Gigabyte bekräftar grafikkort med för mycket kylgel

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte bekräftar grafikkort med för mycket kylgel

Företaget säger dock att varierande mängd kylgel inte är något problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad händer om moderkortet ligger ner och det rinner ner i PCI-porten? På bilden är det ju inte många millimeter kvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Vad händer om moderkortet ligger ner och det rinner ner i PCI-porten? På bilden är det ju inte många millimeter kvar.

Bra fråga. OM gigabyte har rätt och talat sanning kommer det ju dock inte hända (eftersom den aldrig kommer bli 150 grader).
Men om kortet inte såg ut sådär när det sattes i har de förstås fel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Händer väl ingenting alls eftersom det inte leder ström. Kanske ser lite trist ut bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det finns inget som kan göra skada även om det åker ner i PCIe-porten.

Dettta är endast en kosmetisk sak.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ser ut som det skulle kunna limma fast graffikkortet i pcie porten och om användaren är oförsiktig dra med sig plasten runt. Finns ju exempel på att det händer även utan extra (lim)

Permalänk
Medlem

Hände samma med min 3090 när jag börja rendera med den.

Permalänk
Medlem

Snyggt, ger en personlig touch på elektroniken!

2025 kanske blir året jag vågar mig på glas eller plexi så jag kan se innanmätet i PC-boxen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Påminner om hur olika folk applicerar kylpasta på CPU, vissa verkar tömma hela tuben och själv lägger man bara en klick i mitten typ ett riskorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Påminner om hur olika folk applicerar kylpasta på CPU, vissa verkar tömma hela tuben och själv lägger man bara en klick i mitten typ ett riskorn.

Beroende på cpu kan riskornet ha problem att fylla ut de mer avlånga cpu som finns, likaså Threadrippers och en del Xeon, men på ordinarie cpu brukar det vara rimligt.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Händer väl ingenting alls eftersom det inte leder ström. Kanske ser lite trist ut bara.

Om den inte leder ström och skulle hamna mellan stiften i PCIe slotten och kontakterna på grafikkortet så skulle det kunna isolera så grafikkortet inte får kontakt på vissa stift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om den inte leder ström och skulle hamna mellan stiften i PCIe slotten och kontakterna på grafikkortet så skulle det kunna isolera så grafikkortet inte får kontakt på vissa stift.

Precis, dock blir det ingen permanent skada eftersom man borde kunna tvätta bort det även om det blir väldigt pilligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Beroende på cpu kan riskornet ha problem att fylla ut de mer avlånga cpu som finns, likaså Threadrippers och en del Xeon, men på ordinarie cpu brukar det vara rimligt.

Okej, har fungerat hittills iaf med rimliga tempraturer.
Hur som hellst ger det mig inte ett professionellt intryck, ser ju ut som dagisbarn vart med i bilden när det grisas ner så här. Hade jag råkat köpa ett sånt här kort så får ju denna nyhet mig att vilja rengöra och lägga på ny kylpasta i mindre mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Precis, dock blir det ingen permanent skada eftersom man borde kunna tvätta bort det även om det blir väldigt pilligt.

Eventuellt kan det bli svårt att få ut ur PCIe slotten.
I värsta fall skulle man kunna behöva löda bort själva fysiska PCIe slotten och löda dit en ny.
Alternativt byta till en annan PCIe slot eller byta moderkort om man inte klarar av det lödningsarbetet.

Jag tror att det är låg sannolikhet att det skulle rinna ner så jäkligt i slotten medan grafikkortet är monterat.
Men jag skulle inte våga påstå att det är omöjligt.

Permalänk
Medlem

Biltema elektroniksprek borde lösa problemet.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/rengoring-av-bilelek...

Har flera tuber i mitt labb då det smälter kylpastor, bara dusha ut LGA, dimm socklar och annat.
Borde fungera på kylgel också, dock inte testat.

Och nej det är inte ren isopropanol, ren isopropanol löser inte upp pastor och pads.

CRC har ett par varianter med men enbar en av dom fungerar vettigt, biltemas är mycket billigare och fungerar på majoriteten av pastor och annat thermiskt kladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Eventuellt kan det bli svårt att få ut ur PCIe slotten.
I värsta fall skulle man kunna behöva löda bort själva fysiska PCIe slotten och löda dit en ny.
Alternativt byta till en annan PCIe slot eller byta moderkort om man inte klarar av det lödningsarbetet.

Jag tror att det är låg sannolikhet att det skulle rinna ner så jäkligt i slotten medan grafikkortet är monterat.
Men jag skulle inte våga påstå att det är omöjligt.

om 150 grader stämmer väl jag påstå att det är omöjligt. Men låter det vara osagt. Kan vara så att kortet på bilden kom sådär.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Inget att rekommendera på LGA1700 och uppåt. Minst ett kryss måste man göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Inget att rekommendera på LGA1700 och uppåt. Minst ett kryss måste man göra.

Exakt, på moderna CPU är det mer rikligt med pasta, kolla Der8auer tex

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5080 TUF OC(450W) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det kan ju inte hamna mellan blecken och ta bort den kontakt de redan har om det rinner ner där medan kortet är monterat. Men det kan bli grisigt om man tar ur kortet och möjligen föraämra kontakten nästa gång det monteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det kan ju inte hamna mellan blecken och ta bort den kontakt de redan har om det rinner ner där medan kortet är monterat. Men det kan bli grisigt om man tar ur kortet och möjligen föraämra kontakten nästa gång det monteras.

Beror väl lite på dess konsistens.
Men det verkar inte så sannolikt att det skulle hända.

Permalänk
Medlem

Lustigt..
För bara några år sen så köpte jag Gigabyte RTX 3080 Ti och upptäckte att det fattades thermalpads på vissa ställen under kylaren. Detta var tydligen ett vanligt förekommande problem på dessa kort under den tiden. Jag skruvade av kylaren och bytte alla thermal pads och satte dit där det fattades.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]