Permalänk

Fabriksåterställa C:/

God dag SweC!
Har lite strul med min C:/ hårddisk, har fått in 2st "Program Files" mappar och tagit bort hälften i den ena osv.. Jag behöver helt enkelt en ny start med min C:/ hårddisk, ominstallera OS osv..
Jag har dessa hårddiskar:
C:/ SSD Corsair 120gb
P:/ HDD WD 2tb
Problemet är följande:
Jag vill att min P:/ HDD-hårddisk stannar orörd medans C:/ SSD'n blir fabriksåterställd (som ur kartong helt enkelt), vart går jag för att fixa detta?

Snabbt svar uppskattas, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

in med windows-skivan (eller linux om du kör det) och formatera C:

Permalänk
Lego Master

Rätt på m4gnify.
I med skivan, tryck på nåt när den säger "press any key to boot from disc.." och följ instruxen. Du kommer få välja om du vill formatera nån av diskarna, välj då den lilla 120gigaren.

Att du har två st Program Files-mappar kan bero på att du har en 64-bit dator. Den ena heter då Program Files (x86) och innehåller program som är byggda för 32-bitar. Det är inget konstigt, och är något windows pysslar ihop självt.

Kolla om mapparna verkligen heter EXAKT samma sak, isåfall är det nåt knas, och du behöver installera om som du säger.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Du kan ju också använda recoverypartitionen. Det är en tangentkombination vid uppstart beroende på vilken dator du har.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Rätt på m4gnify.
I med skivan, tryck på nåt när den säger "press any key to boot from disc.." och följ instruxen. Du kommer få välja om du vill formatera nån av diskarna, välj då den lilla 120gigaren.

Att du har två st Program Files-mappar kan bero på att du har en 64-bit dator. Den ena heter då Program Files (x86) och innehåller program som är byggda för 32-bitar. Det är inget konstigt, och är något windows pysslar ihop självt.

Kolla om mapparna verkligen heter EXAKT samma sak, isåfall är det nåt knas, och du behöver installera om som du säger.

oj.. vad efterbliven jag känner mig nu haha.....
hade precis vad du beskrev det som men trodde att Program Files (x86) var kvar precis som Windows.old efter att jag uppgraderade från Windows 7 32-bit... Tack så himla mycket!

Permalänk
Skrivet av Morgan:

Du kan ju också använda recoverypartitionen. Det är en tangentkombination vid uppstart beroende på vilken dator du har.

Skulle du kunna berätta lite mer..?
Jag har tillgång till att installera OS men tyvärr inte att ta bort det via skivan, kan jag formatera C på något sett utan windows-skivan?

Permalänk
Medlem

Koppla bara ur din "P" och sedan ladda ner en Linux dist som har gparted eller liknande (http://gparted.sourceforge.net/).
Sedan är det bara att rensa ssdn så den inte har något på sig, formatera till den filtypen du har, klart.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Han kan inte fabriksåterställa då han har en SSD och säkerligen en egenbyggd dator.

Följ min guide för att ominstallera OS.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Han kan inte fabriksåterställa då han har en SSD och säkerligen en egenbyggd dator.

Följ min guide för att ominstallera OS.

Tack så mycket, följer din guide imorgon!