Är "Raspberry Pi" något för mig?

Permalänk

Är "Raspberry Pi" något för mig?

Hej!

Jag har kollat lite på vad jag tolkar är en dator i miniformat (am I right?!), nämligen Raspberry Pi.

Jag vet inte mycket om den men jag läser att folk använder den som HTPC och blir lite lockad!
Kan jag: Fixa ett kul litet chassi och koppla in den via HDMI till TV'n och sen stoppa in ett USB-minne i den med filmer / bilder på?
Jag har läst att man kan "installera" XBMC på den, blir XBMC då som operativsystemet, det som startar vid start och stängs av vid avstängning?

Kan jag koppla in vilken trådlös mus som helst till den? (eller hur är lättast att navigera i XBMC?)

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt köpa en Raspberry pi och ha som portabel mediaspelare.
Har tänkt att använda den på samma sätt som dig Så jag får hänga kvar i tråden i hopp om svar

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Nej jag tror inte det, den har inte all prestanda man vill ha och är inte riktigt så plug and play som du vill ha det. Ska du inte surfa och bara spela upp media tror jag att en dedicerad mediaspelare är bättre för dig.
Jag är ett stort fan av Westen Digital TV HD Media Player för ren media uppspelning, youtube, spotify och netfix funkar även på WD TV HD live Media Player.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Nej jag tror inte det, den har inte all prestanda man vill ha och är inte riktigt så plug and play som du vill ha det. Ska du inte surfa och bara spela upp media tror jag att en dedicerad mediaspelare är bättre för dig.
Jag är ett stort fan av Westen Digital TV HD Media Player för ren media uppspelning, youtube, spotify och netfix funkar även på WD TV HD live Media Player.

Aha, låter mycket möjligt!
XBMC har så sexiga menyer dock!

Men hur billigt kan jag komma undan om jag vill kunna visa filmer från USB på min TV som inte har USB-ingång?

Kan man ha en HDMI-sladd i datorn på fulltid men endast "aktivera" den andra skärmen via Windows?

Permalänk
Medlem

Rasbmc fungerarade väldigt bra i 10h~ när jag körde det i helgen, kör dock Rasbian nu eftersom jag använder den till ett projekt

Lite lagg i menyer men inget farligt, använde min Galaxy S3 som fjärrkontroll.

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Aha, låter mycket möjligt!
XBMC har så sexiga menyer dock!

Men hur billigt kan jag komma undan om jag vill kunna visa filmer från USB på min TV som inte har USB-ingång?

Kan man ha en HDMI-sladd i datorn på fulltid men endast "aktivera" den andra skärmen via Windows?

win+p är snabbkommandot för att växla primärskärm.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b=...
Dustin har sänkt priset på denna till 650kr de två senaste reorna så jag antar att det kommer att ske igen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

win+p är snabbkommandot för att växla primärskärm.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b=...
Dustin har sänkt priset på denna till 650kr de två senaste reorna så jag antar att det kommer att ske igen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788

Ska ge att konstant ha en HDMI-sladd i ett försök, men skulle folket kunna ge några rekommendationer på billiga mediaspelare?

Permalänk
Skrivet av erCarN:

Rasbmc fungerarade väldigt bra i 10h~ när jag körde det i helgen, kör dock Rasbian nu eftersom jag använder den till ett projekt

Lite lagg i menyer men inget farligt, använde min Galaxy S3 som fjärrkontroll.

Nice, var det lätt att "sätta upp"?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Oneinalifetime:

Hej!

Jag har kollat lite på vad jag tolkar är en dator i miniformat (am I right?!), nämligen Raspberry Pi.

Jag vet inte mycket om den men jag läser att folk använder den som HTPC och blir lite lockad!
Kan jag: Fixa ett kul litet chassi och koppla in den via HDMI till TV'n och sen stoppa in ett USB-minne i den med filmer / bilder på?
Jag har läst att man kan "installera" XBMC på den, blir XBMC då som operativsystemet, det som startar vid start och stängs av vid avstängning?

Kan jag koppla in vilken trådlös mus som helst till den? (eller hur är lättast att navigera i XBMC?)

Det krävs en del pill med Raspberry Pi för att det ska flyta på. Du får vara beredd på att mecka & kompromissa!

När du frågar om att XBMC är operativsystemet, tänker du på Raspbmc? Det är fortfarande Linux i grunden, distron är bara konfigurerad för XBMC & att XBMC-mjukvaran startar automatiskt vid uppstart av systemet.

Jag navigerar XBMC med appen Yatse på min Android-surfplatta. Klart smidigast i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Glöm Raspberry PI. Den var cool när den kom och typ en månad efter det. Allt material flyter inte och då går det bort för mig hur som helst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja du kan koppla vilken trådlös mus du vill till Raspberry Pi'n.

Om man har en TV med CEC (Consumer Electronics Control) så kan man använda TV'ns fjärr för att styra xbmc. Tycker själv det är smidigast.

Tillverkarna har dock olika namn på CRC, tex Bravialink, Simplink, Aquos Link, Kuro Link, EasyLink, Anynet+, osv

Har inte själv testat att köra film via USB men skulle bli mycket förvånad om dit inte funkar.
Har min kopplad till nätverket och en mapp utdelad med media på min dator.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Gix:

Det krävs en del pill med Raspberry Pi för att det ska flyta på. Du får vara beredd på att mecka & kompromissa!

När du frågar om att XBMC är operativsystemet, tänker du på Raspbmc? Det är fortfarande Linux i grunden, distron är bara konfigurerad för XBMC & att XBMC-mjukvaran startar automatiskt vid uppstart av systemet.

Jag navigerar XBMC med appen Yatse på min Android-surfplatta. Klart smidigast i mitt tycke.

Jag får överlag intrycket av att Raspberry Pi är för krångligt för mig, vet inte vad jag menade.. hade fått för mig att XBMC var operativsystemet haha

Permalänk

Skulle någon kunna rekommendera en HDMI-kabel på 4-5m?
(Mina två senaste har ljud och bild resp. ljud gått sönder på, kvalitet den här gången (inga miljonbelopp dock!))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Nice, var det lätt att "sätta upp"?

Ja, det var en väldigt simpelt, allt görs automatiskt
http://www.raspbmc.com/

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Skulle någon kunna rekommendera en HDMI-kabel på 4-5m?
(Mina två senaste har ljud och bild resp. ljud gått sönder på, kvalitet den här gången (inga miljonbelopp dock!))

Den billigaste du hittar, en hdmi kabel antingen funkar eller inte. Funkar den inte är det bara att lämna tillbaka den.
Sweclockers - Raspberry Pi med XBMC http://www.youtube.com/watch?v=dTGdKOxE7_8

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cruentusa:

Nej jag tror inte det, den har inte all prestanda man vill ha och är inte riktigt så plug and play som du vill ha det. Ska du inte surfa och bara spela upp media tror jag att en dedicerad mediaspelare är bättre för dig.

Precis. Enda fördelarna med Raspberry Pi är storlek och pris (och strömförsörjning).

Permalänk
Medlem

Kör själv RaspBMC som min primära mediauppspelning i vardagsrummet, alltså en ren XBMC installation på RaspberryPi. Raspbian och XBMC var mycket långsammare.
Har man en lite modernare TV med HDMI CEC så kan man styra XBMC genom TV:ns fjärrkontroll, eller så använder man sin android lur och kör den som remote!
Istället för att ha all media på USB minne har jag mitt på en NAS.

Såhär ser min setup ut: http://www.sweclockers.com/galleri/10700-chassibygge-raspbmc

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk

Fasen alltså, är det någon som bor i Östergötland som är sugen på att "installera XBMC" på en Raspberry Pi åt mig?
Alltså jag kommer hem till personen men min orörda Rasp. Pi, ger personen fria händer och det blir plug n' play för mig.

Permalänk
Medlem

Har kört Openelec med XBMC som primär mediaspelare i 1 månad, fungera bra i överlag.
Vissa addon är lite långsamma att söka i tex Icefilms, sportdevil, kuwobox... Även youtube sökningarna är lite slöa.

Men finner inga problem i att spela upp media, (dock underlätta dts bypass) vid uppspelning av HD material.

Använder en trådlös mus för navigering (Logitech mus/t-bord kombi sticka).

Finns miljarder med guider hur man kommer igång med valfri distro.
Eller så skickar någon en "image" av en installation eller kan du ju skicka SD-kortet till någon.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

För plug & play smidighet skulle jag köra MK802 IIIS eller någon annan android sticka, totalkostnaden blir lite högre men inte extremt mycket och de är mer plug & play vänliga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Tänk på att Rapberry Pi inte är ett prestanda monster och är mest gjort för att leka runt med.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av ppoolliiss:

Tänk på att Rapberry Pi inte är ett prestanda monster och är mest gjort för att leka runt med.

Jag skippade Raspberry Pi'n den här gången, tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Glöm Raspberry PI. Den var cool när den kom och typ en månad efter det. Allt material flyter inte och då går det bort för mig hur som helst.

Tyvärr tycker jag du har fel, kör på min just nu med xbmc och det funkar hur bra som helst.

Permalänk
Skrivet av meastro:

Tyvärr tycker jag du har fel, kör på min just nu med xbmc och det funkar hur bra som helst.

Rullar 1080-HD filmer på fint (6gb<)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Rullar 1080-HD filmer på fint (6gb<)?

På min gör det det. Jag har ett par som ligger på 13Gb med DTS och de rullar på utan att blinka. Kan tilläggas att jag kör trådat nät. När det gick via WiFi kunde det hacka till en aning.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

win+p är snabbkommandot för att växla primärskärm.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b=...
Dustin har sänkt priset på denna till 650kr de två senaste reorna så jag antar att det kommer att ske igen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788

Hur fungerar en sån Western Digital? Kan du förklara lite då jag är väldigt okunnig.

Permalänk
Skrivet av GauntMan:

På min gör det det. Jag har ett par som ligger på 13Gb med DTS och de rullar på utan att blinka. Kan tilläggas att jag kör trådat nät. När det gick via WiFi kunde det hacka till en aning.

Trevligt, blir ju faktiskt lite sugen på en Pi igen haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Rullar 1080-HD filmer på fint (6gb<)?

Ja, alla filmer med bitrate under 4 MB/s funkar fint här.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Sen är det väldigt känsligt för vilken Codec som använts för omkodningen. Det gäller att den stöds fullt ut på hårdvaran, annars hackar det som fasen. Dock har den svalt allt SD-material som kommit oavsett om det finns hårdvarustöd eller inte.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Sen är det väldigt känsligt för vilken Codec som använts för omkodningen. Det gäller att den stöds fullt ut på hårdvaran, annars hackar det som fasen. Dock har den svalt allt SD-material som kommit oavsett om det finns hårdvarustöd eller inte.

Har inte haft problem med några filmer, så länge inte bitraten är tok-hög. DTS Passthrought gör dock stor skillnad!
Den mäktar inte av att dekoda DTS i högre rate, då måste man nog muxa ner i till stereo (AC3 måntro?) när man koda om.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3