Datorn låser sig och/eller startar om efter användande under belastning!

Permalänk

Datorn låser sig och/eller startar om efter användande under belastning!

Hej!

Min dator har den senaste veckan låst sig helt utan förvarning, alltså inga konstigt höga temperaturer på komponenter i datorn (HW Monitor) och inga rusande fläktar.

Datorn brukar antingen frysa eller så blir det en massa färgglada streck på skärmen och datorn startar om. När den inte startar om så är allting fortfarande igång, fläktar, allting! Men när jag ska starta datorn igen så vill den inte alltid, då får jag bryta strömen till nätagget och vänta en stund sen startar den. Jag har testat med två olika grafikkort men spelen jag spelar (CS GO och DOTA 2) låser sig, startar om, ändå. Jag körde under natten ett memtest och då låste sig datorn efter 7% på samtliga tester (testade 2048mb x 2). Jag har även det problemet att när jag ska starta catalyst center (12.7) så står det att det inte är några AMD drivrutiner installerade, jag har testat återställa och installera om men fortfarande samma problem.

Specfikationer:

Moderkort: M4A785TD-V EVO

Grafikkort: XFX Radeon 5670 1GB

Internminne: 6GB Corsair 1333mhz

Nätaggregat: 550W Corsair

Processor: AMD X2 250 3,0 Ghz

Hårddisk: Samsung 400gb

Så nu har jag lämnat all information och hoppas nu att ni kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Funkar inte memtest låter det rätt uppenbart var problemet ligger, minnena. Testa med en sticka åt gången och leta upp det defekta minnet!

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Funkar inte memtest låter det rätt uppenbart var problemet ligger, minnena. Testa med en sticka åt gången och leta upp det defekta minnet!

Okej tack! Jag återkommer när jag har gjort memtest på varje sticka!

Jag hoppas innerligt att detta är felet!

Hälsningar William

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Jag kör nu en sticka åt gången men eftersom datorn hängde sig efter 7% innan måste jag ändå köra 100% på alla stickor då? Nu på första är den 0 errors och 36% klart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WilliamPersson1:

Jag kör nu en stika åt gången men eftersom datorn hängde sig efter 7% innan måste jag ändå köra 100% på alla stickor då? Nu på första är den 0 errors och 36% klart

yes, jag hade kört till 100% på samtliga stickor för att kolla så de verkligen var helt 100.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

yes, jag hade kört till 100% på samtliga stickor för att kolla så de verkligen var helt 100.

Okej! Haha blir jobbigt tar ju typ 1 timme per sticka! Men men vill ju hitta problemet!
Jag har satt testet på "all unused ram" är det rätt eller ska jag skriva in MB, stickan är på 2gb

Permalänk

Så lite uppdatering, jag har nu kört memtest på första stickan på första ramminnes porten till 100% och 0 errors. Jag körde på "all unused ram" och hoppas att jag har gjort rätt! Nu ska jag påbörja andra minnet i första ramminnes porten!

Permalänk
Medlem

Rent spontant skulle jag säga nätagget eftersom du måste bryta strömmen och vänta ett tag. Bara för att en sektor (eller flera) på minnet är dålig så ska du kunna starta burken direkt efteråt.

Memtest tar tid... Men om du kan utesluta stickorna vore det bra. Om den ena inte går igenom, testa att bara köra med den som fungerar och låt burken stå ett tag för att se om problemet återkommer. ÄR det minnet, då fungerar burken, är det inte/något mer än minnet, ja då har du mer att felsöka

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Rent spontant skulle jag säga nätagget eftersom du måste bryta strömmen och vänta ett tag. Bara för att en sektor (eller flera) på minnet är dålig så ska du kunna starta burken direkt efteråt.

Memtest tar tid... Men om du kan utesluta stickorna vore det bra. Om den ena inte går igenom, testa att bara köra med den som fungerar och låt burken stå ett tag för att se om problemet återkommer. ÄR det minnet, då fungerar burken, är det inte/något mer än minnet, ja då har du mer att felsöka

Ja jo ibland känns det så men ibland inte eftersom det inte är alltid som jag måste hårdstänga datorn eller har problem med att starta upp den! Men när den inte vill gå igång så startar alla fläktar och allting men så blinkar den ena fläkten (lyser blått) med 15 sekunders mellanrum ungefär. Alltid när datorn går igång så piper den till och uppstarten börjar Datorn hänger sig enbart under spelande och det är aldrig så att datorn stänger av sig helt och sen för att krångla till det lite till så finns det en funktion i bios som heter "restore computer on power loss" typ, alltså att datorn ska starta om sig när det blir en kraft sänkning? Ska jag testa avaktivera denna funktion?

Vill bara lösa problemet då jag måste sälja datorn för jag börjr snart plugga och behöver en bärbar!

Hälsningar William

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Datorn går ju alltid igång efteråt men det är inte alltid som det blir ett pip och OS'et startas upp. Dom gångerna det inte blir något pip är alla fläktar och allting igång bara det att den bakre blå LED fläkten blinkar till var 15:onde sekund ungefär.

Hälsningar William

Permalänk

Har läst att vissa moderkort inte tycker om när man kör 3 ramminnen på 4 platser, alltså att det blir ojämnt.
Från ASUS hemsida för mitt moderkort "Dual Channel memory architecture". Tror ni att om jag köper ett till likadant ramminne som jag redan har 3 utav så löser det mitt problem?

Är på jobbet så kan ej testa!

Hälsningar William

Permalänk

Hej igen!

Lite uppdatering! Det verkar nu som att jag har löst problemet! Mitt moderkort är ett dual channel på ramminnes slotten, alltså moderkortet kommunicerar bara mellan 2 ramminnen alltså kan man inte ha 3 st i samtidigt en längre tid. Jag kör minnena på första och tredje platsen då det inte fungerade på 1:an och 2:an, kanske är andra slotten som är trasig? Nåja det fungerar iallafall! Hoppas att detta kanske kan hjälpa någon annan som har liknande problem!

Hälsningar William