Ta bort genvägspilarna

Permalänk

Ta bort genvägspilarna

Hej SweC!
Har suttit och googlat lite på om det går att ta bort pilarna som visar att en fil på skrivbordet är en "genväg". Det finns en hel del svar men överallt ser jag också kommentarer som: "Kan inte få tillbaka det!!", "Kan inte sätta programmen i taskbaren längre", osv.
Har någon något felfritt sett att ta bort den fula lilla pilen på?

Permalänk
Medlem

Om du drar ut filen från mappen där den ligger till skrivbordet så blir det ingen genvägs pil. (eller?)

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Om du drar ut filen från mappen där den ligger till skrivbordet så blir det ingen genvägs pil. (eller?)

Mycket riktigt, bara lite synd att jag inte kunde starta programmet längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Om du drar ut filen från mappen där den ligger till skrivbordet så blir det ingen genvägs pil. (eller?)

Det är nog ingen bra idé att ta bort .exe filer från deras ursprungsmapp...

Permalänk

Lite omständigt men du kan alltid högerklicka på genvägen, välja "egenskaper" och sedan "Byt ikon" under genvägsfliken, och sedan välja "bläddra" och leta upp originalprogrammet, som då inte har någon pil på sig. Tar lite tid men ja det funkar

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Någon erfarenhet här någon?
Känns som att hela System32 kommer tas bort om jag väljer fel...

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Lite omständigt men du kan alltid högerklicka på genvägen, välja "egenskaper" och sedan "Byt ikon" under genvägsfliken, och sedan välja "bläddra" och leta upp originalprogrammet, som då inte har någon pil på sig. Tar lite tid men ja det funkar

Tror att jag gjorde som du menade nu, ingen skillnad tyvärr

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Det är nog ingen bra idé att ta bort .exe filer från deras ursprungsmapp...

Märkte precis det haha......

Permalänk
Medlem

TweakUI

Det finns ett verktyg så du slipper pilla i registret. Det heter TweakUI.

Med hjälp av programmet kan du ta bort pilarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:
Skrivet av Oneinalifetime:

Någon erfarenhet här någon?
Känns som att hela System32 kommer tas bort om jag väljer fel...

Använder det första programmet i tråden, kör win 7 x64.
Det funkar fint, har använt det länge

Permalänk
Medlem

UWT är skitsmidigt, använder det nu och har fått min fina dator att bli min. :> Här kommer en länk till det: http://www.thewindowsclub.com/ultimate-windows-tweaker-v2-a-t...

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Använder det första programmet i tråden, kör win 7 x64.
Det funkar fint, har använt det länge

Underbart, fungerade perfekt! Att "S-knappen" fastnade precis efter att jag använde det var förhoppningsvis bara ett sammanträffande..

Har ännu en fråga: Hur gör jag så att när jag startar datorn så kommer alla account på datorn upp (vilket bara är ett, mitt)?
Har inget lösenord, men vill att den stannar där innan den går in i windows då jag har satt custom-ljud på login men inte på startup då jag inte fattade hur jag gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det är nog ingen bra idé att ta bort .exe filer från deras ursprungsmapp...

Jo juste det var så det va, det är med bilder det funkar att bara dra ut. Ursäkta

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Att köra en kopia på en fil kanske inte heller fungerar något vidare? Orkar inte testa själv..

Permalänk
Skrivet av blekfet:

Att köra en kopia på en fil kanske inte heller fungerar något vidare? Orkar inte testa själv..

lyckades fixa det, tack ändå

Permalänk
Medlem

Men varför ha en massa genvägar på skrivbordet? Det är bara fult och så förstör det skrivbordet!

Ta även bort papperskorgen, min dator och allt annat skit med.

Dra sen hem ett Dockprogram, som RocketDock eller ObjektDock. dra alla dina mest använda genvägar dit. Och fixa Rainmeter så att du får lite stil på det.

Sen går du in i denna tråden och kollar hur man får ett riktigt skrivbord!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men varför ha en massa genvägar på skrivbordet? Det är bara fult och så förstör det skrivbordet!

Ta även bort papperskorgen, min dator och allt annat skit med.

Dra sen hem ett Dockprogram, som RocketDock eller ObjektDock. dra alla dina mest använda genvägar dit. Och fixa Rainmeter så att du får lite stil på det.

Sen går du in i denna tråden och kollar hur man får ett riktigt skrivbord!

med den bakgrunden är ikoner det sista jag behöver oroa mig för och givetvis är papperskorgen borttagen

Har RocketDock på skoldatorn men är "dock" (haha) rädd för att det kommer sega ner uppstarten av datorn men det kanske är värt att offra den lilla placebo-effekten och fixa även på stora stygga datorn?