Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk

Ny Datormus(?)

Tja.
Jag känner att prestandan (mestadels läsningen) i min Logitech M705 inte räcker till så har jag gett mig ut på jakt efter något bättre. I dagsläget är jag endast ute efter prestandan i rörelseläsaren och övriga funktioner är inte speciellt prioriterade. Kommer jag vinna något på att byta upp mig? Har en Steelseries Qck, kanske är det den jag ska uppgradera i första hand?

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du har för mus för tillfället så spelar det nog ingen större roll vilken trådburen spelmus du väljer i dagsläget. De alla kommer vara en stor skillnad gentemot från din Logitech. Gillar du Logitech kan du se över G500/G400 annars kan du också titta närmare på Razer typ Deathadder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

Tja.
Jag känner att prestandan (mestadels läsningen) i min Logitech M705 inte räcker till så har jag gett mig ut på jakt efter något bättre. I dagsläget är jag endast ute efter prestandan i rörelseläsaren och övriga funktioner är inte speciellt prioriterade. Kommer jag vinna något på att byta upp mig? Har en Steelseries Qck, kanske är det den jag ska uppgradera i första hand?

Då känner jag direkt att du bör skriva någon sorts budget. Annars blir det jättesvårt för folk att rekommendera något som passar.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Mionix 5200 Kanske?

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Microsoft Comfort Mouse 6000 (MS 3.0 typ), riktigt bra, körde alltid Logitechs MX/G (eller vad serien nu heter) men kommer nog fortsätta med denna MS musen, den kostar även 300kr (max) så en bra slit och släng mus.

"Även mitt t-bord är ett MS Sidewinder X4 om du skulle vilja ha ett nytt t-bord, lätt bästa jag kört och även det kostar väll runt 300kr" smygreklam?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Hur är det med frågorna då?

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Är det prestandan i rörelseläsaren du är ute efter så är det definitivt G400, Deathadder 2013 edition, CM storm eller Zowie EC2(eller var det EC1?) som gäller (kan finnas fler i toppskiktet av möss, men det är dessa jag känner till).

Kan finnas fler, men dessa är iallafall kända för att ha de bästa sensorerna på marknaden.
G400 är dessutom mycket billig, så den kan man köpa bara för att testa och gillar man den inte så är det inte mycket pengar man förlorat. Jag har en sådan och är supernöjd.

Sedan spelar det också stor roll vilka musfötter/glides du kör med och vilken musmatta. Det är ofta helt avgörande för hur det känns och hur bra precision man får. Störande friktion kan sabba minst lika mycket som en dålig rörelsesensor.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Tjenare letar även jag efter en mus om jag får flika in lite. Det jag prioriterar är komfort och musens precision.
Jag sitter nämligen på en Mionix Naos 5000 men jag känner att när jag drar musen i sidled så går den upp och ner ändå, som en våg.

Jag är inte förtjust i allt för många knappar, kanske 2-3 st på sidan är lagom. Har även ägt en Qpad 5k för ungefär ett år sedan, men som gick sedan då den ofta dubbelklickade vid singel klick.
Tycker båda mössen jag haft har legat bra i handen, nån som känner till några likvärdiga till formen?

Permalänk

Om jag vill ha så exakt som möjligt, är det då en optisk jag är ute efter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

Om jag vill ha så exakt som möjligt, är det då en optisk jag är ute efter?

Generellt kan man nog säga att det är lite åt det hållet, även om allt inte är svart eller vitt.
Problemet med många lasersensorer är att de har en inbyggd musacceleration, som skapar problem. Ens aim blir lite opålitligt, när musenpekaren rör sig olika långt varje gång du drar musen en viss sträcka.

Själv kör jag med en liten musacceleration som jag själv valt att aktivera, när jag spelar. Men även detta är något helt annat.
Den inbyggda musaccelerationen på många möss varierar på ett mycket oförutsägbart sätt, medans den man slår på avsiktligt är förutsägbar (dvs desto snabbare du rör musen desto mer extra skjuts får muspekaren).

Så även om man gillar att köra med musacceleration(vilket väldigt få gör) så är fortfarande den inbyggda oavsiktliga musaccelerationen ett problem.

Optiska sensorer är oftast betydligt bättre på denna punkt. Dock är det inte automatiskt så att en optisk sensor är jättebra.
De möss jag räknade upp är sådana jag hört experter på området säga att de är problemfria vad gäller acceleration och andra buggar i sensorn.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Nu när jag fått lite generell info så kan vi gå vidare till den lite roligare biten.
Här är mössen som jag funderar på och som jag skulle vilja se för/nackdelar på osv...:
Mionix Naos (alla tre modeller)
Qpad... (alla tre modeller där också)
Logitech G700
Cyborg R.A.T. 7 och 9
Är givertvis öppen för förslag, då jag vill ha en så bra mus som möjligt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kalliniho:

Nu när jag fått lite generell info så kan vi gå vidare till den lite roligare biten.
Här är mössen som jag funderar på och som jag skulle vilja se för/nackdelar på osv...:
Logitech G700
Cyborg R.A.T. 7 och 9

Jag är precis som dig, ute efter den perfektq spelmusen (se min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1171545-n... )
Jag har kollat lite själv och fått för nackdelar med musarna jag länkat men en som verkar pålitlig och bra enligt mig och fler är ju Razer Deathadder 2013 edition som har en optisk läsare som jesperT redan sagt, då mindre musacceleration.
jag ska nog köpa en sån när den kommer till sverige och bör nog bli ett bra val för dig med
Länk: http://www.inet.se/produkt/6606560/razer-deathadder-2013-gami...

Visa signatur

Dator: Intel Core i7 8700 | Asus 1080 ROG Strix 8GB | EVGA GQ 650w PSU | Seagate Barracuda 1TB | Samsung PM981 256GB SSD | ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F Gaming | Ballistix LT DDR4 2666Mhz 2x8GB | Phanteks E P400 T-GLASS
Kringutrustning: Corsair VOID PRO RGB Wireless SE Yellow | Qpad MK-85 Pro | Asus VG248QE 144hz 24" | Steelseries Rival
700
|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

Logitech G700
Cyborg R.A.T. 7 och 9

Har en Mionix Naos 5200 och den är gudomlig. Bra byggkvalitet, stabil mjukvara och precis lagom med extra lullull

I min värd skulle jag inte ens tveka om att köpa en ny om min nuvarande skulle gå sönder. Mer än värd sina pengar och med fantastiskt grepp, köp imo.

Visa signatur

Permalänk

Jag har Roccat kone XTD, Rekommenderar den starkt!

Visa signatur

MSI GTX 660 Ti, I7 950,

Permalänk
Medlem

Hijackar tråden smått här då jag också ska köpa ny mus (förhoppningsvis kan jag komma med någon idé också) och har kollat mestadels på Naos 3200 (eller kanske betala lite extra för en 5000, vet ej hur stor skillnad det är) och QPAD 5k. Såg även Zowie's möss (EC1/EC2) idag. Kollade lite mer och såg att EC1 var den större av de två, mer lik IE 3.0 vilken jag använder just nu och gillar.

Zowie-musen verkar ha fått otroligt bra kritik, någon som har den och kan säga något bra/dåligt angående?

Permalänk
Medlem

Logitech g700.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Menade mionix 5000, inte 5200...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte testat några zowie möss själv, men fragbite recenserade dem för ett par år sen och den recensenten älskade dem.

Zowie EC2
Lista med recenserade möss

Permalänk

Söker fortfarande svar...

Visa signatur

Permalänk

Gick från G500 till Ikari Laser, helnöjd!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Deepcool AK620 Digital | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

köpa min cyborg rat 9 idag +++
fantastisk trådlös mus som inte är allt för dyr

Visa signatur

asus g75vw t1031v--- i7 3610qm, 750gb hdd, gtx 670m 3gb, 2 x 4gb ram, 17,3" 1900 x 1080 hd, win7 premium
cyborg saitek rat 9

Permalänk

Nu har jag vart och lagt handen på åtminstånne en modell från varje tillverkare!
Jag har smalnat av till någon av Q-pads modeller. Vilken av dessa tre ska jag välja då? Är ju fortfarande ute efter exakthet i rörelseläsaren.

Visa signatur

Permalänk

Upp med tråden!

Visa signatur