Permalänk
Medlem

Låna pengar (låg summa)

Hej,
söker ett företag som lånar ut pengar från 2000 kr och uppåt! Vilket låneföretag är säkrast och mest schysst mot kunden?
Behöver pengar till bas-saker, hade höga räkningar förra månaden och så.
PROBLEMET ÄR, att jag kan ha kvar en prick sedan 4 år sedan, som jag betalade tillbaka dec 2009... finns det något sätt att gå runt detta?

MVH

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

en prick sitter väl i typ 3år?

Permalänk
Inaktiv

5 år har jag för mig.

Permalänk
Avstängd

3år är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Tack!
är det i regel bara 30 dagars återbetalningstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Tack!
är det i regel bara 30 dagars återbetalningstid?

Beror lite på vilket SMS bank man lånar ifrån. Dom flesta lånar bara ut i 30 dagar. Men det finns ett par tre stycken där möjligheten finns till att förlänga själva lånet.

Tex hos trustbuddy.com, vivus.se och nanokredit.se

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Meddelandelan.se

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Låna pengar av någon släkting/vän istället om det bara är några tusen. Börja spara direkt, skaffa en buffert.

Permalänk

Håller med ovanstående, låna pengar av någon nära, typ förälder, syskon eller så. Är så oförskämt hög ränta och så finns ju risken att man inte kan betala tillbaka i tid. Då kanske det är bättre med en avbetalningsplan till någon nära på några få månader.

Permalänk
Medlem

Kan också bara hålla med ovanstående två inlägg.

Har du problem med att få pengarna att räcka till så är det sista du bör göra att låna, speciellt till de ofta mycket höga räntor sådana där låneföretag tar ut.
Vet du med säkerhet att du kommer att tjäna mycket mer pengar inom en snar framtid och du inte har pengar för att äta (ens om du begränsar dig till det billigaste du kan hitta) så visst, då kan kanske ett mindre lån vara vettigt. Dock bör du isåfall till varje pris försöka låna av släktingar eller vänner istället.

Lånar du bara för att du använt mer pengar än du fått in och inte tror att du kommer att tjäna betydligt mer inom en snar framtid, så är du på mycket hal is. Då kommer du bara ha ännu svårare nästa månad, när du är pank igen och dessutom har ännu högre räkningar till följd av räntorna.
Det går inte att låna sig ur en ekonomisk svår situation. Det blir bara värre.

Men som sagt, allt beror mycket på hur det ser ut med framtida inkomster för dig.

Det finns garanterat inte något företag som lätt ger ut lån utan seriös kreditprövning utan att samtidigt ta ut rejäla räntor.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Alternativt, om du inte har släktingar och vänner som kan låna ut en liten summa och om du vet med dig att du kommer att klara dig nästkommande månader så kan du ju alltid ta och sälja något du äger.
Använder du din mixer? Behöver du din micro? När cyklade du senast? Samtidigt som du får in små hundringar här och där så blir du av med massa saker du möjligtvis inte använder och som kanske t.o.m. kostar en slant att äga så som bil eller.. umm.. hund.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

OKej, tack för svar!
Har mejlat min morsa och frågat efter råd angående detta. Kanske kan jag få en slant från henne!
Hade skyhöga räkningar förra månaden, och har inte råd med mat och cigg denna månad... :s

Har faktiskt inget att sälja av just nu, som går att sälja dvs. Har en gammal antik gungstol, som jag inte blir av med... Det antika värdet är väl på 1000 kr, tror jag?

... tror det löser sig utan ett lån, får se...

Permalänk
Medlem

Att låna till att ha råd med sina vardagliga räkningar är att börja i fel ände.

Varför blev räkningarna så höga, varför har du inte råd att betala och varför har du inga sparade pengaR?
Besvara dessa tre frågor så är du snart nära en lösning.

Men för att svara på din tråd, om du inte har föräldrar/vänner att låna av så är valfritt SMS-låne institut eller bank som är bäst att vända sig till.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Att låna till att ha råd med sina vardagliga räkningar är att börja i fel ände.

Varför blev räkningarna så höga, varför har du inte råd att betala och varför har du inga sparade pengaR?
Besvara dessa tre frågor så är du snart nära en lösning.

Men för att svara på din tråd, om du inte har föräldrar/vänner att låna av så är valfritt SMS-låne institut eller bank som är bäst att vända sig till.

Mitt liv är upp och nervänt nu, så har helt enkelt skitit i att prioritera ekonomin...
Får se hur jag går tillväga, vet inte om jag kommer få några extra cash i framtiden, så bäst är nog - som erat råd lyder, att fråga vänner och familj. Förhoppningsvis blir det ett lån från familj.

MVH

Permalänk
Medlem

Börja med att ge fan i ciggen. Har du räknat ut hur mycket pengar du lägger på cigg varje månad? Skulle gissa på att det blir några slantar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Börja med att ge fan i ciggen. Har du räknat ut hur mycket pengar du lägger på cigg varje månad? Skulle gissa på att det blir några slantar.

Visserligen bra tillfälle att försöka sluta. Men med tanke på att TS nämnde om något om att livet var upp och ned så kan det vara extra svårt att hålla humör och fingrar i styr.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kan du inte låna från banken... 2000 kr är ju inte jättesummor...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

2 cents.

Om du redan haft en betalningsanmärkning för några år sedan och nu överväger att ta ett paniklån för att klara av de omedelbara utgifterna så tror jag ju inte riktigt på att det handlar om en tillfällig knipa. Du bör nog ransaka dig själv en del.

Dessutom, att låna pengar för att kunna köpa "cigg" låter ju rent av efterblivet. Om något borde det väl vara en ögonöppnare för att sluta? Att "livet är uppochner" borde faktiskt vara ett incitament för att försöka ordna upp saker istället för en ursäkt att "röka cigg och leva på kredit". Sluta uppmuntra nu.

Och till OP, sluta röka, lev på pasta, spara, och må bättre.... om ett tag.

Permalänk
Medlem

HAr du en anställning så kan du försöka prata med dem om att få ut en liten del i förskott (tex. 2000kr).

Permalänk
Skrivet av mattoys:

HAr du en anställning så kan du försöka prata med dem om att få ut en liten del i förskott (tex. 2000kr).

Det löser ju inte hans problem med att spendera mer än han tjänar....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vi vet ju iofs inte om det verkligen handlar om att leva över sina resurser. En betalningsanmärkning några år gammal råkar allt för många ut för och det behöver inte ha att göra med vare sig slarv eller brist på pengar att göra. Om tillfälliga problemen inte är ursprunget från hans ekonomiska situation så är ju tips som "ta dig i kragen" tämligen uddlösa.
Scenario1: Rånad eller inbrott, studierna kräver dator vilken man förlorade, behöver tillfälligt pengar innan försäkring kan fås in.
Scenario2: En nära vän sitter i ekonomisk knipa, man lånar ut pengar trots risk för att man vill inte att vännen ska råka mer illa ut än vad den redan råkat ut för, nästa månad har vännen inte hunnit skrapa ihop allt, man måste vänta till nästa månad, man behöver 2 lax för sitt utlägg vilket säkerligen man kommer få tillbaka.
Scenario3: Man är en lat jävel som varken orkar jobba eller gå till soc. Man röker på varje dag och tänker att det ordnar sig. Alla pengar är slut, man har inte tvättat på fyra månader och hyresvärden står och skriker utanför fönstret om något värdsligt.
När är det dags att tala om att leva över sina tillgångar och ändra vanor?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

För det första hade jag slutat med cigaretterna och för det andra hade jag ringt till företagen som skickat räkningarna och berättat för dem att det inte går ihop sig riktigt denna månad och frågat om det skulle gå att skjuta lite på betalningen eller dela upp den lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.