Skrivet av Zidious G:
Hallå!
I morse när jag startade datorn var allt bra. När jag startade den nu i eftermiddags så var uppstarten väldig seg. Den stod still i BIOS länge. Väl framme i Windows så finns inte min ena hårddisk. Den finns inte i enhetshanteraren och inte ens i BIOS. Jag har OS på min SSD och den fungerar som den ska men min lagringsdisk, F:, som var min primära tidigare är den som krånglar. Jag kopplade just ur den och då startar datorn som vanligt igen. Har den lagt av helt? Jag har inte hört några som helst skrapande ljud eller dylikt. Om det är så att den har lagt av, vilka bra data recoveryprogam rekommenderas?
Precis som föregående svar, kan det vara ett allvarligare hårdvarufel. Men, det är lätt att ta ut större problem i förskott, än vad det i verkligheten egentligen är. Mitt tips är att du öppnar lådan och ser så att SATA-kabeln sitter fast ordentligt. Lyssna så disken får ström när den är igång, det är svårt att gissa sig till det om det nu inte är den enda mekaniska hårddisken du har i burken.
Du kan också prova koppla ur alla andra fungerande diskar, och se om BIOS hittar den "defekta" då. Om fortfarande inget händer, "låna" ström- och SATA-kabel från den fungerande disken, alternativt kan du prova att flytta den till en annan dator. Fungerar det då, ligger i så fall felet antingen hos SATA-kabeln eller kontakten på moderkortet. Jag vet inte hur många gånger man har varit med om folk som har varit på väg att slänga hårddiskar, bildskärmar och RAM-minnen på grund av dåliga kontakter eller kablar. När du kopplar in hårddisken, ska du hitta den under rubriken "SATA device" eller liknande.
Om du:
- ser hårddisken med sin rätta kapacitet och namn, fungerar allt som det ska.
- ser hårddisken, men med konstiga tecken eller felaktig diskkapacitet, är antingen disken eller interfacekabeln defekt.
- vissa gånger ser hårddisken vid uppstart, men andra inte, beror det antingen på glapp, att strömmen varit frånkopplad och BIOS återställts, eller felaktiga RAID-inställningar (BIOS kan ha IDE som primärläge, och har du då, som i mitt läge, disk 0 som SATA-6 och disk 1 som SATA-5, startar den från SATA-5 och säger att OS saknas)
- ser att hårddisken överhuvudtaget inte har någon kontakt med BIOS, ligger det troliga felet i att hårddisken inte har någon ström, eller att SATA-kabeln antingen saknas eller glappar.
Hoppas det hjälpte dig lite.