Hörlurar under 1500kr för film/spel

Permalänk
Medlem

Hörlurar under 1500kr för film/spel

Jag är nu ute efter att utöka min hörlurskollektion här hemma. Jag skulle vilja ha ett par lurar som är bra för spel och film. Jag har ett par grado lurar till musiken, men de är inte så sköna att ha på sig i flera timmar, så har hellre ett par andra lurar till det. Jag har även ett par akg k701, men de har inte trycket jag vill ha till film och ett annat problem. Jag vill även kunna använda dessa lurar till min gitarrförstärkare (har adapter för hörlursingång), och tyvärr så klarar den inte av att driva akg, så det låter skit.

Det viktiga här är alltså, lite tryck i lurarna, men bra tryck, inte beats! De ska även vara sköna att ha på sig i långa stunder. De ska även vara lättdrivna.

Pris är absolut max 1500kr, jag betalar dock gärna runt 1000kr.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kolla närmare på ATH-M50 eller alternativt Ultrasone HFI-580 eller DJ1 (inte DJ1 Pro) för de är samma lur med olika utseende, förutom att 580 har rak kabel och DJ1 har coiled. 580/DJ1 har mer tryck i basen men antagligen är komforten lite sämre också. Har själv ett par DJ1 på kommande som en sekundär hörlur mest för portabelt bruk, men kan alltså inte ge egna åsikter än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Kolla närmare på ATH-M50 eller alternativt Ultrasone HFI-580 eller DJ1 (inte DJ1 Pro) för de är samma lur med olika utseende, förutom att 580 har rak kabel och DJ1 har coiled. 580/DJ1 har mer tryck i basen men antagligen är komforten lite sämre också. Har själv ett par DJ1 på kommande som en sekundär hörlur mest för portabelt bruk, men kan alltså inte ge egna åsikter än.

Tack för tipsen, jag ska ta en titt på dem. Dock vill jag gärna ha lurar som sitter runt öronen, då jag tycker det är skönare i långa stunder.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har sneglat lite på sennheiser 558, hur är dom för film? Att det låter rakt ut ur hörlurarna gör inget(öppna)

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Om du vill ha ett par sköna lurar: Sony MDR-XB500 om du kan hitta ett par, för de ska sluta tillverkas.

De är lugnt de skönaste hörlurarna jag haft på min skalle, ljudet är också väldigt bra i sin prisklass. Till spel och film är enligt mig ljudet väldigt behagligt.

Har även ett par ATH M50 som har mycket bättre ljud, speciellt för musik. Men de är inte i närheten lika sköna. Lycka till

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag har dragit ner det till Sennheiser 598 och 558 nu tror jag. Båda har fått hyllningar för att vara väldigt sköna att ha på sig. Det jag fått fram verkar även vara att de har bättre bas än akg lurarna. Frågan är ju dock hur roliga de är i ljudet. AKG lurarna tycker jag är rätt tråkiga, de känns så analytiska och frånvarande till musiken, de ger ingen glädje. Jag har även läst mig fram till att 558 och 598 inte låter likadant efter modden man kan göra.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kan bara slänga in att jag var på mediamarkt igår och provade runt, om du vill ha komfort kan jag rekommendera att prova AKG K512 MKII. Har antagligen inte vassaste ljudet på marknaden (kostar 350kr också så kan väl inte förvänta sig något annat), men om komfort är viktigt kan det vara värt att titta på iaf. Skönaste jag provat. Verkar vara lättdrivna också.

Skriver från mobilen, så ursäkta om texten ser flummig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Kan bara slänga in att jag var på mediamarkt igår och provade runt, om du vill ha komfort kan jag rekommendera att prova AKG K512 MKII. Har antagligen inte vassaste ljudet på marknaden (kostar 350kr också så kan väl inte förvänta sig något annat), men om komfort är viktigt kan det vara värt att titta på iaf. Skönaste jag provat. Verkar vara lättdrivna också.

Skriver från mobilen, så ursäkta om texten ser flummig ut.

Jag gillar bra ljud, så jag är ute efter en blandning av riktigt bra filmljud och konfort. Jag lägger gärna runt 1000kr.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Jag har dragit ner det till Sennheiser 598 och 558 nu tror jag. Båda har fått hyllningar för att vara väldigt sköna att ha på sig. Det jag fått fram verkar även vara att de har bättre bas än akg lurarna. Frågan är ju dock hur roliga de är i ljudet. AKG lurarna tycker jag är rätt tråkiga, de känns så analytiska och frånvarande till musiken, de ger ingen glädje. Jag har även läst mig fram till att 558 och 598 inte låter likadant efter modden man kan göra.

Jag har väl ungefär kommit fram till samma som dig efter att ha läst runt.

Sennheiser verkar spela bra men lite tråkigt.

Kolla gärna i min tråd http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1175183-bra-horlurar...

har varit inne lite på ATH-M50, men gillar inte riktigt slutna lurar.... Men ska försöka lyssna på ett par, när man kollar runt lite så verkar ATH-M50 hamna på alla top 10 listor.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

har varit inne lite på ATH-M50, men gillar inte riktigt slutna lurar.... Men ska försöka lyssna på ett par, när man kollar runt lite så verkar ATH-M50 hamna på alla top 10 listor.

Om du inte gillar slutna lurar finns det nog bättre lurar i prisklassen. Har själv ett par ATH-M50 och är hittills nöjd, fick de igår så de behöver nog spelas in lite till.

Skrivet av apoh:

Ja de är mycket prisvärda. Inte de skönaste lurarna jag provat men ljudet är mycket bra / priset.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Säger Corsairs 1500 men eftersom du har mer pengar så kanske du vill köpa dyrare. Hade ett skit headset innan och nu detta så har inte precis testat annat men dom är skit sköna och stänger ute ljud + bra ljud enligt mig

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Säger Corsairs 1500 men eftersom du har mer pengar så kanske du vill köpa dyrare. Hade ett skit headset innan och nu detta så har inte precis testat annat men dom är skit sköna och stänger ute ljud + bra ljud enligt mig

Headset vill jag verkligen inte ha, blir aldrig så bra som vanliga hörlurar.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Nej du har tyvärr rätt.. Inte ens i närheten

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Om du inte gillar slutna lurar finns det nog bättre lurar i prisklassen. Har själv ett par ATH-M50 och är hittills nöjd, fick de igår så de behöver nog spelas in lite till.

Ja de är mycket prisvärda. Inte de skönaste lurarna jag provat men ljudet är mycket bra / priset.

Japp du behöver 50 timmar för å spela in dom, blir tydligen en jäkla skillnad.

Kan inte tänka mig att Creative ens är i närheten?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Dock vekar folk hylla sennheiser pc360 till skyarna.

Efter att ha läst runt lite så verkar det som att det inte går å hitta några riktigt bra lurar i 1000-2000 segmentet. Alla har sina för och nackdelar.

Marknaden för dessa lurar borde te sig enorm, så hur jäkla svårt ska det vara att göra en bra lur för under 2000, jag fattar inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dock vekar folk hylla sennheiser pc360 till skyarna.

Efter att ha läst runt lite så verkar det som att det inte går å hitta några riktigt bra lurar i 1000-2000 segmentet. Alla har sina för och nackdelar.

Marknaden för dessa lurar borde te sig enorm, så hur jäkla svårt ska det vara att göra en bra lur för under 2000, jag fattar inte...

Det finns bra lurar för under 2000kr. Men de riktigt bra lurarna kostar mer. Det är värt att lägga lite mer på ett par riktigt bra lurar. Mina musiklurar kostar 5000kr, men de sitter på öronen, och är därför inte så sköna till en film på 2 timmar. Dock låter de ruggigt bra, ett par Grado ps 500 är det. Jag är dock inte sugen på att ha två hörlurar i den klassen då jag gärna har pengar över till annat.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Om du har ett par grymma lurar för 5000 tycker jag det bara låter sjukt att köpa ett par sämre du kommer bara bli besviken iaf.

Vad är det som är oskönt med dom? Du kan ju göra några tillfälliga lösningar för när du kollar på film osv, sy ihop några något skit som du sätter på.

Visa signatur

Permalänk

Japp du behöver 50 timmar för å spela in dom, blir tydligen en jäkla skillnad.

Kan inte tänka mig att Creative ens är i närheten?

Var väldigt skeptisk till hela grejen med att spela in hörlurar innan jag skaffade mina Sony MDR-XB500. De lät verkligen skit i början, och efter en rejäl inspelning i en vecka lät de så mycket bättre. Jag hade ett par andra hörlurar att jämföra med under tiden, och även mina högtalare. Så jag är ganska saker på att jag inte bara "vänjde" mig vid ljudet.

Edit: Kan även säga att jag redan märker stor skillnad på mina M50s mot direkt när jag satte dom på huvudet. Bredare stereobild bland annat. I början tyckte jag även att de lät väldigt "hårt" i det högre mellanregistret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har ett par grymma lurar för 5000 tycker jag det bara låter sjukt att köpa ett par sämre du kommer bara bli besviken iaf.

Vad är det som är oskönt med dom? Du kan ju göra några tillfälliga lösningar för när du kollar på film osv, sy ihop några något skit som du sätter på.

Grejen är att alla hörlurar passar till olika saker. Jag har ett par billigare Grado som jag också gillar, men de använder jag när jag cyklar eller är ute, för jag vill inte råka förstöra dyra lurar. Grado lurarna är utmärkta till rock och metal, men inte lika bra till film. 1500kr är inte så mycket, så jag har inga problem att lägga det för att få ett par lurar för film och spel.

Grado lurarna som jag har sitter lite hårt på sidan. De sitter även över öronen, inte runt. Om jag bygger egna kuddar så att de sitter runt så kommer de inte låta lika bra längre, detta för att de inte är gjorda för att sitta så. Sen är jag inte så händig, så jag skulle aldrig lyckas göra någon bra lösning för det.

Sen handlar det även om att jag gärna kör med hörlurar när jag spelar gitarr, och tyvärr så ramlar Grado lurarna lätt av. AKG lurarna är på tok för tungdrivna för gitarrförstärkaren att klara av, så det låter skit med dom. Därför är ju frågan hur Sennheiser 598 är att driva.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Därför är ju frågan hur Sennheiser 598 är att driva.

Verkar som dom har Impedans: 50 och då borde dom vara hyfsat lättdrivna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.thomann.de/se/akg_k_550_b_stock_2.htm Dom där kanske, verkar vara bra enligt folk, och dom ska vara lättdrivna. Om dom har TRYCK däremot vet jag inte

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

http://www.thomann.de/se/akg_k_550_b_stock_2.htm Dom där kanske, verkar vara bra enligt folk, och dom ska vara lättdrivna. Om dom har TRYCK däremot vet jag inte

*Såg att det där var något text-exemplar eller något. Men det finns nya på Thomann för 1600
*Fail, skulle inte citera mig själv men aja

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

G930 såklart !

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

G930 såklart !

Det är ett headset, jag gillar inte headset då de oftast låter som skit. Sen jag började använda bra lurar har jag gått tillbaka till lurar som jag tyckte var bra innan, logitech lurar, de lät inte det minsta kul.

Jag är ju inne på sennheiser 598, men vill höra från någon som prövat dem för film och sånt. Beyerdynamic dt 990 verkar bra för film, men de har för hög impedans för att drivas från min gitarrförstärkare.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Jag har ett par sennheiser hd 558. Mycket nöjd med dem. Grymt sköna och bra ljud.

Vad räknas som lättdrivet? Vill man vill använda en telefon eller en platta blir ljudet jobbigt klent. Mitt ljudkort, utan hörlursförstärkare, klarar dock att driva dem hjälpligt även om man säkert skulle kunna få bättre tryck.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

http://www.ljudochbild.se/test/motorhead-phones-iron-fist Motörhead phönes Iron Fist http://cdon.se/hemelektronik/mot%c3%b6rhead_ph%c3%b6nes_iron_... haha fanns ju en variant med mic åxå så jag antar att man ha dem som headset http://cdon.se/hemelektronik/mot%C3%B6rhead_ph%C3%B6nes_mot%C... Motörhead phönes Motörizer FullSize with Mic3 - Black

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Jag har ett par sennheiser hd 558. Mycket nöjd med dem. Grymt sköna och bra ljud.

Vad räknas som lättdrivet? Vill man vill använda en telefon eller en platta blir ljudet jobbigt klent. Mitt ljudkort, utan hörlursförstärkare, klarar dock att driva dem hjälpligt även om man säkert skulle kunna få bättre tryck.

Hur tycker du de är i film? I krigsfilmer och andra actionfilmer, får man ett bra tryck? Hur är dem i spel? Det jag vill är att det ska mullra på bra när bomber smäller.

Lättdrivet är bara att jag vill kunna driva dem från gitarrförstärkaren, som ett vanligt datoruttag skulle jag tro. På den stationära har jag hörlursförstärkare, så där är det inga problem.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Hur tycker du de är i film? I krigsfilmer och andra actionfilmer, får man ett bra tryck? Hur är dem i spel? Det jag vill är att det ska mullra på bra när bomber smäller.

Lättdrivet är bara att jag vill kunna driva dem från gitarrförstärkaren, som ett vanligt datoruttag skulle jag tro. På den stationära har jag hörlursförstärkare, så där är det inga problem.

Jag har spelat mycket BF3 och där är det bra tryck

Men det är absolut inte överdrivet mycket bas eller muller, snarare ett balanserat ljud. Så det kan vara att de är mer anpassade för musik än för bästa filmkänslan. Svårt för mig att bedömma, då dessa är de fösta bättre hörlurar jag haft.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Jag har spelat mycket BF3 och där är det bra tryck

Men det är absolut inte överdrivet mycket bas eller muller, snarare ett balanserat ljud. Så det kan vara att de är mer anpassade för musik än för bästa filmkänslan. Svårt för mig att bedömma, då dessa är de fösta bättre hörlurar jag haft.

Kul att höra. Det jag är ute efter är det rejäla ljudet av bomber i serier som Band of Brothers, där det verkligen mulrar och man känner bomberna skaka: se denna scen för det jag menar http://www.youtube.com/watch?v=PKSYN-tbNRs . Om sånt låter bra så blir jag ruggigt nöjd

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell