egenhand.
Har läst endel tester på den kameran och den verkar riktigt bra!

Visa signatur