Permalänk
Medlem

Köpa okomprimerad musik

Som topicen säger!

Har köpt mig ett HiFi-system och vill inte lyssna på komprimerade mp3 låtar eller stream skitkvalite från spotify.
Det man kan köpa från tex CDON verkar bara komma i mp3 och då undrar jag om det finns ett liknande företag som säljer musik men i högre kvalite?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Köp och rippa en skiva?

Annars hittade jag denna sida efter en snabb sökning:
https://www.hdtracks.com/

Vet dock ej hur säker sidan är, så det är ditt ansvar...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Det jag känner till är Linnrecords.

Permalänk
Medlem

köp cd-skivor, typ från cdon har bara sett ett fåtal hemsidor som säljer nedladdningsbar musik lossless, varav hdtracks.com är störst. men det lättaste är helt klart att bara köpa vanliga skivor och om du vill ha på datorn så rippa

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Annars finns även http://bandcamp.com/

Visa signatur

Fractal R4 | i5 4690k @ 4.5GHz | 8GB RAM | GeForce GTX670 | Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung 840 Basic 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Som topicen säger!

Har köpt mig ett HiFi-system och vill inte lyssna på komprimerade mp3 låtar eller stream skitkvalite från spotify.
Det man kan köpa från tex CDON verkar bara komma i mp3 och då undrar jag om det finns ett liknande företag som säljer musik men i högre kvalite?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Vill bara klargöra att komprimerad =/= lossy. Bara för att man komprimerar så betyder det inte att man automatiskt, nödvändigtvis, förlorar data. FLAC t.ex. är lossless kompression, alltså komprimerad men man har inte förlorat någon data.

Mp3 finns också i lossless format, MP3HD.

Tror dock du inte kommer höra någon skillnad på mp3 b (320kb/s) och lossless.

Permalänk
Medlem

Du kan väll interpolera lite bara?

Permalänk
Medlem

Jag köpte min lossless från beatport.com Ganska dyrt och nästan bara elektronisk musik men vet ej om det är det du letar efter

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del musik på beatport (beatport.com)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Det finns en hel del musik på beatport (beatport.com)

du'h!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Jag har en del av min musik på Bandcamp!

Dom låtarna jag har där har en bitrate på 2116 K/bits wave, så det borde väll räknas som lossless

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du lyssnar på för slags musik, men om du lyssnar på techno/house/hardstyle eller annan elektronisk musik så har DJshop eller relativ stor utbud av FLAC album och låtar. Har handlat därifrån för runt tusenlappen utan några problem, väldigt smidigt. Måste även ge samma tips som buchno, HDtracks ska vara bra vad jag hört, har dock inte provat själv så kan inte säga från personlig erfarenhet.

I min mening är det dock "bättre" att köpa själv och rippa, visst det tar lite tid, men det är ofta inte så stor skillnad mellan att köpa ett album i FLAC än att köpa i CD format och då får man albumet i både CD och FLAc format vilket kan vara trevligt om man även har CD spelare.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Hedersmedlem

Min far har handlat av HDtracks och han verkar mycket nöjd. Tror det var den sidan där han fick pengarna tillbaka för att inspelningen på en av låtarna var fullständigt värdelös. Han fick några andra istället som var mycket bättre.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Tack för alla kanonbra svar!
Kanske skulle ha specificerat mig lite bättre med vad det är för typ av musik jag lyssnar på, men skit samma för jag tror jag rippar musiken istället.
Men vad ska jag ha för program när jag rippar musiken ? Har inte kunnat läsa runt värst mycket eftersom jag spenderat hela dagen på jobbet.

Tacksam för tips!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Tack för alla kanonbra svar!
Kanske skulle ha specificerat mig lite bättre med vad det är för typ av musik jag lyssnar på, men skit samma för jag tror jag rippar musiken istället.
Men vad ska jag ha för program när jag rippar musiken ? Har inte kunnat läsa runt värst mycket eftersom jag spenderat hela dagen på jobbet.

Tacksam för tips!

Kanske http://www.audio-transcoder.com/how-to-rip-audio-cd-to-flac-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Tack för alla kanonbra svar!
Kanske skulle ha specificerat mig lite bättre med vad det är för typ av musik jag lyssnar på, men skit samma för jag tror jag rippar musiken istället.
Men vad ska jag ha för program när jag rippar musiken ? Har inte kunnat läsa runt värst mycket eftersom jag spenderat hela dagen på jobbet.

Tacksam för tips!

dbpoweramp och eac är väl de som brukar rekommenderas oftast på minhembio, och de har för det mesta bra koll på sånt. eac har en hel del inställningar men kan ta lite tid att sätta upp. dbpoweramp har jag för mig att jag använt någon provversion av och tyckte det var smidigt. men annars så är det ju egentligen inte stor skillnad bara de har samma codec-stöd

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Min far har handlat av HDtracks och han verkar mycket nöjd. Tror det var den sidan där han fick pengarna tillbaka för att inspelningen på en av låtarna var fullständigt värdelös. Han fick några andra istället som var mycket bättre.

Sen har han ju en lite speciell anläggning också..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

EAC är det som brukar vara standard i piratkretsar. Har använt programmet själv och det funkar mycket bra och verkar rekommenderas av dom flesta.

http://www.exactaudiocopy.de/

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

EAC har ju, utöver felkorrigeringen som många CD-/DVD-läsare har, stöd för accuraterip mm som jämför med resultatet från andra rippar av samma skiva så att man fått en bitprefekt rip. Om de andra programmen som nämnts här har det vet jag inte. Men på det sättet så funkar ju programmet även för backup på skivorna. Då vill man ju gärna ha en bitperfekt rip.

Permalänk
Hedersmedlem

Använt EAC i många herrans år, först med lame/mp3 nu med flac. Rekommenderas varmt av flera anledningar, precis som nämns i tidigare inlägg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Billigt sätt att få musik...

Vårt stadsbibliotek har en ganska stor samling skivor som man kan låna hem en vecka och "lyssna" på.
De skall även vara helt ok att ta en lyssningskopia för eget bruk.

De verkar köpa in nya skivor kontinuerligt och det gäller allt från Heavy-Metal till audiofil Jazz.

Nu kanske många får knottror på ryggen av ett bibliotek men man ska inte förringa dem och det är alltid trevligt att själv rippa och veta källan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JenzA:

Sen har han ju en lite speciell anläggning också..

Jo, men någon kvalisort får man ju vänta sig från en sida som säljer 24/96-musik. Försäljaren tyckte också den lätt mindre bra. Eller kanske det var så att arrangemanget inte var som förväntat.. jag minns inte exakt. Min poäng är att HDtracks är lätta att ha och göra med.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya