Extern Hårddisk för Mac och Pc

Permalänk
Medlem

Extern Hårddisk för Mac och Pc

Jag köpte nyss en extern hårddisk (seagate goflex) för att kunna lagra filer från min mac och min pc och flytta filer emellan dom. Men det ända problemet är att när jag har skrivit en fil från pc så när jag sätter in den i macen så måste jag reparera den för att jag ska kunna se filerna. Det är samma sak om jag skulle göra tvärt om. Vad ska man göra för att slippa reparera den varje gång jag flyttar filer?

Permalänk
Medlem

Glömmer du att på PC använda "säker borttagning av hårdvara" vid klockan innan du drar ur kabel?

På Mac bruka man väl dra disken till pappers korgen innan man drar ur kabeln?

Permalänk
Medlem

De använder sig, vad jag har märkt, utav olika filformat.

Permalänk
Medlem

Hej hej!
Din hårddisk är förmodligen formaterad som en NTFS-disk, MAC-datorer klarar inte av att läsa detta formatet.
Så det du behöver göra är att formatera om hårddisken till FAT32 istället, och därefter kommer du kunna använda hårddisken på både MAC och PC.
Det finns vissa nackdelar med detta dock...
1. Om du har grejer lagrade på hårddisken redan så kommer dessa försvinna när du formaterar om hårddisken
2. FAT32 stödjer bara filöverföring på max 4gb, så om du vill föra över en fil från datorn till disken som är större än 4gb kommer det ej gå.

Mvh Emil

Permalänk
Hedersmedlem

Använd exFAT istället, då slipper du 4 GB-begränsningen och den funkar i både PC och Mac utan någon extra mjukvara.

Permalänk
Medlem

Pc och mac använder sig utav olika system.
Du måste ladda ner ett program till mac (glömt namnet) så att den klarar av att läsa NTFS/Fat.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aaaaa:

Pc och mac använder sig utav olika system.
Du måste ladda ner ett program till mac (glömt namnet) så att den klarar av att läsa NTFS/Fat.

Det där har du fått om bakfoten. OS X klarar att både läsa och skriva till FAT utan extra mjukvara. Klarar även att läsa NTFS, dock inte skriva. För att skriva till NTFS krävs tredjepartsmjukvara (finns flera olika varianter).

Permalänk
Medlem

ExFat är vad du söker efter. ExFat formaterad i Windows, inte OSX. Formaterar du hårddisken i Windows med ExFat så kommer den fungera i både OSX och Windows.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 925a:

ExFat är vad du söker efter. ExFat formaterad i Windows, inte OSX. Formaterar du hårddisken i Windows med ExFat så kommer den fungera i både OSX och Windows.

Intressant, det är alltså skillnad på i vilket OS man formaterar? Vad är skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fffalk:

Hej hej!
Din hårddisk är förmodligen formaterad som en NTFS-disk, MAC-datorer klarar inte av att läsa detta formatet.
Så det du behöver göra är att formatera om hårddisken till FAT32 istället, och därefter kommer du kunna använda hårddisken på både MAC och PC.
Det finns vissa nackdelar med detta dock...
1. Om du har grejer lagrade på hårddisken redan så kommer dessa försvinna när du formaterar om hårddisken
2. FAT32 stödjer bara filöverföring på max 4gb, så om du vill föra över en fil från datorn till disken som är större än 4gb kommer det ej gå.

Mvh Emil

Jo, mac klarar visst av NTFS.

Jag har en extern hårddisk som är NTFS, fungerar hur bra som helst i Mountain Lion 10.8.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Intressant, det är alltså skillnad på i vilket OS man formaterar? Vad är skillnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket bra fråga! Apples "variant" av ExFat är annorlunda. De få gångerna jag använt mig utav ExFat (usb minnen bl.a.) så vill inte windows alls leka med de som har blivit formaterade i OSX. Formaterar jag samma minnen i windows så lirar de utan problem i båda systemen. Gäller även hårddiskar jag formaterat. "Googla" så hittar du betydligt bättre svar än mitt "icke-svar" - men nått är annorlunda med OSX ExFat, nått Windows inte tycker om.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Pc och mac använder sig utav olika system.
Du måste ladda ner ett program till mac (glömt namnet) så att den klarar av att läsa NTFS/Fat.

Du kanske tänker på Paragon? http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
Dock gäller det endast ntfs då fat redan kan både läsas och skrivas utan extra mjukvara.

Permalänk
Medlem

Jag har ju redan ett program för att läsa och skriva Ntfs det ända problemet är att den inte visas på macken utan att jag försöker reparera den. och i pc;n så kommer det upp att der rekommenderas att jag ska söka igenom den och reparera fel.