Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Aha, finns det något sätt att undvika växlingsavgiften? Jag visste inte att GAME UK levererade hit, var priset inklusive frakt? Isåfall vad kostar ensam?

Beror på kort/bank, själv kör jag på Coop Medmera mer (mastercard) som dock kostar 249:- men fördelarna väger snabbt upp det. Speciellt när det gick att betala räkningarna med kortet och tjäna poäng hos betalo.se men sen 1:a jan kostar det.
Detta betalade jag
£42.99 Legend of Zelda Twilight Princess HD with Wolf Link amiibo Limited Edition
£2.95 Delivery Charge:
£4.30 Rabattkod
£41.64 Order Total:

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Har Spelat igenom Zelda TP två gånger på wii. Tycker det är det bästa förutom Ocarina of Time, de borde släppa OoT till WiiU också i HD-utgåva. Av någon anledning hade jag mycket svårt för Majoras Mask och nu senast Skyward Sword. Har försökt spela Skyward men jag tappar intresset, det är lite för fluffigt helt enkelt. Det är dags för Link att växa upp och va lite mer bad-ass. Vuxen-link i OoT och TP är perfekt nivå.

Jo, frågan är hur mycket arbete som skulle behövas för att släppa 3DS-utgåvorna av Ocarina of Time och Majoras Mask på Wii U (eller NX). De stödjer redan widescreen, upphottad grafik vilken kan hottas upp mer ändå. Gamepads skärm kan använda 3DSens andra skärm.

Nu var det ett tag sedan jag spelade Skyward Sword men det spelet har ju också ett "ljust" tema. Jag håller nog faktiskt med dig om att det vore bra med fler titlar i serien med mörkt tema. Ocarina of Time, när man rest framåt i tiden och blivit vuxen och står på marknadsplatsen i slottet och en massa ReDeads omringar en. Jag hatar ReDeads! Brrr!

Det sagt så gillar jag också de ljusare. Hade gärna sett något i stil med Wind Waker till de stationära konsollerna. DS-titlarna var i mitt tycke helt okej (har inte spelat igenom tåg-spelet... borde nog återvända till den snart...) men hade gärna sett mer spel i cellshadeat format. Kanske inte en hel spelvärld med vatten men att spelvärlden ändå har en stor del med öppet hav hade varit trevligt. Men det är väl också lite det Zelda U troligen kommer ge förstås.

Skrivet av CrazyBlueberry:

Där sa du något, jag hade totalt glömt bort om gamecube spelen, det skulle verkligen vara grymt att få spela Super Mario Sunshine på min Wii U. Men om det är något jag skulle uppskattat från Nintendo, det är funktionen att kunna ha widescreen eller åtminstone helskärm när man lirar VC titlar eftersom det känns så distraherande med de svarta tomrummen på varje sida av bilden.

Jag beställde också därifrån och är själv osäker på att produkten kommer hinna fram till imorgon, men jag pratade med kundservice några dagar sen och de sa att den ska kunna bli levererad på releasedagen eftersom leveransen är 1-2 dagar, så vi får se. Minns att när jag beställde mitt exemplar av Hyrule Warriors från Komplett, fick jag den två dagar innan releasen vilket kändes väldigt exklusivt

Jo precis, det kom många titlar värda att titta närmare på och många missade dessa under Gamecubes levnadstid. Sedan har vi ju Gamecube-adaptern som gott kunde få mer användning utöver Smash. Wii U är ju i grunden en Gamecube dessutom så alltför mycket arbete lär ju inte behövas. Lite konstigt att de ändå inte släppt något, över tre år senare.
Du vill ha möjlighet att stretcha bilden alltså? Själv ogillar jag sådant, föredrar alltid korrekt bildförhållande men förstår varför vissa vill ha sådant. Är ju lite som med invertering av styrspakar/kameror och liknande.

Hoppas den hittar fram i tid. För mig borde det gå bra, även om jag är lite osäker på hur Siba är då jag typ aldrig handlar där.
Just Komplett har skött förbokningar bra även för mig, de skickar ofta spelet ett par dagar innan lansering vilket innebär att man ofta har den någon dag innan lanseringen. Electroworld var riktigt bra på att få ut förbokningar i tid men de är ju tyvärr borta idag.

Permalänk
Medlem

Wohooo! Mitt Zelda TP kom idag
Dessvärre blir det inget spelande för mig den närmaste dagarna eftersom jag är sängliggandes och halvt neddrogad på smärtstillande Fast min sambo såg glad ut

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Än så länge är Direct en besvikelse... Precis samma koncept som förra året, de visar saker vi redan vet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Wohooo! Mitt Zelda TP kom idag
Dessvärre blir det inget spelande för mig den närmaste dagarna eftersom jag är sängliggandes och halvt neddrogad på smärtstillande Fast min sambo såg glad ut

Lite tur i oturen då.
Krya på dig!

Skrivet av CrazyBlueberry:

Än så länge är Direct en besvikelse... Precis samma koncept som förra året, de visar saker vi redan vet.

Har inte haft möjlighet att kolla men sett två halvintressanta notiser i RSS-flödet. Nytt Paper Mario (vilket känns rätt sådär, kvaliteten på dessa spel brukar variera rätt mycket i mitt tycke) samt Super Nintendo VC till New 3DS. Suger lite som early adopter då min gamla 3DS inte är kompatibel (krävs New-modeller) men samtidigt är min en Ambassador-modell med 20 spel varav tio GBA-spel som fortfarande inte släppts i eShop. Så.... jag får väl vara så glad ändå antar jag. xD

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Har inte haft möjlighet att kolla men sett två halvintressanta notiser i RSS-flödet. Nytt Paper Mario (vilket känns rätt sådär, kvaliteten på dessa spel brukar variera rätt mycket i mitt tycke) samt Super Nintendo VC till New 3DS. Suger lite som early adopter då min gamla 3DS inte är kompatibel (krävs New-modeller) men samtidigt är min en Ambassador-modell med 20 spel varav tio GBA-spel som fortfarande inte släppts i eShop. Så.... jag får väl vara så glad ändå antar jag. xD

De har verkligen gett upp om Wii U märker man, dock var det bra att de fortsatte med Splatoon och Mario Maker. Däremot väntar jag fortfarande på att Super Mario World 2: Yoshi's Island ska komma till SNES VC på eShop, det enda spelet jag faktiskt vill spela på SNES, det är alldeles för dyrt att köpa original spelet. Vad gäller Direct, är det ändå inte så långt kvar till E3, då kan man tycka att det inte är konstigt att de väntar med de stora nyheterna. Men Wii U är borta nu, man har alltid misstänkt att Nintendo inte gjorde spelen till konsolen helhjärtat, jag menar det finns kanske en anledning att Metroid Prime 4 aldrig kom ut? Eller en Super Mario Galaxy 3? Nintendo är inte dumma, de förstår redan att folk verkligen vill se dem spelen göras, men det kan bero på att Wii U konsolen antingen är för svag, inte sålts väldigt bra och därför inte värt att investera i programmeringen för stora speltitlar.. Jag vet inte, men hoppas verkligen de inte gör samma misstag igen och jag hoppas att efter NX så kommer ut alla drömtitlar vi har bildligt talat drömt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Men Wii U är borta nu, man har alltid misstänkt att Nintendo inte gjorde spelen till konsolen helhjärtat, jag menar det finns kanske en anledning att Metroid Prime 4 aldrig kom ut?

För att dom jobbade på MP: Federation Force *barf*. Lustigt hur dom fick producenten att hålla ett 5min tal för att ursäkta spelets existens som Metroid titel efter senaste visningens backlash. Youtube-trailern fick typ 2k dislikes på 20min.

Angående Directen var det väl ganska stabilt med titlar till 3DS:en, Wii U not so much SMTxFE fick iaf äntligen en proper titel och releasedatum, verkar najs. Förstår inte varför någon skulle vilja investera i SNES VC för N3DS med NX och Nintendos nya account-system på horisonten och möjligheten till en proper cross-plattform VC. Som det skulle ha gjorts för sisådär 10 år sedan...

Permalänk
Medlem

skulle kanske inte räkna med så mycket annorlunda rättighetssystem på nästa maskin heller iof.

med tanke på att det ryktas röra sig om en bärbar enhet främst menar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Från Game, blev 491:- med kursen som var i måndags. Inga övriga avgifter borde tillkomma då det är inom EU, men beroende på kort kan man få en valutaväxlingsavgift på kring 1,5%, eller en rörvarkurs när man betalar via te.x paypal. Bästa pris i Sverige var 698:- när jag beställde, men ser nu att det finns för 599:- lite överallt.

Jag betalade via payapl med mitt mastercard.

Verkar som jag fick rövarkursen, det drogs 515 kr i måndags. ( 41,64 GBP )

Inte så jättemycket mer än dina 491 kr men en del var det dock.

Permalänk
Medlem

110a"]
Jag betalade via payapl med mitt mastercard.

Verkar som jag fick rövarkursen, det drogs 515 kr i måndags. ( 41,64 GBP )

Inte så jättemycket mer än dina 491 kr men en del var det dock.
[/quote]
Stämmer ganska bra, när man får en förutbestämd kurs brukar det vara ca 5% över börskursen. Även om du har valutaväxlingsavgift så tjänar du på att inte ta Paypals förutbestämda kurs, man brukar få ett val innan man bekräftar och dessutom en varning som låter värre än den är. Var nyss med familjen i Thailand, tog ut pengar där i bankomat och fick alltid välja mellan fast kurs eller rörlig, körde alltid på rörlig. Hade jag gått på deras fasta kurs hade jag varit mellan 1000-1500:- fattigare idag.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Nu ska mina paket vara framme och redo att hämtas, ganska passande på en regnig fredag eftermiddag, det ger en sån där nostalgisk känsla man hade som liten när det inte fanns något annat att förlita sig på än en tjock tv apparat med bara två kanaler och en spelkonsol med enstaka spel. Man saknar den tiden där man inte hade så mycket att välja på, idag är det alldeles för mycket frihet, så många spel (oklarade) att vi klagar på att det inte finns något o spela

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag hämtat ut mitt Twilight Princess med.

Skrivet av CrazyBlueberry:

De har verkligen gett upp om Wii U märker man, dock var det bra att de fortsatte med Splatoon och Mario Maker. Däremot väntar jag fortfarande på att Super Mario World 2: Yoshi's Island ska komma till SNES VC på eShop, det enda spelet jag faktiskt vill spela på SNES, det är alldeles för dyrt att köpa original spelet. Vad gäller Direct, är det ändå inte så långt kvar till E3, då kan man tycka att det inte är konstigt att de väntar med de stora nyheterna. Men Wii U är borta nu, man har alltid misstänkt att Nintendo inte gjorde spelen till konsolen helhjärtat, jag menar det finns kanske en anledning att Metroid Prime 4 aldrig kom ut? Eller en Super Mario Galaxy 3? Nintendo är inte dumma, de förstår redan att folk verkligen vill se dem spelen göras, men det kan bero på att Wii U konsolen antingen är för svag, inte sålts väldigt bra och därför inte värt att investera i programmeringen för stora speltitlar.. Jag vet inte, men hoppas verkligen de inte gör samma misstag igen och jag hoppas att efter NX så kommer ut alla drömtitlar vi har bildligt talat drömt om

Jo, tanken slog mig lite nu när jag gick hem med paketet. Det är det sista Wii U spel jag garanterat vet att jag kommer att köpa. Visst, jag vill ha Zelda "U" med men släpps en NX-utgåva ungefär samtidigt så kommer jag välja den istället. Eller båda, Twilight Princess till Gamecube sjunker ju inte direkt i pris för varje dag som går...

Jag håller med om Yoshis Island. Nu har jag förvisso GBA-utgåvan på min 3DS men orginalet hade jag gärna sett återlanserat till Wii U VC. Har förvisso fortfarande kasetten kvar men ingen fungerande Super Nintendo.

Många av problemen med de spel som borde komma men inte kommit lär nog just ligga i att Wii U inte sålt tillräckligt bra. Ersättandet av Wii U borde ha påbörjats för längesedan, med tanke på de nya koncepten som ryktas för inför NX så måste planeringen ha påbörjats för ett par år sedan. Gamla koncept man experimenterat med internt men inte sett någon möjlighet att lansera innan kan också stämma in förvisso. Gamecube hade stöd för 3D-displayer exempelvis men inget vi såg i de lanserade modellerna då det inte var genomförbart i början av 00-talet.

Lite detta med just tid som gör mig lite fundersam med NX. Hur länge har de arbetat på den? Tänker Nintendo verkligen lansera den i år? Ofta brukar det vara runt ett år från avtäckning till lansering och Nintendo har inte ens visat upp den. Släpps den i juni (omkring E3) så är det typ tre månader kvar. Släpps den lagom till julhandeln har de ett halvår på sig, men även det är kort mot för det år vi oftast ser i branschen.

Själv vill jag som minimum se Super Mario Galaxy 3 och Zelda U/NX ute på lanseringsdagen för NX. Gärna VC stöd redan från början och är konsollen bakåtkompatibel med både Wii och Wii U blir det för mig riktigt intressant. Nu verkar intresset bland third party vara rätt stort denna gång men jag hoppas verkligen inte att Nintendo förlitar sig för mycket på dessa företag även vid denna lansering. Nintendo bör ha bra och efterlängtade titlar omedelbart så konsollerna flyger från butikshyllorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Twilight Princess till Gamecube sjunker ju inte direkt i pris för varje dag som går...

Många av problemen med de spel som borde komma men inte kommit lär nog just ligga i att Wii U inte sålt tillräckligt bra. Ersättandet av Wii U borde ha påbörjats för längesedan, med tanke på de nya koncepten som ryktas för inför NX så måste planeringen ha påbörjats för ett par år sedan.

Gamla koncept man experimenterat med internt men inte sett någon möjlighet att lansera innan kan också stämma in förvisso. Gamecube hade stöd för 3D-displayer exempelvis men inget vi såg i de lanserade modellerna då det inte var genomförbart i början av 00-talet.

Lite detta med just tid som gör mig lite fundersam med NX. Hur länge har de arbetat på den? Tänker Nintendo verkligen lansera den i år? Ofta brukar det vara runt ett år från avtäckning till lansering och Nintendo har inte ens visat upp den.

Själv vill jag som minimum se Super Mario Galaxy 3 och Zelda U/NX ute på lanseringsdagen för NX. Gärna VC stöd redan från början och är konsollen bakåtkompatibel med både Wii och Wii U blir det för mig riktigt intressant. Nu verkar intresset bland third party vara rätt stort denna gång men jag hoppas verkligen inte att Nintendo förlitar sig för mycket på dessa företag även vid denna lansering. Nintendo bör ha bra och efterlängtade titlar omedelbart så konsollerna flyger från butikshyllorna.

undrar om inte det ändras nu ändå, visst priserna är högre än Wii-versionen. men när det finns två bättre versioner ute undrar jag nog hur mycket själva upplagefaktorn kommer bestå.

det vore inte så smart då det verkligen hade alienerat en stor del av kunderna, och ryktesvägen ännu fler potentiella framtida. även Nintendo måste tänka lite på sitt rykte trots allt.

vad hade GC för speciellt 3D-stöd? är det någon specifikation som ingår i den där specialporten som bara används av japanska skärmar du tänker på?

när planeringen för NX började beror på vad den är, en ersättare för WiiU eller 3DS. planering av nästa maskin börjar oftast redan när den förra lanseras. i det här fallet ryktas iof om en mittenväg, så det kan vara både tidigare och senare isf.

intresse från tredjepart är alltid stort. det är rätt ovanligt att en mängd utvecklare inte deklarerar enormt intresse, för att inte tala om ointresse för en framtida plattform. samtidigt är dina önskemål eventuellt ett hinder för att sätta något konkret bakom detta intresse, en stor del av Nintendos problem har länge vart deras upplevda konkurrens med tredjepart på sin egen plattform. merparten av hur det kommer spelas ut hänger dock fortfarande på vad NX är, för med tanke på hur nära ryktat släpp är och hur lite läckor det finns så kan vi nog dra slutsatsen att det även är extremt få tredjepartsutvecklare som vet heller. alltså lär det inte bli fråga om något större tredjepartsstöd, inledningsvis iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

undrar om inte det ändras nu ändå, visst priserna är högre än Wii-versionen. men när det finns två bättre versioner ute undrar jag nog hur mycket själva upplagefaktorn kommer bestå.

det vore inte så smart då det verkligen hade alienerat en stor del av kunderna, och ryktesvägen ännu fler potentiella framtida. även Nintendo måste tänka lite på sitt rykte trots allt.

vad hade GC för speciellt 3D-stöd? är det någon specifikation som ingår i den där specialporten som bara används av japanska skärmar du tänker på?

när planeringen för NX började beror på vad den är, en ersättare för WiiU eller 3DS. planering av nästa maskin börjar oftast redan när den förra lanseras. i det här fallet ryktas iof om en mittenväg, så det kan vara både tidigare och senare isf.

intresse från tredjepart är alltid stort. det är rätt ovanligt att en mängd utvecklare inte deklarerar enormt intresse, för att inte tala om ointresse för en framtida plattform. samtidigt är dina önskemål eventuellt ett hinder för att sätta något konkret bakom detta intresse, en stor del av Nintendos problem har länge vart deras upplevda konkurrens med tredjepart på sin egen plattform. merparten av hur det kommer spelas ut hänger dock fortfarande på vad NX är, för med tanke på hur nära ryktat släpp är och hur lite läckor det finns så kan vi nog dra slutsatsen att det även är extremt få tredjepartsutvecklare som vet heller. alltså lär det inte bli fråga om något större tredjepartsstöd, inledningsvis iaf.

Tänkte mest på att Wii U-utgåvan av Zelda U skulle öka mer i värdeän NX-utgåvan av samma spel, likt hur det har blivit med Twilight Princess. Wii-utgåvan har inte haft samma utveckling vad jag förstått.
Samtidigt sjönk priset på Metroid Prime Trilogy något efter att spelet släpptes som Wii VC på eShop så frågan om.

Detta: http://www.kotaku.com.au/2011/01/the-gamecube-and-the-game-bo...
Nu är länken trasig av någon anledning men var det vettigaste länk på på ämnet.

Jo, så länge Nintendo inte presenterar konsollen så går det bara att anta saker. Vore bra om de börjar prata om NX snart.
Jag gillar tanken på att det är en hybrid, både stationär och handhållen där den handhållna går ner i ett lägre prestandaläge för att klara drift på batteri. Samma spel används men grafikinställningar och liknande sänks för att spara batteri. Frågan är om det isåfall skulle sitta en AMD APU i den handhållna delen (tveksamt, med tanke på platsen det skulle ta) eller om stationära delen kör AMD APU av något slag och den portabla delen är ARM-baserad. Dock drar priset iväg förstås.

Samtidigt har dessa garanterat skrivit på NDA's, de får inte säga vad som helst. Speciellt så länge inte själva konsollen presenterats. Det enda vi egentligen hör är ju rykten från olika håll, väldigt lite (inget?) officiellt. Men det borde, som sagt, inte vara så långt kvar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

skulle kanske inte räkna med så mycket annorlunda rättighetssystem på nästa maskin heller iof.

med tanke på att det ryktas röra sig om en bärbar enhet främst menar jag.

Hur förändrar handhållen visavi hemkonsol läget med rättighetssystem menar du? Mina förväntningar är iofs låga eftersom Nintendo fortsatt fucka upp online/account i ett decennium men förhoppningsvis får vi en Nintendo-plattform likt hur Sony, MS, Google, Apple etc. gör. Det är inte mycket begärt att kunna köpa ett SNES VC till sitt Nintendo-konto och sen spela på valfri Nintendo-konsol.

Skrivet av CrazyBlueberry:

Nu ska mina paket vara framme och redo att hämtas, ganska passande på en regnig fredag eftermiddag, det ger en sån där nostalgisk känsla man hade som liten när det inte fanns något annat att förlita sig på än en tjock tv apparat med bara två kanaler och en spelkonsol med enstaka spel. Man saknar den tiden där man inte hade så mycket att välja på, idag är det alldeles för mycket frihet, så många spel (oklarade) att vi klagar på att det inte finns något o spela

Nostalgi Min brorsa och jag maratonspelade A Link to the Past på en liten 20" CRT 10cm från skärmen så länge att vi blev illamående och spydde när vi var fast på landstället i regnoväder. Teh good ol' days. Man uppskattade definitivt spel bättre förr när man inte var stressad av en ständigt växande backlog. Hoppas du blir nöjd med spelen btw. Vad hade du köpt förutom TP HD?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Nu har jag hämtat ut mitt Twilight Princess med.

Jag håller med om Yoshis Island. Nu har jag förvisso GBA-utgåvan på min 3DS men orginalet hade jag gärna sett återlanserat till Wii U VC. Har förvisso fortfarande kasetten kvar men ingen fungerande Super Nintendo.

Grymt! Se till att lira det nu. Vad gäller Yoshi's Island gör det ont för mig att veta att du har kasetten men inte kan spela det, om du bara hade bott närmare skulle jag definitivt lånat spelet av dig hehe. Men ifall du får för dig o vilja sälja den eller något, hör av dig till mig för jag vill verkligen spela det spelet, främst av allt på en riktig snes konsol

Skrivet av pålis:

Nostalgi Min brorsa och jag maratonspelade A Link to the Past på en liten 20" CRT 10cm från skärmen så länge att vi blev illamående och spydde när vi var fast på landstället i regnoväder. Teh good ol' days. Man uppskattade definitivt spel bättre förr när man inte var stressad av en ständigt växande backlog. Hoppas du blir nöjd med spelen btw. Vad hade du köpt förutom TP HD?

Haha vad sköna ni var, jag vet precis vad du pratar om då jag också hade såna upplevelser med mina spel och barndomsvänner/syskon. Vad mer jag hade köpt? Du får gärna vara mer specifik med frågan, blev osäker på om du ville att jag nämnde just alla mina Wii U spel eller retro spel överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

när planeringen för NX började beror på vad den är, en ersättare för WiiU eller 3DS. planering av nästa maskin börjar oftast redan när den förra lanseras. i det här fallet ryktas iof om en mittenväg, så det kan vara både tidigare och senare isf.

Så är det väl för det mesta att när en konsoll släpps så börjas det säkerligen arbetas direkt på att ta fram nästa generation det är inget konstigt, det tar ju tid att utveckla.

Permalänk
Konsolgrävare

Fick SMS igår om att jag kan hämta upp mitt Zelda: TP limited edition. Dock är jag i Thailand just nu. Men man är extremt taggad på att äntligen få spela TP. Körde aldrig det på mitt gamecube(fråga mig inte varför, dum var man)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Haha vad sköna ni var, jag vet precis vad du pratar om då jag också hade såna upplevelser med mina spel och barndomsvänner/syskon. Vad mer jag hade köpt? Du får gärna vara mer specifik med frågan, blev osäker på om du ville att jag nämnde just alla mina Wii U spel eller retro spel överhuvudtaget

Tänkte mest på dina två paket som precis anlänt. Fick för mig att båda var Wii U spel men såg dig bara nämna att du beställt TP HD tidigare i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pålis:

Tänkte mest på dina två paket som precis anlänt. Fick för mig att båda var Wii U spel men såg dig bara nämna att du beställt TP HD tidigare i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, mina två paket är enbart Twilight Princess HD för Wii U så det var det enda jag hade beställt. Jag kommer troligtvis lämna tillbaka ena paketet då det räcker med en för mig

Permalänk

Intressant, fasas ut inför NX vore trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hur förändrar handhållen visavi hemkonsol läget med rättighetssystem menar du? Mina förväntningar är iofs låga eftersom Nintendo fortsatt fucka upp online/account i ett decennium men förhoppningsvis får vi en Nintendo-plattform likt hur Sony, MS, Google, Apple etc. gör. Det är inte mycket begärt att kunna köpa ett SNES VC till sitt Nintendo-konto och sen spela på valfri Nintendo-konsol.

det finns ett par detaljer som gör det mindre intressant, eller krångligare att införa helt enkelt.

först och främst just portabiliteten i sig, det finns egentligen inte lika stor säljande anledning att följa de system som de andra stationära maskinerna har nu för att logga in någon annan stans och spela, tex om du vill köra ditt spel hos någon som också har samma maskin. du tar med din.

sedan är det frågan om hur rättigheterna ska förnyas och temporärt tillåtas på sekundära system om du har fler. med en stationär kan vi idag räkna med någon form av konstant uppkoppling, men en bärbar behöver då mobilnäten om den verkligen ska fungera portabelt. den biten kan alltså bil en fråga för konsumentförvirring och därmed klagomål.

det blir också bokstavligt mycket lättare att bara fortsätta förlitas på att skicka in en trasig maskinen för rättighetsförflyttning än tidigare.

en detaljen också på tal om rättighetsfrågan. gällande just bakåtkompatibilitet är att det inte nödvändigtvis är så lätt rent rättighetsmässigt som att ett köp på en maskin är samma som ett köp av ett emulerat spel rent allmänt. det underlättar förstås om det är konsolltillverkarens egen mjukvara, men en tredjepartsutvecklare tex kanske bara har sålt VC-rätten för sitt spel på Wii, inte WiiU eller framtida pryl som NX.

en välfungerande lösning vore trevligt, men med tanke på att även Sonys som är oändligt mycket generösare och smidigare än Nintendo här ändå har mer begränsningar i sin bärbara än de stationära så verkade det vara en uppenbar brist av samma anledning bara.

Skrivet av anon5930:

Tänkte mest på att Wii U-utgåvan av Zelda U skulle öka mer i värdeän NX-utgåvan av samma spel, likt hur det har blivit med Twilight Princess. Wii-utgåvan har inte haft samma utveckling vad jag förstått.
Samtidigt sjönk priset på Metroid Prime Trilogy något efter att spelet släpptes som Wii VC på eShop så frågan om.

Detta: http://www.kotaku.com.au/2011/01/the-gamecube-and-the-game-bo...
Nu är länken trasig av någon anledning men var det vettigaste länk på på ämnet.

Jo, så länge Nintendo inte presenterar konsollen så går det bara att anta saker. Vore bra om de börjar prata om NX snart.
Jag gillar tanken på att det är en hybrid, både stationär och handhållen där den handhållna går ner i ett lägre prestandaläge för att klara drift på batteri. Samma spel används men grafikinställningar och liknande sänks för att spara batteri. Frågan är om det isåfall skulle sitta en AMD APU i den handhållna delen (tveksamt, med tanke på platsen det skulle ta) eller om stationära delen kör AMD APU av något slag och den portabla delen är ARM-baserad. Dock drar priset iväg förstås.

Samtidigt har dessa garanterat skrivit på NDA's, de får inte säga vad som helst. Speciellt så länge inte själva konsollen presenterats. Det enda vi egentligen hör är ju rykten från olika håll, väldigt lite (inget?) officiellt. Men det borde, som sagt, inte vara så långt kvar nu.

jo det kan nog vara troligare faktiskt. de verkar hållit betydligt hårdare på pressningarna med WiiU än tidigare. vissa spel har faktiskt varit slut i omgångar, inte så vanligt idag.

hmm.. verkar vara resultatet av svåröversatt CEO-svammel mest, extra tillbehör som ska revolutionera allt finns det ju en del av i historien trots allt.

platsen är kanske inte det största hindret, med bra kylning och strömsladd inkopplad så kan även annars portabla chip prestera tunga resultat. problemet med mobilers fantasisiffror är just att det inte går att ta ut dem i praktiken särskilt många sekunder åt gången. så mycket av hur en sådan maskin skulle kunna prestera hänger på exakt hur portabel den egentligen känns. något som mer liknar en WiiU-kontroll än en DS kanske inte är så långsökt tex.

givetvis, men även med det så läckte det ut vad som visade sig ganska rättvisande siffror för de andra två masinerna långt innan motsvarande det som nu sägs kunna vara släpp för NX. så det tyder på antingen väldigt få utvecklare, eller att det inte finns någon hårdvara alls. på släppdagen deklareras att NX står för Nintendo X (cross) plattform initiative. eller Nippon X-change i ett samarbete med Sony igen.

Skrivet av Alpha77:

Så är det väl för det mesta att när en konsoll släpps så börjas det säkerligen arbetas direkt på att ta fram nästa generation det är inget konstigt, det tar ju tid att utveckla.

nä, det jag menar är att det finns minst två möjliga sådana startpunkter beroende på efter vilken maskin denna ev sammanslagningstanke föddes.

Skrivet av Ares_Logoth:

Intressant, fasas ut inför NX vore trevligt!

alla WiiU återkallas och läggs uppdaterade med NX-firmware i nya kartonger.

det handlar nog mest om det som indikeras i slutet av artikeln, Nintendo har inte överproducerat lika mycket denna gång och affärerna vill inte lagerhålla under osäkerheten inför vad som ev "snart" kommer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Aha, mina två paket är enbart Twilight Princess HD för Wii U så det var det enda jag hade beställt. Jag kommer troligtvis lämna tillbaka ena paketet då det räcker med en för mig

Jag förstår, mjo ett spel brukar räcka om man inte är rejält OCD och behåller ett inplastat för display :S Skulle vara en dyr vana.

Skrivet av AndreaX:

det finns ett par detaljer som gör det mindre intressant, eller krångligare att införa helt enkelt.

först och främst just portabiliteten i sig, det finns egentligen inte lika stor säljande anledning att följa de system som de andra stationära maskinerna har nu för att logga in någon annan stans och spela, tex om du vill köra ditt spel hos någon som också har samma maskin. du tar med din.

sedan är det frågan om hur rättigheterna ska förnyas och temporärt tillåtas på sekundära system om du har fler. med en stationär kan vi idag räkna med någon form av konstant uppkoppling, men en bärbar behöver då mobilnäten om den verkligen ska fungera portabelt. den biten kan alltså bil en fråga för konsumentförvirring och därmed klagomål.

det blir också bokstavligt mycket lättare att bara fortsätta förlitas på att skicka in en trasig maskinen för rättighetsförflyttning än tidigare.

en detaljen också på tal om rättighetsfrågan. gällande just bakåtkompatibilitet är att det inte nödvändigtvis är så lätt rent rättighetsmässigt som att ett köp på en maskin är samma som ett köp av ett emulerat spel rent allmänt. det underlättar förstås om det är konsolltillverkarens egen mjukvara, men en tredjepartsutvecklare tex kanske bara har sålt VC-rätten för sitt spel på Wii, inte WiiU eller framtida pryl som NX.

en välfungerande lösning vore trevligt, men med tanke på att även Sonys som är oändligt mycket generösare och smidigare än Nintendo här ändå har mer begränsningar i sin bärbara än de stationära så verkade det vara en uppenbar brist av samma anledning bara.

Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. Jag talar inte så mycket om detaljer kring antalet simultana aktiveringar man kan göra av eventuell bärbar konsol utan mer om att Nintendo behöver fixa en digital plattform som i största möjliga utsträckning är hårdvaruagnostisk. Jag förstår orimligheten i att propagera för att ett Wii U spel man köper ska gå att köra på sin 3DS, det är en omöjlighet. Däremot, om ett SNES-spel är släppt på eShopen är det mer än rimligt att man köper det till sitt Nintendo-account och sen kan köra det på sin WiiU eller n3DS som båda har möjlighet att emulera SNES-spelet och att jag inte behöver köpa om samma spel för varje hårdvaruplattform. Likadant om man byter inom samma konsolfamilj (WiiU->WiiU) så bör man bara kunna avaktivera sin gamla konsol online och sen logga in på den nya och ladda ner allt som man köpt via sitt Nintendo-Account. Detta är ingen revolution utan förväntad standard hos en digital plattform.

Angående rättighetsavtal så beror det såklart på hur förutseende man är när man författar avtalen. Man får ju specificera att det gället den digitala plattformen och inte en specifik konsol. Nu är jag ingen avtalsexpert men med tanke på att alla konkurrenter kan göra det så kan även Nintendo göra det. Som du säger så har även Nintendo fördelen att majoriteten av ex. klassiska VC-spel är deras egna.

Hur menar du att Sony har fler begränsningar på sina handhållna konsoler? För att man inte kan logga in på flera konton samtidigt eller aktivera lika många konsoler? Antalet aktiveringar är väl inte sämre än PS4an och även om det är smärre bullshitt att det inte går att logga in på flera konton samtidigt på Vita så kan jag förstå resonemanget med att det är en "personlig" enhet etc. Min största poäng är dock att du kan köra samma PS1-classic på PS3, PSP eller Vita och PSP-spel du köpt på din PSP kan laddas ner till din Vita så fort du loggat in på ditt PSN-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. Jag talar inte så mycket om detaljer kring antalet simultana aktiveringar man kan göra av eventuell bärbar konsol utan mer om att Nintendo behöver fixa en digital plattform som i största möjliga utsträckning är hårdvaruagnostisk. Jag förstår orimligheten i att propagera för att ett Wii U spel man köper ska gå att köra på sin 3DS, det är en omöjlighet. Däremot, om ett SNES-spel är släppt på eShopen är det mer än rimligt att man köper det till sitt Nintendo-account och sen kan köra det på sin WiiU eller n3DS som båda har möjlighet att emulera SNES-spelet och att jag inte behöver köpa om samma spel för varje hårdvaruplattform. Likadant om man byter inom samma konsolfamilj (WiiU->WiiU) så bör man bara kunna avaktivera sin gamla konsol online och sen logga in på den nya och ladda ner allt som man köpt via sitt Nintendo-Account. Detta är ingen revolution utan förväntad standard hos en digital plattform.

Angående rättighetsavtal så beror det såklart på hur förutseende man är när man författar avtalen. Man får ju specificera att det gället den digitala plattformen och inte en specifik konsol. Nu är jag ingen avtalsexpert men med tanke på att alla konkurrenter kan göra det så kan även Nintendo göra det. Som du säger så har även Nintendo fördelen att majoriteten av ex. klassiska VC-spel är deras egna.

Hur menar du att Sony har fler begränsningar på sina handhållna konsoler? För att man inte kan logga in på flera konton samtidigt eller aktivera lika många konsoler? Antalet aktiveringar är väl inte sämre än PS4an och även om det är smärre bullshitt att det inte går att logga in på flera konton samtidigt på Vita så kan jag förstå resonemanget med att det är en "personlig" enhet etc.

Min största poäng är dock att du kan köra samma PS1-classic på PS3, PSP eller Vita och PSP-spel du köpt på din PSP kan laddas ner till din Vita så fort du loggat in på ditt PSN-konto.

jag är med på att det är det mer grundläggande krånglet du tänker på. jag menar bara att om Nintendo ändå inte är så sugna på att vara lite flexiblare med temporära inloggningar och gästspelande mm, så lär de inte lägga särskilt mycket energi på vad som krävs för att det heller ska funka i grunden heller. alltså just ett enbart kontoknutet, och med det nödvändigtvis smidigt användaradministrerat rättighetssystem.

visst, och jag har ingen aning om hur det ser ut hos Nintendo. men rent generellt så blir det naturligtvis ett helt annat förhandlingsläge att sälja en kopia på en ganska tidsbunden plattform och att sälja en kopia mer indefinitivt på ett virtuellt ramverk. det kostar mycket mer att köpa, och kan man dessutom som med VC-spelen ta en extra avgift på varje ny generation av samma köpta spel så kanske skillnaden i ekonomiavdelnings ögon förväntas bli ännu större. det senare gäller då även egna produktioner.

aktiveringarna är nog fortfarande samma på Vita och PS4 ja, två maskiner samtidigt. men, att det bara går att aktivera ett konto per portabel maskin saboterar i stort sett ändå samma sorts speldelning som detta medger stationärt, så i praktiken funkar inte Vita samma som PS4 där. och visst personlig pryl biten är en relevant skillnad, men det skulle utgöra en konkurrensfördel med speldelning i en familj tex. en fördel som då NX antagligen inte skulle ha om den mestadels är en portabel. (är lite oklar över hur 3DS funkar där dock)

och det är jättebra. men antingen har Sony betalt mer för detta från början, eller så har de omförhandlat alla kompatibla spel för varje ny pryl. jag gissar på det senare eftersom många titlar inte alltid blivit omedelbart tillgänliga på samtliga plattformar. kan vara en certifieringsfråga också iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyBlueberry:

Grymt! Se till att lira det nu. Vad gäller Yoshi's Island gör det ont för mig att veta att du har kasetten men inte kan spela det, om du bara hade bott närmare skulle jag definitivt lånat spelet av dig hehe. Men ifall du får för dig o vilja sälja den eller något, hör av dig till mig för jag vill verkligen spela det spelet, främst av allt på en riktig snes konsol

Hehe, tanken är att skaffa antingen en fräsch Super Nintendo vid något tillfälle och då gärna chippad så man kan shoppa loss NTSC-spel till den. Har även funderat på en Retron 5 eller liknande men inte riktigt fastnat för någon. Problem med kompatibilitet på en del (alla?) sådanna produkter har gjort de lite ointressanta.

Värsta av allt är att jag har så mycket att spela ändå att allt bara blir liggande ändå hehe. Egentligen skulle jag börja med Twilight Princess i fredags men fastnat med Far Cry Primal under helgen. Blev klar och nöjd med det spelet tidigare ikväll så förhoppningsvis blir det lite Zelda innan läggdags, annars imorgon.

Skrivet av AndreaX:

jo det kan nog vara troligare faktiskt. de verkar hållit betydligt hårdare på pressningarna med WiiU än tidigare. vissa spel har faktiskt varit slut i omgångar, inte så vanligt idag.

hmm.. verkar vara resultatet av svåröversatt CEO-svammel mest, extra tillbehör som ska revolutionera allt finns det ju en del av i historien trots allt.

platsen är kanske inte det största hindret, med bra kylning och strömsladd inkopplad så kan även annars portabla chip prestera tunga resultat. problemet med mobilers fantasisiffror är just att det inte går att ta ut dem i praktiken särskilt många sekunder åt gången. så mycket av hur en sådan maskin skulle kunna prestera hänger på exakt hur portabel den egentligen känns. något som mer liknar en WiiU-kontroll än en DS kanske inte är så långsökt tex.

givetvis, men även med det så läckte det ut vad som visade sig ganska rättvisande siffror för de andra två masinerna långt innan motsvarande det som nu sägs kunna vara släpp för NX. så det tyder på antingen väldigt få utvecklare, eller att det inte finns någon hårdvara alls. på släppdagen deklareras att NX står för Nintendo X (cross) plattform initiative. eller Nippon X-change i ett samarbete med Sony igen.

Nä sant. Jag minns speciellt med Gamecube att det ofta fanns risk att bli utan av de bättre spelen då upplagorna verkade vara för små. Luigis Mansion minns jag var svår att hitta, tills den bedrövliga Players Choice-utgåvan kom ut. Metal Gear Solid: Twin Snakes var typ alltid dyr och försvann nog även den ett tag.

Nu har ju samtidigt Nintendo haft rollen som innovatör länge, många koncept i konsollbranschen börjar hos Nintendo och dyker senare upp hos konkurrenter.

Sant, dock tvivlar jag på att NX skulle drivas med ARM även för den stationära delen av konsollen. Att AMD levererar SoC även till Nintendo känns rätt troligt. Återstår dock att se vad det nu egentligen blir. Och hur... och så vidare.

Svårt att gå på läckor för att få en bild av vad som kan komma i mitt tycke. Det får oss att fundera på vad som kan dyka upp men överlag säger det inte så mycket. Viktigaste är ju just officiell info, när den nu väntas komma.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hehe, tanken är att skaffa antingen en fräsch Super Nintendo vid något tillfälle och då gärna chippad så man kan shoppa loss NTSC-spel till den. Har även funderat på en Retron 5 eller liknande men inte riktigt fastnat för någon. Problem med kompatibilitet på en del (alla?) sådanna produkter har gjort de lite ointressanta.

Värsta av allt är att jag har så mycket att spela ändå att allt bara blir liggande ändå hehe. Egentligen skulle jag börja med Twilight Princess i fredags men fastnat med Far Cry Primal under helgen. Blev klar och nöjd med det spelet tidigare ikväll så förhoppningsvis blir det lite Zelda innan läggdags, annars imorgon.

Jag rekommenderar att du köper en regionsfri SNES istället, det är en helt annan känsla att spela framför den riktiga konsolen. Den SNES jag har lyckades jag hitta på blocket där en kille hade modifierat den själv så att den blev kompatibel med NTSC/NTSC-J och såklart PAL, dvs regionsfri. Försök hitta en sån

Du får jättegärna berätta sen vad du tyckte om Twilight Princess HD, det får egentligen alla på tråden göra, jag antar att det är därför ingen har skrivit här på ett tag

Permalänk
Medlem

Någon som sett/hört nåt om "Nintendo Selects" i sverige?

Finns ett gäng titlar där som jag är sugen på, och känns dumt att köpa nu om denna variant är på väg.

http://www.amazon.com/Nintendo-Selects-Country-Tropical-Wii-U...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Någon som sett/hört nåt om "Nintendo Selects" i sverige?

Finns ett gäng titlar där som jag är sugen på, och känns dumt att köpa nu om denna variant är på väg.

http://www.amazon.com/Nintendo-Selects-Country-Tropical-Wii-U...

Nintendo Selects till 3DS och Wii kom till Sverige, så antar att även dessa dyker upp här. Dock står det inget på Nintendos svenska sida så det kanske dröjer.

Permalänk
Medlem

Ah segt, kanke tom är så att man vinner på att importera jämfört med de svenska "icke selects" priserna