Val av skärm till hösten - 27", 2560x1440, IPS/PLS

Permalänk
Medlem

Val av skärm till hösten - 27", 2560x1440, IPS/PLS

Hej! Jag har nu på senare tid bestämt mig för att köpa ny skärm så fort jag får min nästa lön och då är det fyra alternativ som jag har titttat på. Jag slösurfar och IRCar mest men spelar även spel ibland.

Alternativen jag har tittat på är:
DELL U2713HM -- ett säkert val, helt enkelt, och troligtvis det i överlag bästa alternativet.

Samsung S27A850T -- skärmen som tilltalar mig mest estetiskt; i överlag snyggast, samt på pappret väldigt bra specifikationer, men lägre skärmstyrka än U2713HM.

ASUS PB278Q -- ganska osäkert val. Verkar vara väldigt snarlik S27A850T men eftersom den inte är släppt ännu finns risken med barnsjukdomar.

LG EA83 -- egentligen så verkar denna skärm vara fantastisk, den har lägre responstid än U2713HM men samtidigt högre maximal ljusstyrka, samt så är den fabrikskalibrerad till skillnad från S37A850T. Verkar vara väldigt lovande, men även här finns risken med barnsjukdomar. Ser ganska bra ut utseendemässigt.

Är det någon annan som också funderar på dessa fyra? Vilken tänker ni köpa i så fall och varför? Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hej! Jag har nu på senare tid bestämt mig för att köpa ny skärm så fort jag får min nästa lön och då är det fyra alternativ som jag har titttat på. Jag slösurfar och IRCar mest men spelar även spel ibland.

DELL U2713HM -- ett säkert val, helt enkelt, och troligtvis det i överlag bästa alternativet.

Samsung S27A850T -- skärmen som tilltalar mig mest estetiskt; i överlag snyggast, samt på pappret väldigt bra specifikationer, men lägre skärmstyrka än U2713HM.

ASUS PB278Q -- ganska osäkert val. Verkar vara väldigt snarlik S27A850T men eftersom den inte är släppt ännu finns risken med barnsjukdomar.

LG EA83 -- egentligen så verkar denna skärm vara fantastisk, den har lägre responstid än U2713HM men samtidigt högre maximal ljusstyrka, samt så är den fabrikskalibrerad till skillnad från S37A850T. Verkar vara väldigt lovande, men även här finns risken med barnsjukdomar. Ser ganska bra ut utseendemässigt.

Är det någon annan som också funderar på dessa fyra? Vilken tänker ni köpa i så fall och varför? Vad rekommenderar ni?

Utan tvekan DELL U2713HM

Dell har även bäst support

Permalänk
Medlem

Varför bryr du dig om ljusstyrka? Man får ju ändå ställa ner den rejält! min är på 50% op min dell u3011

köp u2713hm, verkar riktigt smexy!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Varför bryr du dig om ljusstyrka? Man får ju ändå ställa ner den rejält! min är på 50% op min dell u3011

köp u2713hm, verkar riktigt smexy!

Spelar väl kanske ingen större roll i praktiken egentligen, men det är viktigt att ta alla betydande faktorer i beräknan vid köp för så pass mycket pengar!

Permalänk
Medlem

Står också och velar om vilken 27" 1440p skärm man ska köpa. Har sett lite videorecensioner på Samsung S27B970D och den har precis kommit i lager på inet. Någon anledning varför du inte listat den? Väntar med spänning på ett test med de vanligaste 1440p skärmarna med högre upplösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Står också och velar om vilken 27" 1440p skärm man ska köpa. Har sett lite videorecensioner på Samsung S27B970D och den har precis kommit i lager på inet. Någon anledning varför du inte listat den? Väntar med spänning på ett test med de vanligaste 1440p skärmarna med högre upplösning!

Har inte tittat på den så mycket i och med att jag har tyckt att den verkar vara alldeles för dyr, men faktum är att jag tittade lite på den tidigare idag innan jag läste ditt inlägg och den verkar ju faktiskt vara helt fantastisk. Det är ju just priset som gör att man tvekar, dock... vill ju köpa tre stycken totalt och det blir ju bra saftigt om jag ska ha tre stycken då. Men ja, den verkar vara helt fantastisk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stealthbomb:

970D är en designskärm. Rent bildmässigt är den i klass med de andra 1440p skärmarna.

Permalänk
Medlem

Köpte själv nyss Dell 2713 från webhallen efter rekomendering tillsammans med qpad k5 LE pro, qpad mk-85 och qpad heaton xl mousepad. Blir själva datorn denna månad med från inet, detta var bara tillbehören
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ja, U2713 verkar som sagt vara ett hett alternativ men jag är inte så jättetaggad på utseendet - tycker baksidan är strykful, framför allt. Sen har jag läst att den inte ska lämpa sig så jättebra för spel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja, U2713 verkar som sagt vara ett hett alternativ men jag är inte så jättetaggad på utseendet - tycker baksidan är strykful, framför allt. Sen har jag läst att den inte ska lämpa sig så jättebra för spel.

Hur ofta sitter du och tittar på baksidan av skärmen? ^^,

Ska du inte spela väldigt snabba spel så funkar den säkert alldeles utmärkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har också länge varit inne på att skaffa just en 27" med högre upplösning. Skulle jag valt idag hade det nog blivit dell. Men eftersom där är 2 skärmar som är på intåg så tycke jag att man ska vänta lite. Värt och vänta 3-4 veckor om nu tex asus skärmen skulle vara bättre i något avseende. Visst att där kan finnas barnsjukdomar men risken är nog lika stor på vilken skärm som, inte första skärmen asus producerar.
Jag vet aldrig om LG gav något tidangivelse på sin, men asus sa ju i slutet på denna månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Står PLS på den är det liknande IPS med bra färger och betraktningsvinkel ??
Med prislapp på $1100 på newegg så borde det vara det.. men så dyr så skulle jag kanske tittat på Nec istället..

Edit: tittade på wikipedia

Citat:

Samsung Electronics introduced technology named Super PLS (Plane to Line Switching) with the intent of superseding conventional IPS. Samsung claims the following benefits of Super PLS (commonly referred to as just "PLS") over IPS:

100 percent improvement in viewing angle[dubious – discuss]
10 percent increase in brightness
Up to 15 percent decrease in production costs
Increased image quality

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Hur ofta sitter du och tittar på baksidan av skärmen? ^^,

Ska du inte spela väldigt snabba spel så funkar den säkert alldeles utmärkt.

Det är ju just det. Är väl medveten om att det är grejer som jag troligtvis inte skulle märka av när jag väl har skärmen i handen (eller på skrivbordet), men jag har ändå svårt för att låta bli att oroa mig för det

Skrivet av imo:

Jag har också länge varit inne på att skaffa just en 27" med högre upplösning. Skulle jag valt idag hade det nog blivit dell. Men eftersom där är 2 skärmar som är på intåg så tycke jag att man ska vänta lite. Värt och vänta 3-4 veckor om nu tex asus skärmen skulle vara bättre i något avseende. Visst att där kan finnas barnsjukdomar men risken är nog lika stor på vilken skärm som, inte första skärmen asus producerar.
Jag vet aldrig om LG gav något tidangivelse på sin, men asus sa ju i slutet på denna månaden.

Tror det stod något om November angående LGs skärm.

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten ändring. Blev Samsung 27" S27B970D (PLS /LED) - [HV] från webhallen istället för u2713. Om den skärmen blir bra köper jag 2 till annars säljer jag en. Kommer ladda upp några bilder när jag fått skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Spelar väl kanske ingen större roll i praktiken egentligen, men det är viktigt att ta alla betydande faktorer i beräknan vid köp för så pass mycket pengar!

Tänkte bara ge dig lite Feedback på Samsungskärmen...
Jag har föregångaren S27850D och måste säga att det är en superb skärm. PLS som teknik är klockren, vilken skärpa!
Bilden är grym redan från inköp med alla "Presets" men jag kalibrerade min skärm ganska snart och ujuj vilken bild.
Liten eller ingen Backbleed (Kanske hade tur med mitt exemplar) som fler har klagat på , mycket bra justeringsmöjligheter då det är en "Proffsskärm", cleant yttre och bra pris gör att jag tycker du ska överväga Samsung.
Lycka till.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag har tittat på u2711 och 850t(men inte u2713). I den duellen valde jag 850t, pga dassiga färger (ag-coatingen) på u2711:an och jag är enormt nöjd med min 850t. Sneglade på 970 också, men den kändes omotiverat dyr, då hade jag hellre gått upp på 30". Förutom lite blb, som jag inte stör mig på, är 850t en perfekt 27" i mina ögon. Hör av dig om du har några funderingar om den!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Tänkte bara ge dig lite Feedback på Samsungskärmen...
Jag har föregångaren S27850D och måste säga att det är en superb skärm. PLS som teknik är klockren, vilken skärpa!
Bilden är grym redan från inköp med alla "Presets" men jag kalibrerade min skärm ganska snart och ujuj vilken bild.
Liten eller ingen Backbleed (Kanske hade tur med mitt exemplar) som fler har klagat på , mycket bra justeringsmöjligheter då det är en "Proffsskärm", cleant yttre och bra pris gör att jag tycker du ska överväga Samsung.
Lycka till.

Skrivet av daolo:

Jag har tittat på u2711 och 850t(men inte u2713). I den duellen valde jag 850t, pga dassiga färger (ag-coatingen) på u2711:an och jag är enormt nöjd med min 850t. Sneglade på 970 också, men den kändes omotiverat dyr, då hade jag hellre gått upp på 30". Förutom lite blb, som jag inte stör mig på, är 850t en perfekt 27" i mina ögon. Hör av dig om du har några funderingar om den!

Ni kan börja med att svara på hur den är att spela på! märker ni några eftersläpningar, lite för hög input lag eller liknande? Sen får ni gärna ta lite kort på era skärmar också, vill se hur den ser ut i vanlig rumsmiljö. Lutar åt 850T just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ni kan börja med att svara på hur den är att spela på! märker ni några eftersläpningar, lite för hög input lag eller liknande? Sen får ni gärna ta lite kort på era skärmar också, vill se hur den ser ut i vanlig rumsmiljö. Lutar åt 850T just nu.

Jag spelar mest BF3 och Diablo och skärmen funkar otroligt bra i dessa, INGA nackdelar enligt mig, då jag låst frameraten på 60FPS.

Bild på min skärm i hemma miljö har du i mitt galleri (Bland dom sista bilderna) min skärm ser likadan ut som den nya.

http://www.sweclockers.com/galleri/8813-nytt-datorbygge-20

Visa signatur

#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Jag spelar mest BF3 och Diablo och skärmen funkar otroligt bra i dessa, INGA nackdelar enligt mig, då jag låst frameraten på 60FPS.

Bild på min skärm i hemma miljö har du i mitt galleri (Bland dom sista bilderna) min skärm ser likadan ut som den nya.

http://www.sweclockers.com/galleri/8813-nytt-datorbygge-20

Du har inte lust att ta lite flera bilder? Gärna med bättre kvalité också om möjligheten finns!

Permalänk
Medlem

Bumpar lite. Fler åsikter, någon?

Permalänk
Medlem

Jag var inne på en butik idag och kollade lite på skärmar men den enda högupplösta de hade var en Dell U2711 och jag tyckte AG coatingen var på tok för överdriven. Om Dell U2713 har samma anti glare filter är det en dealbreaker för min del. Någon som kan länka info om att Samsung 970D bara är en designerskärm? Omdömen är ju tyvärr extremt opartiska då ens egna grejer alltid är bäst, men på newegg verkar folk med erfarenhet av bättre skärmar ge den lovord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Jag var inne på en butik idag och kollade lite på skärmar men den enda högupplösta de hade var en Dell U2711 och jag tyckte AG coatingen var på tok för överdriven. Om Dell U2713 har samma anti glare filter är det en dealbreaker för min del. Någon som kan länka info om att Samsung 970D bara är en designerskärm? Omdömen är ju tyvärr extremt opartiska då ens egna grejer alltid är bäst, men på newegg verkar folk med erfarenhet av bättre skärmar ge den lovord.

Nej, U2713 ska ha en väldigt mild AG. Antar att den är nåt i stil med AG'n på Samsungs PLS:er.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Fick hem S27B970D idag från inet och är väldigt nöjd än så länge. Skärmen skriker av snygghet direkt från lådan. Försöker Calibrate den med Spyder4pro.

Permalänk
Skrivet av Reqlol:

Fick hem S27B970D idag från inet och är väldigt nöjd än så länge. Skärmen skriker av snygghet direkt från lådan. Försöker Calibrate den med Spyder4pro.

Tycker skärmen verkar intressant, men jag har läst på någon review att skärmen har för dålig respons för att spela på. tror det var på TFT de sa det, men inte säker.

Skriv gärna här hur det känns att spela FPS om du märker någon input lagg.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tycker skärmen verkar intressant, men jag har läst på någon review att skärmen har för dålig respons för att spela på. tror det var på TFT de sa det, men inte säker.

Skriv gärna här hur det känns att spela FPS om du märker någon input lagg.

Känner absolut inte av något Input lagg alls. Har provat BF3,Trine,wow,cod,d3,doota2,lol etc och känner absolut inte av något. Men jag måste skriva wow vilken bild och vilka färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reqlol:

Känner absolut inte av något Input lagg alls. Har provat BF3,Trine,wow,cod,d3,doota2,lol etc och känner absolut inte av något. Men jag måste skriva wow vilken bild och vilka färger.

Är det din första 27"+ med hög upplösning eller har du erfarenhet av liknande skärmar tidigare? Hur upplevs text på vit bakgrund?

Permalänk
Skrivet av Reqlol:

Det låter bra. Tack för att du återkom med svar. Nu kan man ha den skärmen i åtanke, men tycker fortfarande att den är lite dyr då man kan få DELLS U3011 för samma pris.

Jag har själv U3011 och är riktigt nöjd , men om man ska byta sen så verkar den skärmen vara grym. Färgerna verkar vara korrekta redan från box vilket är ganska ovanligt.

Väntade på den länge då man fick höra först om den , men kunde inte vänta längre och köpte U3011.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det låter bra. Tack för att du återkom med svar. Nu kan man ha den skärmen i åtanke, men tycker fortfarande att den är lite dyr då man kan få DELLS U3011 för samma pris.

Jag har själv U3011 och är riktigt nöjd , men om man ska byta sen så verkar den skärmen vara grym. Färgerna verkar vara korrekta redan från box vilket är ganska ovanligt.

Väntade på den länge då man fick höra först om den , men kunde inte vänta längre och köpte U3011.

Titta annars på S27A850T, verkar vara samma grej i princip bortsett från designen. Och så är den billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Titta annars på S27A850T, verkar vara samma grej i princip bortsett från designen. Och så är den billigare.

Jag håller med, finns inget som motiverar köp av S27B970D före S27A850T förutom designen möjligtvis enligt mig.

Priset är så pass mycket högre för S27B970D och jag föredrar den mattsvarta designen hos S27850T.

S27B970D:
http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...
S27A850T:
http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/monit...

Visa signatur

#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Har också dell u3011 för några månader sen tillbaka, men jag gillar absolut inte Dells ANTI-GLARE vilket gör färgerna mer o korrekta. Japp Samsung har kalibrerat skärmen så det finnns riktigt många inställningar som man kan välja i mellan.