Permalänk

som vanligt ASP fråga.. :)

Undrar bara om man kan fixa nån lätt funtion så om jag är inne och ändrar i databasen för mitt forum, att det inte ska komma upp en ful ERROR sida när användarna försöker göra nåt. Att de istället ska slussas till en sida där det står typ:

hej hej.. jag jobbar i databasen..

använder man kanske On Error Resume Next? om så.. har jag ingen aning hur som helst hur den funktionen funkar..

nån som kan?

Permalänk
Medlem

öppna databasen exklusivt

jag antar det är en Access databas
öppna den genom öppna dialogen i access, men istället för att klicka på öppna klickar du på den lilla pilen till höger om öppna och väljer exklusivt, tror det ska funka då.

Permalänk

nä, det funkade ju inte.. tyvärr

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kanske inte det bästa men som jag kommer på direkt är att när du jobbar med databasen (om det är en access) är att du antingen byter namn på den eller flyttar den till en annan katalog. Då kan du använda filesystemobject för att kolla om filen finns. Bifogar lite kod med.

<% dim objFilesys Set objFilesys = CreateObject("Scripting.FileSystemObject") If objFilesys.FileExists("c:\inetpub\wwwroot\databas.mdb") Then 'din kod här else response.write("hej hej.. jag jobbar i databasen..") End If Set objFilesys = nothing %>

Visa signatur
Permalänk
Medlem

On Error Resume Next gör att exekveringen fortsätter efter ett fel.
På raden efter en potentiell felkälla kan du kolla om Err.Number <> 0 .
I så fall kan du omdirigera till en annan sida (med felmeddelande).

För att slå på normal felhantering igen skriver du "On Error Goto 0"