Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Hade samma problem fast med Asus 4070 super. Testade 3 olika datorer och två telefoner, samt med chrome, brave och edge. Inget funkade och nu är de "slutsålda"

Elgiganten hade väl inget 4070 super på rea? Kan du länka?

Visa signatur

Acer Nitro 16
Ryzen 9 8945HS 1TB SSD 32GB RAM RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Elgiganten hade väl inget 4070 super på rea? Kan du länka?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Tipsades om i fyndtråden med.

Permalänk
Medlem

Just det, den såg jag. Jag kollade lite för fort och trodde det var ett vanligt 4070. My bad!

Visa signatur

Acer Nitro 16
Ryzen 9 8945HS 1TB SSD 32GB RAM RTX 4070

Permalänk
Skrivet av Fortitude:

Just det, den såg jag. Jag kollade lite för fort och trodde det var ett vanligt 4070. My bad!

Sitter och morrar att jag missade denna deal med. Men alltså...hur många hade de inne tro?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Sitter och morrar att jag missade denna deal med. Men alltså...hur många hade de inne tro?

Inga skulle jag tro, mest för syns skull. Jag försökte köpa redan vid halv sju i morse.

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Produkt: PC Gamer iCUE AMD 4060 - MSI GeForce RTX 4060 8GB - Corsair 3000D Airflow RGB Case - Mere Card ASUS A520M-A CSM - Corsair Vengeance 2X8GB DDR4 3600-1 TB SSD - Windows 11 Pro
Länk: https://www.amazon.se/-/en/PC-GAMING-Corsair-A520M-Vengeance/...
Kategori: Datorer
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/search?search=icue%204060
Pris: 9407 kr

Bland de bäst prissatta datorerna med RTX 4060, oklart dock vad för AM4-processor.

Denna är väl ännu mer värd, även vattenkylning:

https://amazon.se/dp/B0D1CTX22Y

Inlägg flyttat, länk städad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av chevyboy:

Vad skulle det kosta att sätta ihop en med likadana delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Man hoppas ju alltid på fynd på någon premium platta/dator som Surface pro men sällan det är rea på dom.

Plastiga saker har jag fått nog av 😅

Normalt så är det ganska sällan som produkter från Microsoft och Apple reas ut enormt, men tyckte det var en rätt OK rea på Inet under BF gällande både Surface Pro och MacBook Pro (stream).

1 x Microsoft Surface Pro Copilot+ OLED - Snapdrago 19 990kr
- På köpet till Microsoft Surface Pro Copilot+ OLED - Snapdragon X Elite | 16GB | 1TB

1 x Microsoft Surface Pro Type Cover Svart 0kr
-
SweClockersmedlem - Fri Frakt
Frakt:
0 kr
Summa (inkl. moms):
19 990 kr

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk

Inga skulle jag tro, mest för syns skull. Jag försökte köpa redan vid halv sju i morse.

Eh...va? Sjukt ju.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Alltså...jag får okänt fel på Elgiganten när jag ska lägga till en vara. Vad är det som pågår?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Alltså...jag får okänt fel på Elgiganten när jag ska lägga till en vara. Vad är det som pågår?

Buggat hela dagen, försökte köpa ett moderkort i 2 timmar imorse vid lanseringen. Gav upp till slut.

Permalänk
Skrivet av shogou:

Buggat hela dagen, försökte köpa ett moderkort i 2 timmar imorse vid lanseringen. Gav upp till slut.

Kan själv bli lite långsint när det kommer till när stora företag inte får bukt med saker...
Borde man inte sätta någon på det ASAP, och t o m låta dem jobba natt om saker inte funkar?`

Känner mig sååååå viktig som kund.

Visa signatur

Permalänk

Jag fick ett försökte flera gånger men tata så gick det att beställa. Konstigt jag har aldrig tur annars.

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk

@tomle @martinot @Tellion @Grabben_83a @Ajohan77
(Hoppas att jag använder @-funktionen rätt för att uppmärksamma ovanstående användare. Har frågor till er i slutet av inlägget.)

Jag köpte också en Lenovo Thinkpad X13 G1 från Reuseit när de lade upp andra omgången. Har bara hunnit öppna paketet och inspektera översiktligt, ska kolla närmare framöver.
Både kartong och datorpåse hade bruten försegling. Tillverkningsdatum enl kartong är december 2021. På en klisterlapp på kartongen står det ”BIOS pwd borttaget. Secureboot avstängt”. Enligt annonsen ska den vara oanvänd men den börjar säljas 3 år efter tillverkning med brutna förseglingar och ändringar i bios, vilket gör mig tveksam.

Jag är osäker på om min dator är ny och oanvänd. Ovan och undersida har fingeravtryck, vitt mjöligt damm, några märken samt skavmärken på gummitassarna. Mellan skärm och tangentbord ligger formskuren skumplast som skydd. Skärmsidan ser ganska orörd ut, lite damm mellan skärmpanel och bezel. Tangentbordet ser orört ut. Dock har musplattan har lite repor och skavmärken.
Jag har ännu inte startat den och kollat BIOS o Windows.

Ni som också köpt datorn:
- Har ni kollat batterihälsa och antalet laddcykler? Ex. i Lenovo Vantage eller i cmd med "powercfg /batteryreport". Eftersom batteriet är 3 år gammalt, påstås vara oanvänt och borde varit urladdat hela tiden så undrar jag hur väl det överlevt detta och om det verkligen är oanvänt.

- Har ni kollat smart-värden på hårddisken? Ex. via Crystaldiskmark eller inbyggt i flera linux-distar. Power On Hours borde visa ifall datorn verkligen är ny eller använd, om de inte bytt hdd förstås.

Jag ska själv kolla upp detta när jag har möjlighet och rapporterar här ifall det finns intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Vad skulle det kosta att sätta ihop en med likadana delar?

Om den ska vara vit med vattenkylning osv så skulle den kosta mer att sätta ihop själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chevyboy:

Ja verkligen!

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacitus Dillmore:

(Hoppas att jag använder @-funktionen rätt för att uppmärksamma ovanstående användare. Har frågor till er i slutet av inlägget.)

Jag köpte också en Lenovo Thinkpad X13 G1 från Reuseit när de lade upp andra omgången. Har bara hunnit öppna paketet och inspektera översiktligt, ska kolla närmare framöver.
Både kartong och datorpåse hade bruten försegling. Tillverkningsdatum enl kartong är december 2021. På en klisterlapp på kartongen står det ”BIOS pwd borttaget. Secureboot avstängt”. Enligt annonsen ska den vara oanvänd men den börjar säljas 3 år efter tillverkning med brutna förseglingar och ändringar i bios, vilket gör mig tveksam.

Jag är osäker på om min dator är ny och oanvänd. Ovan och undersida har fingeravtryck, vitt mjöligt damm, några märken samt skavmärken på gummitassarna. Mellan skärm och tangentbord ligger formskuren skumplast som skydd. Skärmsidan ser ganska orörd ut, lite damm mellan skärmpanel och bezel. Tangentbordet ser orört ut. Dock har musplattan har lite repor och skavmärken.

- Har ni kollat batterihälsa och antalet laddcykler? Ex. i Lenovo Vantage eller i cmd med "powercfg /batteryreport". Eftersom batteriet är 3 år gammalt, påstås vara oanvänt och borde varit urladdat hela tiden så undrar jag hur väl det överlevt detta och om det verkligen är oanvänt.

- Har ni kollat smart-värden på hårddisken? Ex. via Crystaldiskmark eller inbyggt i flera linux-distar. Power On Hours borde visa ifall datorn verkligen är ny eller använd, om de inte bytt hdd förstås.

Jag ska själv kolla upp detta när jag har möjlighet och rapporterar här ifall det finns intresse.

Min dator såg oanvänd ut, inga repor eller märken, och skärmen skyddades av ett tunt, mjukt skydd av samma typ som jag har fått på andra laptops jag köpt. Hårddisken kan jag inte kolla för jag bytte ut mot en annan jag hade liggande. Allt såg orört ut inuti datorn, inget damm eller märken. Kollade batteriet nu. Kan inte bedöma om det är originalbatteri eller om det är utbytt, men värdena ser ut så här:
battery
present: yes
rechargeable: yes
state: discharging
warning-level: none
energy: 16.16 Wh
energy-empty: 0 Wh
energy-full: 48.02 Wh
energy-full-design: 48.02 Wh
energy-rate: 5.019 W
voltage: 11.23 V
charge-cycles: 4
time to empty: 3.2 hours
percentage: 33%
capacity: 100%
technology: lithium-polymer
icon-name: 'battery-good-symbolic'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajohan77:

Min dator såg oanvänd ut, inga repor eller märken, och skärmen skyddades av ett tunt, mjukt skydd av samma typ som jag har fått på andra laptops jag köpt. Hårddisken kan jag inte kolla för jag bytte ut mot en annan jag hade liggande. Allt såg orört ut inuti datorn, inget damm eller märken. Kollade batteriet nu. Kan inte bedöma om det är originalbatteri eller om det är utbytt, men värdena ser ut så här:
battery
present: yes
rechargeable: yes
state: discharging
warning-level: none
energy: 16.16 Wh
energy-empty: 0 Wh
energy-full: 48.02 Wh
energy-full-design: 48.02 Wh
energy-rate: 5.019 W
voltage: 11.23 V
charge-cycles: 4
time to empty: 3.2 hours
percentage: 33%
capacity: 100%
technology: lithium-polymer
icon-name: 'battery-good-symbolic'

Vilket program använder du för att kolla batterinfo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Jag kör med Ubuntu på den här datorn och programmet heter Power Statistics.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Jag körde med diagnostiken från Lenovo, Commercial Vantage (medföljer färdiginstallerat i maskinen) och dess Maskinvarugenomsökning. Fick fram följande information om mitt batterie:

Kemiska komponenter LiP
Tillverkare SMP
Serienummer 1409
Designspänning 11.46 Volts
Full laddningskapacitet 49.93 Wh (4356 mAh)
Designkapacitet 48.01 Wh (4189 mAh)
Antal cykler 3
FRU-artikelnummer 5B10W139
Version av inbyggd programvara 0005-0305-0101-0009
Streckkod X3XP18901C1
Drivrutinsversion 10.0.26100.2454

De 3 cyklerna ovan är de som jag själv kört. Batteriet var alltså helt nytt och oanvänt när jag fick datorn (och datorn i övrigt var helt splitter ny, förutom att den var öppnad).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Har inte varit hemma på en vecka, så inte hunnit kolla, tänkte göra en batteri kontroll, samt en kontroll på ssd’n, när tid finns, har bara installerat Windows 11 än så länge. Men tänkte göra en ren installation av Windows lite senare ändå. Ssd'n kommer nog bytas ut mot en större.

Edit:

Har 4 st cykelräkning, jag har gjort en så den har ju laddat 3 gånger innan mig iaf.

Jag kan inte se några skavanker på datorn i övrigt.

Edit 2:

Har kört CrystalDiskInfo där får jag en drift tid på 3 timmar på SSDn

Ja vad skall man säga? "Ny i kartong? Nej " men lite använd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenalinkick:

Produkt: 65" LG OLED evo AI C4 4K Smart TV 2024
Länk: https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled-evo/oled65c44la/
Kategori: TV
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470152
Pris: 16749kr

Använd koden CIC_2 för 10% rabatt
Om du är medlem på LG får du ytterligare 2% rabatt.

Funkar såklart på alla storlekar/modeller.

Bra tips. Har ett one for all väggfäste och läste i testet i Ljud och Bild att C4 inte var lika lämplig som B serien att sätta på väggen. Är det ett problem?

Har dåliga porösa väggar och nog bekymmer med att sätta upp det fästet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veratio:

Bra tips. Har ett one for all väggfäste och läste i testet i Ljud och Bild att C4 inte var lika lämplig som B serien att sätta på väggen. Är det ett problem?

Har dåliga porösa väggar och nog bekymmer med att sätta upp det fästet.

Det är tvärtom, C4 är bättre än B4 då vissa portar pekar bakåt på B4.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

"Produkt: Steelseries Prime Wireless
Länk: https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/prime-tradlos-rgb-g...
Kategori: Möss
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5794661
Pris: 149kr

Ej i lager just nu, men preliminärt datum den 27e december."

Nu kom mail ang fel pris, dvs ingen leverans för min del. Inte helt oväntat faktiskt

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk

Tack till er som tog tid att kolla batteri- och hdd-status på era Thinkpad X13.

Efter att ha mer noggrant undersökt min dator i dagsljus så visar den inga tecken på tidigare användning, varken ytligt eller på komponenter. Battery cycle count = 0. Battery manufacturing date är april/augusti (04/08) 2021. HDD power on hours = 1.

Ett enkelt sätt att kontrollera sin Thinkpads status är genom Lenovo Diagnostics UEFI. Tryck F10 vid uppstart. Där finns systeminfo samt smart-värden.

Permalänk
Medlem

Tack till er som tog tid att kolla batteri- och hdd-status på era Thinkpad X13.

Efter att ha mer noggrant undersökt min dator i dagsljus så visar den inga tecken på tidigare användning, varken ytligt eller på komponenter. Battery cycle count = 0. Battery manufacturing date är april/augusti (04/08) 2021. HDD power on hours = 1.

Ett enkelt sätt att kontrollera sin Thinkpads status är genom Lenovo Diagnostics UEFI. Tryck F10 vid uppstart. Där finns systeminfo samt smart-värden.

Förklaringen till att de anges som nya men ändå är öppnade och fixat i BIOS är nog för att något större företag beställt ett helt gäng (mååånga). De har beställt med viss BIOS-konfig, sedan har en del legat och aldrig kommit till användning och säljs nu vidare.

Permalänk
Medlem

Jaha fick man mail att musen man beställde på rean och betalade hos maxgaming blivit avbeställd?
Någon mer som råkat ut för samma att maxgaming inte står bakom det dom sålt och drar tillbaka ordern?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Jaha fick man mail att musen man beställde på rean och betalade hos maxgaming blivit avbeställd?
Någon mer som råkat ut för samma att maxgaming inte står bakom det dom sålt och drar tillbaka ordern?

Priset var ju uppenbarligen felaktigt så är ju knappast förvånande att de makulerar beställningarna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Var ju ett rätt konstigt pris så var väl inte oväntat.

Permalänk
Medlem

Inb4
" Har avtalad orderbekräftelse och har anmält detta till ARN"
/S