Permalänk
Skrivet av Alle22:

Som sagt, amd säger we are better. Vi säger okej men resultaten säger annat. Visst är de fler-trådade men det är nu läget man kollar och inte tänker som amd har tänkt med deras 1050t och 1090t då det var väldigt få som körde fler-trådade. Det handlar också om klockcycklar, utför en instruktion. Som då intel ligger bättre till än amd på den fronten.

Du sa ju själv att man ska vara framtidssäker. Vill du fortsätta diskutera, ta det i PM. TS har bestämt sig för en FX 8350, vilket han nog inte kommer att ångra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassefrom:

Du sa ju själv att man ska vara framtidssäker. Vill du fortsätta diskutera, ta det i PM. TS har bestämt sig för en FX 8350, vilket han nog inte kommer att ångra

Det är avslutat men jag ville bara säga att det är en helt okej processor men är ca 10% bättre än 955 som han äger just nu, vilket är slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa. Blir ett 8350 + en Cooler Master Hyper 212 EVO

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Det är avslutat men jag ville bara säga att det är en helt okej processor men är ca 10% bättre än 955 som han äger just nu, vilket är slöseri med pengar.

http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=697

Snarare 25-50%

Skrivet av sTEAK-_-:

Tack för hjälpen allihopa. Blir ett 8350 + en Cooler Master Hyper 212 EVO

Det blir bra! Om du är osäker på hur man överklockar så finns det väldigt bra guider och kunniga personer här på forumet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassefrom:

http://www.anandtech.com/bench/Product/88?vs=697

Snarare 25-50%

Det blir bra! Om du är osäker på hur man överklockar så finns det väldigt bra guider och kunniga personer här på forumet.

-_-, jag säger i SPEL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Du sa ju själv att man ska vara framtidssäker. Vill du fortsätta diskutera, ta det i PM. TS har bestämt sig för en FX 8350, vilket han nog inte kommer att ångra

Skrivet av Alle22:

Det är avslutat men jag ville bara säga att det är en helt okej processor men är ca 10% bättre än 955 som han äger just nu, vilket är slöseri med pengar.

dessa fanboys ..... Alle22 i detta fall så får du nog erkänna dig besegrad . Det är en bra prestanda skillnad mellan fx 8350 och Phenom II x4 .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin98:

dessa fanboys ..... Alle22 i detta fall så får du nog erkänna dig besegrad . Det är en bra prestanda skillnad mellan fx 8350 och Phenom II x4 .

Du har fått pm! läs igenom och tänk efter tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du har fått pm! läs igenom och tänk efter tack!

AMD FX-8350 "Vishera" är en stor prestanda skillnad mot Phenom II X4 955 . ser inte heller nån anledning till att byta till intel plattform då det skulle kosta en hel del. i samband med att nya xbox kommer släppas ( som använder 8 kärnor ) så kommer AMD FX-8350 va ett bättre val då dem flesta spelen är portade från spelkonsol . Jag är ledsen om inte inlägg upprörde dig och i såna fall ber jag givetvis om ursäkt .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin98:

AMD FX-8350 "Vishera" är en stor prestanda skillnad mot Phenom II X4 955 . ser inte heller nån anledning till att byta till intel plattform då det skulle kosta en hel del. i samband med att nya xbox kommer släppas ( som använder 8 kärnor ) så kommer AMD FX-8350 va ett bättre val då dem flesta spelen är portade från spelkonsol . Jag är ledsen om inte inlägg upprörde dig och i såna fall ber jag givetvis om ursäkt .

Här snackas det prestanda i spel och inte prestanda overall. det var därför jag sa att det är onödigt att köpa en cpu som är bättre för program som sony vegas eller liknande när TS ska endast spela. Då det är som att köpa en 3770k för att spela , då det kostar ca 1k mer än 3570k som ligger minst lika bra som 3770k. Hoppas du förstår vad jag menar. Dessutom är jag ingen fan alls bara när det gäller ferrari. Men du vet vad jag snackar om iaf, hoppas jag.

Eftersom jag har en intel logo betyder inte det att jag är en intel fan utan jag äger en amd 965 setup som fungerar riktigt bra och är övertygad att den håller bra till.

Permalänk
Medlem

Är jag verkligen den första som säger detta? Att han TS kanske borde byta ut sitt GTX 470 istället, det kommer ge en betydligt större bump i fps om man jämför mot en ny CPU.

Edit: Vad jag skulle göra, skaffa nytt grafikkort eller bara klocka befintliga (470 tenderar att bli lite smått varma men lite mer kan man nog klocka det), och sedan röra sig mot CPU och klocka där.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Är jag verkligen den första som säger detta? Att han TS kanske borde byta ut sitt GTX 470 istället, det kommer ge en betydligt större bump i fps om man jämför mot en ny CPU.

Edit: Vad jag skulle göra, skaffa nytt grafikkort eller bara klocka befintliga (470 tenderar att bli lite smått varma men lite mer kan man nog klocka det), och sedan röra sig mot CPU och klocka där.

Om jag var i TS sits så skulle jag köra på en 8350 och sedan spara till ett nytt grafikkort ur kommande generationen framåt sommaren.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cheesier:

Är jag verkligen den första som säger detta? Att han TS kanske borde byta ut sitt GTX 470 istället, det kommer ge en betydligt större bump i fps om man jämför mot en ny CPU.

Edit: Vad jag skulle göra, skaffa nytt grafikkort eller bara klocka befintliga (470 tenderar att bli lite smått varma men lite mer kan man nog klocka det), och sedan röra sig mot CPU och klocka där.

Nej det är du inte men jag försöker säga att ts behåller sin nuvarnde och byter sin grafikkort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Nej det är du inte men jag försöker säga att ts behåller sin nuvarnde och byter sin grafikkort istället.

Scrollade igenom lite småsnabbt och såg ingen nämna byte av grafikkort, vilket klart är det som kommer ge mest ökning i fps, håller helt med dig.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Scrollade igenom lite småsnabbt och såg ingen nämna byte av grafikkort, vilket klart är det som kommer ge mest ökning i fps, håller helt med dig.

Jo, ingen har tänkt på det då TS frågade om en ny processor

Ett nytt grafikkort ger självklart bättre spelprestanda än en ny processor.

Permalänk
Medlem

7870 kanske?

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem

Har inte direkt något "lagg" i några spel och jag tycker att mitt grafikkort hänger med bra. Däremot blir min CPU skyhög vid vissa tillfällen och just därför ska jag byta processor. Kan tillägga att jag spelar mest HoN (Heroes of Newerth) vilket är ett CPU-krävande spel (tror jag). Vill kunna ha massa program öppna samtidigt utan att CPU:n ligger på 80-100%.

Byta grafikkort är inget alternativ.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sTEAK-_-:

Att byta plattform är inget alternativ, blir att köpa en 8350. Kan någon rekommendera en bra kylare?

8350 är ett bra val. Samma som jag hade köpte idag om jag hade köpt en dator.

Skrivet av Alle22:

Som sagt, amd säger we are better. Vi säger okej men resultaten säger annat. Visst är de fler-trådade men det är nu läget man kollar och inte tänker som amd har tänkt med deras 1050t och 1090t då det var väldigt få som körde fler-trådade. Det handlar också om klockcycklar, utför en instruktion. Som då intel ligger bättre till än amd på den fronten.

Just nu pratar vi om prestandan i SPEL. 8350 är en bra cpu men den är också törstig på ca 200w i swec mätning, medans intel 3570k ligger på 120w. Där har man en stor pontential till att överklocka medans amd har en ganska liten så man kan säga att 8350 är överklockad ifrån fabrik.[/QUOTE]

Prestanda skillnaden mellan 3570k och 8350 i BF är mindre än 5%. Prisskillnaden är 12%.
Där får man mest bang for the buck att skaffa 8350.

Sedan har intel sparat pengar på kylmedel mellan kärnorna och IHS så FX-serien är bra mycket lättare att kyla, där av lättare att klocka.

FX-8350 drar 200W i ÖVERKLOCKAT LÄGE.
Glöm inte att AMD slår intel på Fingrarna när det kommer till IDLE-användning. Det lär gå jämt ut med andra ord.

(Dessa fanboys alltså, kan inte ens bedömma tester ordentligt utan är blinda för sanningen).

TS:
Skaffa du en 8350 som kommer passa ditt moderkort som handen i handsken.
Cooler Master Evo 212 kommer troligen duga bra.

Ska du skaffa ett grafikkort så är nog:
AMD Radeon 7870(~1900kr) eller Nvidia 660(~1700kr) bästa för pengen idag att köpa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för ett seriöst svar!

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sTEAK-_-:

Tack för ett seriöst svar!

Glöm inte att du utan problem kan sälja din nuvarande (och fortfarande relativt kompetenta processor) till någon vän med T ex AM2 sockel på sitt moderkort.

300-400kr är nog inte helt omöjligt att begära.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Har inte direkt något "lagg" i några spel och jag tycker att mitt grafikkort hänger med bra. Däremot blir min CPU skyhög vid vissa tillfällen och just därför ska jag byta processor. Kan tillägga att jag spelar mest HoN (Heroes of Newerth) vilket är ett CPU-krävande spel (tror jag). Vill kunna ha massa program öppna samtidigt utan att CPU:n ligger på 80-100%.

Byta grafikkort är inget alternativ.

Hur ser belastningen ut per kärna?

I WoW t.ex. så ligger bara en kärna tungt belastad och kanske 1-2 på 25%.

Enbart för spel så är det som sagt inte mycket du tjänar på att byta en 955, iaf inte om du har den överklockad uppåt 4GHz eller i närheten. Det är en del pengar att lägga för liten prestandavinst i de CPU-tunga spelen som WoW, Skyrim och liknande.

Där är det tyvärr Intel som ligger en hyfsad bit framför. Då bytte jag själv från en Athlon X4 640 på 3GHz till en 1090T X6 överklockad till 4GHz, eftersom det var ett par hundralappar billigare och man kunde klocka den högre, men i efterhand hade jag nog fått ut märkbart mer prestanda av en 2500k.

Jag är väldigt nöjd med min 1090T så sett, men om jag redan hade en x4 Phenom som 955/965 så hade jag inte uppgraderat än på något år eller två om inte Intel hade varit intressant.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hur ser belastningen ut per kärna?

I WoW t.ex. så ligger bara en kärna tungt belastad och kanske 1-2 på 25%.

Enbart för spel så är det som sagt inte mycket du tjänar på att byta en 955, iaf inte om du har den överklockad uppåt 4GHz eller i närheten. Det är en del pengar att lägga för liten prestandavinst i de CPU-tunga spelen som WoW, Skyrim och liknande.

Där är det tyvärr Intel som ligger en hyfsad bit framför. Då bytte jag själv från en Athlon X4 640 på 3GHz till en 1090T X6 överklockad till 4GHz, eftersom det var ett par hundralappar billigare och man kunde klocka den högre, men i efterhand hade jag nog fått ut märkbart mer prestanda av en 2500k.

Jag är väldigt nöjd med min 1090T så sett, men om jag redan hade en x4 Phenom som 955/965 så hade jag inte uppgraderat än på något år eller två om inte Intel hade varit intressant.

Jag köpte processorn 2009 och den har hängt med ganska bra tills nu. Känner att det är dags o byta och då väljer jag att överklocka en FX8350.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Jag köpte processorn 2009 och den har hängt med ganska bra tills nu. Känner att det är dags o byta och då väljer jag att överklocka en FX8350.

Ja ok, då är ju 8350 ett bra val iaf. Sambons är nöjd med sin FX-8120 och då den klockar högre än 4GHz, så matchar den min 1090T och 8350 är ju en bit snabbare.

Sen är det väl alltid trevligt med fler kärnor inför framtiden eller som du säger för att kunna köra många program samtidigt som man spelar, så jag förstår hur du tänker. Sitter själv med 2-3 skärmar och har en massa browsers med flashspel och annat igång medan jag spelar WoW

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX